Turbo frågor/funderingar för nybörjare

Här http://www.pbase.com/pocketlogger/turbobike&page=all är en sida som kanske kan vara av intresse för dig. Turbobygge på en 750R -99. Han bygger grenröret av originalröret... men lite senare så blev det nog ett annat. Där finns lite plenumbilder också. Han fick inte så mycket effekt i bänken, men han kom på varför lite senare. 77 grader på avgaskammen funkar inte så bra :näsblod Just nu hittar jag inte hans byggartråd, men den finns någonstans på gixxer.com

kraschandburn skrev:
2650103 Åhh... Tackar byggt själv, eller köpt? Har du några kort där bensinpumparna är ihopkopplade?

Det är Ronny "Lucka" på Ncracing.com som byggt allt till min turbomoppe...

Tyvärr har jag ingen bild på soppapumpen har bara 1 som sköter alla 8 spridare.....

Tack för svar. Har letat grymt mycket efter den sidan. (jag och data) Hjälper skitbra bara av att se bilder. Någon som vet vad det var för "plutt" han svetsade på på avgasröret? om jag fattat det rätt ska de vara laddtrycket som visas där??

kraschandburn skrev:
2651205 Tack för svar. Har letat grymt mycket efter den sidan. (jag och data) Hjälper skitbra bara av att se bilder. Någon som vet vad det var för "plutt" han svetsade på på avgasröret? om jag fattat det rätt ska de vara laddtrycket som visas där??
Den där plutten är en lambdasensor som mäter syrehalten i avgaserna och då kan man med hjälp av den där digitala grejen han har under hastighetsmätaren få ut air/fuelen, dvs. bränsle/luft-blandningen. Laddtrycket mäter man någonstans mellan turbons kompressorhus och motorns insug.

lahi skrev:
2651542 Den där plutten är en lambdasensor som mäter syrehalten i avgaserna och då kan man med hjälp av den där digitala grejen han har under hastighetsmätaren få ut air/fuelen, dvs. bränsle/luft-blandningen. Laddtrycket mäter man någonstans mellan turbons kompressorhus och motorns insug.

Okej! Någon som svetsat plenum själv i alu? Krävs det speciell svetsapparat?
Har en migsvets hemma men har för mig att man ska ha tig?
Har hört mig för på olika ställen och det verkar inte vara någon som är sugen på att sälja ett plenum inte heller någon som vill tillverka ett åt en så det blir nog till att göra en själv!

kraschandburn skrev:
2652072 Okej! Någon som svetsat plenum själv i alu? Krävs det speciell svetsapparat?
Har hört mig för på olika ställen och det verkar inte vara någon som är sugen på att sälja ett plenum inte heller någon som vill tillverka ett åt en så det blir nog till att göra en själv!

En TIG-svets krävs för att kunna svetsa i aluminium. Mitt tips är att du sågar ut, bockar till och har alla lösa delar klart till ditt plenum.
Sen går du till en mekanisk verkstad/privatperson som har tillgång till TIG-svets och ber dom svetsa ihop det åt dig.
Det kostar inte mycket dollars om du jämför det med att själv köpa TIG-svets och svetsa ihop det själv, och då kanske med sviktande resultat om det är första gången dessutom :)

För att svetsa alu bra så behöver du en ac/dc tig dom kostar en hel del.
Men det är väl inget som säger att du måste bygga i aluminium duger nog med vanlig plåt, glasfiber, kolfiber eller ?
Angående tilläggsprut så borde orginal spridare räcka till minst 200hk men vad du behöver för regulator mm kan inte jag svara på försöker själv att klura ut hur jag ska lösa det.

kraschandburn skrev:
2652072 Okej! Någon som svetsat plenum själv i alu? Krävs det speciell svetsapparat?

Last edited:
Efter en bra Lördag har jag fixat fram en svetsare till mig.
Kostade ett par bira i baren och en jävla bra bakfylla, men det var det värt.
Om orginal spridare fungerar borde det inte gå att justera in det rätt med en Powercommander?? Någon som vet?

kraschandburn skrev:
2653843 Efter en bra Lördag har jag fixat fram en svetsare till mig.
Kostade ett par bira i baren och en jävla bra bakfylla, men det var det värt.
Om orginal spridare fungerar borde det inte gå att justera in det rätt med en Powercommander?? Någon som vet?

Jag tänkte prova med en PC. Det kan även bli så att jag bygger in en extra spridare/insug i plenumet oxå. Tänkte isåfall koppla ihop dessa med original mha halvledarrelä för att inte elda upp ECU:n. Borde funka tycker jag.

Låter inte som en dum idé. Någon ovan trodde att mina orginalspridare skulle palla 200hk men vem vet? Tror jag testar med orginal först annars byter jag ut orginal mot störe eller tar ett par orginalspridare till i plenumet som du tänkte.

Någon som vet vart man köpa en tryckvakt, som känner av laddtrycket som i sin tur kan styra en spridare, samt progressiv bränsletrycksregulator, billigt?

köp en BTR typ 1.3 ..1:1:4 som du höjer bränsletrycket med...

sedan skaffar du ex. en PC som du kan ställa öppet-tiderna på spridarna...

med dessa så borde du ju komma en bit på väg utan att behöva byta ut org. spridare...

Hur kopplar jag in bränsletrycksregulatorn sen då?? Hittade en översikts bild.
Ska man bara låta org. bränsletrycksregulator vara då?? Ska jag ha en extrabensinpump nu då eller??

Bifogat

• översik.JPG
    översik.JPG
    113.7 KB · Visningar: 127
En progressiv bränsletrycksregulator ihop med en powercommander funkar till 200 hk under förutsättning att spridarna hänger med (vilket jag tror de gör). Angående pump så går det säkert att få fram värdena på din pump om du luskar lite. Om du inte orkar och vill vara säker så byt pump.

Men är det någon som vet hur man kopplar in bränsletrycksregulatorn??
Tack för tips heliac, mitt mål är 200hk (till att börja med)!!

Från bränslepump via regulator vidare till spridare. En returslang från reg tillbaka till tank. Sen en vakum-tryckslang från ex plenum till regulator.
Har för mig att det blir så.

Steen skrev:
2660672 Från bränslepump via regulator vidare till spridare. En returslang från reg tillbaka till tank. Sen en vakum-tryckslang från ex plenum till regulator.
Har för mig att det blir så.

Så det är vakumet som styr tryckregulatorn?
Har inte för mig att det finns någon retur till tank på min hoj. Är det där man ska koppla in dumpventil annars??
Grenrör turbo placering och avgassrör är nu klart.
Nästa projekt är plenum!

Ja.
Retur måste du ordna.
Dumpventil har inget med bränslet att göra den dumpar trycket i plenum se Crilles bild sitter framåt på plenumet (blå prylen).

kraschandburn skrev:
2660716 Så det är vakumet som styr tryckregulatorn?
Har inte för mig att det finns någon retur till tank på min hoj. Är det där man ska koppla in dumpventil annars??
Grenrör turbo placering och avgassrör är nu klart.
Nästa projekt är plenum!

Steen skrev:
2660744 Ja.
Retur måste du ordna.
Dumpventil har inget med bränslet att göra den dumpar trycket i plenum se Crilles bild sitter framåt på plenumet (blå prylen).

Hur har ni andra gjort med returen?? Svetsat på en nippel högt upp på tanken eller vad?

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back