Turbo-byggsats

Ljungkvist

------
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
VORbergare, kz400B2
Tänkte ev. turbokonvertera min z1000j i höst/vinter. Ringde MC-xpress och dom kunde tänka sig ta fram ett bolt-on kit till kawan för ca: 35000-45000kr :gnissla
Nu såg jag att www.motorgaraget.se säljer byggsatser till min hoj för 13200. Kan detta vara ett bra alternativ? Svetsning är inget problem.

Bifogat

• turbo_konv.jpg
    turbo_konv.jpg
    52.8 KB · Visningar: 334
Läser du turbotrådarna här på SH så märker du att här på SH finns all kunskap för att du ska lyckas med ett eget projekt. Det enda du köper nytt är en Malpassi sopparegulator för 700 pix från http://www.mc-xpress.com/ resten hittar du på bilskroten utom grenrör och plenum som du tillverkar själv.

madmagnus skrev:
det där kitet ska sitta på en bil! jag hittade ingenting till mc på deras sida :va

Jo, om du går till produkter så finns alternativet "fordonstyp", välj mc. Klicka på "sök produkter". Där hittar du en byggsats till Kawasaki 1000.

Last edited:
andersbrink skrev:
Läser du turbotrådarna här på SH så märker du att här på SH finns all kunskap för att du ska lyckas med ett eget projekt. Det enda du köper nytt är en Malpassi sopparegulator för 700 pix från http://www.mc-xpress.com/ resten hittar du på bilskroten utom grenrör och plenum som du tillverkar själv.

Ok, ska kika igenom turbotrådarna. Såg att byggsatsen var ett draw thru system, antar att det inte är att föredra då ingen jag har sett använder sig av det. Jaja, bara att börja läsa och skriva en shoppinglista.

Hur mycket jobb är det egentligen att bygga turbo??
Om man har tillgång till mek.verkstad osv...

Vad behöver göras med motorn förutom att sänka kompet??

greven skrev:
Hur mycket jobb är det egentligen att bygga turbo??
Om man har tillgång till mek.verkstad osv...

Vad behöver göras med motorn förutom att sänka kompet??
Det blir ju lite jobb av det, men om du kollar här Turbobygge (min byggartråd) så kan du se ungefär hur mycket jobb det är. Grenrör ska snidas till, plenum byggas och tryckrör och intercooler ska ev. kapas till och svetsas, men förutom det så är det inte så mycket mer mekjobb. Mest skruvande...
Kompet bör ju sänkas, men förutom det har jag inte gjort något mer förutom att tajma kammarna! Men sen håller ju gammelgixxrarnas grejor för mycket mer än originaleffekt. Hur det är på andra hojar vet jag inte.

Jakke skrev:
Vilka aggregat överlever lågt oljetryck bäst och samtidigt funkar ihop med en liten (1105cc) motor?
De gamla Rajay-aggregaten sägs ju funka med lågt oljetryck, många sugturbonissar med gsx1100 kör med sådana, men köp inte en sådan pga. det är en 30 år gammal konstruktion... seeeeeg spool-up! Jag kör med Mitsubishi TD04-16T och den funkar kanon på min hoj (1052cc) men jag vetefasen om den tål lågt oljetryck...

lahi skrev:
De gamla Rajay-aggregaten sägs ju funka med lågt oljetryck, många sugturbonissar med gsx1100 kör med sådana, men köp inte en sådan pga. det är en 30 år gammal konstruktion... seeeeeg spool-up! Jag kör med Mitsubishi TD04-16T och den funkar kanon på min hoj (1052cc) men jag vetefasen om den tål lågt oljetryck...

Jag läste nyss din byggartråd, trevlig läsning :tummenupp
En gammal Garrett T3 eller liknande kan kanske vara lämplig eller är det svårt att få tag i ett fräsht ex? Om jag använder en extern oljepump kanske det går att köra med ett nyare aggregat?
Ja, jävlar va ny jag känner mig på det här... måste nog köpa ett gäng böcker och läsa på lite.

Jakke skrev:
Jag läste nyss din byggartråd, trevlig läsning :tummenupp
En gammal Garrett T3 eller liknande kan kanske vara lämplig eller är det svårt att få tag i ett fräsht ex? Om jag använder en extern oljepump kanske det går att köra med ett nyare aggregat?
Ja, jävlar va ny jag känner mig på det här... måste nog köpa ett gäng böcker och läsa på lite.
:) Nja, en fräsh T3:a går nog att hitta, men jag skulle nog inte rekommendera den turbon heller om jag fick bestämma... den är av lika gammal konstruktion som Rajayen. Ganska seg spool-up och tungdriven. Blir evigt väntande på laddtryck, och när trycket väl kommer så är det dags att släppa pga. man kommit ifatt framförvarande. Jämför med gamla Saab turbo. Ingenting, ingenting och allt på en gång. Jag rensade 4 växellådor på 5 månader i min "småvässade" Saab med en lika tungdriven turbo... jaja, åter till ämnet! Med en modernare och mer lättdriven turbo så får man tryck tidigare och jämnare och hojen blir inte alls lika jobbig att köra. Dvs. jobbig pga. att man får vänta så länge innan det händer något om man kör med gammelturbo...
Så, enligt mig så är idealet en turbo i stil med Mitsus TD04-16-19T! Går att hitta begagnade för runt 2500-4000. Gav 2700 för min och funkar kanon.

Det där med extern oljepump kanske funkar, men jag har egentligen inte en aning! Det får nog någon turboguru svara på! Hör med andersbrink eller andersson turbo. De kan säkert!

Last edited:
lahi skrev:

Det låga trycket i en sådan motor fixar man lätt med att man i huvudkanalen direkt från pumpen sätter in en strypningmed ett hål på kanske 7-8 mm
sedan tar man trycket till turbon ( och eventuellt kammarna )
innan strypningen

Man kan behöva labba lite med hålstorlek i strypningen men annars e de enkelt

16T är ett utmärkt val även här , blanda inte in dom gammla garretsarna
dom är från en annan tid låt dom vara kvar där

andersson turbo skrev:
Det låga trycket i en sådan motor fixar man lätt med att man i huvudkanalen direkt från pumpen sätter in en strypningmed ett hål på kanske 7-8 mm
sedan tar man trycket till turbon ( och eventuellt kammarna )
innan strypningen
Ojoj, smart! Det skulle jag aldrig komma på... :rolleyes:

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage