Tunnare topplockspackning?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Neutral skrev:
2569984 Är inte hojars motorstyrningssystem rätt primitiva jämfört med bilars? Knacksensorer finns väl inte t ex, då kan man ju tänka sig att tillverkarna valt en något lägre kompression än optimalt för att försäkra sig mot dålig bensinkvalitet.

Helt riktigt.

Tillverkarna måste ju räkna med att en eremit på Himalayas bergstoppar kör sin gixxer på 87 oktan i syrefattig miljö med hela byn bakpå i en släpkärra och uppförsbacke.

I klartext: jo det finns en hel del att hämta för oss som bor i västvärlden med hygglig soppakvalitet.

Dr.Bike skrev:
2569971
Nu är du ute på fel vägar. Det du säger stämmer inte alls.
Ventilmekanismen med fjädrar belastas inte mera allså?
Hur mycket mera maxeffekt får man av enbart kompökning utan annat jobb?

Victor skrev:
2570003 Ventilmekanismen med fjädrar belastas inte mera allså?
Hur mycket mera maxeffekt får man av enbart kompökning utan annat jobb?

Helt rätt, en kompökning sliter inte på ventilmekanism, det gör däremot kammar med högre lober/längre duration och brantare öppningsramper.
I övrigt avseende effektökning pga ren kompökning kan jag inte svara på, men jag vet att Anders Brink har nån bra tumregel för detta.

Så fasligt mycket är det inte, men du får ju en annan karaktär på motorn då den iom detta förbränner effektivare. Så jag skulle tro att det handlar om bättre vrid i första hand.

Last edited:
Min hoj har tunnare packning och powercommander samt helsystem.

Den går BRA mycket bättre än den jag hade förra året som var standard och det är samma årsmodell på båda.

Har hört siffror på 5-6hk mer med tunnare packnnig.

Har läst att du verkar fått upp bra fart i år, blir det rookie 1000 nästa år?

Dr.Bike skrev:
2570005 Helt rätt, en kompökning sliter inte på ventilmekanism, det gör däremot kammar med högre lober/längre duration och brantare öppningsramper.
I övrigt avseende effektökning pga ren kompökning kan jag inte svara på, men jag vet att Anders Brink har nån bra tumregel för detta.

Så fasligt mycket är det inte, men du får ju en annan karaktär på motorn då den iom detta förbränner effektivare. Så jag skulle tro att det handlar om bättre vrid i första hand.
Då ber jag om ursäkt, jag vet inte varför jag har fått det för mig egentligen?
Ja, jag är med på att det är störst vinst där vridmomentet är störst men det är ju intressant om man kan gissa sig till vad maxeffekten lägger sig på.

Mats757 skrev:
2569953 Det är skillnad att plana toppen och att plana cylindrarna.
När man planar toppen blir kolven lika långt från toppen i TDC.
Men när man planar cylindern blir nämnda avstånd mindre.

Att plana vid cylinderfot, cylindertopp eller toppen ger enligt mig EXAKT samma resultat, jag fattar inte vad du menar skulle skilja om du planar toppen eller cylindern? Vad skulle skilja avståndsmässigt mot en given fast del i toppen menar du? Och hur?

Öhh, jag tar om det. Jag hävdar att kolven hamnar i exakt samma avstånd från tändstift oavsett om du planar topp eller cylinder..

Men inte du?

Hmmm....kanske pilla lite på kawan i vinter...:D

Chronic skrev:
2570023 Att plana vid cylinderfot, cylindertopp eller toppen ger enligt mig EXAKT samma resultat, jag fattar inte vad du menar skulle skilja om du planar toppen eller cylindern? Vad skulle skilja avståndsmässigt mot en given fast del i toppen menar du? Och hur?

Öhh, jag tar om det. Jag hävdar att kolven hamnar i exakt samma avstånd från tändstift oavsett om du planar topp eller cylinder..

Men inte du?

Planar du cylinderfoten så blir ju cylindern kortare... Planar du toppen så flyttar du toppen på förbränningsrummet närmare cylindern.
Inte så krångligt va ! Se helheten...det ÄR skillnad på dessa ingrepp.

Last edited:
Triggerhappy skrev:
2570025 Hmmm....kanske pilla lite på kawan i vinter...:D

Det är inte fel att pilla...
Kawor har traditionellt ganska stygga avgaskanaler t.ex.... :rolleyes:

Det vi talar om förutom tunnare toppackning är en lagom urstädning av kanaler, och förbränningsrum,, åtgärder som ger snygga powerwheelies på rent pådrag...*mums*
Vridmoment is da shit!

Dr.Bike skrev:
2570033 Det är inte fel att pilla...

Det vi talar om förutom tunnare toppackning är en lagom urstädning av kanaler, och förbränningsrum,, åtgärder som ger snygga powerwheelies på rent pådrag...*mums*
Vridmoment is da shit!

SLUTA HETSA MIG !!!! :gnissla :gnissla :gnissla

Det är väl mer korrekt att säga slagvolym istället för cylindervolym, vilket dessutom gör det enklare att förstå vad det handlar om...

Triggerhappy skrev:
2570025 Hmmm....kanske pilla lite på kawan i vinter...:D

Planar du cylinderfoten så blir ju cylindern kortare... Planar du toppen så flyttar du toppen på förbränningsrummet närmare cylindern.
Inte så krångligt va ! Se helheten...det ÄR skillnad på dessa ingrepp.

Visst, säkert skillnad med förstår inte ditt inlägg. Toppen på förbränningsrummet kommer ju närmare KOLVEN oavsett var du planar.

Att toppen på förbränningsrummet kommer närmare CYLINDERN som du skriver, vad menar du då? Det är ett rör med en kolv i, vad kommer närmare vad?

Dr.Bike skrev:
2570033 Det är inte fel att pilla...

Vridmoment is da shit!
Men om man portar utan att sätta på vassare kammar gör det nån större skillnad?O om man planar toppen bör man väl ha justerbara kamdrev ?

Klämspalten/squish är viktig, att tillexempel R6 har samma klämspalt som endel Formel1 motorer säger en del om att den inte är tagen ur luften.

Lämplig squish beror mycket på vilka rörelser som finns hos gasen i förbränningsrummet. En bra motor kan fungera bra utan squish medans andra svarar med bra effektskillnad pga gasen.

Detta har nog med vilket swirl man har / vill ha i förbränningsrummet.

Edit: det tenderar att spika lättare utan klämspalt.

Graham Bell har skrivit mycket om detta för de som vill veta vad det handlar om.

Last edited:
Hmmm ... jag kanske borde hålla tyst, men jag blir faschinerad och fundersam när jag ser hur dåligt det är med de rent basala motorkunskaperna.
Bara en sådan sak som felsökning .. hur fan ska man kunna felsöka om man inte vet hur en motor fungerar?

Att höja kompressionen är (framför allt på en tvåtaktare) det billigaste sättet att öka effekten. Den enda downside'n är att man ökar påfrestningen på vevaxelpartiets lager.
Men, när kompet ökas så stiger också temperaturen, den sprider sig bl a till förgasare/luftintag som i sin tur värmer bränsleblandningen/luften och man får då mindre chargebatcher vid varje förbränning. En hoj med hög kompression går bäst när den är kall.

Har man överliggande kammar så påverkas inte ventilsystemet ett dugg av toppens läge. Iaf så länge ventilerna går fritt från kolvarna ...
Med stötstänger är annorlunda och då får man naturligtvis justera om ventilspelen.
Ett alternativ är ju att göra längre vevstakar :) Det påverkar inte heller slagvolymen.

När jag någon gång ibland ville tävla i 500cc-klassen med min 350cc så satte jag i excentriska vevtappar. Det var bara ett par tiondelars excentricitet, men hojen blev på 354 cc och godkänd för 500-klassen. Då la man under en extra bottenpackning för att inte hojen skulle spika.

Motorer är egentligen ganska basic. Lätta att förstå och det syns/kan mätas när de behöver lite omvårdnad. Sedan har varje del för sig i en motor egenskaper som man på något sätt kan påverka men så mycket vill ingen läsa :o)

Det som nu är svårare är att ha full koll på elektroniken. Ok att man kan mappa själv med lite programvara, man kan prova sig fram, men när det strular ... var börjar man leta?

En annan sak som ändrat sig är fjädringen.
Från början var fjädringen en komfortfiness som man införde. Inte alltid med lyckat resultat, kolla in Triumphs "hawaii-nav".
Nu har däcken blivit så bra att fjädringen ingår som en viktig komponent i väghållningen och hojens beteende. Med fler inställningsmöjligheter på fjädrar och dämpare och med längre slaglängder har det blivit viktigare och svårare att optimera fjädringssystemet. :tungan

UrbanTiger skrev:
2570103 Wow, F1 :yoparty

Gasen i förbränningsrummet måste ju tända och tar du bort spalten så finns där ingen gas som kan föra flamman vidre i lagom fart. Oavsett om det är en F1 squish eller inte. Hemi är bra har jag hört :tummenupp
Eller så är kraven olika beroende på vilken funktion man vill ha.

Jlundin ang klämspalt B20

"Klämspalt är till för att pressa ihop bränsle-luftblandningen, gärna i riktning mot tändstiftet för att undvika spikning. Spikningar uppkommer då flamfronten som genererats av tändstiftet inte är tillräckligt snabb utan bränsle/luft blandningen bringas att självantända genom hög temp och kompressionstryck. Förbrännings hastigheten brukar ligga mellan 20 till 60 m/s. Den påverkas givetvis av ett antal faktorer såsom temp, blandningsförhållande tryck, varvtal och inte minst swirl (rotation på blandningen). Hur en klämspalt skall konstrueras beror mycket på hur förbränningsrummet ser ut från början och var tändstiftet sitter. Här i ligger även hemligheten i hur mycket en viss motor skall ha i förtändning, eftersom brinntiden förändras med varvtalet så krävs det en specifik tändpunkt för varje varvtal om man skall utnyttja bränslet optimalt. Glöm det här med fasta tändpunkter, det är bara effektivt på ett enda varvtal. Hur stor eller hur liten klämspalt man skall ha är en grannlaga uppgift. Gör man den för stor eller för liten så spikar motorn. Tar man bort det helt i en B20 topp för att sänka kompförhållandet då man turbotrimmar, så får man en motor som spikar brutalt trots att kompen är låg, kul va ?"

En squishbandspalt ska vara något kilformad så att flamfronten kan tränga ut mot kolvens ytterkant. Det viktiga är att inte skära av flamfronten, men brinner upp det gör det ändå när kolven gått ner lite. Skär man av flamfronten så fördröjs förbränningen och den gör mest nytta ju tidigare den sker.
På en tvåtaktare väljer man som regel att ha 50/50 för squishbandsarean och kupolen.

Jag brukar mäta squishspaltens profil genom att lägga en blytråd på kolven och dra kolven förbi TDC. Funkar bra för mig :)

Dr.Bike skrev:
2569971 Ingen fara, jag håller med, If it works, dont´´ fix it. Men nu är INGET trasigt på sandis hoj OCH han har redan däck osv, och nu vill han ta det hela ett steg till, dvs nu är det dax att muffla lite i motorn.
Sandis, till skillnad från dig och mig, KAN ju utnyttja lite mer effekt! :tummenupp

:tummenupp

Tycker ändå att Sandis ska åka fortare i kurvorna och inte på rakan.

Släpp inte in honom i garaget förän det är Öhlins fram/bak på hans hoj:mattias

Släpp inte in honom i garaget förän det är Öhlins fram/bak på hans hoj:mattias[/QUOTE]

Tror också det är bättre att lägga pengarna på fjädringen i första hand.

Nej förresten, ska han köra rookie 1000 så tycker jag han ska köpa en GPZ 900 eller liknande så jag slipper ha äldsta hojen:)

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2569854

Du kan modda en originalpackning.
De består oftast av tre lika tjocka delar. Det vanliga är att ta ur mittdelen. Den är 0,15 för de flesta.
En hoj där jag bara behöll EN del fick rätt lagom komp!

Snodda ideér.... :ajjabajja
Men du var skeptisk till detta.
Men den gick som fan på Mo i Rana i alla fall!
Körde om en blå moppe flera gånger :D

elwe skrev:
2570106 Hmmm ... jag kanske borde hålla tyst,

Har man överliggande kammar så påverkas inte ventilsystemet ett dugg av toppens läge. Iaf så länge ventilerna går fritt från kolvarna ...
Med stötstänger är annorlunda och då får man naturligtvis justera om ventilspelen.

:tungan

Mjjjaaaa...
Det beror ju på vad du menar med inte alls...
Flyttar man toppen nedåt mot vevaxeln blir kedjan längre och tajmar därigenom om kammarna en aning...
Går ju lätt att motverka med ställbara drev förvisso!

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back