Hmmm ... jag kanske borde hålla tyst, men jag blir faschinerad och fundersam när jag ser hur dåligt det är med de rent basala motorkunskaperna.
Bara en sådan sak som felsökning .. hur fan ska man kunna felsöka om man inte vet hur en motor fungerar?
Att höja kompressionen är (framför allt på en tvåtaktare) det billigaste sättet att öka effekten. Den enda downside'n är att man ökar påfrestningen på vevaxelpartiets lager.
Men, när kompet ökas så stiger också temperaturen, den sprider sig bl a till förgasare/luftintag som i sin tur värmer bränsleblandningen/luften och man får då mindre chargebatcher vid varje förbränning. En hoj med hög kompression går bäst när den är kall.
Har man överliggande kammar så påverkas inte ventilsystemet ett dugg av toppens läge. Iaf så länge ventilerna går fritt från kolvarna ...
Med stötstänger är annorlunda och då får man naturligtvis justera om ventilspelen.
Ett alternativ är ju att göra längre vevstakar

Det påverkar inte heller slagvolymen.
När jag någon gång ibland ville tävla i 500cc-klassen med min 350cc så satte jag i excentriska vevtappar. Det var bara ett par tiondelars excentricitet, men hojen blev på 354 cc och godkänd för 500-klassen. Då la man under en extra bottenpackning för att inte hojen skulle spika.
Motorer är egentligen ganska basic. Lätta att förstå och det syns/kan mätas när de behöver lite omvårdnad. Sedan har varje del för sig i en motor egenskaper som man på något sätt kan påverka men så mycket vill ingen läsa

)
Det som nu är svårare är att ha full koll på elektroniken. Ok att man kan mappa själv med lite programvara, man kan prova sig fram, men när det strular ... var börjar man leta?
En annan sak som ändrat sig är fjädringen.
Från början var fjädringen en komfortfiness som man införde. Inte alltid med lyckat resultat, kolla in Triumphs "hawaii-nav".
Nu har däcken blivit så bra att fjädringen ingår som en viktig komponent i väghållningen och hojens beteende. Med fler inställningsmöjligheter på fjädrar och dämpare och med längre slaglängder har det blivit viktigare och svårare att optimera fjädringssystemet.