Tumma inte på garantin!

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date

manneman

Guest
Solen skiner, 2,7 plusgrader och grusåka på Hallandsåsen hägrar idag.

Klädde på mig och gick ut och startade upp min hoj och lät han stå på tomgång medan jag justerade kläderna, tog på hjälmen och ställde in GPSen. Nästan 10 minuter efter att jag startat upp han kör jag bort till macken på andra sidan kvarteret för att tanka, en sträcka på ca 600 meter.

Fyller upp tanken och vrider på nyckeln och tändningen går igång, dock står det bara "30" var det normalt står miltalet på hojen. Jag trycker på startknappen och startmotorn drar runt, all el funkar men hojen vill inte gå igång. Hur mycket batteri som helst och jag fattar nada mer än att jag är väldigt konfunderad över vad felkod 30 är? :va

Ringer Yamahacenter i Helsingborg var jag köpte hojen ny 26 mars förra året och får reda på att felkod 30 betyder att en givare som ska slå av motorn om den hamnar på sidan är det som är No 30.
Drar och rycker i varenda tåt för att se om det är glapp någonstans, demonterar dödarknappen, kollar alla säkringar och hittar absolut inget fel någonstans efter att ha gått över hojen minituöst i över en timme.

Ringer Yamahacenter igen som kollar mitt regnummer och konstaterar att jag skött servicarna hos dem och därmed är det ett garantijobb. Var 1000e mil eller varje kalenderår i 5 år OBEROENDE av körsträcka! Word!

Yamahacenter kommer och hämtar hojen på plats!

Vad jag vill ha sagt är att vissa individer snålar på grynen och sköter servicen själv, det spelar ingen roll var jag hade varit i Europa så hade Yamaha kommit och hämtat hojen.
Hade jag inte skött servicarna hade jag stått där med lång näsa och fått bekosta bärgning och eventuell reparation själv...:3freak

DSC_0188.JPG

Heroes of the day! Hur mycket extra fick du ge för garantin?

Mmmm Yamaha och speciellt YC i hbg leker man inte bort.

Jag har skrivit det många gånger innan.

Hur den funktionen skulle påverkas av service på Yamahaverkstad har jag svårt att förstå. Jag tycker mest det är för jävligt att det krävs service hos Yamaha för att garantin skall gälla. Det är få fel under garantitidensom beror på dåligt utförd service.

Glenn är da man...

Sen rekommenderar jag en kurs i felsökning av elsystem och ett elschema med i packningen inför dakartrippen

:tummenupp

Eller så kör man Suzuki så slipper motorcykeln åka lastbil. :tummenupp

...eller inte!

Jag hade en GSXR 1100 J Special Edition som på bilden som jag köpte ny på dåvarande RG motor i Hbg som idag är YC, på den brann tändspolen upp efter 300 mil och där knusslades det inte heller, Kalle som jobbade där då kom med bil och släp och hämtade mig och hojen i Kågeröd utanför stan. Alla hojar kan ha ett skitfel och då är man glad att man inte står där med skägget i brevlådan...

1988_GSX-R1100J_Ian5_640.jpg

För 3 år sedan satt jag fast i Berlin pga att en kedjespännare hade ramlat av någonstans på vägen från Stettin i Polen på den XT 660 R jag hade då , Yamahacenter/Peter Fuhrmann kom då ut med en ny kedjespännare till mig där jag stod i en korsning utan koll på var jag var mer än det jag kunde läsa på skyltarna.

Hur den funktionen skulle påverkas av service på Yamahaverkstad har jag svårt att förstå. Jag tycker mest det är för jävligt att det krävs service hos Yamaha för att garantin skall gälla. Det är få fel under garantitidensom beror på dåligt utförd service.

Det kan ju tyckas att det är ett ej seviceberoende fel.
Men jag köper resonemanget när det gäller garanin, sköter man servicarna så är man säker i 5 år.

Last edited:
Glenn är da man...

Sen rekommenderar jag en kurs i felsökning av elsystem och ett elschema med i packningen inför dakartrippen

Om det nu är givaren som är kass så ska det då iaf följa med en ny och elschemat tillsammans med en felkodstydare är nu givet med

Om jag sumerar de summor jag sparat på att importera hojar, köpa begagnat samt serva själv så kan jag köpa en ny hoj och kasta bort den gamla ifall kopplingshandtaget går sönder och jag ligger ändå på plus gentemot er som köper hos handlarna med sk garanti.

Men så länge ni är nöjda med era köp så får jag väl bara gratulera er!

Last edited:
Om jag sumerar de summor jag sparat på att importera hojar, köpa begagnat samt serva själv så kan jag köpa en ny hoj och kasta bort den gamla ifall kopplingshandtaget går sönder och jag ligger ändå på plus gentemot er som köper hos handlarna med sk garanti.

Man kastar inte direkt bort hojen och köper en ny när man står på en öde landsväg någonstans i Europa.
Har man garanti ringer man servicetelefonen och får hjälp direkt utan att det kostar en krona och för mig är det viktigare, jag har stått med trasiga hojar utan garantier och dyra bärgningar samt verkstadskostnader till följd vad jag ska ute i Europa...

Man kastar inte direkt bort hojen och köper en ny när man står på en öde landsväg någonstans i Europa.
Har man garanti ringer man servicetelefonen och får hjälp direkt utan att det kostar en krona och för mig är det viktigare, jag har stått med trasiga hojar utan garantier och dyra bärgningar samt verkstadskostnader till följd vad jag ska ute i Europa...

Ok, men då hade jag ringt en taxi med kombibil, baxat in hojen i skuffen och låtit honom skjutsa mig mig hem till Sverige.

Grejen är den att alla inte vill betala sjuka summor för byte av tändstift eller olja. Det är en principsak för mig iaf. Kan jag byta stift för en femtiolapp själv tycker jag det är hjärndött att lämna in och betala det tiodubbla. Men det är jag och jag har ändå bara råd med gamla hojar. Grattis till en fungerande garanti iallafall :)

Tänker inte tvista med dom argumenten.

Men om man inte är överentusiastisk över att skruva och dona så är det ett för mig bra alternativ med ny hoj och 5 år utan bekymmer. Snittar man 3000 mil/år så känns det bra att ha den garantin.

Ungefär som när jag ifrågasätter dom runt om kring mig som köper nya bilar, Jag förstår dom men skulle aldrig göra likadant. Bilar för mig är nått som bara skjutsar omkring min röv i nödfall.

Jag fick ett sms från Yamahacenter i Hbg för en timme sedan var de sa att det var ett garantifel och nya delar var beställda. =kostnadsfritt

Frågar du mig så skiter jag egentligen i vad för märke jag kör men Ralle, Glenn & Co är en institution i Hbg.:tummenupp

Jag kommer dock att beställa en tippsensor för att ha i reserv inför Afrikaresan även om den kostar 1236:- för XT660R/X & 524:- till en XT660Z? :va

Om det nu är givaren som är kass så ska det då iaf följa med en ny och elschemat tillsammans med en felkodstydare är nu givet med

Det kan ju räcka med att lära sig hur man byglar bort den så att hojen går ändå.

Läs igenom elschemat, identifiera alla tänkbara felkällor, lär dig att koppla förbi.

På rallybilarna jag mekade strippade jag fast en bunt kabelbyglar vid elcentralen så att förarna själva kunde bygla bort ett felaktigt relä om det skulle behövas.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra