Solen skiner, 2,7 plusgrader och grusåka på Hallandsåsen hägrar idag.
Klädde på mig och gick ut och startade upp min hoj och lät han stå på tomgång medan jag justerade kläderna, tog på hjälmen och ställde in GPSen. Nästan 10 minuter efter att jag startat upp han kör jag bort till macken på andra sidan kvarteret för att tanka, en sträcka på ca 600 meter.
Fyller upp tanken och vrider på nyckeln och tändningen går igång, dock står det bara "
30" var det normalt står miltalet på hojen. Jag trycker på startknappen och startmotorn drar runt, all el funkar men hojen vill inte gå igång. Hur mycket batteri som helst och jag fattar nada mer än att jag är väldigt konfunderad över vad felkod 30 är?
Ringer Yamahacenter i Helsingborg var jag
köpte hojen ny 26 mars förra året och får reda på att felkod 30 betyder att en givare som ska slå av motorn om den hamnar på sidan är det som är No 30.
Drar och rycker i varenda tåt för att se om det är glapp någonstans, demonterar dödarknappen, kollar alla säkringar och hittar absolut inget fel någonstans efter att ha gått över hojen minituöst i över en timme.
Ringer Yamahacenter igen som kollar mitt regnummer och konstaterar att jag skött servicarna hos dem och därmed är det ett garantijobb. Var 1000e mil eller varje kalenderår i 5 år OBEROENDE av körsträcka!
Word!
Yamahacenter kommer och hämtar hojen på plats!
Vad jag vill ha sagt är att vissa individer snålar på grynen och sköter servicen själv, det spelar ingen roll var jag hade varit i Europa så hade Yamaha kommit och hämtat hojen.
Hade jag inte skött servicarna hade jag stått där med lång näsa och fått bekosta bärgning och eventuell reparation själv...