Tumma inte på garantin!

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
Det kan ju räcka med att lära sig hur man byglar bort den så att hojen går ändå.

Läs igenom elschemat, identifiera alla tänkbara felkällor, lär dig att koppla förbi.

På rallybilarna jag mekade strippade jag fast en bunt kabelbyglar vid elcentralen så att förarna själva kunde bygla bort ett felaktigt relä om det skulle behövas.

Jopp jag lurar på det men enligt någon annan skulle det visst inte gå, dock har jag hittat verkstadshandbok HÄR så jag tänkte lusläsa den samtidigt som skrivaren jobbar för högtryck.

Jopp jag lurar på det men enligt någon annan skulle det visst inte gå, dock har jag hittat verkstadshandbok HÄR så jag tänkte lusläsa den samtidigt som skrivaren jobbar för högtryck.
Det låter klokt. Ska man göra långresor likt de du planerar, så tror jag att det är en enorm fördel att ha god teknisk kännedom om hojen sin. Kan man felsöka samt identifiera ev felande komponent själv, så är mycket vunnet.

Last edited:
Solen skiner, 2,7 plusgrader och grusåka på Hallandsåsen hägrar idag.

Klädde på mig och gick ut och startade upp min hoj och lät han stå på tomgång medan jag justerade kläderna, tog på hjälmen och ställde in GPSen. Nästan 10 minuter efter att jag startat upp han kör jag bort till macken på andra sidan kvarteret för att tanka, en sträcka på ca 600 meter.

Fyller upp tanken och vrider på nyckeln och tändningen går igång, dock står det bara "30" var det normalt står miltalet på hojen. Jag trycker på startknappen och startmotorn drar runt, all el funkar men hojen vill inte gå igång. Hur mycket batteri som helst och jag fattar nada mer än att jag är väldigt konfunderad över vad felkod 30 är? :va

Ringer Yamahacenter i Helsingborg var jag köpte hojen ny 26 mars förra året och får reda på att felkod 30 betyder att en givare som ska slå av motorn om den hamnar på sidan är det som är No 30.
Drar och rycker i varenda tåt för att se om det är glapp någonstans, demonterar dödarknappen, kollar alla säkringar och hittar absolut inget fel någonstans efter att ha gått över hojen minituöst i över en timme.

Ringer Yamahacenter igen som kollar mitt regnummer och konstaterar att jag skött servicarna hos dem och därmed är det ett garantijobb. Var 1000e mil eller varje kalenderår i 5 år OBEROENDE av körsträcka! Word!

Yamahacenter kommer och hämtar hojen på plats!

Vad jag vill ha sagt är att vissa individer snålar på grynen och sköter servicen själv, det spelar ingen roll var jag hade varit i Europa så hade Yamaha kommit och hämtat hojen.
Hade jag inte skött servicarna hade jag stått där med lång näsa och fått bekosta bärgning och eventuell reparation själv...:3freak

DSC_0188.JPG

Blir lite förbryllad här:confused:Gäller det andra hojar än denna? Det måste ju ändå vara den aktuella hojen som måste uppfylla kriterierna för garantiåtagande..Tror du menar dock din nya hoj, det är ju även en 100 milaservice el om det var 200? Som jag tror man måste göra från den nylevererats?

Men å andra sidan oavsett så är det alltid en dyr garanti om man kör mycket o servar ofta för servicen är inte billig direkt:fakta Man betalar sin garanti via servicen.

Glad det löst sig smidigt för dig!

Last edited:
Blir lite förbryllad här:confused:Gäller det andra hojar än denna? Det måste ju ändå vara den aktuella hojen som måste uppfylla kriterierna för garantiåtagande..Tror du menar dock din nya hoj, det är ju även en 100 milaservice el om det var 200? Som jag tror man måste göra från den nylevererats?

Men å andra sidan oavsett så är det alltid en dyr garanti om man kör mycket o servar ofta för servicen är inte billig direkt:fakta Man betalar sin garanti via servicen.

Glad det löst sig smidigt för dig!

Nu var jag ju inte övertydlig men service vid 100 mil gäller ju i stort sett för alla nya hojar och för Yamahas del sedan var 1000e mil i 5 år oavsett körsträcka eller en årlig service varje år oavsett körsträcka.
Så visst kör man 300 mil om året kan det tyckas dyrt och omständigt men du får också vad du betalar för. När man som jag och t ex VBK här på forumet kör mellan 2-3000 mil om året så är det definitivt lönsamt.

Servicen gäller alla Yamahas gatregistrerade hojar i privat bruk över 250 cc.

http://www.yamaha-motor.eu/se/tjanster/garanti/mc-atv.aspx

Gott att det finns garanti tycker jag... Visst sparar man nån krona på att köpa import som man sen förlorar när man ska sälja den just för att det är en import utan servicebok och man får säkert köpa nått till den som man får bekosta själv så frågan är vad man tjänar på sista raden...

Gött med garanti!

Vissa lägger sin tid på att ligga under bågen med skiftnyckel i hand...
Å det är väl inget fel med det egentligen om man nu vill spara pengar/gillar att mixtra lite/intresserad av motorer. Själv prioriterar jag annorlunda - vilket jag anser mig ha råd att göra då min fritid är värd mer än sin vikt i guld.
[Två barn gör ju såklart sitt till - man får en annan syn på den tid som finns till förfogande.]

Jag spenderar min tid på att ligga i kurvorna med gasrullen i hand...

PoK

KK

jag läste långtestet på bwm s1000rr och där var ju skit mycket fel som kom på den innan garantin hade gått ut så jag hade nog varit glad om jag haft det på en ny cykel. Sen så är det ju klart att man slutar serva den på verkstad när garantin har gått ut.

Mmmm Yamaha och speciellt YC i hbg leker man inte bort.

Jag har skrivit det många gånger innan.

Ja, de är ju beundransvärda när man är spekulant på en hoj och de omedelbart vrakar en när det kommer in en kostymnisse för att kolla på en daycruiser. Och detta efter jag fått fatt i ett säljarkryp som jag ställt frågor till.

Fy fan för den säljaren.

SÅÅ hightech är inte tipsensorn.

Bygling räcker inte på flertalet jammor. Dock är det bara öppna skiten och limma den så att du inte riskerar den går in igen. Alternativet mäter ohmtalen och skaffar en potentiometer med rätt resistans. Antar att 2 motstånd ett åt varje håll fungerar också för all del.

Kan hända att det finns fler varianter men det är sällan elektroniken i pajar utan att sensorn i sig fastnar i fel läge eller så... Så öppna och limma skiten! Ta inte smältlim då det är satans varmt dit du ska. Epoxy e skiten.

Jo, ganska skönt att ha garantin när sånt här gäller. Sjyst av dom att hämta kärran också för det ingår väl inte assistans.
KTM tex har assistans när man köper en hoj. BMW har väl också det. Finns det fler?....och sen kan man väl också köpa till sånt.

Honda har inga krav på årsservicar(däremot så måste man ju logiskt in och byta vätskor osv nån gång). Dom gör inga skillnader på kubik heller, t o m min Zoomer moped har 5-års garanti.

Assistans kan man ju teckna på olika sätt. Jag fick gratis medlemsskap i Hondaclubben(assistans ingår) första året.
Jag tecknade nyligen på Moderna försäkringar assistans på en av mina bilar. Den gällde bara just den bilden, men i det ingick assistans även på hoj, oavsett vilken av hojarna jsg använde.

Ja, de är ju beundransvärda när man är spekulant på en hoj och de omedelbart vrakar en när det kommer in en kostymnisse för att kolla på en daycruiser. Och detta efter jag fått fatt i ett säljarkryp som jag ställt frågor till.

Fy fan för den säljaren.

Trist läge som jag personligen starkt ogillar. Idiotsäljare som borde byta jobb med andra ord!

Det Yamahacenter VBK & jag refererar till är dock RG motor/YC i Helsingborg och där kan jag aldrig tänka mig att du fått det bemötandet.

Själv tycker jag att Falck MC Assist är ett bra alternativ om man vill kunna få hjälp när något strular. Speciellt på lite längre resor kan det vara en stor trygghet.

Har själv inga problem med att serva mina hojar själv men det är ett par saker jag tycker missats i resonemanget när det gäller garanti.

Varför kräver en tillverkare att service och reparation görs av en, av dem godkänd, verkstad?
Jo alltså, det är ju faktiskt det enda sättet de har att ha någon slags koll, jag säger inte att de för den sakens skull har full koll men i alla fall någon.

Sen kan man ju diskutera exakt hur mycket specialkunskap det behövs för att byta olja och filter men det är inte det det handlar om, det är att tillverkaren har kontroll på att service verkligen har gjorts då underlaget kommer inifrån deras kontrollerade organisation.

Som köpare kan man ju välja att gilla det eller skit i det, svårare än så är det inte.

Om återförsäljarna skulle leva på att enbart sälja MC skulle det förmodligen inte finnas så många märkesbutiker i landet, att de får inkomster på service och reparationer är en viktig faktor.
Om man som köpare väljer att tillföra detta "smörjmedel" så får man förhoppningsvis i gengäld en fungerande garanti om det skulle skita sej.

Sen är ju service så mycket mer än att "bara" byta olja och filter.............

Jag kommer dock att beställa en tippsensor för att ha i reserv inför Afrikaresan även om den kostar 1236:- för XT660R/X & 524:- till en XT660Z? :va

Om du nu ska ha med lite reservdelar är det väl bättre att satsa på sådant som inte går att "fulfixa" vid vägkanten, typ tändspolar, motorstyrbox, varvtalsgivare mm. Tipsensorn är ju bara en brytare som man antingen byglar eller kopplar ifrån. Ett elschema som man förstår och en voltmeter kommer man långt med.

Samtidigt så är det lite så att man kan inte gardera sig för allt men om jag nu vet ifrån början att den här mojängen kan flippa ut så chansar jag inte. Bromsbelägg, punkalagning, drivpaket, resevvajrar med nipplar och standarddelar som silvertejp, buntband och ståltråd är annars givna grejor.

Du vill nog inte veta vad en CDI eller ECU kostar till hojen... :crash

Finns det inte begagnade grejor då till vettiga priser? Till min hoj (iof en -98) kostar en styrbox 700 spänn på ebay, och det kryllar av dom. Förstår iof att du vill ha nya prylar med dig om du ska till afrika, men en begagnade är ju trots allt bättre än ingen alls om det skiter sig.

I vilket fall är det rätt fett att du ska åka hoj i Afrika, hoppas du slipper sådant strul som du haft hemma. Har själv aldrig fått något elfel när jag kört hoj, däremot 2 st vevstaksras, och DET är lite svårt att gardera sig emot med reservdelar...

Sen är ju service så mycket mer än att "bara" byta olja och filter.............
Absolut, instämmer, poängen bör ju dessutom vara att man får något slags mervärde än bara rena servicepunkter gjorda.

T,ex, Yamaha centralt skickar ut s,k "service bulletiner" på saker de anser vara typfel som de upptäckt och det åtgärdas utan att du som ägare betalar för det eller ens nödvändigtvis informeras, sånt sker ju aldrig hos "Pelles hoj och grus". Sen om det i slutändan har varit lönsamt eller ej för mitt ägande det vet jag ju först när jag gjort mej av med hojen.

Som Mannemans videoklip visar är det en hel del skruvande för att komma åt de delar som ingår i vissa servicear fast det är det ju oavsett vem som gör jobbet, däremot kan det ju spegla varför en service kostar som den gör, ska man nagelfara kostnaden för t,ex en ventiljustering på en hoj med schimsjustering vete fåglarna om de går särskilt mycket i vinst?

....Tipsensorn är ju bara en brytare som man antingen byglar eller kopplar ifrån. Ett elschema som man förstår och en voltmeter kommer man långt med.
Mja, som Richo redan förklarat är det oftast inte bara att bygla på Yamaha, på de viktigaste funktionerna har de lagt in en kontrollresistor så att systemet kan detektera kabelbrott/kortslutning.

Fast några resistorer tar ju ingen plats i verktygsfodralet och kostar inte många spänn samt servicemanualen har väl alla lagt in i telefonen nu för tiden väl?? :)

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...