Tumma inte på garantin!

  • Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
Samtidigt så är det lite så att man kan inte gardera sig för allt men om jag nu vet ifrån början att den här mojängen kan flippa ut så chansar jag inte. Bromsbelägg, punkalagning, drivpaket, resevvajrar med nipplar och standarddelar som silvertejp, buntband och ståltråd är annars givna grejor.

Du vill nog inte veta vad en CDI eller ECU kostar till hojen... :crash


Jag har köpt TCI från http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm med programerbar tändkurva, funkar klockrent och kostar 1/5 - 1/4 av original, rekomenderas!
 
Nån rim och reson måste det väl ändå finnas i garantin?
Om man har gjort servicarna enligt det schema som brukar finnas i manualen (där dom två viktigaste punkterna som annars kan skapa stora problem brukar vara just oljebyte och ventilspelskoll) och om tippsensorn går sönder måste väl försäljaren inse att det nog inte har med ett ev oljebytet att göra?

Har man bytt oljan själv och motorn skär kan det nog bli diskussion dock.

Har man en vettig helförsäkring brukar assistans i den civiliserade delen av världen ingå.
Betvivlar att yamaha hämtar dig i gobiöknen om tippsensorn går sönder, oavsett var du gjort servicarna på hojen....
 
Nån rim och reson måste det väl ändå finnas i garantin?
Om man har gjort servicarna enligt det schema som brukar finnas i manualen (där dom två viktigaste punkterna som annars kan skapa stora problem brukar vara just oljebyte och ventilspelskoll) och om tippsensorn går sönder måste väl försäljaren inse att det nog inte har med ett ev oljebytet att göra?

Har man bytt oljan själv och motorn skär kan det nog bli diskussion dock.

Har man en vettig helförsäkring brukar assistans i den civiliserade delen av världen ingå.
Betvivlar att yamaha hämtar dig i gobiöknen om tippsensorn går sönder, oavsett var du gjort servicarna på hojen....

Ne servicen gäller ju i Europa så det kan man inte tumma på dock handlar detta ämnet om att dels så är det för mig ypperligt att följa servicen inför Yamaha då det kan bli rövdyrt om nu någon skit skulle inträffa med Yammas säkraste motor, dels att YC i Hbg verkar långt utanför garantigränsen, riktigt långt utanför!
Köper man inte hoj av Ralle & Glenn då e det faen fel i huvet! :va



:D
 
Ne servicen gäller ju i Europa så det kan man inte tumma på dock handlar detta ämnet om att dels så är det för mig ypperligt att följa servicen inför Yamaha då det kan bli rövdyrt om nu någon skit skulle inträffa med Yammas säkraste motor, dels att YC i Hbg verkar långt utanför garantigränsen, riktigt långt utanför!
Köper man inte hoj av Ralle & Glenn då e det faen fel i huvet! :va



:D

Mjo, bra handlare ska man definitivt gynna.
I dom flesta bra helförsäkringar ingår ofta dessutom en motorgaranti ett visst anta mil eller år, vad som händer först. Iofs brukar dom kunna ha krav på att det ska vara servat hos auktoriserade verkstäder också, så då är man ju tillbaka på ruta ett. :gnissla
 
så då är man ju tillbaka på ruta ett. :gnissla

Serva på auktoriserad verkstad-check

Betalar försäkring för motorskadegaranti-check

Assistansförsäkring hos Falk-check

= -Byxor, hängslen plus overkill...

Men...

-Det är värt det när du står vid landsvägen...ute på en grusväg i Kroatien eller 3 mil hemifrån, putta 3 mil eller 300? Same shit different story...
 
Förstår inte tråden.
Är TS lyrisk för att Yamaha tog en reklamation under tiden för fabriksgaranti som gäller i 2 år, då hojen endast är 10 månader gammal?

Sedan finns det inget krav på att en auktoriserad Yamaha-verkstad ska ha utfört service under denna tid.

Men, vill man ha en reducerad förlängd "garanti" vilket endast är en GoodWill i ytterligare 3år kräver Yamaha att kunden utfört service hos Yamaha enligt serviceschema. Denna GoodWill är för att binda upp kunden hos Yamaha i 5år för att inte tappa servicemarknaden till konkurrenter. Vill man ha denna "Garanti" efter 2år så får man betala för den de första åren...
 
Säjtan vad jag hatar elektroniskt handikappanpassade tvåhjulingar som säljs under förespegling att de är motorcyklar.
 
Förstår inte tråden.
Är TS lyrisk för att Yamaha tog en reklamation under tiden för fabriksgaranti som gäller i 2 år, då hojen endast är 10 månader gammal?

Sedan finns det inget krav på att en auktoriserad Yamaha-verkstad ska ha utfört service under denna tid.

Men, vill man ha en reducerad förlängd "garanti" vilket endast är en GoodWill i ytterligare 3år kräver Yamaha att kunden utfört service hos Yamaha enligt serviceschema. Denna GoodWill är för att binda upp kunden hos Yamaha i 5år för att inte tappa servicemarknaden till konkurrenter. Vill man ha denna "Garanti" efter 2år så får man betala för den de första åren...

Jag tolkar tråden som att TS är glad att Skramlaha kom och hämtade hojen med lastbil, hade han servat själv hade han fått frakta dit möget även om slutresultatet hade blivit detsamma.

Den första delen av garantin gäller oavsett vilket och det var den som utnyttjades i detta fallet. OM Yamaha anser att felet är självförvållat så ligger bevisbördan under denna lagstadgade tid hos dom, och i detta fall låter det ganska uppenbart att dom inte hade kunnat neka. Tredje året har man enligt KKL reklamationsrätt, men då ligger bevisbördan på köparen så då blir det fan så mycket jobbigare. Så kontentan är att om man servar hos Skramlaha så får man fem års garanti istället för två år+reklamations år. Samt blir hämtad av lastbil. :tummenupp
 
Jag tolkar tråden som att TS är glad att Skramlaha kom och hämtade hojen med lastbil, hade han servat själv hade han fått frakta dit möget även om slutresultatet hade blivit detsamma.

Den första delen av garantin gäller oavsett vilket och det var den som utnyttjades i detta fallet. OM Yamaha anser att felet är självförvållat så ligger bevisbördan under denna lagstadgade tid hos dom, och i detta fall låter det ganska uppenbart att dom inte hade kunnat neka. Tredje året har man enligt KKL reklamationsrätt, men då ligger bevisbördan på köparen så då blir det fan så mycket jobbigare. Så kontentan är att om man servar hos Skramlaha så får man fem års garanti istället för två år+reklamations år. Samt blir hämtad av lastbil. :tummenupp


Yamahas garanti är som du säger, en reklamationsrätt där du som köpare har bevisbördan. Hondas garanti är en garanti där man vänder på steken, dvs Honda har bevisbördan.
Sen i slutändan om man skött servicarna som man ska(och givetvis andra aspekter som inte tävlingskört, misshandlat etc) så tror jag knappast att Yamaha skulle bråka.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top