Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Finns det någon fördel med tumgas kontra gasrulle? Jag upplever en motorcykel med gasrulle avsevärt mycket mer lättkörd än säg en gammal skoter eller fyrhjuling med tumgas.
Returvajern finns ju där av en anledning, du vill inte att spjällen fastnar i öppet läge.
Men returvajern är inte absolut nödvändig. Jag körde min hoj utan den ett tag och det funka lika bra.
Det är därför alla (så gott som) hojar har en returvajer? För alla märken tycker det är kul att betala extra för något som inte har någon betydelse?
Visst, klart det funkar att köra, men risken att fastna i öppet läge finns.
Det testade polarn med sin Triumph TT600 på Mittsverigebanan för några år sen. Det kostade honom ett brutet ben i handen, hyggligt skrotad hoj och han som blev torpederad blev slagen medvetslös och fick en hjärnskakning modell ordentlig! Hans hoj klarade sig dock bättre, nån repa bara, konstigt nog.Snarare så att om 1 på 100 000 fastnar i öppet läge och vrålvarvar så monterar dom det som en säkerhet.
Inte kul med rubriker om en hoj som tokflygit av vägen för att gasen hängt sej.
Finns det någon fördel med tumgas kontra gasrulle? Jag upplever en motorcykel med gasrulle avsevärt mycket mer lättkörd än säg en gammal skoter eller fyrhjuling med tumgas.
Tack för svaren. Vad är anledningen till att ta bort returvajern om man inte har ett starkt begär efter tumgas?
Det finns ju en viss fördel säkerhetsmässigt med tumgas också, slippa hänga efter hojen med fullgas och krampgrepp på gashandtaget![]()
Funkar minst lika dåligt med tumgas![]()

Låter som ett onaturligt grepp?
Skara sommarland och andra nöjesfält har ju tumgas av den anledningen

|
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!
Foto: Karin Tornblom Pre... |
|
|
|
Allt om MC på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|
Bike på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|