Tumgas R1 -01

fleshball

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Banshee R1 -01
Jag har en fyrhjuling med motor från en R1 och skulle vilja montera tumgas på den. Problemet är att det är dubbla vajrar på rullgasen.
Nån som provat att ta bort en vajern och monterat starkare fjäder eller liknande?

Finns det någon fördel med tumgas kontra gasrulle? Jag upplever en motorcykel med gasrulle avsevärt mycket mer lättkörd än säg en gammal skoter eller fyrhjuling med tumgas.

Finns det någon fördel med tumgas kontra gasrulle? Jag upplever en motorcykel med gasrulle avsevärt mycket mer lättkörd än säg en gammal skoter eller fyrhjuling med tumgas.

Dels har det väl med vana att göra men jag upplever att det är lättare att luta sig i kurvorna med tumgas.

Jag såg en annons på blocket där nån firma sålde en kombinerad rullgas/tumgas komplett med vajrar. Dyr som fan dock.
Men returvajern är inte absolut nödvändig. Jag körde min hoj utan den ett tag och det funka lika bra.

Men returvajern är inte absolut nödvändig. Jag körde min hoj utan den ett tag och det funka lika bra.

Det är därför alla (så gott som) hojar har en returvajer? För alla märken tycker det är kul att betala extra för något som inte har någon betydelse?

Visst, klart det funkar att köra, men risken att fastna i öppet läge finns.

Obefintlig , Så länge vajern är i gott skick

Jag kör Aldrig med returvajer 400Hk++++

Det är därför alla (så gott som) hojar har en returvajer? För alla märken tycker det är kul att betala extra för något som inte har någon betydelse?

Visst, klart det funkar att köra, men risken att fastna i öppet läge finns.

Snarare så att om 1 på 100 000 fastnar i öppet läge och vrålvarvar så monterar dom det som en säkerhet.
Inte kul med rubriker om en hoj som tokflygit av vägen för att gasen hängt sej.

Som sagt, är bara wiren i gott skick så är det inga problem att skippa returwiren. Inte helt ovanligt på banhojar.

Tack för svaren. Vad är anledningen till att ta bort returvajern om man inte har ett starkt begär efter tumgas?

Snarare så att om 1 på 100 000 fastnar i öppet läge och vrålvarvar så monterar dom det som en säkerhet.
Inte kul med rubriker om en hoj som tokflygit av vägen för att gasen hängt sej.
Det testade polarn med sin Triumph TT600 på Mittsverigebanan för några år sen. Det kostade honom ett brutet ben i handen, hyggligt skrotad hoj och han som blev torpederad blev slagen medvetslös och fick en hjärnskakning modell ordentlig! Hans hoj klarade sig dock bättre, nån repa bara, konstigt nog.

Om vajern hänger sig så är det väl "bara" att vara snabb med kopplingen. Sen dödar man motorn lite snyggt. :tummenupp

Det finns ju en viss fördel säkerhetsmässigt med tumgas också, slippa hänga efter hojen med fullgas och krampgrepp på gashandtaget :)

tumgas låter ju NOLL känsla... utgång i sväng, i klunga osv. ..... ingen jag skulle vilja ha framför eller bakom mig på någon bandag.. men 4julingar är väl inte välkomna på bandagar så då vore de väl skeet samma kanske...

Tack för svaren. Vad är anledningen till att ta bort returvajern om man inte har ett starkt begär efter tumgas?

Jag monterade bort min bara för att kolla om det var den som var orsaken till att tomgången är så hög. Det var det inte så den sitter på igen.
Det jag märkte när den var borta var att gasen "snäppte" tillbaka mycket effektivare än innan. Så att gasen skulle hänga sig p.g.a att man monterar av returvajern ser jag som högst otroligt. Isåfall skulle returfjädern till förgasarna gå av eller hänga sig eller något kila in sig under gasspjället och då spelar det nog inte så stor roll om man har returvajern eller inte.
Men det är nog som YipYip säger, att den sitter där utifall att.

Det finns ju en viss fördel säkerhetsmässigt med tumgas också, slippa hänga efter hojen med fullgas och krampgrepp på gashandtaget :)

Funkar minst lika dåligt med tumgas :tummenner

Hur kan gasen hänga sig btw? Finns det inte returfjädrar?

Låter som ett onaturligt grepp? :va

Skara sommarland och andra nöjesfält har ju tumgas av den anledningen

Nja egentligen inte, du gasar ju med tummen istället för att gripa om styret med den, när du slår över griper man automatiskt om styret dvs tummgasen :hojraket:yoparty

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard