Trygg-Hansas nya system?

Det har ju blivit gratis att försäkra hos TH :Bugar

4500:- /trafik/helår
zxr750
på mej, 23 år i GBG, kk 3 år

Nu gäller det bara att hitta en sån hoj
TH :yoparty

(Folksam ville ha 1700:-/månad :fatta!)

Jag ringde och kollade upp vad TH:s premie skulle hamna på för min förra hoj,GSXR 750 -00.Mc kort sen -93 zon:landsbygd Hel/hel 12173:- Halv/hel 4571:- :banana

fick "ganska" bra av T H på min TLr -98
5524kr Hel/Hel......tackade och tog den :-)

föresten 35 år Bor i Umeå ...18 skadefriaår lr 19 hmmm

Som jag skrev tidigare i tråden så kollade jag på att försäkra VTRn hos Stygg Hansa: Jag är 39 år, zon 1, vtr -99 dvs klass 7, som jag ägt sedan -00, A-körkort i 22 år, årsförsäkring HEL vill dom ha 24.400 kr/år och för en årsförsäkring HALV 11.500 kr! -Och om det var illa nog så... kunde det faktiskt bli värre...

En vänlig själ, närmare bestämt OLJEKYLD GSXR, bidrog med reg.nr till sin GSXR 1000 -03, så jag kollade vad det skulle kosta för mig att försäkra den...
Säljaren på Stygg var vänlig nog fråga mig om jag satt ner innan han berättade vad premien skulle bli... :rolleyes:

GSXR 1000 -03, För årsförsäkring HEL vill dom ha 52.700 kr :skrämd och årsförsäkring HALV landar på 32.700 kr.... :huvet

Billigt å bra... fortsätter med VTR-tröskverket en säsong till, minst...

/B

benkar skrev:
Om man då jämför TH-försäkringen Örebro och Stockholm, vagnskadedelen är i Örebro cirka 7.600 kr, och i Sthlm ca 13.000 kr, besynnerligt stor skillnad, kraschar folk verkligen så mycket mer här än i tex Örebro? Kan förstå att tex stölddelen är dyrare i Sthlm än i Örebro, men tex en personskada måste ju vara lika dyr oavsett var man bor, och krokvägar (och banor) finns det ju över hela landet...

/B

Alla stockholmare tjänar jättemycket pengar så dem kan man suga ut med högre marginaler(med lite statistikförvrängning kan man bevisa allt precis som f-bolagen gör)....dessutom finns det inga motorbanor i sthlm

Jag och en polare (P-Son) gick till TH när vi var på mässan han har en zx9r 02:a och kollade vad han skulle få för premie.
Var ett par grabbar före oss i kön som vart tokglada när dem fick höra sin premie ena killen hade en ducce 748r 02:a körkort ett år och bor i sthlm.
TH skulle ha 19500 hel/hel och 8000 halv/hel den andra killen hade en gsx 750r tror det var en 00:a han skulle betala 7500 kr halv/hel (vet ej hel/hel)
och han hade inte ens kortet !!!!
Polaren blir ju glad över att höra deras premier å sa kanske har jag råd att ha kvar pärlan iaf....
Han har haft kortet i 2 år ingen vurpa på papper när TH-kärringen säger att dem vill ha 55 000 kr för hel/hel :skrämd och 35 000 för halv/hel :skrämd och 23 000 för trafik :skrämd...
Jag tänkte gå runt disken å trycka in fanskapet i datan å kasta ut skiten från mässan...
JÄVLA IDIOTER !!

// TOK :fyllisar

Jag fick en liten sänkning! woohoo...

betalade 17' ifjol, blir runt 14,5' i år.

(31 år, lappen sen -90, zon1)

J-Bone skrev:

Hmmm, verkar ju bitvis vara "samma gamla lotteri"... bara att gratulera... :födelseda

Jag är äldre än dig, har en VTR med ungefär samma effekt som TLR, men för mig blir det 24.400 kr/år. Men... du bor möjligtvis i Zon2?

Tröstar mig med att jag hittat alternativ till TH i år... :D men det lär väl som vanlig skita sig till nästa år... , suck...

/B

benkar skrev:
Hmmm, verkar ju bitvis vara "samma gamla lotteri"... bara att gratulera... :födelseda

Jag är äldre än dig, har en VTR med ungefär samma effekt som TLR, men för mig blir det 24.400 kr/år. Men... du bor möjligtvis i Zon2?

Tröstar mig med att jag hittat alternativ till TH i år... :D men det lär väl som vanlig skita sig till nästa år... , suck...

/B

Låter lite fel din premie.... jag bor absolut i zon1, är yngre än dig :p, har nyare moppe än dig (tror jag) med 25 kusar mer (på pappret iallafall) och min är 10 papp billigare än din? :confused: Kan möjligtvis mitt A-kort vara äldre än ditt?

Last edited:
J-Bone skrev:
Låter lite fel din premie.... jag bor absolut i zon1, är yngre än dig :p, har nyare moppe än dig (tror jag) med 25 kusar mer (på pappret iallafall) och min är 10 papp billigare än din? :confused: Kan möjligtvis mitt A-kort vara äldre än ditt?

Har kollat VTR-premien två gånger, får väl kolla en tredje.. A-kort, haft det i 22 år.. :rolleyes:

/B

Har du haft kortet indraget för fortkörning eller nåt, mina premier på både bil och hoj blev helt fuckade efter att länsstyrelsen lånat mitt kort en månad!

Felix skrev:
Har du haft kortet indraget för fortkörning eller nåt, mina premier på både bil och hoj blev helt fuckade efter att länsstyrelsen lånat mitt kort en månad!

Nope, aldrig indraget körkort, har aldrig kört snabbare än vad hastighetsbegränsningarna tillåter....

/B

J-Bone skrev:

Underbart skulle jag försäkra min KTM 660 hos TH skulle det blir 4000 kr dyrare än vad du fick i premie på en sporthoj :va

benkar skrev:
Nope, aldrig indraget körkort, har aldrig kört snabbare än vad hastighetsbegränsningarna tillåter....

/B

tror att vi har en skämntare bland oss.. :D :D

Farsan kollade med TH:

Hoj: FJR 1300 -03
Ålder: 63
KK sen: Stenåldern
Skadefria år: Jättemånga
Zon: 4

Premie: 13980:- Hel/Hel

Brandgul skrev:
Farsan kollade med TH:

Hoj: FJR 1300 -03
Ålder: 63
KK sen: Stenåldern
Skadefria år: Jättemånga
Zon: 4

Premie: 13980:- Hel/Hel

Jag kollade på skoj vad jag skulle få betala för ovanstående cykel. (likadan modell som jag har).

Ålder: 33
KK sen: 86
Skadefria år: Sen KK (aldrig nyttjat)
Zon: 1

Premie: 18000 Hel/Hel
Intressant att vare sig zon eller ålder verkar påverka i nämnvärd omfattning.
Nu är väl 18000 inte så katastrofalt för en klass 7, men det är dyrare än jag har idag. Men ovanstående premie för någon som är 60+ är rent ut sagt skrattretande.
Jag undrar ju lite vilka grupper det är som fått sänkt premie av trygghansa.
Måste man upp över 80 för att det skall ge utslag kanske :)

Härligt sjukt samhälle när en FJR1300 klassas som klass 7 båge. Visar bara vilket skämt försäkringar inom mc världen är.

Last edited:
J-Bone skrev:

Tror jag kommit på lösningen på att det kan bli så olika premier, både inom tex TH, och även hos andra bolag. Det så kallade "Försäkringslotteriet" vi alla diskuterat och hört om, samt drabbats av. Av en händelse kom jag över den skraplott som just Stygg Hansa använder sig av... :rolleyes:

/B

Bifogat

• StyggHansaSkraplott.jpg
    StyggHansaSkraplott.jpg
    99 KB · Visningar: 97
Jag fick brev från TH idag, min garageförsäkring har sänkts från drygt 5900:-/år till 1595:-/år.
Det enda jag gjort är att flytta från Sollentuna till Bålsta(ca 3 mil), från lägenhet till hus.
Skumt, men jag klagar inte.

Hoppas premien i vår blir lika trevlig... :näsblod

/A

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...