Eaglespirit
Ny medlem
Tjenare
Sen mars har jag jobbat grymt mycket med hojjen eftersom jag fick en uppenbarelse om att jag skulle lacka om den. Efter många svordomar, sparkar och mycket tålamod så fick jag äntligen igång den förra söndagen. En otrolig känsla att få dra iväg på hojjen efter 3/4 år uppehåll och nu med helt nya snygga färger. Men så sket det sig, typ hela veckan regnade det så det var bara fredag och lördag som var åkbara. På söndagen började problemen komma
Under uppvärmingen så började den droppa mycket mer olja än vanligt så jag stängde av och körde in den i garaget igen. Efter att ha grävt lite så har jag kommit fram till att det måste ha kommit från hålet där kopplingspinnen går igenom, strax framför främre drevet. Det visade sig att pinnen har gått av precis innanför själva växellådsgodset.
När jag har hållt på med det här har ett antal andra problem och funderingar dykt upp så jag listar upp dom här:
Problem 1: Pinnen gick troligtvis av för länge sedan men har ändå använts pga ovetskap. Nu har godset blivit slitet, alltså växellådsgodset så att hålet inte är runt längre, mer typ ovalt, pinnen kommer alltså att börja böja sig igen om jag fixar en ny. Hur kan man lösa det här? Skulle det kunna vara möjligt att bygga på nåt på utsidan utanför packningen som stabiliserar pinnen? Är det möjligt att en ny hel pinne kommer att hålla sig centrerat av sig självt? En annan variant som kanske är möjlig är att förstärka den gamla pinnen med att gänga upp ett hål i båda bitarna och sedan sätta en gängad stång + metallepoxy mellan. Det lär ju bli stabilt. Frågan är bara om det kommer fortsätta slita ut hålet. En tredje variant är ju att helt enkelt borra upp hålet så att det blir lite större och sen sätta fast en bussning i det men då måste jag ju troligtvis isär med hela jävla lådan och det vill jag inte vid den här tiden på året.
Problem 2: Jag trodde att man behövde dra loss främre drevet för att ta loss låsplåten för packboxen till den där pinnen. (I efterhand så märkte jag att det inte behövdes) Iaf så la jag i 1an och drog i muttern med en skiftnyckel.. satt ju lite hårt i början men inte så farligt som andra här på forumet verkar ha haft det så jag fortsatte. Hade på lite 5-56 för att göra det lite lättare. Muttern snurrade lättare och lättare, men den rörde sig inte utåt!! Den snurrade utan fäste, dvs totalt gängpaj och troligtvis på utgående axel
Så frågan är hur man löser det??? Har kollat lite på forumet men det var inga roliga lösningar. Är det möjligt att låta den sitta där utan att man rör den? Drevet sitter ju fortfarande kvar precis på samma sätt som det gjorde innan, lite löst men ändå så att det inte flyttar sig. (Snälla säg att det är okej
)
Fundering 1: Kopplingen, för att få ut pinnen som gick igenom så tog jag bort kopplingskåpan och då är det ju ett bra tillfälle att kolla på kopplingen på samma gång. Mått och sånt kan jag kolla upp men ska man vara så noga som dom säger i Haynes? Då lär man ju få byta kopplingen en gång om året
Typ byta o-ringar varje gång man öppnar nåt osv. Visst det är småpriser men nu har jag tyvärr inte möjlighet att få tag på grejjerna eftersom yamahacenter här är så himla korkade och har semesterstängt i 2 veckor mitt i sommaren
Iaf, läste nånstans på forumet att man kan tvätta lamellerna, vad ska man använda för medel då? Vill ju inte skada nåt. Sen på kåpan är det ju en packning som går runt hela och den lär man ju byta ut. Frågan är, funkar det bra att använda vanlig packningsklister istället för att köpa den riktiga packningen?
Fundering 2: Det är ju fett mycket olja runt drevet och därunder kåpan. Vad kan man använda för rengöringsmedel där? Vill ju inte pajja packboxarna.
Fundering 3: Tänkte att jag kan ju göra rent kedjan på samma gång nu när jag ändå håller på. Vad ska man ha för medel då utan att förstöra O-ringarna? Funkar det bra med diesel eller?
Det här blev ett jättejättelångt inlägg men jag är i desperat behov av hjälp just nu eftersom jag vill verkligen ut och åka. Dessutom är det ju power meet här i helgen som man inte vill missa helt. Jag tackar för allt hjälp jag kan få just nu. Nu måste jag ta nåt att dricka och lugna ner mig lite innan allt skiter sig..
(Ska försöka fixa bilder till imorrn...)
//Simon
Sen mars har jag jobbat grymt mycket med hojjen eftersom jag fick en uppenbarelse om att jag skulle lacka om den. Efter många svordomar, sparkar och mycket tålamod så fick jag äntligen igång den förra söndagen. En otrolig känsla att få dra iväg på hojjen efter 3/4 år uppehåll och nu med helt nya snygga färger. Men så sket det sig, typ hela veckan regnade det så det var bara fredag och lördag som var åkbara. På söndagen började problemen komma

Under uppvärmingen så började den droppa mycket mer olja än vanligt så jag stängde av och körde in den i garaget igen. Efter att ha grävt lite så har jag kommit fram till att det måste ha kommit från hålet där kopplingspinnen går igenom, strax framför främre drevet. Det visade sig att pinnen har gått av precis innanför själva växellådsgodset.
När jag har hållt på med det här har ett antal andra problem och funderingar dykt upp så jag listar upp dom här:
Problem 1: Pinnen gick troligtvis av för länge sedan men har ändå använts pga ovetskap. Nu har godset blivit slitet, alltså växellådsgodset så att hålet inte är runt längre, mer typ ovalt, pinnen kommer alltså att börja böja sig igen om jag fixar en ny. Hur kan man lösa det här? Skulle det kunna vara möjligt att bygga på nåt på utsidan utanför packningen som stabiliserar pinnen? Är det möjligt att en ny hel pinne kommer att hålla sig centrerat av sig självt? En annan variant som kanske är möjlig är att förstärka den gamla pinnen med att gänga upp ett hål i båda bitarna och sedan sätta en gängad stång + metallepoxy mellan. Det lär ju bli stabilt. Frågan är bara om det kommer fortsätta slita ut hålet. En tredje variant är ju att helt enkelt borra upp hålet så att det blir lite större och sen sätta fast en bussning i det men då måste jag ju troligtvis isär med hela jävla lådan och det vill jag inte vid den här tiden på året.
Problem 2: Jag trodde att man behövde dra loss främre drevet för att ta loss låsplåten för packboxen till den där pinnen. (I efterhand så märkte jag att det inte behövdes) Iaf så la jag i 1an och drog i muttern med en skiftnyckel.. satt ju lite hårt i början men inte så farligt som andra här på forumet verkar ha haft det så jag fortsatte. Hade på lite 5-56 för att göra det lite lättare. Muttern snurrade lättare och lättare, men den rörde sig inte utåt!! Den snurrade utan fäste, dvs totalt gängpaj och troligtvis på utgående axel


Fundering 1: Kopplingen, för att få ut pinnen som gick igenom så tog jag bort kopplingskåpan och då är det ju ett bra tillfälle att kolla på kopplingen på samma gång. Mått och sånt kan jag kolla upp men ska man vara så noga som dom säger i Haynes? Då lär man ju få byta kopplingen en gång om året


Fundering 2: Det är ju fett mycket olja runt drevet och därunder kåpan. Vad kan man använda för rengöringsmedel där? Vill ju inte pajja packboxarna.
Fundering 3: Tänkte att jag kan ju göra rent kedjan på samma gång nu när jag ändå håller på. Vad ska man ha för medel då utan att förstöra O-ringarna? Funkar det bra med diesel eller?
Det här blev ett jättejättelångt inlägg men jag är i desperat behov av hjälp just nu eftersom jag vill verkligen ut och åka. Dessutom är det ju power meet här i helgen som man inte vill missa helt. Jag tackar för allt hjälp jag kan få just nu. Nu måste jag ta nåt att dricka och lugna ner mig lite innan allt skiter sig..

(Ska försöka fixa bilder till imorrn...)
//Simon