Asfaltstrailer, Scania R144 530, -97
Började med att köra asfaltstrailer. Det var just p.g.a. att en kompis jobbade med det och kommit in i ett gäng på Skanska via en känning, och det var när han berättade att han fick ut 31-33.000 netto som man blev Mycket intresserad. Det gänget jag körde med jobbade c:a 100t/veckan, och efter några säsonger ledsnade jag. Var måttligt roligt att komma hem sent på fredag kväll, då vi låg ute i hela landet, och sen tvätta och göra iordning för nästkommande vecka. Lördagen blev mest horisontalläge i soffan, då man behövde detta. Och sen iväg på söndagskvällen då det kunde vara en bra bit att köra, ev. åka, då vi ibland var två-tre stycken som samåkde. Fina pengar - Ja. Men det var inte min grej.
Biltransport, Mercedes Actros 2546, -04.
Därefter började jag köra biltransport för en mindre seriös åkare, där jag hämtade importbilar från USA i Göteborg på Nordtrafik (åkaren och Nordtrafik ska ej blandas ihop) och i Skandiahamnen, för vidare leverans till kund någonstans i sverige. Mestadels Stockholm. Tyckde det lät som ett fint jobb. Och det var det om det inte hade varit för åkaren som bl.a beordrade mig att efter en vecka ute (mån-fre) ringde och sa åt mig att hämta två bilar på Nordtrafik i Göteborg. Då var jag på väg hem efter att just lämnat av en äldre Porsche på Ekerö en fredag kl.17. Sen skulle jag även ta med mig bilar vartefter som skulle till chefen för uppfräschning, och det fick man reda på en timme innan man egentligen skulle hämtat en annan bil, där bilägaren till den första bilen ringt ett antal gånger för att bestämma tid och plats. Och när man äntligen bestämt detta så blir man beordrad att hämta en annan bil istället som man inte fått vetskap om tidigare, vilket man alltid fick innan. Så det var bara att ringa och säga att man inte kommer. Dom blev lagom glada. Men jag hänvisade till var jag blivit ombedd att göra. Kändes riktigt jävligt då detta hände. Vilket det gjorde ett antal gånger. Samt att han inte ville skriva några papper ang. lön o.s.v. Där var jag en månad kan tilläggas. Det bästa var väl att jag fick köra en Viper GTS -97 en bit i hamnen fram till trailern.
Distribution, blandade bilar.
Efter det så började jag köra distribution med en citytrailer. Men trivdes inte med att kliva in i en lagerlokal kl.05 i ett myller av andra chaffisar som liknades en myrstack, där bytet var att få fatt i en egen handtruck. Fan dig om du råkade ta någons "favorit" handtruck. Ojojoj... *suck* Sen skulle allt bråte in i trailern på något finurligt sätt, och det såg ut som man tryckt in allt med en bulldozer när jag var färdig. Försökte bäst det gick att strukturera upp det. Men sen när man hade 1/3 kvar att lasta och utrymmet började bli mindre och mindre så tryckde jag in det där det fick plats. Stort som smått. Inte min grej helt enkelt. Men jag höll (fick) på i 1½ år innan jag gick vidare.
Dryckestransport, Scania R113.
Sen blev det till att köra drickabil. Men nää... Inte det heller. Var fint att köra till Systembolagen. Stora fina lastbryggor och utrymmen. Ordning och reda. Bara att köra in och ställa, samt ta med sig lika många returer med tombackar som man levererat. Men att köra i stan till nattklubbar, pubar och restauranger var mindre kul. Bara att försöka knöla sig in och bara blockera halva gatan (respektera lastzon för helv...) innan man kanske skulle ut med 7st. helpallar som skulle köras runt halva kvarteret, för att sedan lyftas in i ett kylrum där man inte kunde köra in med trucken och avståndet var nästan meningslöst kort för att använda pirran att köra backarna och lådorna på. Svettig och stark blev man. Sen skulle returerna med. Och dom skulle vara färdiga och sorterade. Visst... Det var huller om buller (bulle på rulle som en mörkhyad restaurangägare sa) Och sen iväg till nästa ställe mitt i smeten för att göra samma sak. Så ett stopp kunde ta 1-1½ timme. Var sällan hemma (lägenheten) innan kl.20:30. Ett år senare: Tack å hej.
Glassdistribution, äldre sunkig Volvo FL-någonting.
Eeeh... Inte heller min grej. Så låg timlön att man fick stressa arslet av sig om det skulle bli en hyfsad lön. Och springa i butiker, stormarknader, småkiosker mitt i stan. Sen gällde det också att försöka pracka på dom några kartonger extra, eftersom det var en viss del provision. Samma sak här som med det jag skrivit tidigare, att det blir inte mycket social fritid man har, vilket kan vara trevligt, som dock inte existerade i allt för hög grad då man kom hem sent. En sommar blev det.
Mjölkbilschaufför, Volvo FM 440, -07.
Sen till slut hittade jag rätt. Detta är mitt nuvarande jobb och jag stormtrivs verkligen. Man kommer till jobbet, tar bilen som föregående kollega har tvättat och färdigställt inför nästkommande tur. Sen åker jag ut på min runda på landet och hämtar mjölk hos bönderna. Ingen last att surra eller planering av att det ska få plats. Är alltid uträknat så att allt rymms. Sen är det skönt att veta hur lång tid det tar, och det vet jag. Så jag behöver inte stressa, utan kan lugnt stå och prata en stund med en pratsjuk bonde som berättar om sin nya Valtra och vilka lättklädda damer han såg när han var inne i stan senast

Det kan jag stå och lyssna på och prata lite, fast jag egentligen inte är insatt eller intresserad av att veta hur mycket ensilage eller kor han har. Men visst... Hellre det än att träffa på folk som är sura när man kommer och klagar på att man är si och så många minuter försenad. Här blir dom ju glada när man kommer (hoppas jag iaf.) Jobbar 11-timmarspass fyra dagar med rullande schema. Så man får ju ibland ta helg på en tisdag t.ex. Sen börjar jag alltid mitt pass med två dagar 06:00-17:00, följt av två nätter 18:00-05:00. På nätterna blir man oftast färdig innan kl.06, c:a 1-1½timme. Och då är det bara att gå efter det att man tömt, diskat tankarna, tvättat bilen och släpet. Så skulle det bli att man jobbar över en timme p.g.a. tekniskt fel så kör vi inte med övertid, eftersom det jämnar ut sig med att man blir färdig tidigare.
Så nu vet ni det.

Tjänar c:a 310.000/året.