Truckertråd: Hata I-Shift

Åk över gränsen till Norge och jobba nåt halvår eller så. Skulle gissa på 27-30.000+ norska kroner efter skatt med typ samma uppgifter. =)

Jätte kul att köra oljedistrubition i norge!
Vägarna där e ju inga direkta Autobahns!
har nog med trånga vägar i småland att ut och joxa på!
Pengarna hade ju suttit fint men har ju ett liv att sköta oxå!:tuttar

Jobbar 3 dagar i veckan på ett så kallat "13 timmars" schema!
Går på min period torsdagar och jobbar Tors,fre,lör ledig söndag sen mån,tis,ons sedan ledig en vecka! Så går det runt runt runt!
Jävligt skönt schema du man får mycket ledig tid den veckan man är ledig! nackdelen är ju dock att man jobbar runt 13-15 timmar när man väl kör!

Kör Tankbil på småland har allt mellan 5 - 20 stopp på en dag samt upplastning i oljehamnen! Brukar åka 4 på morgorna och vara hemma vid 5-6 på kvällen!

Brukar ligga på ca 21.000:- ut varje månad beror lite på övertid m.m!
så man hankar sig fram!
men kan ju inte klaga på lönen heller, inte många 21-åringar som plockar ut dom summorna! :yoparty

Men får du så mycket övertid när du jobbar tredagars?! För att få ut 21,000:- så får du ju ligga en bit över 30,000:- brutto. Det ger ju en timlön på nära 190:- :)

Maximal körtid per vecka är 56 timmar. Under två
på varandra följande veckor får den totala körtiden
vara högst 90 timmar.

Denna regeln gör ju det svårt att jobba allt för mycket :näsblod

Har ni lediga tjänster? :yoparty

Men får du så mycket övertid när du jobbar tredagars?! För att få ut 21,000:- så får du ju ligga en bit över 30,000:- brutto. Det ger ju en timlön på nära 190:- :)

Maximal körtid per vecka är 56 timmar. Under två
på varandra följande veckor får den totala körtiden
vara högst 90 timmar.

Denna regeln gör ju det svårt att jobba allt för mycket :näsblod

Har ni lediga tjänster? :yoparty

Nja, brukar inte bli så mycket övertid men det regleras ju veckovis! dvs jobbar jag 42 timmar ena veckan har jag ju 4 tim övertid!:tummenupp
Nej, för att få ut ca 21.000:- netto behöver du ligga på ca 32.000:- brutto!
Timlön har jag ingen aning om vad jag har men har en fast månadslön på 22.000:- + rörliga tillägg!:yoparty
Får betalt per stopp, mil, ob, m.m!

Maximal körtid får vara 56 timmar på en vecka som du säger, samt 90 på en tvåveckorsperiod men detta är ju ren KÖRTID!
Övrigt arbete som lastning och lossning ingår inte i detta så är inte så svårt att få ihop timmar beroende då på vad man har för körning!
brukar ligga på mellan 7-9 timmars körtid på en dag + 4-5 timmars lastning och lossning = ca 13-15 timmars arbete!

Lediga tjänster finns inte för tillfället tyvärr!

Asfaltstrailer, Scania R144 530, -97
Började med att köra asfaltstrailer. Det var just p.g.a. att en kompis jobbade med det och kommit in i ett gäng på Skanska via en känning, och det var när han berättade att han fick ut 31-33.000 netto som man blev Mycket intresserad. Det gänget jag körde med jobbade c:a 100t/veckan, och efter några säsonger ledsnade jag. Var måttligt roligt att komma hem sent på fredag kväll, då vi låg ute i hela landet, och sen tvätta och göra iordning för nästkommande vecka. Lördagen blev mest horisontalläge i soffan, då man behövde detta. Och sen iväg på söndagskvällen då det kunde vara en bra bit att köra, ev. åka, då vi ibland var två-tre stycken som samåkde. Fina pengar - Ja. Men det var inte min grej.

Biltransport, Mercedes Actros 2546, -04.
Därefter började jag köra biltransport för en mindre seriös åkare, där jag hämtade importbilar från USA i Göteborg på Nordtrafik (åkaren och Nordtrafik ska ej blandas ihop) och i Skandiahamnen, för vidare leverans till kund någonstans i sverige. Mestadels Stockholm. Tyckde det lät som ett fint jobb. Och det var det om det inte hade varit för åkaren som bl.a beordrade mig att efter en vecka ute (mån-fre) ringde och sa åt mig att hämta två bilar på Nordtrafik i Göteborg. Då var jag på väg hem efter att just lämnat av en äldre Porsche på Ekerö en fredag kl.17. Sen skulle jag även ta med mig bilar vartefter som skulle till chefen för uppfräschning, och det fick man reda på en timme innan man egentligen skulle hämtat en annan bil, där bilägaren till den första bilen ringt ett antal gånger för att bestämma tid och plats. Och när man äntligen bestämt detta så blir man beordrad att hämta en annan bil istället som man inte fått vetskap om tidigare, vilket man alltid fick innan. Så det var bara att ringa och säga att man inte kommer. Dom blev lagom glada. Men jag hänvisade till var jag blivit ombedd att göra. Kändes riktigt jävligt då detta hände. Vilket det gjorde ett antal gånger. Samt att han inte ville skriva några papper ang. lön o.s.v. Där var jag en månad kan tilläggas. Det bästa var väl att jag fick köra en Viper GTS -97 en bit i hamnen fram till trailern.

Distribution, blandade bilar.
Efter det så började jag köra distribution med en citytrailer. Men trivdes inte med att kliva in i en lagerlokal kl.05 i ett myller av andra chaffisar som liknades en myrstack, där bytet var att få fatt i en egen handtruck. Fan dig om du råkade ta någons "favorit" handtruck. Ojojoj... *suck* Sen skulle allt bråte in i trailern på något finurligt sätt, och det såg ut som man tryckt in allt med en bulldozer när jag var färdig. Försökte bäst det gick att strukturera upp det. Men sen när man hade 1/3 kvar att lasta och utrymmet började bli mindre och mindre så tryckde jag in det där det fick plats. Stort som smått. Inte min grej helt enkelt. Men jag höll (fick) på i 1½ år innan jag gick vidare.

Dryckestransport, Scania R113.
Sen blev det till att köra drickabil. Men nää... Inte det heller. Var fint att köra till Systembolagen. Stora fina lastbryggor och utrymmen. Ordning och reda. Bara att köra in och ställa, samt ta med sig lika många returer med tombackar som man levererat. Men att köra i stan till nattklubbar, pubar och restauranger var mindre kul. Bara att försöka knöla sig in och bara blockera halva gatan (respektera lastzon för helv...) innan man kanske skulle ut med 7st. helpallar som skulle köras runt halva kvarteret, för att sedan lyftas in i ett kylrum där man inte kunde köra in med trucken och avståndet var nästan meningslöst kort för att använda pirran att köra backarna och lådorna på. Svettig och stark blev man. Sen skulle returerna med. Och dom skulle vara färdiga och sorterade. Visst... Det var huller om buller (bulle på rulle som en mörkhyad restaurangägare sa) Och sen iväg till nästa ställe mitt i smeten för att göra samma sak. Så ett stopp kunde ta 1-1½ timme. Var sällan hemma (lägenheten) innan kl.20:30. Ett år senare: Tack å hej.

Glassdistribution, äldre sunkig Volvo FL-någonting.
Eeeh... Inte heller min grej. Så låg timlön att man fick stressa arslet av sig om det skulle bli en hyfsad lön. Och springa i butiker, stormarknader, småkiosker mitt i stan. Sen gällde det också att försöka pracka på dom några kartonger extra, eftersom det var en viss del provision. Samma sak här som med det jag skrivit tidigare, att det blir inte mycket social fritid man har, vilket kan vara trevligt, som dock inte existerade i allt för hög grad då man kom hem sent. En sommar blev det.

Mjölkbilschaufför, Volvo FM 440, -07.
Sen till slut hittade jag rätt. Detta är mitt nuvarande jobb och jag stormtrivs verkligen. Man kommer till jobbet, tar bilen som föregående kollega har tvättat och färdigställt inför nästkommande tur. Sen åker jag ut på min runda på landet och hämtar mjölk hos bönderna. Ingen last att surra eller planering av att det ska få plats. Är alltid uträknat så att allt rymms. Sen är det skönt att veta hur lång tid det tar, och det vet jag. Så jag behöver inte stressa, utan kan lugnt stå och prata en stund med en pratsjuk bonde som berättar om sin nya Valtra och vilka lättklädda damer han såg när han var inne i stan senast :D Det kan jag stå och lyssna på och prata lite, fast jag egentligen inte är insatt eller intresserad av att veta hur mycket ensilage eller kor han har. Men visst... Hellre det än att träffa på folk som är sura när man kommer och klagar på att man är si och så många minuter försenad. Här blir dom ju glada när man kommer (hoppas jag iaf.) Jobbar 11-timmarspass fyra dagar med rullande schema. Så man får ju ibland ta helg på en tisdag t.ex. Sen börjar jag alltid mitt pass med två dagar 06:00-17:00, följt av två nätter 18:00-05:00. På nätterna blir man oftast färdig innan kl.06, c:a 1-1½timme. Och då är det bara att gå efter det att man tömt, diskat tankarna, tvättat bilen och släpet. Så skulle det bli att man jobbar över en timme p.g.a. tekniskt fel så kör vi inte med övertid, eftersom det jämnar ut sig med att man blir färdig tidigare.

Så nu vet ni det. :)
Tjänar c:a 310.000/året.

Last edited:
Jag har kört timmerbil med en 164 580 med opticruise och trots varierande väglag och en del vägar som inte gör skäl för namnet så tycker jag att den lådan är en gudagåva.

Körde ett halvår med en distrubitionsbil med i-shift (med manuell-läge). Tyckte även den lådan var bra.
Manuell låda borde vara förbjudet

Last edited:
Får nästan tacka för det inlägget, har funderat på att ta C kort ett tag nu mest för att ha ett extraknäck för att få tiden att gå när jag är ledig. Men efter det du skrev så får det nog vara tror jag.

Ja. Men alla lastbilsjobb är ju inte såna, samt är det ju hur du är som person. Efter jag gjort vad jag anser som slitigt, så har jag funnit min plats i förarstolen. Kanske får räkna med att göra något som du inte gillar först. Men en erfarenhet är alltid en erfarenhet. Som dom som skrev om IKEA-killarna som enl. dom hade slit/skitgöra. Alla är bra på sin sak. En del vill köra lång, en del vill köra lokalt med många stopp, en del vill lossa, lasta, surra och ha sig. En del vill ligga ute, en del gillar då det är hektiskt o.s.v. Vore jag dig skulle jag ta C, eller ännu hellre CE, då du genast blir mer attraktiv (på jobbmarknaden alltså :hihi ). Brödbil kanske kan vara ett alternativ. kört det också, fast så lite så jag nämde det inte tidigare. Inga helpallar a' 500-700kg. att köra in. Utan bara stapla upp plastbackar på pirran och rulla in. Nu hade jag iofs. turen att inte hålla på och ta med mig gammalt bröd, märka om, plocka upp, vilket dom flesta brödbilschaffisar/säljare gör. Annars är grusbil rätt soft. En polare kör för Samfrakt (Samhall som vi brukar säga ;) ) och det är inga konstigheter. Hör med Tekniska kontoret i din kommun. Dom har ju bilar som assisterar t.ex just kommunens vatten & avlopp då dom är ute och gräver.

En del vill köra lång, en del vill köra lokalt med många stopp, en del vill lossa, lasta, surra och ha sig.

Jag tyckte det var helskoj att köra flygfrakt mellan Södertälje och Arlanda tidigare. Det var kul att pussla med pallarna så att de stod kvar, och köra lite truck (utan förarbevis, outlaw!) i fraktterminalen.

Då körde jag en DAF 95XF trailerdragare med 16-kuggad split/rangelåda. Växellådan var bra när den väl fick upp värmen. Med kall olja fick man smeka och locka en stund innan grejjorna gled i. Ungefär som med cheyer alltså...

Glassdistribution, äldre sunkig Volvo FL-någonting.
Eeeh... Inte heller min grej. Så låg timlön att man fick stressa arslet av sig om det skulle bli en hyfsad lön. Och springa i butiker, stormarknader, småkiosker mitt i stan. Sen gällde det också att försöka pracka på dom några kartonger extra, eftersom det var en viss del provision. Samma sak här som med det jag skrivit tidigare, att det blir inte mycket social fritid man har, vilket kan vara trevligt, som dock inte existerade i allt för hög grad då man kom hem sent. En sommar blev det.

Har jag också kört, och helt ärligt. Har man ingenting emot att slita lite så kan man fan inte klaga på det kneget. Utan att jobba över 200timmar i månaden hinkade jag in ~25' i månaden efter att staten tagit sitt.
Det får man väl säga är ganska godkänt.
Å andra sidan så trivs jag alldeles utmärkt med att träffa och munhuggas med folk dagarna i ända. Samt att stressa på lite.
Då känner man att man lever! Långa dagar till trots kom jag 9 gånger av 10 hem med ett leende på läpparna.

Varför detta? I alla bemärkelser eller enbart på lastbilar?

Bil och lastbil. Att jag tycker att det ska vara förbjudet på lastbilar förklarar jag med att väldigt många "gammla" yrkesförare har utslitna knän och axlar. Sedan ska man kanske inte ge "Manuell-lådan" hela skulden då många släpar på tunga palltruckar och annat men Jag tror att det eviga växlandet sliter på kroppen.

Att jag tycker det om personbilar är mest mitt ego som pratar, Jag har ett helvete att hitta nån vettig begagnad automatväxlad bil i dom trakterna som jag bor(Småland) och med vettig menar jag nästan vad som helst så länge den är stor och har drivning på alla fyra.

Jag har kört timmerbil med en 164 580 med opticruise och trots varierande väglag och en del vägar som inte gör skäl för namnet så tycker jag att den lådan är en gudagåva.

Körde ett halvår med en distrubitionsbil med i-shift (med manuell-läge). Tyckte även den lådan var bra.
Manuell låda borde vara förbjudet
Timmerbilar kör sönder alla små fina asfaltsvägar, ständiga överlass:mad:

Timmerbilar kör sönder alla små fina asfaltsvägar, ständiga överlass:mad:

Tack och lov så har mina arbetsgivare inom timmeråkandet aldrig antytt att överlass är tvång, snarare tvärt om.
Men visst finns det dom som lastar som om momsen skulle med också. Som tur är så har dom stora massabruken vågar och betalar inte för mer än en viss vikt oavsett hur tung man är, alltså lönar det sig inte att ha överlass.

Bil och lastbil. Att jag tycker att det ska vara förbjudet på lastbilar förklarar jag med att väldigt många "gammla" yrkesförare har utslitna knän och axlar. Sedan ska man kanske inte ge "Manuell-lådan" hela skulden då många släpar på tunga palltruckar och annat men Jag tror att det eviga växlandet sliter på kroppen.

Att jag tycker det om personbilar är mest mitt ego som pratar, Jag har ett helvete att hitta nån vettig begagnad automatväxlad bil i dom trakterna som jag bor(Småland) och med vettig menar jag nästan vad som helst så länge den är stor och har drivning på alla fyra.

Kan hålla med dig sliter på kroppen, men tycker det är fördel att kunna växla manuellt i dom flesta situationer på lastbil! iaf på den körningen jag har!
En annan sak jag hade problem med på vintern med I-shift var att om jag körde fast var det ett helvete att komma loss!
Taskig byggnation dock, 4*2 med 44 tons trailer efter! :gnissla

Var i småland bor du?
Angående personbil hatar jag automatlåda!!!
Kan vara skönt i köer och stadskörning, annars tycker jag det e värdelöst!
Manuellt is the shit!!!:yoparty :yoparty

Brukar ligga på ca 21.000:- ut varje månad beror lite på övertid m.m!
så man hankar sig fram!
men kan ju inte klaga på lönen heller, inte många 21-åringar som plockar ut dom summorna! :yoparty

Hör egentligen inte till kategorin "Truckers" halkade bara in här för nyfikenhet. Men när jag jobbade i skogen som elmontör började efter gymnasiet, fick ut ca 23 000 - 27 000 kr i månade jobbade mån - torsdag till kl 14:00 sen ledig halva torsdagen till måndag. 07:00 till 20:00 va de som gällde ungefär...

///Micke

Back