Kuritas
Mansplaining MC
Sorry att jag har hållit er på halster så länge. Här kommer min bild av I-shift.
Först och främst: I-shift är en vanlig osynkroniserad range/shift-låda med helautomatisk koppling och växling. Synkroniseringen sker genom att motorvarvet regleras automatiskt när den växlar.
Poängen är att man gasar och bromsar och styr, inget växlande. Fördelen gentemot en konventionell automatlåda med planetväxlar och momentomvandlare är att det hela tiden är direktdrift genom hela drivlinan. Lägre förluster = lägre förbrukning (jämfört med automat alltså).
Vad är det då som är dåligt? Lådan saknar momentomvandlare, och har en vanlig koppling istället som styrs automatiskt. Den innebär att det blir en total momentförlust varje gång den växlar upp. Hela fordonet tappar farten i en sekund, sedan gungar det igång igen. Detta sker när lådan väljer själv, inte när föraren väljer det, så man sitter konstant och "nickar" med huvudet i stadskörning för att man inte är i harmoni med växlingarna. Eftersom den är programmerad att gå snålt så håller den motorvarvet i ett smalt register. Växlar ofta.
Kör man en manuell låda har man samma problem med momentförlust, men dels bestämmer man själv när växling sker, dels kan man med mjuk vänsterfot snygga till det hela. Man kan också välja att ligga kvar på en lite högre växel in i t.ex. en rondell. I-shift följer sin datorlogik och kuggar ner så att hela skeppet kränger till och hoppar runt.
Lågfartskörning är värst. Start från stillastående blir ryckigt, och korsningar i låg fart är gungeligung med alla hårda växlingar.
Tilläggas bör att jag kört en buss med denna miserabla låda (B12M 6x2, 9700-kaross), och när jag kör buss vill jag kontrollera komforten. Hatar när det hoppar och far och körningen blir ryckig. Yrkesstolthet. Måhända är lådan jättebra i en 60-tons tradare, det verkar ju många vittna om.
Till råga på allt har kontorsråttan som köpte in bussarna jag kör valt en I-shift utan det manuella läget, ifall någon nu tycker att den funkar bättre med det.
Oavsett vad jag kör har jag hellre manuell pinne än automatväxel. Skulle jag köra innerstadsdistribution varje dag skulle jag nog hellre ha en konventionell automatlåda än I-shift.
I-shift - Bra idé för åkerier, dålig idé för förare. Min syn på det hela!
Långt inlägg, men vafan! Jag är upprörd!
Först och främst: I-shift är en vanlig osynkroniserad range/shift-låda med helautomatisk koppling och växling. Synkroniseringen sker genom att motorvarvet regleras automatiskt när den växlar.
Poängen är att man gasar och bromsar och styr, inget växlande. Fördelen gentemot en konventionell automatlåda med planetväxlar och momentomvandlare är att det hela tiden är direktdrift genom hela drivlinan. Lägre förluster = lägre förbrukning (jämfört med automat alltså).
Vad är det då som är dåligt? Lådan saknar momentomvandlare, och har en vanlig koppling istället som styrs automatiskt. Den innebär att det blir en total momentförlust varje gång den växlar upp. Hela fordonet tappar farten i en sekund, sedan gungar det igång igen. Detta sker när lådan väljer själv, inte när föraren väljer det, så man sitter konstant och "nickar" med huvudet i stadskörning för att man inte är i harmoni med växlingarna. Eftersom den är programmerad att gå snålt så håller den motorvarvet i ett smalt register. Växlar ofta.
Kör man en manuell låda har man samma problem med momentförlust, men dels bestämmer man själv när växling sker, dels kan man med mjuk vänsterfot snygga till det hela. Man kan också välja att ligga kvar på en lite högre växel in i t.ex. en rondell. I-shift följer sin datorlogik och kuggar ner så att hela skeppet kränger till och hoppar runt.
Lågfartskörning är värst. Start från stillastående blir ryckigt, och korsningar i låg fart är gungeligung med alla hårda växlingar.
Tilläggas bör att jag kört en buss med denna miserabla låda (B12M 6x2, 9700-kaross), och när jag kör buss vill jag kontrollera komforten. Hatar när det hoppar och far och körningen blir ryckig. Yrkesstolthet. Måhända är lådan jättebra i en 60-tons tradare, det verkar ju många vittna om.
Till råga på allt har kontorsråttan som köpte in bussarna jag kör valt en I-shift utan det manuella läget, ifall någon nu tycker att den funkar bättre med det.
Oavsett vad jag kör har jag hellre manuell pinne än automatväxel. Skulle jag köra innerstadsdistribution varje dag skulle jag nog hellre ha en konventionell automatlåda än I-shift.
I-shift - Bra idé för åkerier, dålig idé för förare. Min syn på det hela!
Långt inlägg, men vafan! Jag är upprörd!