Truckertråd: Hata I-Shift

Sorry att jag har hållit er på halster så länge. Här kommer min bild av I-shift.

Först och främst: I-shift är en vanlig osynkroniserad range/shift-låda med helautomatisk koppling och växling. Synkroniseringen sker genom att motorvarvet regleras automatiskt när den växlar.

Poängen är att man gasar och bromsar och styr, inget växlande. Fördelen gentemot en konventionell automatlåda med planetväxlar och momentomvandlare är att det hela tiden är direktdrift genom hela drivlinan. Lägre förluster = lägre förbrukning (jämfört med automat alltså).

Vad är det då som är dåligt? Lådan saknar momentomvandlare, och har en vanlig koppling istället som styrs automatiskt. Den innebär att det blir en total momentförlust varje gång den växlar upp. Hela fordonet tappar farten i en sekund, sedan gungar det igång igen. Detta sker när lådan väljer själv, inte när föraren väljer det, så man sitter konstant och "nickar" med huvudet i stadskörning för att man inte är i harmoni med växlingarna. Eftersom den är programmerad att gå snålt så håller den motorvarvet i ett smalt register. Växlar ofta.

Kör man en manuell låda har man samma problem med momentförlust, men dels bestämmer man själv när växling sker, dels kan man med mjuk vänsterfot snygga till det hela. Man kan också välja att ligga kvar på en lite högre växel in i t.ex. en rondell. I-shift följer sin datorlogik och kuggar ner så att hela skeppet kränger till och hoppar runt.

Lågfartskörning är värst. Start från stillastående blir ryckigt, och korsningar i låg fart är gungeligung med alla hårda växlingar.

Tilläggas bör att jag kört en buss med denna miserabla låda (B12M 6x2, 9700-kaross), och när jag kör buss vill jag kontrollera komforten. Hatar när det hoppar och far och körningen blir ryckig. Yrkesstolthet. Måhända är lådan jättebra i en 60-tons tradare, det verkar ju många vittna om.

Till råga på allt har kontorsråttan som köpte in bussarna jag kör valt en I-shift utan det manuella läget, ifall någon nu tycker att den funkar bättre med det.

Oavsett vad jag kör har jag hellre manuell pinne än automatväxel. Skulle jag köra innerstadsdistribution varje dag skulle jag nog hellre ha en konventionell automatlåda än I-shift.

I-shift - Bra idé för åkerier, dålig idé för förare. Min syn på det hela!

Långt inlägg, men vafan! Jag är upprörd!

3131284 alla datastyrda lådor suger balle :mad:
det är bara en källa till fel förr eller senare:gnissla

och alla som tycker att dom är skitbra köp en riktig automatlåda eller byt yrke,klarar man inte av att växla med en vanlig manuell så är det nåt fel.

sen alla argument att:"ja men du sparar ju bränsle" och dyligt skit,sug på en falukorv istället det finns ingen "datalåda" som kan se allt som en förare ser tex i backe och sådant och ja jag har kört både geartronic(volvo) i-shift(volvo) opticruice(scania) och mercedes variant kommer inte på vad skiten kallas men jag tucker att manuell är bäst ingen ska bestämma för mig när jag ska växla :D
Du verkar ju mest bara inte fatta hela grejjen.. Suck!

Men du verkar vara en riktig "Trucker", det är fräkCt! :cool:

Har kört en del med Volvos I-shift låda då jag jobbade som testförare på lastbilssidan!

Tycker den funkar helt okej, men som Kuritas säger jobbar den på ett väldigt smalt register, och i samband med Volvos USLA hyttfjädring blir det väldigt ryckig gång! När man startar i backe slår jag hyttfjädringen i bott! dessa problem är främst tydligast på FH-modellen!
För övrigt den enda lådan som levereras till "nya! 660 motorn!
Angående lådan i buss har jag bara kört ett fåtal gånger men tyckte den fungerade riktigt fint och arbetade mjukt! Vet dock inte vad det var för buss jag körde (Har inte D-behörighet för övrigt!)

Scanias Opticruise har jag aldrigt kört och har hört delade meningar om denna! uppfattar som om du ändå måste koppla vid start och stopp?!

I vanliga fall kör jag manuell låda i en G164L 480 som är alldeles underbar! Växlarna ligger "rätt" dvs 1 neråt vänster! Har för övrigt mycket skön växelspak i Scania jämfört mot volvo som aldrig lyckas få bort sin knubbis till knopp!

Angående löner, kan ju vara intressant att höra hur mycket andra chaffisar tjänar! så man kan trycka chefen lite hårdare kanske??

Scanias Opticruise har jag aldrigt kört och har hört delade meningar om denna! uppfattar som om du ändå måste koppla vid start och stopp?!

Japp, men inte mellan växlingarna, utom när det går riktigt sakta.

Backen kan vara krånglig att få i också, men denna intelligenta låda löser det genom att vänta två sekunder och sedann med våld slänga i backen, så det smäller och rycker till. Måste ju vara jättenyttigt.

Japp, men inte mellan växlingarna, utom när det går riktigt sakta.

Backen kan vara krånglig att få i också, men denna intelligenta låda löser det genom att vänta två sekunder och sedann med våld slänga i backen, så det smäller och rycker till. Måste ju vara jättenyttigt.

Smart att bygga en automatlåda som du ändå måste ha en koppling till!
har hört att Scania försökt lösa detta som dom dock inte får att hålla!
Volvo tror jag kör med en elektroniskt styrd historia e inte säker men Scania får inte utnyttja pga patentet!

Konstigt!
Fördelen med manuell är ju att man slänger i ettans växel innan man skickar i backen och undviker på så sätt haveri! flyter i hur fint som helst! å andra sidan tål lådorna extremt jävla mycket stryk! Drivaxlarna går först och dom pallar en hel del oxå!

Kul med så mycket bra svar i en truckertråd! :)

Traktorer var tidigt ute med automatiska manuella lådor. Kommer ihåg en John Deere-bjässe med Powershift jag körde på det glada nittiotalet. Med lite last bakom så fungerade växlingen rätt ok, framförallt tappade man inte momentet vilket kan vara bra när man drar något genom jorden. Körde man tom traktor så slog man huvudet i bakrutan varje gång man kuggade upp, och pannan i framrutan när man växlade ned. Då använde jag kopplingen även fast man inte behövde. Det alternativet är borta, lost in time like tears in the rain...(Vilken film?)

Jag har bara kört nån scania med automat låda, gillar inte automat över huvudtaget, men det skulle vara kul o prova Vovos nya oxå.

Men det hinns kanske med.

Fräckt o vara trucker?

Jag är spyless på det, håller på o pluggar för o slippa köra, men kör ändå bara för pengarnas skull.

112kr/h får jag dagtid...

Jag har bara kört nån scania med automat låda, gillar inte automat över huvudtaget, men det skulle vara kul o prova Vovos nya oxå.

Men det hinns kanske med.

Fräckt o vara trucker?

Jag är spyless på det, håller på o pluggar för o slippa köra, men kör ändå bara för pengarnas skull.

112kr/h får jag dagtid...

Vad blir det i en månads-summa?

Varför spyless? vad kör du för något?

Nu kör jag bara på timme, inte heltid, räkna 112x160 där nånstans utan övertid ob osv.
I somras när jag jobbade så gjorde jag 50h-60h / vecka, på 4 arbetsdagar, då blev det pengar.

I somras körde jag distrubition med släp, men jag har kört fjärr, vanlig distrubition, Ikea leveranser (vikket jävla skitgöra) och smått o gott som ramlat på en.

Spyless, sitta i en lastbil ensam hela dagarna, det finns roligare saker o göra...

jobbade isomras med distrubitionskörning till massa olika resturanger och matvaruaffärer, brummade runt i en gammal men trevlig scania 114 :)
Inte för jag testat köra någon av de nyaste lastbilarna, men jag vill gärna ha möjligheten att växla själv utan automatlåda.
själv fick jag 117:- plus ob och semester-ersättning vilket för mig även blev en gosig hacka eftersom det blev en 50-60 timmar på 4 dagar :)

Last edited:

Angående löner, kan ju vara intressant att höra hur mycket andra chaffisar tjänar! så man kan trycka chefen lite hårdare kanske??

Tja!

Har 20,200:- i månadslön. Jobbar natt (19-06, mån-tors) och då får man det fantastiska ob-tillägget 23,13:-/timme :D
Har inte så mycket övertid i månaden tyvärr men när man har så är det 50% extra på timlönen vilket kan ge lite pengar!

Brukar ligga på 17-18,000:- netto, man blir alltså inte ekonomiskt oberoende :gnissla

Edit: Tog fram en gammal lönespec. 24 403,08 -7320 = 17 083,08 netto. Som sagt det varierar lite beroende på övertid och ob.

Nu kör jag bara på timme, inte heltid, räkna 112x160 där nånstans utan övertid ob osv.
I somras när jag jobbade så gjorde jag 50h-60h / vecka, på 4 arbetsdagar, då blev det pengar.

I somras körde jag distrubition med släp, men jag har kört fjärr, vanlig distrubition, Ikea leveranser (vikket jävla skitgöra) och smått o gott som ramlat på en.

Spyless, sitta i en lastbil ensam hela dagarna, det finns roligare saker o göra...

Ha ha, vi har också IKEA på mitt åkeri. Har kört det en gång, aldrig mer!! Vi har killar som kör fast på det, jag förstår inte men dom verkar trivas :confused:

Bar upp IKEAsoffan "Göteborg" till fjärde våningen utan hiss och med spiraltrappa, fy fan! :näsblod

Last edited:
Tja!..
...
Ha ha, vi har också IKEA på mitt åkeri. Har kört det en gång, aldrig mer!! Vi har killar som kör fast på det, jag förstår inte men dom verkar trivas :confused:

Bar upp IKEAsoffan "Göteborg" till fjärde våningen utan hiss och med spiraltrappa, fy fan! :näsblod

Jag körde den där skiten dom första 2 åren, mycket tok vart det.

Det skulle vara mycket enklare o köra lastbil/jobba över huvudtaget om man slapp ha o göra med folk.

Folk har noll koll o ingen förstelse, dom tror att det är hemtjänsten som kommer....:arsele

Jag körde den där skiten dom första 2 åren, mycket tok vart det.

Det skulle vara mycket enklare o köra lastbil/jobba över huvudtaget om man slapp ha o göra med folk.

Folk har noll koll o ingen förstelse, dom tror att det är hemtjänsten som kommer....:arsele

Precis, det var därför jag började köra natt, inget folk där man lossar, inget folk på vägarna. Det kan inte bli bättre, vill man mot förmodan snacka lite med någon så ringer man någon av de andra nattarbetarna man lärt känna på vägen :)

Som det är idag så jobbar jag åt ett bemanningföretag, så jag kan få köra precis vad som helst, jag har haft en lotsning tisdagar i drygt 6mån, den har jag sagt ifrån mig nu i höst för jag har föreläsningar då.

Sen brukar jag fara till Norrköping på helger, lättsam körning som ger bra betalt.

Min första körning åt den här killen var till Kirkenes, personbil dock.
For härifrån 16.00, var i Kirkenes 8.00 dan efter, hade sovit 1h på vägen upp.
Lossade på 15min o vände hem, var hemma morgonen efter.

Som det är idag så jobbar jag åt ett bemanningföretag, så jag kan få köra precis vad som helst, jag har haft en lotsning tisdagar i drygt 6mån, den har jag sagt ifrån mig nu i höst för jag har föreläsningar då.

Sen brukar jag fara till Norrköping på helger, lättsam körning som ger bra betalt.

Min första körning åt den här killen var till Kirkenes, personbil dock.
For härifrån 16.00, var i Kirkenes 8.00 dan efter, hade sovit 1h på vägen upp.
Lossade på 15min o vände hem, var hemma morgonen efter.

ok, det är som polaren då, oxo bemanningsföretag, han kan bli satt var som helst med nån Schenkerbil, det bästa måste ju vara att va anställd direkt på åkeriet.

Jag är en av dom som föredrar Scanias Opticruise framför Volvos I-shift.
Jag körde den förra versionen av Opticruise förut och tyckte att den fungerde jävligt bra. (har hört att den nya är ännu bättre)
Visst, man kan inte helt lita på tekniken utan man får låsa lådan på en växel vid vissa situationer så den inte växlar när den inte bör. T ex i en uppförsbacke vid vinterväglag. (självklart om man klarar sig uppför backen på den växeln, men det hoppas jag att alla fattar)

I-shiften har jag kört några gånger och kommer verkligen inte överens med skiten. Håller verkligen med dig Kuritas- det är ett jävla växlande helt i onödan!

Nu kör jag FH12 med manuell låda och det är väl det bästa för mig då det är inte är så mkt stadskörning. Hade jag kört distribution som förr i tiden så hade jag nog föredragit Opticr. =)

Jag jobbar 6 av 7 nätter, sen är jag ledig 7 dagar. Sen är det bara på´t igen. Förra året tjänade jag ~360tkr, men skulle jag bara jobba mina ord timmar så har jag aldrig under 17tkr netto.

/Anders

Jobbar 3 dagar i veckan på ett så kallat "13 timmars" schema!
Går på min period torsdagar och jobbar Tors,fre,lör ledig söndag sen mån,tis,ons sedan ledig en vecka! Så går det runt runt runt!
Jävligt skönt schema du man får mycket ledig tid den veckan man är ledig! nackdelen är ju dock att man jobbar runt 13-15 timmar när man väl kör!

Kör Tankbil på småland har allt mellan 5 - 20 stopp på en dag samt upplastning i oljehamnen! Brukar åka 4 på morgorna och vara hemma vid 5-6 på kvällen!

Brukar ligga på ca 21.000:- ut varje månad beror lite på övertid m.m!
så man hankar sig fram!
men kan ju inte klaga på lönen heller, inte många 21-åringar som plockar ut dom summorna! :yoparty

Jobbar 3 dagar i veckan på ett så kallat "13 timmars" schema!
Går på min period torsdagar och jobbar Tors,fre,lör ledig söndag sen mån,tis,ons sedan ledig en vecka! Så går det runt runt runt!
Jävligt skönt schema du man får mycket ledig tid den veckan man är ledig! nackdelen är ju dock att man jobbar runt 13-15 timmar när man väl kör!

Kör Tankbil på småland har allt mellan 5 - 20 stopp på en dag samt upplastning i oljehamnen! Brukar åka 4 på morgorna och vara hemma vid 5-6 på kvällen!

Brukar ligga på ca 21.000:- ut varje månad beror lite på övertid m.m!
så man hankar sig fram!
men kan ju inte klaga på lönen heller, inte många 21-åringar som plockar ut dom summorna! :yoparty
Åk över gränsen till Norge och jobba nåt halvår eller så. Skulle gissa på 27-30.000+ norska kroner efter skatt med typ samma uppgifter. =)

Back