Trott pa livet

• Thread starter Thread starter 0scar
  • Start date Start date
Nä, depressioner har sin grund i att man äter fel...

Det jag läst om depressioner är att de triggas "psykologiskt" eller "biologiskt"

AKA kasst psyke, eller skitgener. Välj själv vilken grupp du tillhör.

Det är bra att du läst, dock har du missat några viktiga kapitel.

Att vara deprimerad handlar inte "att tycka synd" om sig själv, som du uttrycker det.
Tvärtom så känner ofta personer som hamnat i en deprisson skam över det och skäms mycket, och försöker även ofta dölja det.
Oftast pga att det finns dömande och fördomsfulla människor som du, som bara fnyser åt dem nedlåtande och ber dem att ta sig i kragen.

Du kanske inte har haft nån i din närhet som varit deprimerad?
För att vara deprimerad handlar inte om att ha en "dålig dag" eller känna sig nere en kort period.

När man lider av en deprission förlorar man sig själv och sin livslust. Allt tappar mening och betydelse. Glädjen man kände inför saker och ting blir som bortblåst och man fylls av hemsk hopplös tomhet.

Vad en människa råkar ut för under sitt liv präglar den, och alla har kanske inte växt upp i en rosa luddig sound-of-musik-värld där allt är frid och fröjd.
Du kan omöjligt veta vad människor har fått erfara under sin livsgång och den sorg de fått utstå, så skippa de pikande trams-kommentarerna.

Last edited:
Näe, tillskillnad från majoriteten av alla människor så har jag insett att det inte är lönt att grina över småsaker. Dör någon är det naturens lopp och de kommer inte tillbaka även om man lipar, så det är inte lönt att sörja eller deppa ihop.
Har man det dåligt, kan man inte skylla på någon annan. Då fixar man problemen.

Du är 19år,vad i helvete vet du om livet?
"Inte lönt att sörja" Har du ens förlorat nån som har stått dig nära?

Du är 19år,vad i helvete vet du om livet?
"Inte lönt att sörja" Har du ens förlorat nån som har stått dig nära?

Yes! Jag blev helt förkrossad när husdjur dog när jag var liten.
Jepp, jag växte upp med en ensamstående sjukskriven morsa och jag var mobbad som få. Jag var jävligt nära att ta mitt liv. Men det var då jag insåg hur jävla patetisk allt var. Jag tog mig i kragen, spottade mig i nävarna, slutade umgås med spån och insåg att man måste lära sig ta lite motgångar ibland och framförallt:
Att jag själv är den ende som kan göra något åt mitt liv.

Numera lever jag riktigt bra och har fått ett fruktansvärt starkt psyke. Har blivit av med en nära vän. Kan inte påstå jag kände mig speciellt ledsen. Har insett att "shit happens". Kalla mig gärna störd om du vill.

Kalla mig gärna störd om du vill.

...du är bara 19 år med allt vad det innebär; brist på erfarenhet, brist på kunskap, brist på insikter men övermycket full av hormoner som du inte riktigt vet vad du ska göra av med.

när du tror och tycker att du hjälper till genom ditt 'resonemang' så slår det snarare tvärtom. är du mogen i skallen, så lägger du ned ditt snack och läser vad andra har skrivit istället.

Om du varit med om allt det där borde du ha en lite mer ödmjuk inställning till vad tråden handlar om, vi är alla olika.
Dessutom behöver inte dödsfall / motgångar automatiskt innebära att man går in i en depression, det kan komma som en blixt från klar himmel.

Din psykiska ohälsa har väldigt lite med kost och motion att göra kan jag tänka mig. Du nämner att du haft problematiken i flera år, medicinerat och träffat kuratorer / psykologer / psykiatriker.

För att du skall kunna må bättre måste du ha en trygg bas att stå på. Känner du inte att du har det i NZ är det nog dags att flytta hem till människor som gör dig trygg och får dig att känna dig levande.

Medicinering kommer man bara så långt med, i dagsläget satsar många på KBT och andra typer av kognitiva hjälpmedel. Är du bipolär? Ett annat råd är att självmant lägga in dig och få den vård du behöver. En person inom mitt arbetsområde stod på motorvägen flertalet gånger och försökte ta sitt liv med olika metoder. Efter två år vände det, inte utan blod, svett och tårar, och i dagsläget är han så långt från självdestruktiv och självmordsbenägen som de flesta.

Sök professionell hjälp och se till att fokusera på hur du mår och inget annat. Allt annat finns kvar till sedan..

/M

Yes! Jag blev helt förkrossad när husdjur dog när jag var liten. Jepp, jag växte upp med en ensamstående sjukskriven morsa och jag var mobbad som få. Jag var jävligt nära att ta mitt liv. Men det var då jag insåg hur jävla patetisk allt var. Jag tog mig i kragen, spottade mig i nävarna, slutade umgås med spån och insåg att man måste lära sig ta lite motgångar ibland och framförallt:

Numera lever jag riktigt bra och har fått ett fruktansvärt starkt psyke. Har blivit av med en nära vän. Kan inte påstå jag kände mig speciellt ledsen. Har insett att "shit happens". Kalla mig gärna störd om du vill.

Att som liten bli förkrossad för att ett husdjur dör, och sen tro att det är ens jämförbart med en depression är en smula absurt.
Du nämner också att du inte blev speciellt ledsen när en nära vän gick bort. Nej, jag tänker inte kalla dej för störd, men däremot har du en avsaknad av empati.

De personer som sitter och munhugger fram och tillbaka här kanske borde sluta upp med det.

Om tråden är ärligt menad, vilket den ger sken av, så tror jag inte TS mår ett dugg bättre av att läsa "spotta i nävarna" eller svaren på dessa inlägg.

Jag har för övrigt inget att tillföra, men jag kan lätt hitta flera andra trådar som kanske passar bättre att spåra ur i.

Jag tror det är svårt att "komma tillbaka" om man inte har/haft något som helst mål med livet. Många har tyvärr inga intressen eller annat som gör en glad. Själv var man ganska upptagen i ett långt förhållande för över ett år sedan, man bodde på platser man inte villa vara på, men ville på något sätt rädda förhållandet. Likförbannat så gick tjejen bakvägen hos nån annan snubbe och allt var åt helvete. Totalt bott 4 år i städer jag inte val själv. Tror du man kände sig som en looser sen? Vart fan skulle jag ta vägen? Alla polare bodde i norrland och där sätter jag aldrig min fot igen.

Gick tillbaks till hur jag kände i 20års åldern, vad ville jag då? Vad älskade jag mest då? Blev att jag började plugga, flyttade till Halmstad, fortsatte min surfing-karriär och träffat massa sköna hoj-polare. Att skaffa flickvän är något man ibland tänker på, men det lär inte hjälpa min att må bättre, LEV LIVET ENLIGT DIG SJÄLV FÖRST!

Det hjälpte, när man satt i en tom lägenhet i kuk-Uppsala och inte kände en jävel...

Som sagt, gå tillbaks till tiden du älskade!

Jag tror det är svårt att "komma tillbaka" om man inte har/haft något som helst mål med livet. Många har tyvärr inga intressen eller annat som gör en glad. Själv var man ganska upptagen i ett långt förhållande för över ett år sedan, man bodde på platser man inte villa vara på, men ville på något sätt rädda förhållandet. Likförbannat så gick tjejen bakvägen hos nån annan snubbe och allt var åt helvete. Totalt bott 4 år i städer jag inte val själv. Tror du man kände sig som en looser sen? Vart fan skulle jag ta vägen? Alla polare bodde i norrland och där sätter jag aldrig min fot igen.

Gick tillbaks till hur jag kände i 20års åldern, vad ville jag då? Vad älskade jag mest då? Blev att jag började plugga, flyttade till Halmstad, fortsatte min surfing-karriär och träffat massa sköna hoj-polare. Att skaffa flickvän är något man ibland tänker på, men det lär inte hjälpa min att må bättre, LEV LIVET ENLIGT DIG SJÄLV FÖRST!

Det hjälpte, när man satt i en tom lägenhet i kuk-Uppsala och inte kände en jävel...

:Bugar:tummenupp:tummenupp:Bugar bra skrivet!

mycket bra sagt!

Så förihelvete gaska upp dig, alla har vi våra bra och svåra dagar, men jag brukar tänka såhär, det finns dom som har det värre, mycket värre....

Du vet inte vad du pratar om. Har man en depression så slutar hjärnan leverera de signalsubstanser som ger en känsla av lycka, glädje, meningsfullhet, mm. En person som inte varit deprimerad har ingen förståelse för hur det är. Det går inte att förklara för en frisk människa att man inte vill leva trots att man inte verkar ha varken maffia eller kronofogden i hälarna.

Det var en vansinnigt ny erfarenhet för mig. Efter denna resa har jag blivit betydligt mer ödmjuk och har större förståelse för bekanta som tagit sitt liv.

Yes! Jag blev helt förkrossad när husdjur dog när jag var liten.
Jepp, jag växte upp med en ensamstående sjukskriven morsa och jag var mobbad som få. Jag var jävligt nära att ta mitt liv. Men det var då jag insåg hur jävla patetisk allt var. Jag tog mig i kragen, spottade mig i nävarna, slutade umgås med spån och insåg att man måste lära sig ta lite motgångar ibland och framförallt:

Du vet inte vad en depression är helt enkelt. Jag klandrar dig inte. Det är inte alla som vet och långt färre som förstår.

Att vara ledsen, "deppig", hängig, sur, grinig kan man lätt undgå medelst lite självpsykologi. När du gör något du tycker om, åker hoj, nuppar eller vad det nu är tycker du det är skoj just för att din hjärna ger dig knark i olika former. Belöning. När hjärnan av vilken orsak det nu må vara stryper den tillförseln så är verkligen inget kul längre.
Man slutar köra hoj och tjejer blir man bara arg på (mer än vanligt). Efter ett tag försvinner så klart meningen med allt.

När frågan "varför ska man leva" dyker upp är det farligt för i det läget finns det inget vettigt svar.

För en annan är svaret enkelt. För att man vill leva, man vill se/uppleva saker, få bekräftelse, nå mål.

Sen kan orsaken till att hjärnan slutat leverera signalsubstanser vara olika. Det finns lyckligt lottade människor med självmordstankar och amputerade krigsoffer som kämpar för att få leva. Den bilden visas i bland upp och får det hela att se ut som ett I-landsproblem. Det finns dock lika många av den motsatta varianten.

Laste igenom traden nu, och kan inte saga annat an tack till er som skrev bade langa och korta svar.

Betyder oerhort mycket.

Min depression beror inte pa att jag ar i en livsituation jag vantrivs i, utan har utlosts nu nar jag antligen kan borja slappna av och tro pa livet och varlden. Innan dess har jag mestadels kampat for att fa vardagen att ga runt, reda ut vad jag ska bli, var och hur fan jag ska ta mig dit. Blivit trampad pa varsta mojliga sattet gang pa gang, men fortsatt tuffa pa. En overambitios, naiv, overkritisk duktig flicka. Ingen vidare kombination for att ta vara pa stunden. Det senaste aren har ocksa inneburit mycket hart arbete, och psykisk press, tillsammans med personer som statt mig nara, plotsligt ar borta. For evigt. Utan att jag kunnat saga farval pa nagot satt. Plotsligt en kvall runt jul var jag bara sa trott pa allting, den eviga angesten, oron och trottheten, saknade av gladje aven med sant jag normalt alskar. Hamtade hastgrimman och skulle hanga mig i dorrkarmen.

Precis sa absurdt som det later, var det. Kan an idag inte forsta hur jag ens resonerade dar. Sokte hjalp dagen darpa.

Jag hade inte forvantat mig den responsen jag fick fran er, sh ar inte direkt en kanal man valjer som utlopp for nagonting sadant har om det finns alternativ. Men for tillfallet hade jag inga alternativ. Jag satt bara med mina tankar och kande paniken krypa pa over det faktumet att idag var ett "svart hal". Dom dagarna skrammer mig nagot fruktansvart for jag vill ju inte do (vem vill det, egentligen?) men det gar inte att styra nar man hamnar i det halet. Da galler det bara hitta nagon som kan halla i en tills det har slappt.

Dom dar svarta halen har blivit farre och inte lika djupa sedan jag borjade medicineringen, och gar att rida ut. Men inte ensam. Angesten ar ooverstiglig just dar och da, och det enda som ger trost just da ar vetskapen att jag kan svalja dom dar tabletterna och somna ifran allt.

Men hur ter sig livet for vannen som hittar mig sedan?

Den tanken har stoppat mig varje gang. Men ar sa radd att en dag ar angesten och smartan starkare an det resonemanget.

Responsen fran er ar nagot jag ar tacksam over, da jag har extremt svart att oppna mig och be om hjalp. Mycket pa grund av man kanner sig som en alien, ensam med detta helvete nar jag egentligen har inte nagot konkret att ma daligt over. Inte nu langre. I-landsproblem, antar jag.

Tack alla.

Ni som valde att uttrycka er ignorans i denna trad, tank nasta gang pa att den kommentaren kanske tippar vagskalet for nagon. Hur dramatiskt det an ma lata. Det ar manga som inte vet nagot annat satt att uttrycka sin smarta an till okanda personer pa natet.

<3

Last edited:
Responsen fran er ar nagot jag ar tacksam over, da jag har extremt svart att oppna mig och be om hjalp. Mycket pa grund av man kanner sig som en alien, ensam med detta helvete nar jag egentligen har inte nagot konkret att ma daligt over. Inte nu langre. I-landsproblem, antar jag.

Tack alla.

Att be om hjälp bland det svåraste man kan göra när man hamnat i en svår livskris. Jag tycker det är väldigt starkt av dig. Det tyder på att din nyfikenhet på livet finns kvar.

Var inte rädd att göra förändringar i livet om du känner att du kommit till ett vägskäl.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla