Trott pa livet

• Thread starter Thread starter 0scar
  • Start date Start date
Så du menar att om man äter kokta grönsaker & promenerar regelbundet så mår man automatiskt som en prins? tyvärr är det nog inte riktigt så enkelt......
Vi snackar inte om att ha en dålig dag här...

promenaderna hjälper, men bra mat vid depression är mycket fett och lite socker.

Prulle: förklara varför jag fick en negativ röst på det när du själv skriver:

och varför skulle jag orsaka dom få som verkligen betyder nått för mig så mycket smärta bara för att jag inte klarar av att lösa mina problem?

folk lipar för mycket...

Det lilla jag har varit med om skulle nog få många att ta sitt liv..
ska försöka ta det i den ordning allt kommit, och detta är under en 5års period..

StoraSyrran försöker ta livet av sig, genom att käka piller, jag hittar henne livlös, och ringer 112, samtidigt som jag trycker ner fingrarna i halsen på henne.
Morsan och farsan skiljer sig, kompis blir skjuten till döds, Lilla syrran försöker ta livet av sig, genom att hoppa i någon jävla å, en fredags kväll, mitt i vintern "-10c" jag hoppar efter, och drar upp henne, samtidigt som jag skriker till folk runt omkring att ringa 112..
Jag blir sedan av med jobbet, där jag plockat 20 - 25 efter skatt, då dom lägger ner hela kontoret..
Samtidigt som allt detta händer, så blir jag även utkastad hemifrån, då jag fortfarande var bosatt hemma hos mamma, tänkte köpa lägenhet, jag satt i stort sätt, med papper och nyckel i handen, men som jag nämnde, man vart av med jobbet, då var det inte så stor idé att köpa en lägenhet, och sitta där med en massa lån och skit..

så jag stog där på gatan ett tag, men fick slagga hos en kompis, tills jag hittade en hyreslägenhet...

Jag har inte haft någon inkomst, tills idag, då jag börjat jobba som någon äcklig kommunalare, för minimumLön, och fukko göra... Men det är ett jobb, och jag är galet glad för det, då man varit arbetslös i 1 år..
Äntligen något att göra lixom...
och framförallt, nu vet man att man har pengar till hyran och räkningarna varje månad, för mig är det galet påfrestande att inte veta till 100% att man har pengar, så man kan betala räkningar osv..

Så förihelvete gaska upp dig, alla har vi våra bra och svåra dagar, men jag brukar tänka såhär, det finns dom som har det värre, mycket värre....

Last edited:
Prulle: förklara varför jag fick en negativ röst på det när du själv skriver:

och varför skulle jag orsaka dom få som verkligen betyder nått för mig så mycket smärta bara för att jag inte klarar av att lösa mina problem?
Därför att säga att du blir förbanad på folk som tänker på begå självmord visar på ganska bristande förtåelse för hur visa har det.

Och det inte är samma som att ge ett argument för att inte göra det, men det är klart när du rycker lös meningen ur sammanhanget blir dom ganska lika..

Så förihelvete gaska upp dig, alla har vi våra bra och svåra dagar, men jag brukar tänka såhär, det finns dom som har det värre, mycket värre....
Tror inte det finns folk som har det särskilt mycket värre än de som är djupt deprimerade. Att säga åt folk som är/varit självmordsbenägna att det bara är att gaska upp sig är till och med ganska osmakligt.

Till ts så säger jag väl som många andra att åka hem till familj och vänner.

Så du menar att om man äter kokta grönsaker & promenerar regelbundet så mår man automatiskt som en prins? tyvärr är det nog inte riktigt så enkelt......
Vi snackar inte om att ha en dålig dag här...

Det är såklart inte hela anledningen till att man blir deprimerad men har man sömn- eller näringsbrist tenderar många att bli mycket, mycket känsligare för yttre störningar eller motgångar. Att t.ex. börja med någon form av fysisk aktivitet (är nog avgörande att det är något man gör för att man tycker det är roligt och inte bara gör det för att man ska) gör ju också att man under de timmarna är upptagen med annat, istället för att sitta hemma och tänka. Efteråt är man också fysiskt trött=lättare att somna.

Sen hjälper det såklart inte för att komma över sorgen över en saknad vän eller liknande men det kan minska effekterna av det på ens vardag.

folk lipar för mycket...

Det lilla jag har varit med om skulle nog få många att ta sitt liv..
ska försöka ta det i den ordning allt kommit, och detta är under en 5års period..
Låter ju som att det har varit fullt upp för dig, då hinner man ju inte tänka efter. Det är nu när du fastnar i ledan och rutinen som de mörka tankarna kommer smygande....

Last edited:
Ingen som såg STV program "Sluten avdelning" det var i alla fall lärorikt och intressant.

Men jag undrar VAD i hjärnan det är som gör att människor hamnar i detta nattsvarta mörker. :va Och jag undrar om jag själv skulle kunna hamna där. Har såklart haft en del trassel i livet, men inte hamnat under isen. Och då är frågan kan ALLA göra det...eller är det lixom genetiskt på nåt vis.

En person blev hjälpt av elchocker.

Sa manga ganger har jag planerat fa slut pa det och forsokt hitta mod till det. Men fegat ur. Vet fan ej varfor.

Du har inte fegat ur!!! Du har tvärtom tagit dej det enorma modet och styrkan att låta bli!

Även om det känns väldigt tungt och mörkt så tycker jag mej ana ett frö av hopp som nånstans inut i din själ vill börja gro och få rötter och växa... Att våga vara öppen med dessa tankar och känslor är enormt modigt och starkt av dej, det betyder att du bejakar det som skrämmer dej mest.
Det är en början, en viktig början, en insikt många inte ens kommer till.
Var stolt för din ärlighet och den styrka du bär inom dej, det kommer ta dej långt. Jag tror inte du inser vilken kraft du har inom dej.

Om du varit utsatt för mobbning i 10 års tid under din skoltid kan det vara svårt att bli kvitt de nedlåtande kommentarerna om sig som ekar i ens huvud, även om det istället nu är man själv som intalar sig att man inte duger till...

Att bryta en spiral som satt djupa spår i ens själ är en kamp.
En kamp som handlar om att våga omvärdera sig själv och bryta sig loss från det skalet man rent känslomässigt befunnit sig i flera års tid. Det är en stor process som kräver medvetenhet och omhändertagande.

Slut dina ögon för en stud och försök visualisera dej själv som en stor stor trädgård. Du kanske skådar en trädgård som just nu är förfallen, vissen och behöver omsorg. En trädgård som har liv, men som inte just nu blomstrar...

För att denna trädgård ska återfå sin frodighet behövs det hopp och engagemang.
Ta det lilla fröet av hopp du har inom dej och våga plantera det och låta det gro i din trädgård.
För att få sin trädgård att blomstra och växa behöver man tid, och att ta sig tid.

Man kan inte göra allt i ett svep, inte heller kan man stressa fram växtligheten. Utan sakta och säkert kommer man se hur nya knoppar sakta kryper fram ur sitt skal och hur det börjar växa och gro nya skott.

Man börjar med små sysslor som att rensa upp det värsta ogräset. Våga klippa bort gamla ruttna grenar, och våga ta dej an det där jättelika stora läbbiga trädet som just nu dominerar trädgården, och som bara fäller en otäck skugga över allt och hindrar blommorna att få ljus och blomstara.

Det kommer ta tid att såga ner det, men ge dej inte!!
Det ska sågas ner till stammen och sedan eldas upp i kaminen, så att din trädgård åter kan få släppa in massa ljus.
Ljus som kommer ge näring och åter få din trädgård att blomstra!

Man måste sakta och säkert peu on peu ta sig an sin trädgård, och kom ihåg att man aldrig blir man klar. Aldrig.
En trädgård behöver omsorg. Hela tiden.
Ny jord, vatten, gödsel och ljus är livsviktiga faktorer.
Glöm inte heller bort att skydda dej emot skadeinsekter.
Att vårda en trädgård kräver sin omsorg, men det ger resultat.

Man kanske inte alltid besitter all kunskap om hur man bäst ska sköta sin trädgård och därför är det viktigt att våga fråga, be om hjälp och söka svar och stöd så att man enklare kan omhändeta och vårda sin trädgård, så att den blir till vad man vill att den ska vara...

Vilka träd du måste såga ner och vilka blommor som behöver extra omsorg i din trädgård, har bara du svaret på.
Låt det ta tid, för med rätt omsorg kommer det att växa sig starkare och starkare. Men våga plantera det lilla fröet du bär inom dej.

jag kom till den punkten jag orkade inte ens må dåligt längre.........jag vände och vill inte falla tillbaka....

Jahaaa! jamen va bra ! då har du ju löst depressionens stora gåta!
Kom igen när du haft större problem än vilken tröja du ska ta på dig på morgonen.

Jag ser lösningar, inte problem :fakta

Har inte tid eller ork att sitta och grotta ner mig i mina egna problem heller för den delen. Leder ingenting till att sitta och tycka synd om sig själv.

Det är lätt att va kaxig när man är åskådare.

Riiiight. Vissa har starkare psyke än andra. Så har det alltid varit.

Edit: Det är många gånger jag halkat in på den där banan och börjat spiralen neråt. Men skillnaden är att jag inser hur jävla patetisk jag är, säger åt mig själv "Get a grip!" och reder ut det.

Jag ser lösningar, inte problem :fakta

Har inte tid eller ork att sitta och grotta ner mig i mina egna problem heller för den delen. Leder ingenting till att sitta och tycka synd om sig själv.

Så du menar att depressioner har sin grund i att man tycker synd om sig själv?, du kanske skulle läsa på lite innan du sprider dina klämkäcka kommentarer i ämnet!

Du är hela 19 bast & kör 125! wow! du måste verkligen ha mycket i bagaget.....livet kommer säkert bjuda även dig på en del överraskningar.

Så du menar att depressioner har sin grund i att man tycker synd om sig själv?, du kanske skulle läsa på lite innan du sprider dina klämkäcka kommentarer i ämnet!

Nä, depressioner har sin grund i att man äter fel...

Det jag läst om depressioner är att de triggas "psykologiskt" eller "biologiskt"

AKA kasst psyke, eller skitgener. Välj själv vilken grupp du tillhör.

Är du riktigt frisk?

Näe, tillskillnad från majoriteten av alla människor så har jag insett att det inte är lönt att grina över småsaker. Dör någon är det naturens lopp och de kommer inte tillbaka även om man lipar, så det är inte lönt att sörja eller deppa ihop.
Har man det dåligt, kan man inte skylla på någon annan. Då fixar man problemen.

Nä, depressioner har sin grund i att man äter fel...

Det jag läst om depressioner är att de triggas "psykologiskt" eller "biologiskt"

AKA kasst psyke, eller skitgener. Välj själv vilken grupp du tillhör.

Är det många som spelar banjo i Kramfors?

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla