tror motorcyklister att MC har kortare bromssträcka än bil?

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Är det en generell uppfattning motorcyklister har? Anl till frågan är avstånd i trafiken som jag upplever motorcykel- och framförallt sporthojsförare vara tveklöst mest nonchalanta till :va
 
Tror man är mera koncentrerad med MC när man åker o klämmer på bromsen snabbare pga att man inte slappar o trummar på ratten till musiken o så..
Kortare bromssträcka tror jag inte men kortare reaktionstid pga att man kör på helspänn
 
Klart den e kortare, mindre massa = mindre rörelseenergi. Sen hurvida 4hjul med ABS mot 2hjul där det främre bromsas ner mest och i värsta fall låser sig är en aspekt man inte får glömma.
 
De flesta mc har kortare bromssträcka än de flesta bilar från sisådär 90 knyck.
Problemet är reaktionssträckan - den äts upp snabbt om avståndet till framförvarande är kort, även om man är på bettet.
Finns en huggarns bra film om det; kanske på SMC hemsida.

Sedan är det förstås så att en bil kan bromsa hårdare även då förhållandena är lite svårare; på mc får man ju även tänka på klotrisken - inte alltid man kan bromsa fullt.
 
Inte från 100-0, men säkerligen från 200-100 om vi nu jämför med en "normal" bil.
 
Inte från 100-0, men säkerligen från 200-100 om vi nu jämför med en "normal" bil.

Nej nej nej, nej!
Sluta låt den här myten leva vidare.
I stort sett vilken bil som helst som vi har på vägarna idag bromsar på kortare sträcka en den senaste sporthojen.

Bilarna har betydligt, gissningsvis åtminstone 30-40ggr, så mycket gummi i backen och dessutom väl fungerande ABS.
 
Egentligen är bromssträckan ganska ointressant så länge den är någorlunda lika. Vad som spelar roll är reaktionstiden. Tar det en sekund innan man reagerat så hinner man åka 25 meter. Dvs, för varje tiondel man väntar har man åkt 2,5m till. Att inte hålla avstånd är ett av de värsta trafikbrotten jag vet. Mycket värre än fortkörning.

Man vet aldrig vad framförliggande fyrhjuliga fordon gränslar så jag håller alltid ordentligt avstånd om jag inte ska köra om.
 
är det nån som anväder bakbromsen?? jag gör det nästan alldrig
 
Nej nej nej, nej!
Sluta låt den här myten leva vidare.
I stort sett vilken bil som helst som vi har på vägarna idag bromsar på kortare sträcka en den senaste sporthojen.

Bilarna har betydligt, gissningsvis åtminstone 30-40ggr, så mycket gummi i backen och dessutom väl fungerande ABS.

har postat detta förut:

Enligt tidningen BIKE nr 9/10 2006 :

Bromsträcka från 100km/h till stopp
CBR 1000 RR 37,3m
ZX-10R 38,8m
GSX-R 1000 37,7m
YZF R1 38,3m

Enligt Teknikens värld har en
Saab 9-5 en bromssträcka (100-0 km/h) på 37,6 m

så atteeeee
 
Nej nej nej, nej!
Sluta låt den här myten leva vidare.
I stort sett vilken bil som helst som vi har på vägarna idag bromsar på kortare sträcka en den senaste sporthojen.

Bilarna har betydligt, gissningsvis åtminstone 30-40ggr, så mycket gummi i backen och dessutom väl fungerande ABS.



:fakta

Dessutom räcker det att morsan panikbromsar i en modern bil så löser den resten,något en motorcykel inte gör,
 
har postat detta förut:

Enligt tidningen BIKE nr 9/10 2006 :

Bromsträcka från 100km/h till stopp
CBR 1000 RR 37,3m
ZX-10R 38,8m
GSX-R 1000 37,7m
YZF R1 38,3m

Enligt Teknikens värld har en
Saab 9-5 en bromssträcka (100-0 km/h) på 37,6 m

så atteeeee

Jo, men som redan nämnts så behöver man bara ställa sig på pedalen i en modern bil, så stannar den hyfsat optimerat. Bromssträckorna som uppmätts på hojarna lär nog vara produkten av minst ett tiotal försök på ett känt underlag. Bilar stannar fortare i de flesta situationer.

Så ÄR det. Ah, det var inte igår jag skrev så.
 
Jo, men som redan nämnts så behöver man bara ställa sig på pedalen i en modern bil, så stannar den hyfsat optimerat. Bromssträckorna som uppmätts på hojarna lär nog vara produkten av minst ett tiotal försök på ett känt underlag. Bilar stannar fortare i de flesta situationer.

Så ÄR det. Ah, det var inte igår jag skrev så.

Jo jag håller med dig helt. Men testerna visar att vid optimala förhållanden så bromsar en professionell mcförare lika bra som Agda 97 gör i sin 9-5a med ABS
 
Läste du fysik i skolan eller?
Gjorde du? Om vi antar en viss friktionskoefficient (my) mellan gummi och asfalt, vilket är en förenkling i det här sammanhanget, men det är vad vi får lära oss i skolfysiken, så är den maximala bromskraften F = my*m*g, där m är fordonets massa och g är 9,82 ungefär.

Inbromsningen (a) ges av a = F/m, dvs a = my*m*g/m, dvs a = my*g. Inbromsningen är alltså, enligt skolfysiken, oberoende av både däcksyta i marken och fordonsmassa.

Nu är ju verkligheten betydligt mer komplicerad än skolfysiken, så den första formeln för att ta fram bromskraften stämmer inte riktigt. I verkligheten har gummiyta i marken betydelse, eftersom däcken är mjuka och formar om sig när de utsätts för krafter. Dessutom kan en motorcykel med vettiga däck inte utnyttja hela den bromskraft som friktionen kan ge, eftersom den då skulle slå över.

Tycker man att detta verkar komplicerat att räkna på kan man ju bara läsa lite bromstester så ser man att bromssträckan är ungefär samma för en standardbil och en modern sporthoj. Anledningen till det är att bilens sämre däck (lägre my) sabbar ungefär lika mycket för den som överslagsproblemet gör för motorcykeln.
 
Jo jag håller med dig helt. Men testerna visar att vid optimala förhållanden så bromsar en professionell mcförare lika bra som Agda 97 gör i sin 9-5a med ABS

Men alla här inne är väl världsmästare? :rolleyes:
 
jag ligger alltid lite vid sidan av pga av detta. Man kommer ofta nära i stan.
 
Förstår inte liknelsen.
En mc och en bil är 2 helt skilda världar och den uppmätta bromssträckan från 100-0 är ganska oinstressant.
En mc är oerhört beronde av väglag och förare och därför kör de flesta heller inte på vintern.
En mc har också ca halva luftmotståndet mot en bil men ca 20% av vikten, därför blir luftmotståndet väldigt avgörande för bromssträckan.
I högre hastigheter räcker det med att släppa på gasen så har du bra bromsverkan och därför saktar en motorcykel ner väldigt mycket snabbare från 250 -100 km/h än i princip vilken gatbil som helst, det är ingen myt.
Man får ju hoppas att mcförare någorlunda känner till sin motorcykels begränsningar, speciellt om de tänker åka fort därute.
Så att de med bibehållet flyt kan bromsa sig över grussträngar, potthål och in i kurvor utan att gå omkull, trots att det faktiskt finns bilar på vägen.
Träna träna träna
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top