Triumph Thruxton-tråden

Årets Vätternrunda - juni, juli eller augusti?

Hej alla,
Nytt år innebär ny Vätternrunda! Vi har ju tidigare år kört en helg i juli på grund av att
- de flesta är lediga i juli
- även om man jobbar i juli, är man oftast ledig på helgen

Skall vi fortsätta så? Eller är det enklare att komma loss i juni eller augusti?

Att vi kör i semestermånaden juli kan ju också innebära att Vätternrundan kolliderar med andra aktiviteter och resor man bundit upp sig för - med familj och (andra) vänner.

Så. Vad tycker vi? Köra i juli som tidigare, eller juni eller augusti?
 
Hallå! Aldrig hört ett par V&H på en 900-Thruxton så jag vet inte... och hur mycket mer prestanda du får ut handlar om andra saker också.. mappning, filter, restriktionsplattan i luftburken osv.. men BC-predatorerna låter rätt högt. Det finns en massa exempel på youtube som du kan kolla in!

Tack för svar! Jag kör en 1200, inte 900. Jag har kollat en del på tuben och det låter ju fint, även om det är svårt att jämföra eftersom det är så dålig ljudkvalitet i filmerna. Men för att få ut ett lite brötigare ljud så räcker det med bara piporna och inte mapping, filter osv?
 
Skall du bara ha ett brötigare ljud, så skulle det ju räcka med nya pipor. Men sedan skall den ju gå ordentligt också. Mindre motstånd i utblåset bör ju balanseras med någon form av åtgärd i insuget. Så det luktar mappning lång väg.

Ring Johans Mc och snacka med verkstaden. De har bergis mappat om massor av 1200:or vid det här laget. Jag vet att varje gång jag har haft mina hojar där för service (både "900"/865 cc och 955-trippel) så kollar de att det sitter rätt mappning i förhållande till avgaseriet (TOR i mitt fall).
 
Tack för svar! Jag kör en 1200, inte 900. Jag har kollat en del på tuben och det låter ju fint, även om det är svårt att jämföra eftersom det är så dålig ljudkvalitet i filmerna. Men för att få ut ett lite brötigare ljud så räcker det med bara piporna och inte mapping, filter osv?
Efter vad jag läst så bör man plocka o katalysatorn på dom där motorerna, den pluggar igen mer än ljuddämparna om jag fattat rätt. Sen vet jag inte hur det funkar med helfordonsgodkännande och besiktning om man gör det, eftersom det väl fortfarande inte mäts utsläpp på hojar i sverige?
Men jag kan personligen intyga att v&h på 1200orna låter jättesnyggt
 
Last edited:
Jag kör V&H på min 1200. Krävs inte någon mappning (finns inte heller någon särskild mapp för annat auspuff till Thruxtonen mig veterligt) utan det är bara att smälla på och köra. Något du däremot bör göra är att rycka snorkeln. Bara att dra ena sidopanelen rakt ut, skruva loss snorkeln och trycka tillbaka sidopanelen igen.

Det låter ju lite roligare med V&H än original men som nämnt ovan så sitter det mesta motståndet i katten, så vill man åt ordentligt ljud och mer flås så får man plocka den också. Det finns några som bänkat med x-pipe och andra pipor och enligt dem så verkar standardmappen anpassa AFR så att den fortfarande lirar inom marginalerna, men det går ju att jämna ut registret och klämma ut lite mer med en powercommander om man känner för det.

Själv funderar jag fortfarande på att byta ut mina V&H till cone shorties och kasta katten i samma veva, men det har ju ryktats lite om att besiktningen ska börja mäta avgaser så jag är väl inte helt säker på om det är en bra idé eller ej. Samt att risken finns att man blir kortlivad på knixkurser/bandagar pga ljudnivån. Någon som vill övertyga mig i endera riktning? :crash
 
Jag kör V&H på min 1200. Krävs inte någon mappning (finns inte heller någon särskild mapp för annat auspuff till Thruxtonen mig veterligt) utan det är bara att smälla på och köra. Något du däremot bör göra är att rycka snorkeln. Bara att dra ena sidopanelen rakt ut, skruva loss snorkeln och trycka tillbaka sidopanelen igen.

Det låter ju lite roligare med V&H än original men som nämnt ovan så sitter det mesta motståndet i katten, så vill man åt ordentligt ljud och mer flås så får man plocka den också. Det finns några som bänkat med x-pipe och andra pipor och enligt dem så verkar standardmappen anpassa AFR så att den fortfarande lirar inom marginalerna, men det går ju att jämna ut registret och klämma ut lite mer med en powercommander om man känner för det.

Själv funderar jag fortfarande på att byta ut mina V&H till cone shorties och kasta katten i samma veva, men det har ju ryktats lite om att besiktningen ska börja mäta avgaser så jag är väl inte helt säker på om det är en bra idé eller ej. Samt att risken finns att man blir kortlivad på knixkurser/bandagar pga ljudnivån. Någon som vill övertyga mig i endera riktning? :crash
Låter ju inte som nåt jättemeck att återställa vid behov om man sparar katten..
 
Hej alla,
Nytt år innebär ny Vätternrunda! Vi har ju tidigare år kört en helg i juli på grund av att
- de flesta är lediga i juli
- även om man jobbar i juli, är man oftast ledig på helgen

Skall vi fortsätta så? Eller är det enklare att komma loss i juni eller augusti?

Att vi kör i semestermånaden juli kan ju också innebära att Vätternrundan kolliderar med andra aktiviteter och resor man bundit upp sig för - med familj och (andra) vänner.

Så. Vad tycker vi? Köra i juli som tidigare, eller juni eller augusti?
Jag skulle föredra juni i alla fall. Jag kommer inte att kunna ta hojen ner till västkusten om vår semester där nere skulle sammanfalla med Vätternrundan.
 
Hej alla,
Nytt år innebär ny Vätternrunda! Vi har ju tidigare år kört en helg i juli på grund av att
- de flesta är lediga i juli
- även om man jobbar i juli, är man oftast ledig på helgen

Skall vi fortsätta så? Eller är det enklare att komma loss i juni eller augusti?

Så länge jag äger en Thruxton är datumet sekundärt. Jag åker när det det blir en Vätternrunda. Jag tycker att omröstningen i Doodle har funkat bra.
 
De helger jag har störst chans att kunna åka Vätternrundan är sista helgen i juni och de två första i juli. Innan kommer jobbet troligtvis att lägga hinder i vägen, o senare är jag i England. Nä, inte på hoj, tyvärr.
Och sen över till något helt annat. Har tänkt att shimsa om ventilerna själv. När man lyfter ut kamaxlarna så skall man helst sätta dit en liten låspinne som är 6mm och 4mm i spetsen. Se bild. Så om någon mer har tänkt att ventilpyssla lite så kan jag göra några extra vid tillfälle, materialet finns o räcker till en drös till. Notera dock att de inte är snitsigt svarvade i något hightechmaterial, utan bonnagjorda av rör o pinne.
IMG_1183.jpgIMG_1180.jpgIMG_1181.jpg
 
Har tänkt att shimsa om ventilerna själv. När man lyfter ut kamaxlarna så skall man helst sätta dit en liten låspinne som är 6mm och 4mm i spetsen. Se bild. Så om någon mer har tänkt att ventilpyssla lite så kan jag göra några extra vid tillfälle, materialet finns o räcker till en drös till. Notera dock att de inte är snitsigt svarvade i något hightechmaterial, utan bonnagjorda av rör o pinne.

Jag har gjort på samma sätt, funkar utmärkt!
 
De verkar inte riktigt få till det där med en vettig mapp de däringa britterna. De var ju tvungna att släppa en ny mapp som åtgärdade just detta problem bara några månader efter att 1200:an hade börjat säljas och nu verkar det som att den nya mappen löser samma problem som egentligen skulle ha varit löst? Jaja, jag har inte märkt av något på min än så det är ju inte något akut.

Sen så har jag har läst mig till att de äntligen fått till en uppdatering av instrumenten också så det får väl bli att boka tid hos Probike för en uppdatering av båda delarna när det blir lite varmare. Tydligen så är det en separat uppdatering utöver mappen som gör att instrumenten behåller senaste inställningen. Som det är nu så måste man bläddra fram klockan manuellt varje gång man startar och det är smått irriterande.
 
De verkar inte riktigt få till det där med en vettig mapp de däringa britterna. De var ju tvungna att släppa en ny mapp som åtgärdade just detta problem bara några månader efter att 1200:an hade börjat säljas och nu verkar det som att den nya mappen löser samma problem som egentligen skulle ha varit löst? Jaja, jag har inte märkt av något på min än så det är ju inte något akut.

Sen så har jag har läst mig till att de äntligen fått till en uppdatering av instrumenten också så det får väl bli att boka tid hos Probike för en uppdatering av båda delarna när det blir lite varmare. Tydligen så är det en separat uppdatering utöver mappen som gör att instrumenten behåller senaste inställningen. Som det är nu så måste man bläddra fram klockan manuellt varje gång man startar och det är smått irriterande.

Fick denna lilla lapp i brevlådan igår :)

IMG.jpg
 
Fick denna lilla lapp i brevlådan igår :)

View attachment 441917

Nämen se där, då borde jag ha en lapp på ingång jag med då. Frågan är om man ska passa på att byta bakstötisarna till den nya designen på garantin samtidigt om man ändå måste lämna in den på Probike. Inte för att det stör men det är ju lite trist med skrapad plast om de ändå verkar erbjuda ersättning för de som ber om det.

Kanske ska fråga om de kan montera på en gasvajer och fuggar i samma veva så att man blir accepterad här också. :D
 
Back
Top