Triumph Thruxton-tråden

200 mil? Det måste vara ett grovt felköp av den förra ägaren. XD

Jag kör med Öhlins bak på min. Främst för att de är längre än original än för att jag ansåg mig behöva prestandan och märket. Det gjorde faktiskt ganska stor skillnad, men man kunde ha sänkt den fram istället. Skall inte Wilber vara ganska bra i mellansegmentet?

Wilbers stötdämpare är ett bra köp.
 
Jahapp, så var första Autotunerundan körd med nya systemet. Jisses Amalia så skoj - och så kallt!+1.6 grader när jag kom in efter turen.

Jag är jättenöjd med ljudet - låter inte så högt när man kör men gurglar skönt vid motorbroms. Autotune är lite intressant - man märker faktiskt hur hojen går bättre och bättre för varje "repa". Några slutsatser:

1 - Triumphs OEM-mapp är bra! Det är inte någon risk för skadligt mager blandning ens med helsystem.

2 - Custommapp betalar sig i mjukhet, gasrespons och en spikrak vridmomentkurva utan svackor.

3 - Hojen är märkbart piggare. Så de förväntade 6-8 hk är nog rimligt.

Nu överkompenserar normalt hojens ECU vid så kalla temperaturer så det är möjligt att mappen blir lite fetare när temperaturerna stiger över tio grader. Bifogar en liten bild över de första justeringarna av den basmapp jag chansat på.View attachment 437093

Hej Roffe!

Är du nöjd med dina uppgraderingar? Tänker då ffa på pc5 och helsystemet du köpte....

En sak jag (och säkert många andra) märkt av är ryckigheten vid låga varv.....är det något som powercommandern fixar?

Jag har lite saker liggande på hyllan till min thrux bl.a. DNA filter, meerkat de-cat rör och pc5 som ska på helst denna säsongen:)

Ha det gott!
 
Hej Roffe!

Är du nöjd med dina uppgraderingar? Tänker då ffa på pc5 och helsystemet du köpte....

En sak jag (och säkert många andra) märkt av är ryckigheten vid låga varv.....är det något som powercommandern fixar?

Jag har lite saker liggande på hyllan till min thrux bl.a. DNA filter, meerkat de-cat rör och pc5 som ska på helst denna säsongen:)

Ha det gott!
Hej Tobbe:tummenupp Visst - jag är väldigt nöjd med hojen. PC-femman fixar ryckigheten och ger en mjuk respons samt väldigt linjär vridmomentkurva/effektutveckling. Dock brukar mycket av den effekten kunna tillskrivas de till PCV medföljande O2-eliminators som förhindrar closed loop och därmed magra blandningar.

Hojen kommer inte att gå skadligt magert med decatten men vill Du ha min mapp till Thruxen är det bara att PM:a mailadressen :) Jag har ett antal medlemmar som använder den på Triumphrat.net och de verkar mer än nöjda...
 
Ok. Tack för svar:)

En fråga bara....monterade du själv pc5 eller lämnade du till firma? En lokal mc-firma vill nämligen ha 3500 spänn för montering och bänkning, men om det inte är något större meck med att montera själv så gör jag nog det och använder din mapp isf:)
 
200 mil? Det måste vara ett grovt felköp av den förra ägaren. XD

Jag kör med Öhlins bak på min. Främst för att de är längre än original än för att jag ansåg mig behöva prestandan och märket. Det gjorde faktiskt ganska stor skillnad, men man kunde ha sänkt den fram istället. Skall inte Wilber vara ganska bra i mellansegmentet?

Fattar mig inte på folk som köper nya hojar, kör lite grann i ett par månader och sen säljer vidare för 35000kr mindre. Galenskap.

Det blev TEC igen. Helsvarta denna gång. Tror inte det finns bättre för den pengen. Den här gången beställde jag även progressiva fjädrar till framgaffeln.. ska bli spännande att känna hur det känns!

Nästa stora uppgradering är avgassystemet. Jag är sugen på Zard 2>1 ”bad child”... vad kör du? BC?
Hade Shark på min förra. Bra! Men kul med nytt.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Fattar mig inte på folk som köper nya hojar, kör lite grann i ett par månader och sen säljer vidare för 35000kr mindre. Galenskap.

Det blev TEC igen. Helsvarta denna gång. Tror inte det finns bättre för den pengen. Den här gången beställde jag även progressiva fjädrar till framgaffeln.. ska bli spännande att känna hur det känns!

Nästa stora uppgradering är avgassystemet. Jag är sugen på Zard 2>1 ”bad child”... vad kör du? BC?
Hade Shark på min förra. Bra! Men kul med nytt.


Skickat från min iPad med Tapatalk
En mc-tidning intervjuade en kille på mc-mässan för några år sedan. Han bytte hoj varje år; det är sjukt beteende oavsett vad för leksaker det gäller. Sedan så kan det ju alltid finnas vettiga skäl till att någon säljer tidigt: ekonomi, barn et cetera.

Jag kör med Norman Hyde Classic Togas. Morrar härligt. :) Har ett par British Customs Predators som jag skall försöka att sälja i vinter. Mullrar härligt. Det hade varit trevligt om man kunde fått både muller och morrande.
 
Tyckte jag kände igen den blå trotjänaren på omslaget till trajjan, trevligt reportage Ulf! Nu förstår jag varför jag velat göra den resan i några år!
 
Ja, det var en fin tur. Ganska lång. 39,5 mil om dagen i snitt. Krävdes både Airhawk och semestergas för att inte bli alltför trött i baken och i gashanden. :)

EDIT Info till alla andra: Det blev lite internt det här! :) Twintorsk kommenterade min reseberättelse från senaste numret av Trajan. Jag rastade min Sprint 955 Göteborg-Norrlandskusten-Lappland-Lofoten-norska kusten-norska fjällen-Dalsland-Göteborg.
513 mil på 13 dagar.
 
Last edited:
Var ligger norrland. Hittade inte på Google maps?
Lite OT: Finns kanske inte på Google Maps, men väl här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrland :)

Mera OT: Skrev Norrland för att slippa räkna upp alla landskap. Har ändrat till Norrlandskusten så det blir mer korrekt. Skrev sedan Lappland för att vara lite mer precis, i bemärkelsen "Sapmi" till skillnad från kustlandskapen (även om Lappland ju är en del av Norrland, så logiken haltar något).

Så, lite koll på geografi har jag allt. Hade 5:a i geografi på högstadiet. :)
 
Last edited:
Kör ni nånting gossar och flickor? Eller har ni lagt av för säsongen?
Piggar upp alla med ett (ganska osexigt, men ändå) foto från i lördags. Thrux'an rullar in i stallet efter en go'tur till Tjörn och Orust.

Fika på Sundsby säteri. +15 och växlande molnighet. Går inte att klaga på! :)

IMG_4529.jpg

Hojen har nu gått 10 säsonger och passerade 5000 mil i somras. Och är snabbare än någonsin efter luftburksmodden från förra vintern.

Dagen efter då? Då blev det en sväng med Sprinten i norra Halland och sydvästligaste Västergötland. Fortfarande +15 ute. Men det är en annan hoj, och en annan tråd. Så därför får ni inget foto på den... ;)
 
Last edited:
Jag körde faktiskt en kort sväng i förrgår, hojen hade börjat mögla(på lacken??) pga intensivt snickrande.. men gick lika bra ändå. Snart kan man ju börja ha långkalsonger, helställ och dom där forma rymdstövlarna jag köpt som jag bara provkört en gång då dom är så satans varma!
 
Ja, temperaturen är ju riktigt bra för säsongen. Nu till helgen ser det inte bra ut, annars så har oktober varit ovanligt varm. Jag körde 8 mil igår med min pendlarscooter. Både morgon och kväll.

Lite fusk, såklart, med jättelik vindruta och vindskydd för händerna. Men ändå. Rätt gôtt att blåsa fram i 120 i oktobermörkret med fullt helljus och nästan tom väg!
(Var dock lite orolig för älgar och vildvin.)

(Mögla? Har du målat med fasadfärg för trähus? :) )
 
Nä, men funderar på att ställa den under skynke istället för det ruttna skjulet den står i nu, där är alltid duktigt fuktigt. Lutar åt garagebygge nästa år, så då ryker väl den åksäsongen också!
 
Kör ni nånting gossar och flickor? Eller har ni lagt av för säsongen?
Piggar upp alla med ett (ganska osexigt, men ändå) foto från i lördags. Thrux'an rullar in i stallet efter en go'tur till Tjörn och Orust.

Fika på Sundsby säteri. +15 och växlande molnighet. Går inte att klaga på! :)

View attachment 439645

Hojen har nu gått 10 säsonger och passerade 5000 mil i somras. Och är snabbare än någonsin efter luftburksmodden från förra vintern.

Dagen efter då? Då blev det en sväng med Sprinten i norra Halland och sydvästligaste Västergötland. Fortfarande +15 ute. Men det är en annan hoj, och en annan tråd. Så därför får ni inget foto på den... ;)
Jadå, det blev en liten tur i söndags. Annars hade det varit fullt upp med annat sedan sommarsemestern. Storken kommer i januari så vi förbereder lite inför det. Jag har passerat 500 mil den här säsongen i alla fall, så jag är nöjd. :)
 
Hej alla!

Jag är en frekvent besökare på triumphrat.net och snubblade in på en tråd där dom tog upp bakdämparproblemet dvs. att det är för tajt mellan fjäder och plast-ringen på insidan vilket gör att den (plast-ringen) blir repig och ful. Jag vet att några stycken "over there" har fått dämparna utbytt på garanti, och jag tänkte att jag prövar att skicka ett garantianspråk.....

Idag ringde mc-handlarn och sa att det blev godkänt plus att dom även byter bromsskivorna fram som jag tyckte kändes skumma. Tidigare har jag fått ett nytt tanklock samt instrumentering.

Tycker att Triumph Svergie har skött sig exemplariskt i mitt (mina) fall och vill härmed ge dom en stor tumme upp:tummenupp
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top