Triumph Thruxton-tråden

Det här har kanske varit uppe förr, för det känns bekant.

Jag har inte använt öronproppar när jag har övningskört med sambon och har noterat att jag ibland hör ett klonkande ljud när jag bromsar med frambromsen. Nu har det ju varit en vinter emellan sedan jag körde sist så jag kan inte säga om det är nytt eller ej, men jag tror mig minnas att jag nog har haft klonket förr och då skrivit av det som ett mekaniskt ljud på grund av att saker rör på sig. Är det så eller bör jag kontroller något och i sådana fall vad?

Känner också igen det. Inte upprepande utan någon gång då och då bara. när man bara kör i lagom hastighet och bromsar lätt med frambromsen. Frågade Johans MC ang. detta och det är någon del som är följsam ? så att de ljudet blir. Skulle tydligen va så? Får se om framhjulet lossnar någon dag.
 
Det där känner jag igen..är nog bromsskivan som glappar lite i "åkriktningen"..kolla nitarna..min lät nog så tills jag bytte till Beringer.

Efter att funderat lite till och försökt återkalla minnet så är jag inte så säker längre..twintorsk köpte ju min originalskiva och det var inget fel på den..skulle kunna vara styrlagret eller oken.
 
Efter att funderat lite till och försökt återkalla minnet så är jag inte så säker längre..twintorsk köpte ju min originalskiva och det var inget fel på den..skulle kunna vara styrlagret eller oken.
ja, jag hör kanske på sin höjd ett litet klick när jag rullar för hand o känner på bromsen. inget klonkande.. och oj så sugen jag är på att köpa på mig ett fyrkolvs ok
 
Om det skulle vara någon som är sugen på ett par Vance & Hines US spec-dämpare (Triumph artnr A9600524, de med löstagbar dB-killer) till sin Thruxton R så kanske jag kan tänka mig att skiljas från mina som jag köpte i somras.

Under vintern har jag blivit mer och mer sugen på ett par cone shortys och jag har ju inte behov av mer än en uppsättning ljuddämpare. Skulle det då vara nån som kan tänka sig att adoptera mina V&H så finns det ju risk för att jag gör slag i saken.
 
Hörrni, ärsel-ont, är det något ni känner er vid? Körde 11 mil igår och kände att jag kanske måste investera i nån gel-variant till sadel. Har ni någon erfarenhet av en sådan? Helst likadan i designen, vill inte ha nån ful sadel á la "king & queen" osv...
Jag blir fasen lite träsmakig redan efter 2-3 mil, hur ska det gå på Vätternrundan? Hmm
 
Hörrni, ärsel-ont, är det något ni känner er vid? Körde 11 mil igår och kände att jag kanske måste investera i nån gel-variant till sadel. Har ni någon erfarenhet av en sådan? Helst likadan i designen, vill inte ha nån ful sadel á la "king & queen" osv...
Jag blir fasen lite träsmakig redan efter 2-3 mil, hur ska det gå på Vätternrundan? Hmm
Det är en träningssak. Jag har kört 70 mil på en dag och träsmak var mitt minsta problem. Jag har hört lite delade meningar om gel-sadlars förträfflighet.
 
längre turer kör jag airhawk helt fantastiskt. annars kan man ju sitta på en hel massa olika sätt, provat alla
 
längre turer kör jag airhawk helt fantastiskt. annars kan man ju sitta på en hel massa olika sätt, provat alla
Tycker ändå jag varierat mig bra och rest mig upp lite då och då men utan vidare resultat. Har oxå tänkt på airhawk men den kostar väl nästan lika mycket som en ny sadel? Fast den kanske är bättre än gel-sadeln å andra sidan...
 
Det är en träningssak. Jag har kört 70 mil på en dag och träsmak var mitt minsta problem. Jag har hört lite delade meningar om gel-sadlars förträfflighet.


Hade du ont i början? Jag började köra Thruxton i slutet på förra sommarn så jag är ju rätt ny Thruxtonåkare. Hur lång tid tog det för dig innan du vande dig?
 
Tycker ändå jag varierat mig bra och rest mig upp lite då och då men utan vidare resultat. Har oxå tänkt på airhawk men den kostar väl nästan lika mycket som en ny sadel? Fast den kanske är bättre än gel-sadeln å andra sidan...
har för mig jag gav 1000-1200 nånting.
 
Hade du ont i början? Jag började köra Thruxton i slutet på förra sommarn så jag är ju rätt ny Thruxtonåkare. Hur lång tid tog det för dig innan du vande dig?
Ja, men första säsongen som blev ungefär 330 mil så hade jag dålig uthållighet rent allmänt och var helst inte iväg mer än några timmar. Då hade jag dock inte kört hoj på åtta år och kände inte till några bra vägar runt Stockholm så det blev mycket tråkig körning. Andra säsongen så bytte jag till clip-on men tränade samtidigt till Stockholm marathon, så då blev min kropp härdad och det blev ett icke-problem (det har jag dessvärre tappat det mesta av nu). Efter första turen i år så hade jag träningsvärk. ;) Så jag tror att kör man bara lite regelbundet och sadeln väl är insutten så går det ganska bra, och att man accepterar att det inte är ett touringlok. Men prova för all del med en Airhawk. :)
 
Jag har Triumphs original gelsadel på min 2008 Thruxton, har dessutom bytt till LSL clip-on. Nu kör jag ju sällan några längre pass men ett par timmar (15-20mil) har aldrig varit några problem vare sig med träsmak eller trött i ryggen.

Skickat från min E6553 via Tapatalk
 
Sadeln på 900-modellen är ju inte särskilt komfortabel. Jag brukar, som skrajen skrev, resa mig upp då och köra någon kilometer ståendes. Till mina färdkamraters förtjusning - de tycker att det ser fånigt ut... Men det struntar jag i! :) Från 100-110 km/tim är fartvinden lagom för att man skall kunna "luta sig mot den". Rätt så ok, faktiskt.

Och/eller kan man ta en kort paus en gång i timman.

Nu har jag även bytt sadel till Triumphs solosadel och den är lite bättre, tycker jag.

Finns både här (bättre bild): http://www.ebay.co.uk/itm/Triumph-M...241088?hash=item1a26ceddc0:g:rLYAAOxyBvZTUH5L
och här (bättre pris): http://www.mcweb.se/triumph/thruxton-efi-08-15/sadel-solo-1

Men, vad vet jag egentligen? Har ju aldrig kört mer än 65 mil på en dag med min hoj! :D
 
Jag har Triumphs original gelsadel på min 2008 Thruxton, har dessutom bytt till LSL clip-on. Nu kör jag ju sällan några längre pass men ett par timmar (15-20mil) har aldrig varit några problem vare sig med träsmak eller trött i ryggen.

Borde funka för mig då med, jag har inte ens clipons på min -11. Ska iväg idag och kolla lite på en Airhawk på MC-varuhuset. Optimalt tycker jag ändå vore lite skönare sadel. Känns lite bökigt med en lös kudde hela tiden...
 
Borde funka för mig då med, jag har inte ens clipons på min -11. Ska iväg idag och kolla lite på en Airhawk på MC-varuhuset. Optimalt tycker jag ändå vore lite skönare sadel. Känns lite bökigt med en lös kudde hela tiden...

Thruxton 900 kom med 2 sadelalternativ - antingen original utan gel eller mot pristillägg för gel varianten. Dom ser exakt likadana ut men gelvarianten är mycket bekvämare. Tror nog det går att hitta Thruxton 900 gelsadeln på reservdelsbutikerna.
 
Sadeln på 900-modellen är ju inte särskilt komfortabel. Jag brukar, som skrajen skrev, resa mig upp då och köra någon kilometer ståendes. Till mina färdkamraters förtjusning - de tycker att det ser fånigt ut... Men det struntar jag i! :) Från 100-110 km/tim är fartvinden lagom för att man skall kunna "luta sig mot den". Rätt så ok, faktiskt.

Och/eller kan man ta en kort paus en gång i timman.

Nu har jag även bytt sadel till Triumphs solosadel och den är lite bättre, tycker jag.

Finns både här (bättre bild): http://www.ebay.co.uk/itm/Triumph-M...241088?hash=item1a26ceddc0:g:rLYAAOxyBvZTUH5L
och här (bättre pris): http://www.mcweb.se/triumph/thruxton-efi-08-15/sadel-solo-1

Men, vad vet jag egentligen? Har ju aldrig kört mer än 65 mil på en dag med min hoj! :D
Jag står också upp och motionerar lite vid körning på stora vägar. :)

Paus en gång i timmen är ju bra av andra anledningar också.
 
Thruxton 900 kom med 2 sadelalternativ - antingen original utan gel eller mot pristillägg för gel varianten. Dom ser exakt likadana ut men gelvarianten är mycket bekvämare. Tror nog det går att hitta Thruxton 900 gelsadeln på reservdelsbutikerna.

Finns här: http://www.mcweb.se/triumph/thruxton-efi-08-15/sadel-gel-seat-2
och här http://www.ebay.co.uk/itm/Triumph-B...612739?hash=item33b8136c43:g:XuAAAOSwoJZXSGZL

Har något testat? bgojan?

"Någon" skrev att gelsadlarna blir väldigt varma i solen. Vet inte om det stämmer, eller om det bara är ett rykte.

Fast "för varm sadel"...? Knappast ett problem i Sverige! ;) Brukar ju vara tvärtom, att det är för kallt!
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top