Triumph Thruxton-tråden

Haha absolut, jag tänkte ha det beboeligt innan juni sen ledigt från snickrandet till augusti.
Smeder snickrar ju som bekant dubbelt så hårt och fort som snickare????

Jaha, det var ett sådant ruckel. Jag trodde att du hade skaffat en till gammel-traja. ;) Grattis, jag är inte alls avundsjuk. *mutter* :P
 
Jaha, det var ett sådant ruckel. Jag trodde att du hade skaffat en till gammel-traja. ;) Grattis, jag är inte alls avundsjuk. *mutter* :P
Haha nä.. den jag har kräver redan för mycket.. ???? har skruvat så idiotiskt mycket dom senaste åren att det ska bli oerhört skönt med lite omväxling.
 
Sant.

Jag har en hel drös med "mindre" moddar på G. Mer info och bilder kommer troligtvis i april, ty jag har semester vecka 13 och då blir det till att meka. :)

Låter inte fel det. Har gjort en hel del med min så vet inte vad nästa steg ska bli. Dämpare bad å nya fram kanske, dyrt bara! :huvet
 
Låter inte fel det. Har gjort en hel del med min så vet inte vad nästa steg ska bli. Dämpare bad å nya fram kanske, dyrt bara! :huvet

Nya stötdämpare bak är definitivt värt varenda krona. Originalen påstås dessutom endast vara i god för på sin höjd 1000 mil. Jag köpte Öhlins Thruxton-dämpare från Classic Bike Raisch; jag ville ha Öhlinarna för att de är 10 mm längre vilket medför kvickare styrning (det märks, tro mig). Vill man köpa något billigare så kan man sänka framänden istället för att få samma resultat. En aning kvickare styrning samt bättre grepp och följsamhet i kurvorna ger en helt ny dimension av körglädje.

Edit: Jag kommer troligtvis att sätta cartridge i framgaffeln någon gång under den här säsongen.
 
Last edited:
Nya stötdämpare bak är definitivt värt varenda krona. Originalen påstås dessutom endast vara i god för på sin höjd 1000 mil. Jag köpte Öhlins Thruxton-dämpare från Classic Bike Raisch; jag ville ha Öhlinarna för att de är 10 mm längre vilket medför kvickare styrning (det märks, tro mig). Vill man köpa något billigare så kan man sänka framänden istället för att få samma resultat. En aning kvickare styrning samt bättre grepp och följsamhet i kurvorna ger en helt ny dimension av körglädje.

Edit: Jag kommer troligtvis att sätta cartridge i framgaffeln någon gång under den här säsongen.
Jag körde med gafflarna sänkta 10-15mm ett tag, tyckte då styrningen blev lite för orolig för min smak, men jag använder inte styret för mycket mer än att hålla gasen i svängarna, försöker jag styra blir det bara dödswobbel
Jag kan eventuellt vara den sämsta föraren i thruxtontråden också
 
Jag körde med gafflarna sänkta 10-15mm ett tag, tyckte då styrningen blev lite för orolig för min smak, men jag använder inte styret för mycket mer än att hålla gasen i svängarna, försöker jag styra blir det bara dödswobbel
Jag kan eventuellt vara den sämsta föraren i thruxtontråden också

Vad har du gjort med din stackars hoj egentligen? :-O
 
Jo som sagt så sänkte jag gaffelbenen 10-15mm
Hade även vilt styrwobbelpå raksträckor över 120 ett tag, då var det ett plattslitet bakdäck av för mycket 160km/h jobbpendling som var boven.

Jo, men jag har ju höjt 10 mm bak utan att ha märkt av några problem. När mitt förra framdäck började bli lite väl platt så kunde jag börja märka av lite instabilitet (men inget rent wobbel), i synnerhet med packning.
 
Jo, men jag har ju höjt 10 mm bak utan att ha märkt av några problem. När mitt förra framdäck började bli lite väl platt så kunde jag börja märka av lite instabilitet (men inget rent wobbel), i synnerhet med packning.
Har du kollat ramgeometrin?
Jag vet att bonneville och thruxton hojarna har olika styrvinkel och försprång. Kan lika gärna vara att hojarna efter 09 har en annan styrvinkel än min och mår bra av att moddas lite.. xs750n kan jag sänka framgaffeln 3cm och det enda som händer är att den blir mer kvickstyrd. Thruxtonen vill jag som sagt inte ha mer lättstyrd, den faller väldigt lätt in i kurvor som det är.
Enda ändringen jag gjort är att byta baknav och problemen fanns innan det. Eller ja, problem och problem. Förra året skötte den sig helt ok de få milen den gick.
 
Nope, så det är fullt möjligt att de ha ändrat längs vägen.
Har iofs läst om folk som sänkt gafflarna på tidiga thruxton, och kört cliponsen ovanpå gaffelkronan utan problem med vobbel. Vetefasen. Har inte haft mer än lite ormande vid nedlägg i hög fart, och gaffelflex vid bromsning, vilket väl gaffelstaget borde lösa.
 
Behöver lite hjälp med vavräknare som ej funkar!
har testat med elektronikspray och kopplat in och ut ICU (cdi boxen) och det hjäpte inte.
Varvräknaren rör på sig när startmotorn bara snurrar runt utan att hojen startar... (då pga dåligt med kräm på batteriet). tips pa vad jag kan göra mer? eller är det så att cdi boxen har lagt av? kan man mäta med multimeter på ngt sätt?
 
Last edited:
8c9085fba8bd4fd29508f56a811a45fd.jpg


Årets första tur. Lite kallt och väldigt dåligt väglag, men mitt handledarbevis kom ju faktiskt igår.
 
Okej.
E ju "dödmansgreppet" för stödet som ska kopplas bort sen förlänga startkabeln.
Får bli projektet till vintern.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top