Triumph Thruxton-tråden.

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Den där packboxen var inte helt enkelt att få fatt på utan leveranstid, åtminstone inte som en Triumph-del (art.nr. T3600705). Jagar vidare...

Gör en sökning på nätet så hittar du fler i närområdet som säljer.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Ganska tragiskt att handlare inte lagerhåller slit och förbrukningsgrejer.

<rant>Jopp och sedan gnäller de över att folk handlar på nätet. Jag tycker visserligen att man skall stödja svenska återförsäljare och genuin produktion i allmänhet (därför går Kina-import/-skräp och förklädd sådan i form av Biltema och Clas Ohlson bort om det är möjligt), men när jag kan få hem grejerna snabbare från en web-butik utan att behöva tråckla mig igenom Stockholmstrafiken så är det inte lätt att motivera (och sedan har vi det där med prislappen också som vi är olika känsliga för).</rant>

Tillägg: Jag har nu kollat med HojCenter i Sollentuna och skall kolla med Länna imorgon, Lelles MC/Triumph Center Uppsala, Din MC samt Hojdelen (mc-skrot) och väntar på svar från MotoStop.
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Så skulle jag göra också. Undvik, om möjligt, att köra timvis på våt grusväg bara tills du fått hem den nya och kan byta!:D

Men... Det är ju där man trivs bäst med en Thruxton. ;) Det lutar faktiskt dit hän, så kan jag få min service gjord nästa vecka som tänkt och sedan byta drivpaket och packbox nästa helg eller något i den stilen.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Den där packboxen var inte helt enkelt att få fatt på utan leveranstid, åtminstone inte som en Triumph-del (art.nr. T3600705). Jagar vidare...

Länna hade den heller inte hemma, men jag fick dimensionerna -- 35x52x6 mm -- och förslaget att kolla med Rotera Kullager i Västberga; min "svärfar" har föreslagit Spekuma, så jag letar vidare. :)

Edit: Rotera Kullager har packboxen hemma i sin butik i Täby (rätt sida av stan till skillnad från Västberga). :banana
 
Last edited:

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
<rant>Jopp och sedan gnäller de över att folk handlar på nätet. Jag tycker visserligen att man skall stödja svenska återförsäljare och genuin produktion i allmänhet (därför går Kina-import/-skräp och förklädd sådan i form av Biltema och Clas Ohlson bort om det är möjligt), men när jag kan få hem grejerna snabbare från en web-butik utan att behöva tråckla mig igenom Stockholmstrafiken så är det inte lätt att motivera (och sedan har vi det där med prislappen också som vi är olika känsliga för).</rant>

Tillägg: Jag har nu kollat med HojCenter i Sollentuna och skall kolla med Länna imorgon, Lelles MC/Triumph Center Uppsala, Din MC samt Hojdelen (mc-skrot) och väntar på svar från MotoStop.

Skyddsutrustning köps i princip alltid i butik, även kläder.
De flesta delar köps via nätet av svenska återförsäljare.
MEn, vissa priser känns personligen svårmotiverade. När ett par broms/kopplingsgrepp kostar 2000 här i butik å du får hem en likvärdig produkt från Kina för 200-400 kr inkl frakt då ska jag ha pengar skräpandes på hög för att välja det dyra alternativet. men visst det sker oxå, frågan är om det är värt det?
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Nu e det nära☺. På tisdag förmiddag hämtas hojen....tror aldrig jag sett fram emot en ny arbetsvecka som nu?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
BJN:s hojar till salu

BJN:s hojar skall bort. Valde att börja på Tråden. Hojarna är mycket välhållna och välutrustade. Alla originaldelar finns. Är ni intresserade eller vet någon som är - skicka mig ett PM som första kontakt. Bifogar lite info om resp hoj - ni är flera därute som vet mer.

Triumph Thruxton 2005:
2900 mil, CR-förgasare, Racetech-kit i gaffeln, Öhlins bakre dämpare, ISR sexkolvsok, ISR skiva och ISR bromspump, alla bromslangar och oljekylslangar utbytta, 4,25" bakfälg + en massa annat mer av karaktären utseendemod.

SV 1000S 2004:
1800 mil, Dynojet, Speedo-heeler, Fullkåpa, Rensad bakdel, Öhlins bakre dämpare, styrdämpare och linjära fjädrar i gaffeln, Nikko ljuddämpare + en massa annat mer av karaktären utseendemod.

Fler bilder går att hitta på denna tråd, SV-tråden och BJN:s hemsida www.joebarteam.se

DSC_0208.JPGdecal.jpg
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Off Topic

När ett par broms/kopplingsgrepp kostar 2000 här i butik å du får hem en likvärdig produkt från Kina för 200-400 kr inkl frakt då ska jag ha pengar skräpandes på hög för att välja det dyra alternativet. men visst det sker oxå, frågan är om det är värt det?

Då är ju frågan om den faktiskt är likvärdig inte bara till det yttre och om den är det så varför är det då så stor prisskillnad? Mellanleden slukar visserligen, men det mervärde som de brukar addera är support och garanti. RnD kostar sedan och om man bara kopierar, kanske till och med i samma produktionslina, så slapp man ju den kostnaden. Men någonstans så behöver ju någon få pengar för att kunna bekosta sin utveckling.

Jag arbetar som utvecklingsingenjör av elektronik och bara ett mätinstrument kan gå på flera miljoner SEK. Det är inte som i IT-branschen där det kan räcka med en PC, kanske en bladserver i ett rack någonstans och en idé. Sedan kan man ju ta en mer politisk approach och ta hänsyn till miljön, demokrati och mänskliga rättigheter. Var och en gör visserligen som den vill, men jag menar på är att alla handlingar medför konsekvenser och det är inte en slump att industrijobb försvinner och att RnD-jobben senare följer efter.

Ursäkta mitt Off Topic. :p
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Axialt glapp i hjullaget?

Twintorsk, thruxtonerich?

Hur är det med axialt glapp i hjullagret?

På vänstersidan där packboxen ser bra ut så är det obefintligt, men på högersidan så går det är röra på lagret axialt, en milimeter kanske... Det är ej heller lika smurt på högersidan.

Jag tänker inte smälla in den nya packboxen och skruva ihop skiten förrän jag är säker på att allt är okej. :p
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Twintorsk, thruxtonerich?

Hur är det med axialt glapp i hjullagret?

På vänstersidan där packboxen ser bra ut så är det obefintligt, men på högersidan så går det är röra på lagret axialt, en milimeter kanske... Det är ej heller lika smurt på högersidan.

Jag tänker inte smälla in den nya packboxen och skruva ihop skiten förrän jag är säker på att allt är okej. :p
Är det glapp är det slut. Vet inte vad det brukar vara för klass på hjullager, det kan Hasse svara på.. men där ska nog vara några hundradelar spel bara.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Är det glapp är det slut. Vet inte vad det brukar vara för klass på hjullager, det kan Hasse svara på.. men där ska nog vara några hundradelar spel bara.

Jag vet inte om jag tycker om att du bekräftar vad jag tror för närvarande. :p Aja, hojen behöver ju vara i bra skick och Vätternrundan är inte runt hörnet än, så gott om tid. :cool: Det där skulle ju kunna förklara varför jag har känt av instabilitet vid nedlägg runt 120 km/h; jag misstänkte det slitna bakdäcket.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag vet inte om jag tycker om att du bekräftar vad jag tror för närvarande. :p Aja, hojen behöver ju vara i bra skick och Vätternrundan är inte runt hörnet än, så gott om tid. :cool: Det där skulle ju kunna förklara varför jag har känt av instabilitet vid nedlägg runt 120 km/h; jag misstänkte det slitna bakdäcket.

Öm det är 1 mm glapp mellan ytter- och innerdel av lagret så skulle jag inte plocka ihop det utan nytt lager.
Kan rekommendera Swerull i Sötälje http://sverullelektrodynamo.se/kontakt/sodertalje när det gäller lager.
De har det mesta på hyllan. Sötälje ligger söder om Tokholma men bor du norr om skulle jag kunna handla på vägen och så hämtar du i Solna, norr om Tokholma. :)

Men platt bakdäck kan mycket väl kännas som glapp i sving- eller hjullager.
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Nu e det nära☺. På tisdag förmiddag hämtas hojen....tror aldrig jag sett fram emot en ny arbetsvecka som nu?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Häftigt lyckatill!
När jag var nere på Jylland förra helgen och Mosten Engländer treff var det två nya Thruxton R där. Den ena var köpt av Palle Munk som är ordförande i danska Trajumfklubben och en kompis sedan länge. Han hade inte kört många km men han var överlycklig och gillade moppen skarpt. Den andras ägare var Kjell fr Norge som jag pratat mycket med undr flera decennium. EfterBonnie 2003 och senare en Thruxton köpte han en ny moppe. Han hade bara kört 80mil så han kunde inte säga mer än att den var mycket bättre än hans gamla Thruxton.
Förbannat vackra hojar:kär
Fr den träffen kan annars rapporteras att Erichs gamla moppe klockade 8,66 som bäst på 200meter strippen. De andra förarna var stressade och körde alla fram till vattenpölen och burnade. Sedan gled de fram till start stressade och adrenalinstinna med aggressiv uttoning. Vibeke gled förbi pölen med ett avslappnat leenende och körde bra. Coolaste chauffören och ända qvinna!
De andra spann väck sig ofta men Vibeke smög iväg utan hjulspinn!
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Då är ju frågan om den faktiskt är likvärdig inte bara till det yttre och om den är det så varför är det då så stor prisskillnad? Mellanleden slukar visserligen, men det mervärde som de brukar addera är support och garanti. RnD kostar sedan och om man bara kopierar, kanske till och med i samma produktionslina, så slapp man ju den kostnaden. Men någonstans så behöver ju någon få pengar för att kunna bekosta sin utveckling.

Jag arbetar som utvecklingsingenjör av elektronik och bara ett mätinstrument kan gå på flera miljoner SEK. Det är inte som i IT-branschen där det kan räcka med en PC, kanske en bladserver i ett rack någonstans och en idé. Sedan kan man ju ta en mer politisk approach och ta hänsyn till miljön, demokrati och mänskliga rättigheter. Var och en gör visserligen som den vill, men jag menar på är att alla handlingar medför konsekvenser och det är inte en slump att industrijobb försvinner och att RnD-jobben senare följer efter.

Ursäkta mitt Off Topic. :p

Härligt att höra en snubbe med insikt som luftar lite av vad vi nog alla tänker på ibland, off t eller inte
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Är det glapp är det slut. Vet inte vad det brukar vara för klass på hjullager, det kan Hasse svara på.. men där ska nog vara några hundradelar spel bara.

Kan du känna ett spel är lagret slutt Pronto!
Det är bara 60 tals trajer som har hjullager m C4 tolerans för att uppväga taskiga produktionstoleranser. Då kan man känna lite spel. Var glad för att du hittade felet innan felet hittade dig :)
Jättebra att du diagnostiserA RÄTT-Bra jobbat!
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top