Triumph Thruxton-tråden.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Öm det är 1 mm glapp mellan ytter- och innerdel av lagret så skulle jag inte plocka ihop det utan nytt lager.
Kan rekommendera Swerull i Sötälje http://sverullelektrodynamo.se/kontakt/sodertalje när det gäller lager.
De har det mesta på hyllan. Sötälje ligger söder om Tokholma men bor du norr om skulle jag kunna handla på vägen och så hämtar du i Solna, norr om Tokholma. :)

Men platt bakdäck kan mycket väl kännas som glapp i sving- eller hjullager.

Tack, men jag börjar med att prova Rotera Kullager i Täby, så kan jag ta med mig det gamla. Jag skulle bli mycket förvånad om mc-handlarna har hjullager hemma när de inte ens har packboxen. :p Det råkar inte vara så att någon sitter på specifikationen för lagret?

Nu blir det ju nytt däck och lager på en samma gång, så vi lär aldrig få veta. ;)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
...klipp... Nu blir det ju nytt däck och lager på en samma gång, så vi lär aldrig få veta. ;)
Men... lagret slut?
Hur många mil?
Varför? Enbart slitage eller smuts in i lagret p g a knôcklig (as we say in Sweden) gummibussning?

*Funderar eftersom jag börjar närma mig 5000 mil*
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Men... lagret slut?
Hur många mil?
Varför? Enbart slitage eller smuts in i lagret p g a knôcklig (as we say in Sweden) gummibussning?

*Funderar eftersom jag börjar närma mig 5000 mil*

Ptja, det har axialt glapp, så ja?
Någonstans runt 1850 mil, så den är ju inte ens inkörd. ;)
Det är vad jag antar i alla fall. Pappa tyckte dock att jag skulle köpa ett bättre lager än det som var original, men det vette katten om det är kvalitetsproblem.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ptja, det har axialt glapp, så ja?
Någonstans runt 1850 mil, så den är ju inte ens inkörd. ;)
Det är vad jag antar i alla fall. Pappa tyckte dock att jag skulle köpa ett bättre lager än det som var original, men det vette katten om det är kvalitetsproblem.

Sitter väl 3 st lager i bakhjulet..2 på vardera sida om navet och ett ytterst i "bakdrevshållaren". I så fall räcker det nog med att byta det yttre, 15 T3800029 Bearing Ball, 25 52 15. Men jag som är lite nojjig hade nog bytt alla för säkerhets skull när man ändå har isär skiten! Kostar inte skjortan och man känner sig betydligt nöjdare och säker på att hjulet sitter kvar, he he!

Kan väl lägga till att jag bytte alla lager samtidigt då jag bytte fälgbana..ungefär vid 2500 mil och alla gamla lager var helt ok! På den gamla Thruxen alltså.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Men... lagret slut?
Hur många mil?
Varför? Enbart slitage eller smuts in i lagret p g a knôcklig (as we say in Sweden) gummibussning?

*Funderar eftersom jag börjar närma mig 5000 mil*
Jag är nog snart uppe i 5000 med en ännu äldre maskin och har inte bytt lager än! Fick byta packbox och en av distanserna för några år sen då aluminiumet blivit nerslipat av bös.. fast jag bytte ju hela baknavet för 2 år sen så det räknas ju inte ?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Men jag som är lite nojjig hade nog bytt alla för säkerhets skull när man ändå har isär skiten! Kostar inte skjortan och man känner sig betydligt nöjdare och säker på att hjulet sitter kvar, he he!

Kan väl lägga till att jag bytte alla lager samtidigt då jag bytte fälgbana..ungefär vid 2500 mil och alla gamla lager var helt ok! På den gamla Thruxen alltså.

Det tyckte farsgubben också att jag skulle göra, så så får det bli.

Nåväl, av någon anledning så är lagret dåligt, sedan får jag väl låta det vara osagt om det beror på packboxen -- vilket alltså pappa inte köper -- eller dålig kvalitet; det är ju trots allt en thai-Thruxton. :p
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Falskt alarm

Det var inte lagret som glappade utan distansen (kan det vara #22...) mellan drevnavet och hjulnavet. :-$ :) Men jag får inte ihop sprängskisserna med verkligheten, varken den på Lelles hemsida eller den i Triumphs verkstadshandbok.
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Det var inte lagret som glappade utan distansen (kan det vara #22...) mellan drevnavet och hjulnavet. :-$ :) Men jag får inte ihop sprängskisserna med verkligheten, varken den på Lelles hemsida eller den i Triumphs verkstadshandbok.[/QUOTE
Nu fick du ju massa pengar över till andra kuliga grejer!
Gissar att du menar distansen av aluminium, den med två ytterdiametrar? Den ser lite ledsen ut på min också, och jag fick inte heller ihop sprängskissen med verkligheten. Om du får klurat ut vad den har för artikelnummer får du gärna skriva det här. Nog bäst att byta den innan något annat tar onödigt med stryk också.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Gissar att du menar distansen av aluminium, den med två ytterdiametrar? Den ser lite ledsen ut på min också, och jag fick inte heller ihop sprängskissen med verkligheten. Om du får klurat ut vad den har för artikelnummer får du gärna skriva det här. Nog bäst att byta den innan något annat tar onödigt med stryk också.

Det stämmer bra, men min ser inte ledsen ut.

Sett från drevsidan så har jag: Packbox, låsring, lager, distansen ovan som sitter på insidan av drevhållaren och sedan ett nytt lager. Sett från andra sidan så har jag packbox och sedan ett lager. På sprängskissen så ser det ut att sitta mer pryttlar, bland annat en packbox som jag inte har kunnat hitta. Hmm, aja...
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
uploadfromtaptalk1465918714857.jpg
Här står man glad som en speleman, lyckligt ovetande om det skyfall av bibliska proportioner som snart ska skölja över en.

Trodde lite naivt att jag skulle få uppehåll denna gången jag hämtade ut en sprillans ny hoj, men tji fick jag...igen?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
View attachment 431360
Här står man glad som en speleman, lyckligt ovetande om det skyfall av bibliska proportioner som snart ska skölja över en.

Trodde lite naivt att jag skulle få uppehåll denna gången jag hämtade ut en sprillans ny hoj, men tji fick jag...igen��

Grattis och du fick en möjlighet till att putsa direkt dessutom. ;)
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
uploadfromtaptalk1465930771704.jpg
Härligt att se att en av mina absoluta favoritskådisar Edward Norton har exceptionellt god smak?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
View attachment 431360
Här står man glad som en speleman, lyckligt ovetande om det skyfall av bibliska proportioner som snart ska skölja över en.

Trodde lite naivt att jag skulle få uppehåll denna gången jag hämtade ut en sprillans ny hoj, men tji fick jag...igen��

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Grattis! Själv blev jag med en svart sån igår. :tummenupp

Får man fråga vad kostnaden för dina moto trio-delar landade på och hur lång leveranstid det var? Jag är sugen på en likadan tidy som din (den du postade bild på tidigare i tråden) då jag inte hittat något annat alternativ som är snyggare, och jag vill inte ha åbäket till originalbakskärm kvar längre än nödvändigt.
 
Last edited:

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Hej på er!
Jag har länge haft begäret efter en Thruxton, egentligen ända sen den kom men ekonomin har satt stopp. Nu senaste åren för att frugan studerat. Nu är hon klar och möjligheten att köpa en fin beggad finns. Eftersom jag vill ha kvar grusgrisen så är inte en ny ett alternativ, jag har varit och provsuttit, klämt och känt på R:en som dom har på lindroths i Luleå.

Den är ju fan magisk...

Jag har egentligen bara en fundering, jag har hittat en 10a nere i Stockholm som verkar vara i toppskick, men hur är dom att köra om man är kring 190 cm lång? Kan ske tillåmed just över 190 cm lång?

Jag är så sjukt sugen på att få hämta hem en thruxton. Sen kan man byta ut XTn mot en scrambler längre fram :)


mvh

Stefan
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Grattis! Själv blev jag med en svart sån igår. :tummenupp

Får man fråga vad kostnaden för dina moto trio-delar landade på och hur lång leveranstid det var? Jag är sugen på en likadan tidy som din (den du postade bild på tidigare i tråden) då jag inte hittat något annat alternativ som är snyggare, och jag vill inte ha åbäket till originalbakskärm kvar längre än nödvändigt.
Tack☺ Och grattis själv? Dom hade 2 st svarta hos handlaren när jag hämtade min. Jävligt sexiga dom svarta faktiskt?

Jadu tror det blev 230 dollar totalt med frakt så en tvåtusing ungefär. Min åker på i helgen tillsammans med miniblinkers och techspec gripster kneepads?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Hej på er!
Jag har länge haft begäret efter en Thruxton, egentligen ända sen den kom men ekonomin har satt stopp. Nu senaste åren för att frugan studerat. Nu är hon klar och möjligheten att köpa en fin beggad finns. Eftersom jag vill ha kvar grusgrisen så är inte en ny ett alternativ, jag har varit och provsuttit, klämt och känt på R:en som dom har på lindroths i Luleå.

Den är ju fan magisk...

Jag har egentligen bara en fundering, jag har hittat en 10a nere i Stockholm som verkar vara i toppskick, men hur är dom att köra om man är kring 190 cm lång? Kan ske tillåmed just över 190 cm lång?

Jag är så sjukt sugen på att få hämta hem en thruxton. Sen kan man byta ut XTn mot en scrambler längre fram :)


mvh

Stefan
Inga problem med längden. Är själv 190cm och tycker det funkar kanonbra. Har bytt originalstyret mot LSL offset high clip-on och det ser bättre ut och är lika bekvämt.

Skickat från min E6553 via Tapatalk
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...och jag vill inte ha åbäket till originalbakskärm kvar längre än nödvändigt.
Nej, den är riktigt snygg det arrangemanget, blir spännande att höra hur den matchar elen, jag visste inte den var anpassad för 1200-modellen så pass snart!

Själv nöjde jag mig med originalmodellen bara för att kunna besikta rakt av, däremot utlämnade jag förlängningsdelen. Det funkade bra med bara lite filande, men instruktionen var måttligt rörig. Ärligt talat - ska Triumph fortsätta att åberopa verkstadshandboken i tid och otid när det gäller tillbehören får de se till att börja sälja den också!

Bifogar bild på min hoj i nuvarande tillstånd, fronten är tyvärr fortfarande något demonterad då det var fel värmehandtag som levererades. Tänk att de lyckats röra till det så att gasrullen för 1200 är annorlunda än den som sitter på 1200R? :)

Jaja, hojen blev riktigt frän även med den bruna passagerardynan, när jag får fatt i rätta värmehandtagen och skjutspinnarna får det vara färdigmoddat för ett tag - må ju hinna köra lite också...
 

Bifogat

  • Garagebild.jpg
    Garagebild.jpg
    1.6 MB · Visningar: 84
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top