Triumph Thruxton-tråden

För säkerhets skull så bör vi kanske ta höjd för dåligt väder? Samtidigt så vore det ju tråkigt att dissa iFKH i sådana fall.

Jag tycker att A6/Sjökanten är trevligt. Jag provade ju Ibiz under min bonusnatt förra året och det var ett tristare hotell och med avseende på mat så har man typ snabbmat eller hotellets restaurang att välja på (om man inte vill knata in mot centrum). Men det finns kanske andra prisvärda alternativ i krokarna?

MC Camping i Bankeryd utanför Jönköping kanske..? De har väl stugor?
 
.....(klipp!)...
Tidigare år har vi gjort så att vi haft första helgen som första alternativ. Om det skulle visa sig vara sk*itväder då så har vi haft andra helgen som reserv.
.....(klipp!)...
Samt prel.boka övernattning. Vi talar ju om juli och därmed högsäsong på vandrarhem och hotell. Vad säger ni veteraner - skall vi fortsätta med A6/Sjökanten eller leta upp något annat?
Alltså, det är absolut inget fel på A6. Tvärtom; gott om parkering, bra rum, restaurang i huset (ibland med musikunderhållning), ok frukost. Det funkar helbra, totalt sett.

Jag ville bara ställa frågan lite öppet ifall någon ville tycka något. Lite dyrare, men det är bara en enda natt vi talar om. Så med alla andra fördelar (se ovan) i vågskålen så kanske det kan vara värt någon hundring eller två extra jämfört med enklare ställen, t ex campingstugor.

Jag har i vart fall bokat båda helgerna för min del. Så avbokar jag senare "den helgen som det inte blir".
789 kr för enkelrum, med hotellstandard. Det finns också en vandrarhemsdel med dusch/toa i korridoren, 495 kr för enkelrum och 695 kr för dubbelrum. Med mera. Se http://www.a6hotell.se/ för mer info.
 
Last edited:

Finemang, då är jag också bokad. :)

Jag funderade på att dra ner en dag tidigare i år också om det blir den första helgen, men jag skippar det för att underlätta synkronisering med er andra. Om det blir den andra helgen så utgår jag troligtvis från Falkenberg (och därmed via Göteborg), beroende på hur förhandlingarna med regeringen går. ;P
 
Bara att hänga på! Vi brukar köra en rätt fin sträcka från Gbg till Askersund. Jag passar på att göra lite extra reklam för turen:

Från Göteborg, gamla Trollhättevägen väster om Göta älv till Trollhättan. Fin körning!
Från Trollhättan->en bit på 44:an. Transportsträcka.
Svänger av 44:an, mot Såtenäs-Tun-Örslösa-Lidköping. Ganska fin körning.
Lidköping-Källby, på 44:an. Transportsträcka.
Ut på Kinnekulle, Hällekis-Årnäs-Lugnås. Mestadels fin körning.
Kort sträcka på E20. Transportsträcka.
Svänger in på 202:an mot Töreboda. Transportsträcka.
202:an efter Töreboda mot Halna och Undenäs. Kalassträcka - svänger fint! :)
I Undenäs tar vi norrut, mot Tived. Fin körning!
Vidare från Tived mot Askersund. Mestadels fin körning.

// Slut på reklamen! ;)
 
Last edited:
Bara att hänga på! Vi brukar köra en rätt fin sträcka från Gbg. Jag pPassar på att göra lite extra reklam för turen:

Från Göteborg, gamla Trollhättevägen väster om Göta älv till Trollhättan. Fin körning!
Från Trollhättan->en bit på 44:an. Transportsträcka.
Svänger av 44:an, mot Såtenäs-Tun-Örslösa-Lidköping. Ganska fin körning.
Lidköping-Källby, på 44:an. Transportsträcka.
Ut på Kinnekulle, Hällekis-Årnäs-Lugnås. Mestadels fin körning.
Kort sträcka på E20. Transportsträcka.
Svänger av 202:an mot Töreboda. Transportsträcka.
202:an efter Töreboda mot Halna och Undenäs. Kalassträcka - svänger fint! :)
I Undenäs tar vi norrut, mot Tived. Fin körning!
Vidare från Tived mot Askersund. Mestadels fin körning.

// Slut på reklamen! ;)
Fast om man är morgontrött blir det tonnet över stallbackabron.. ;)
 
?? Hur kan det vara så? Kom de på efter några år att de borde haft en längre kedja från början? Det är ju samma drevstorlek mellan årsmodellerna.
Jag har för mig att det är smärre chassiändringar mellan årsmodellerna, typ hjulbas och försprång, alltså kan svingen blivit nån cm längre eller kortare.
 
Just det! Har läst någonstans att man ändrade (förlängde) svingen något lite på EFI-modellerna. Minns inte var jag såg det, och har ingen källa. Men kom ihåg det nu - när du skrev om det.
 
I handboken så står det att kedjan skall ha 106 länkar, stämmer det?

Om du menar Triumphs handbok som följer med hojen vid köp så behöver du inte fundera. Då är det 106 L.

När det gäller att lyfta upp hojen själv så tycker jag att det har blivit lätt nu med stång genom bakaxeln. Ta en medhjälpare och mät upp hur mycket du behöver lägga under sidostödet för att den ska stå nästan rakt utan att falla över åt höger. Jag använder tre bitar av spånskiva som jag tejpat ihop till en platta som fyller funktionen. Med den under sidostödet är det bara att haka i baklyftens krokar och lyfta.
 
Om du menar Triumphs handbok som följer med hojen vid köp så behöver du inte fundera. Då är det 106 L.

När det gäller att lyfta upp hojen själv så tycker jag att det har blivit lätt nu med stång genom bakaxeln. Ta en medhjälpare och mät upp hur mycket du behöver lägga under sidostödet för att den ska stå nästan rakt utan att falla över åt höger. Jag använder tre bitar av spånskiva som jag tejpat ihop till en platta som fyller funktionen. Med den under sidostödet är det bara att haka i baklyftens krokar och lyfta.

Det är precis den handboken som jag menar.

Ah, så klart! *slår sig för pannan* Något att ställa under sidostödet så att hojen står rakt... :)
 
Last edited:
Hej gott folk!
Hittade med glädje det här synnerligen aktiva forumet för Thruxton modellen. Provkörde en dylik maskin för tre år sedan och blev stormförjust i känsla och utseende. Back to basic mc-njutning. Tyvärr vann den logiska hjärnhalvan i mig då och jag köpte en vad jag trodde då var en mer "praktiskt och förnuftig" maskin. Ack och ve. (Dock Triumph :) I vår har jag bokat en ny Thruxton. Hur vansinnigt är det?! Boka en ny modell baserat på upplevelsen av den äldre?! Dom tar snabbt slut och någon provkörning kommer inte att hinnas med. Vågar inte vänta, då står man där med skägget i brevlådan och leverans sista augusti. Bilder och provkörningar bådar gott med undantag att någon inte rymts med knäna i urgröpningen av tanken.
Önskan hade varit att få tag på en bättre begad Vit Thruxton, special ed. med röda ramen och svart motor men det går ju :mad: inte.
Tack för ordet och ser med glädje fram att mötas ute på vägarna i sommar. Drive safe.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top