Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nyss släppta data!! Ser ju ganska skapligt ut. Nu väntar en provkörning till våren.

Motorcycle News
29 min ·
The Thruxton R specs are looking pretty good too...
UK Price: £11,700 (£10,400 for the Thruxton)
Engine: Parallel twin, four-stroke, eight valves, SOHC, Liquid-cooled 1200cc, 97.6mm x 80mm
Claimed power: 95.6bhp @ 6750rpm
Claimed torque: 82.6lb.ft @ 4950rpm
Weight: 203kg (dry)
Fuel capacity: 14.5l
Seat height: 810mm
UK on sale date: April

Tack för info Thruxtonerich. Info vill jag ha men känner inte riktigt samma inför dessa data som du.
Priset är helt OK men motordata är ju mer som för en glidare och inte för en sporthoj. Fast du gör ju rätt. Det kanske är kul men tyvärr finns det ju ingen gul. :)

EDIT: Rätt som provkör alltså och bildar dig en egen uppfattning.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tack för info Thruxtonerich. Info vill jag ha men känner inte riktigt samma inför dessa data som du. Priset är helt OK men motordata är ju mer som för en glidare och inte för en sporthoj. Fast du gör ju rätt. Det kanske är kul men tyvärr finns det ju ingen gul. :) EDIT: Rätt som provkör alltså och bildar dig en egen uppfattning.
Visste väl det, du är mest putt för att den inte finns i gult! :D
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Tack för info Thruxtonerich. Info vill jag ha men känner inte riktigt samma inför dessa data som du.
Priset är helt OK men motordata är ju mer som för en glidare och inte för en sporthoj. Fast du gör ju rätt. Det kanske är kul men tyvärr finns det ju ingen gul. :)

EDIT: Rätt som provkör alltså och bildar dig en egen uppfattning.

Jo, motordatan är inte så uppseendeväckande precis..ungefär som min gamla 904 cc thruxton..men det finns hopp, det finns/kommer ett "racekit" med andra kammar, annat avgassystem utan kat, som säkert lockar fram några hästar till och classicbikeraisch jobbar redan på street twinnen för bättre prestanda..men egentligen är det, för mig, utseendet som jag fastnat för. Nu trivs jag väldigt bra med min striple så vi får väl se vad en provkörning kan ge för resultat. Och bara så du vet..GULT ÄR FULT, he he!!!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jo, motordatan är inte så uppseendeväckande precis..ungefär som min gamla 904 cc thruxton..men det finns hopp, det finns/kommer ett "racekit" med andra kammar, annat avgassystem utan kat, som säkert lockar fram några hästar till och classicbikeraisch jobbar redan på street twinnen för bättre prestanda..men egentligen är det, för mig, utseendet som jag fastnat för. Nu trivs jag väldigt bra med min striple så vi får väl se vad en provkörning kan ge för resultat. Och bara så du vet..GULT ÄR FULT, he he!!!

Jo, jag tror säkert att det går att locka fram en hel del effekt till ur den där twinnen å kul att göra det är det dessutom men säkert dyrt.

Fast det där med gult köper jag inte. :)

Enda anledningen till att jag har en Thruxton är att det fanns just en gul på Bike i Trollhättan när Pål och jag hade vägarna förbi. När jag kunde förena två önskemål -en gul hoj och en Thruxton- i ett och samma köp slog jag till och köpte en hoj till. Ingen annan färg på Thruxton som hade varit placerad på samma ställe hade fått mig till det. Å så är jag till naturen en trogen jävel, tycker alltid att den hojen jag förälskat mig i är det vackraste man kan se på. Det finns ingen tidsgräns för hur länge jag tycker om samma.

Nä jag förstår, ingen här förstår det tänket men sån är jag. Alltid nöjd med den hoj jag har och vill helst aldrig byta.
 

Jockewictorsson

Only dead fish follow the stream
Gick med
1 Mar 2011
Ort
Lomma
Hoj
Tiger 1050 -08
Hej på er!
Även jag har varit torsk på den nya Thruxen. La t.o.m ut Tigern på Blocket men ändrade mig. Inväntar provtur och att få se den på riktigt. Sedan är det ju så att .....en RIKTIG hoj har förgasare......funderar skarpt på att sälja Tigern pch köpa 2 riktiga hojar för pengarna. Har jag fel eller?
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
En riktig hoj har förgasare. Såede.

Riktigt
Förgasare är en del av vårat arv som skall vårdas väl!
Jag har precis köpt ännu en Hinkley Bonnie till min son. En 2002a med 3520mil på mätarn. Den har korroderat fint som sig bör men det fixar vi med lite hammarlack och polish.
Mosten mc's engelsk traef på Jylland är en höjdare och dit skall frugan o jag. Om ngn vill uppleva en riktig engelsk träff på danska är den att rekommendera. Kolla hemsidan. Färja fr Varbergär ok. Juni.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Å så är jag till naturen en trogen jävel, tycker alltid att den hojen jag förälskat mig i är det vackraste man kan se på. Det finns ingen tidsgräns för hur länge jag tycker om samma.

Nä jag förstår, ingen här förstår det tänket men sån är jag. Alltid nöjd med den hoj jag har och vill helst aldrig byta.

Det låter som en skön egenskap i dagens accelererande samhälle där kontinuerlig utveckling är normen och att stå fast ses som något negativt.

Jag blir alltid chockad när jag hör/läser om sådana som bara har en hoj och byter den varje säsong (det är mer okej att byta hoj regelbundet om man har en pool av hojar för då har man förmodligen en mer permanent älskling i alla fall). Man tappar ju nöjet med att trixa och fixa samt att lära känna maskinen på djupet.

Visst, jag pratar och funderar på Striple, men jag har ärligt talat ingen lust att göra mig av med Ryath, så det lär nog bara förbli prat och fantasier tills jag har råd och plats att ha mer än en hoj. :p
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Det låter som en skön egenskap i dagens accelererande samhälle där kontinuerlig utveckling är normen och att stå fast ses som något negativt.

Jag blir alltid chockad när jag hör/läser om sådana som bara har en hoj och byter den varje säsong (det är mer okej att byta hoj regelbundet om man har en pool av hojar för då har man förmodligen en mer permanent älskling i alla fall). Man tappar ju nöjet med att trixa och fixa samt att lära känna maskinen på djupet.

Visst, jag pratar och funderar på Striple, men jag har ärligt talat ingen lust att göra mig av med Ryath, så det lär nog bara förbli prat och fantasier tills jag har råd och plats att ha mer än en hoj. :p

Att sälja sin gamla pärla är ungefär som när barnen flyttar hemifrån..man älskar dom, samtidigt är det en befrielse!!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag håller med både Alikzus och Thruxtoerih ovan. Alikzus du är ovanligt klok för att vara så ung. :)

Det är rätt det du säger också TÄ, när man väl bestämt sig för att sälja vill säga.

Jag har haft hoj registrerad och laglig för gata sedan 1975. Många år men med min filosofi blir det inte så många hojar. En enda gång har jag sålt för att köpa nyare och bättre. Det var när jag efter 17 år sålde min GS1000G-82 för att köpa en XJR1300. Alla andra hojar jag ägt har jag sålt av andra orsaker. Som exempel kan nämnas att XJR1300 sålde jag för att överleva och inte köra så jävla fort.

Min kompis Pål är helt annorlunda och värre än de flesta här i tråden. Jag hade honom som elev en gång så han är 10 år yngre men han har haft otroligt många fler hojar än jag. Ett år vet jag att han bytte hoj fyra gånger under vinterhalvåret då han inte körde en enda en av dem.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Bobbinerna M6 från Biltema, rostfri M6 stång från Jula ( finns på Biltema också) och dyra som fan svarteloxerade kupolmuttrar med bricka från tastynuts.

Hur lång skall gängstången vara? Tänkte köpa de där pryttlarna idag när vi ändå skall ut till sambons föräldrar och då skulle jag kunna kapa den där också.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Hur lång skall gängstången vara? Tänkte köpa de där pryttlarna idag när vi ändå skall ut till sambons föräldrar och då skulle jag kunna kapa den där också.

Jag hade samma lösning på min thrux men minns inte längden..du kan ganska lätt mäta till ungefärlig längd för att sen finkapa.
P1000645.jpg
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag hade samma lösning på min thrux men minns inte längden..du kan ganska lätt mäta till ungefärlig längd för att sen finkapa.
View attachment 428279

Jo, jag vet; jag kollade om det stod någon längd i ditt inlägg också. Men hojen står en bit bort och jag har inte vägarna förbi idag, så jag får mäta och kapa någon annan dag. :) Jag har ändå inget depåstöd än. :p
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jo, jag vet; jag kollade om det stod någon längd i ditt inlägg också. Men hojen står en bit bort och jag har inte vägarna förbi idag, så jag får mäta och kapa någon annan dag. :) Jag har ändå inget depåstöd än. :p

Har du vägarna förbi Vaggeryd kan du få min överblivna gängstång..har 59 cm kvar..dom säljs ju i 1 m längder på biltema så ca 40 cm går det åt. Mycket osäkert mått eftersom jag säkert har grovkapat först och sen finkapat på plats!
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top