Triumph Thruxton-tråden

Nu är jag hemma. 62 mil blev det idag (men mycket motorväg för tidens skull) så 200 mil totalt sedan i fredags. Ryath ser ut som skit, framblinkersen har fått kabelbrott (jag har troligtvis haft för lite spel i kablaget) och jag är helt slut. Nu är det dags för vanlig semester i några dagar. :P
 
Nu är jag hemma. 62 mil blev det idag (men mycket motorväg för tidens skull) så 200 mil totalt sedan i fredags. Ryath ser ut som skit, framblinkersen har fått kabelbrott (jag har troligtvis haft för lite spel i kablaget) och jag är helt slut. Nu är det dags för vanlig semester i några dagar. :P
Snart dags för en Iron-butt kanske? Bara hårda killar som gör det på typ Thruxton med clip-on istället för den vanliga adventure- eller touring-hojen med mesiga vindrutor o bekväm körställning.
 
Snart dags för en Iron-butt kanske? Bara hårda killar som gör det på typ Thruxton med clip-on istället för den vanliga adventure- eller touring-hojen med mesiga vindrutor o bekväm körställning.

Haha, nja, det lockar inte. :P Där är väl bara målet att köra långt? Jag försöker ju att ha kul på vägen också. ^^
 
ImageUploadedByTapatalk1436907769.955973.jpg

Bensin å kaffepaus i Avesta på väg till Mora. Den här gången fegade jag ur å kör oöppen hjälm.

Och nej... Hojen är inte tvättad än...
 
Last edited:
det måste vara det sämsta forumet jag någonsin varet med i :( här hjälper vi inte varandra utan står stumma om någon frågar något :jämför med offroad-forumet lr hd forumet vilken support man får där. tyvärr kommer jag och skita i truxtonforumet, tror jag fixar det här rätt bra ändå :)
Jag har inte sett nån fråga?
 
Be careful out there - tjuvjävlarna finns överallt!

Mindre än två meter. Så nära var tjuvjävlarna min Thruxton den gångna natten.

Strax efter kl 3 i natt hördes ljud utanför huset. 6 killar med kepsar, huvtröjor och träningsbyxor höll på att bryta sig in i vårt garage. De blev skrämda när de såg att det var folk vakna och ljuset tändes i huset (17-årige sonen spelade något onlinespel...) och rusade iväg.

Ett par timmar senare såg vår närmast granne (tillika mc-broder) 6 killar med kepsar och huvtröjor på mopeder några 10-tal meter härifrån. Knappast vanliga tonåringar som kör moppe i ett motionsspår mellan kl 5 och 6 på morgonen. Killarna drog iväg snabbare än en avlöning när grannen visade sig.

Vi hade nästan väntat på att något skulle hända någonstans i grannskapet. Flera gånger har det iakttagits killar på moped (inga hjälmar) som strukit omkring på ett märkligt sätt. En tydlig rekognoscering.

Så se upp för "alltför nyfikna" personer nära era hojar!

Tror dock att de mest var ute efter våra scootrar. Den typen av figurer använder ju ofta scootrar som transportfordon när de skall uträtta sitt dagliga värv (stölder, väskryckning å annan skit de gör). Min käcka 198-kubikare hade nog varit användbar för dem. Ser ut som en förvuxen moppe men har 21 pigga hästar som är bra att ha när de har polisen efter sig på en gångbana...
 
Mindre än två meter. Så nära var tjuvjävlarna min Thruxton den gångna natten.

Strax efter kl 3 i natt hördes ljud utanför huset. 6 killar med kepsar, huvtröjor och träningsbyxor höll på att bryta sig in i vårt garage. De blev skrämda när de såg att det var folk vakna och ljuset tändes i huset (17-årige sonen spelade något onlinespel...) och rusade iväg.

Ett par timmar senare såg vår närmast granne (tillika mc-broder) 6 killar med kepsar och huvtröjor på mopeder några 10-tal meter härifrån. Knappast vanliga tonåringar som kör moppe i ett motionsspår mellan kl 5 och 6 på morgonen. Killarna drog iväg snabbare än en avlöning när grannen visade sig.

Vi hade nästan väntat på att något skulle hända någonstans i grannskapet. Flera gånger har det iakttagits killar på moped (inga hjälmar) som strukit omkring på ett märkligt sätt. En tydlig rekognoscering.

Så se upp för "alltför nyfikna" personer nära era hojar!

Tror dock att de mest var ute efter våra scootrar. Den typen av figurer använder ju ofta scootrar som transportfordon när de skall uträtta sitt dagliga värv (stölder, väskryckning å annan skit de gör). Min käcka 198-kubikare hade nog varit användbar för dem. Ser ut som en förvuxen moppe men har 21 pigga hästar som är bra att ha när de har polisen efter sig på en gångbana...

Jäkla pack! Fånga, lås in, släng nyckeln!!
 
Bjn: Bom?

BJN,

har du en BOM ("bill of materials") för din väldigt snygga lösning med vevhusventilationen ("catch cans" är så jäkla dyra) och en för bobinerna (thruxtonerich har visserligen en beskrivning någonstans i tråden)?

Edit: Forumet verkar inte kunna hantera all-caps i rubriken. :P
 
BJN,

har du en BOM ("bill of materials") för din väldigt snygga lösning med vevhusventilationen ("catch cans" är så jäkla dyra) och en för bobinerna (thruxtonerich har visserligen en beskrivning någonstans i tråden)?

Edit: Forumet verkar inte kunna hantera all-caps i rubriken. :P

Men du har ju en EFI, tar ni också bort luftburken? När det gäller L-twinnar med insprutning (SV1000, Honda SP2 m. fl.) så är ju rekommendationerna att aldrig röra luftburken om man inte vill ha minskad effekt. När det gäller SV1000 har jag själv testat ett par modifieringar som har gett sämre och en amerikan med bromsbänk har aldrig sett att det ens går att byta bort original luftfilter på Hondan utan effektförlust.

Annars, filtret kostar ca 25 kr på Biltema och den metallomspunna slangen kommer också därifrån. Den eloxerade hållaren och slangavslutningarna från eBay. Sök på stainless steel braided hose fittings. Sitter någon konisk (konad åt båda hållen) plast/nylon slanganslutning vid filtret också. Kommer från en sats med sådana anslutningar.

Fungerar bra och "catch-can" verkar inte behövas.

Bobbinerna M6 från Biltema, rostfri M6 stång från Jula ( finns på Biltema också) och dyra som fan svarteloxerade kupolmuttrar med bricka från tastynuts.

Fungerar bra och nu är det enkelt att lyfta hojen själv med min baklyftare. Måste plockas av om hjulet ska bort eller kedjan justeras.
 

Bifogat

  • DSC_0058.JPG
    DSC_0058.JPG
    1.5 MB · Visningar: 77
  • DSC_0061.JPG
    DSC_0061.JPG
    1.5 MB · Visningar: 79
  • DSC_0072.JPG
    DSC_0072.JPG
    1.5 MB · Visningar: 85
Last edited:
Men du har ju en EFI, tar ni också bort luftburken? När det gäller L-twinnar med insprutning (SV1000, Honda SP2 m. fl.) så är ju rekommendationerna att aldrig röra luftburken om man inte vill ha minskad effekt. När det gäller SV1000 har jag själv testat ett par modifieringar som har gett sämre och en amerikan med bromsbänk har aldrig sett att det ens går att byta bort original luftfilter på Hondan utan effektförlust.

Tackar. :)

Ja, och jag har insprutningen mappad för det. TTP har publicerat lite bänkningar och då ser det okej ut, men man tappar förstås lite umph i mellanregistret som man får tillbaka högre upp.

Idag skulle jag ha låtit det sitta kvar, tror jag, för vinsten är försumbar och rekommendationen generellt verkar vara att undvika pod-filter (framförallt för CV-förgasare) om man verkligen inte jagar toppeffekt (eller i vårt fall byter till vassare kammare och har sig). Men jag känner mig inte direkt hågad att montera tillbaka det fula plaståbäket och jag har dessutom vissa planer på att utnyttja utrymmet som blev öppet under batteriet, men den som lever får ser... :P
 
Last edited:
Det var några hiskeligt långa insug..

Nu har jag äntligen klart för mig hur det skall vara efter att 1014 haft en del problem innan det blev rätt på hans hoj med CR 35.

Byter man till de billetinsug jag har på min så ska det vara dessa långa spigots. (46 mm) Hade gärna fått vara några mm kortare.

Använder man original insug och gummin ska det vara 25 mm långa spigots.
 
Är det någon som tänkt att bevista 50-årsracet i Linköping till helgen? Själv tänkte jag att en helg med allt ifrån 50-kubiks crossknatter till twinmuller från 500 Paton kunde vara en bra avslutning på semestern. Goda prognoser för fint väder, om det nu kan putta någon över kanten.
/m
 
Tyvärr, bokad på annat! Låter jäkligt kul, dock. Så hade jag inte redan varit uppbokad...
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top