Triumph Thruxton-tråden

Jag har gjort det och det är mer jobb än vad som framgår av säljiga youtubeklipp. Visst, det tillåter ett klart mer kompakt elsystem och prylarna håller trevlig kvalitet men jag skulle inte lägga tid och pengar på ett nytt elsystem bara för sakens skull.

I mitt fall motiverades det av att jag ville få till det lite prydligt efter att ha fimpat luftbox, batterilåda och sidokåpor.
 
Jag har gjort det och det är mer jobb än vad som framgår av säljiga youtubeklipp. Visst, det tillåter ett klart mer kompakt elsystem och prylarna håller trevlig kvalitet men jag skulle inte lägga tid och pengar på ett nytt elsystem bara för sakens skull.

I mitt fall motiverades det av att jag ville få till det lite prydligt efter att ha fimpat luftbox, batterilåda och sidokåpor.

Jo det var nog jobb att backa backa ur alla onödiga kablar ur lyktan som har med tändlåset att göra och ta ur dem ur kabelstammen. Sen flyttade jag ner likriktaren till ramen och drog dess kablar Direk upp under tanken och in i kabelstammen för att slippa omvägen genom lyktan. Har nog halverat tjockleken på kablaget som går in och ut ur lyktan.
Så att förenkla: Ja
Dra helt nytt : Njaaaaa...
 
Jag har gjort det och det är mer jobb än vad som framgår av säljiga youtubeklipp. Visst, det tillåter ett klart mer kompakt elsystem och prylarna håller trevlig kvalitet men jag skulle inte lägga tid och pengar på ett nytt elsystem bara för sakens skull.

I mitt fall motiverades det av att jag ville få till det lite prydligt efter att ha fimpat luftbox, batterilåda och sidokåpor.
Tråkigaste jobbet man kan tänka sig också.. klockade min eldragning till bronshojen och det gick på 15 timmar totalt.. hade nog tagit längre tid utan m-unit.
 
Sen flyttade jag ner likriktaren till ramen och drog dess kablar Direk upp under tanken och in i kabelstammen för att slippa omvägen genom lyktan.

Den där har jag också gjort och jag tyckte att det var jobbigt nog. :P Jag kan förstå varför tillverkarna vill ha CAN-bus, men nej...
 
Jag är där. Minst en dag, gärna två eller tre! ;) Hör av dig när du anlänt. Har du mitt mobilnummer sedan tidigare? PM:a annars så byter vi nummer.

Efter mässan på lördag är det "häng" med Rockers Göteborg på någon bar i närheten. Kl. 19 och framåt. Vet inte var - ingen verkar ha bestämt något... Rockers är ju ett eget nätverk/facebookgrupp, men med en öppen attityd till gäster. Som Thruxtonsnubbe är man absolut kvalificerad att hänga på!

Inför våren (snart, snart!) så kan vi värma upp med en video jag snubblade över i en Thruxtongrupp på på fejjan. Den säger det mesta, "why we ride". Behövs inte mycket mer förklaring än så! Se den i fullskärmsläge. Känns nästan som på riktigt.

https://www.youtube.com/watch?v=4qnN5iHCtMI&feature=youtu.be
 
Last edited:
Efter mässan på lördag är det "häng" med Rockers Göteborg på någon bar i närheten. Kl. 19 och framåt. Vet inte var - ingen verkar ha bestämt något... Rockers är ju ett eget nätverk/facebookgrupp, men med en öppen attityd till gäster. Som Thruxtonsnubbe är man absolut kvalificerad att hänga på!

Det hade varit kul, men vi skall ha lite lill-jul hemma i Falkenberg på kvällen och det vill man ju inte missa. ;) Dessutom så har jag brorsan med mig och han kör Ducce. :P
 
Inför våren (snart, snart!) så kan vi värma upp med en video jag snubblade över i en Thruxtongrupp på på fejjan. Den säger det mesta, "why we ride". Behövs inte mycket mer förklaring än så! Se den i fullskärmsläge. Känns nästan som på riktigt.

Ouch var man blev körsugen där och igår kom det mer snö här uppe. :gråta
 
Vilka kan man förvänta sig att möta på mc-mässan nästa lördag?
Har köpt biljetter för två dagar. Torsdag, eller ev fredag, då jag i lugn o ro skall kolla på allt jag själv vill se. Om du är där då Ulf så kan vi ju höras. Lite socialt umgänge skall man kunna hinna med :öl:. Sedan lördag med en kompis med nytaget körkort, ingen hoj än o inga grejer förutom hjälm. Så han får bestämma o jag supportar. Sen öl med Rockers-gänget. Slå en signal. 070 3019130. Ducce-ägare har inget att skämmas för, så ett deltagande på kvällen behöver inte falla på det :).
/mats
 
Last edited:
Så hittade jag äntligen lösenordet fr gamla datorn överfört till den nya så jag kan vara med å tjöta...
Här kämpas det med att avyttra diverse till förmån för en Hinkley Bonnie fr 2002. Den skall strypas till mellanvikt. (Nu är jag väl motvals och off topic igen-här trimmas det ju!) Men redan efter 250mil på en xt 250 inser vi att min son behöver något skojigare att övningsköra på! Då får vi tre Hinkar på rad i garaget vilket underlättar service och kunskapskrav. Jag vet att jag skämmer bort honom men det skall böjas i tid det som krokigt skall bli, sa bellman eller ngn annan. Det är konstigt att jag hela tiden hittar nya argument för att köpa fler moppar men alla är bra på nå't-som dom dom säger i Danmark!
Hasse D
 
Nu har jag sett de nya hojarna i verkligheten. Ojojoj.... Så läckra!

Var på en specialvisning med importören efter stängningsdags på mc-mässan i går kväll. Fortfarande väldigt få fakta, effekt och sånt.

Men man talar om 115 Nm i vrid för Thruxton R. R har lite mer effekt än vanliga Thruxton, som i sin tur har lite mer pulver än T120.

115, 105, 100 Nm om jag minns rätt (det blev sent och rätt många öl igår... ;)) Alla har 270-graders vev. Inga 360 längre!

Man talar om att alla hojarna är en del av det man kallar Bonnevillefamiljen och vill se det som ett begrepp. En "familj" med fem modeller, Street Twin, T120, T120 Black, Thruxton och Thruxton R.

Blev sååå sugen på en R-hoj med Öhlinare och Brembobromsar! Men det talades om 135 000 kr... Plus tillbehör. Uj.

EDIT: En överraskning var Street Twin. Kändes väldigt liten och nätt. Låg. Fint ljud även med originalpipor (jo, vi fick lyssna lite i montern - det var ju efter stängningsdags). T o m jag nådde ned ordentligt med mina korta ben. 89 900 kr. Den lär sälja bra!
 
Last edited:
Jag har inte haft tid och ro att gå.. får bli triumph roadshow i vår så man får känna på det där vridet.. och ducatiljudet.. inga 360 vevar.. jaja.
 
Nu har jag sett de nya hojarna i verkligheten. Ojojoj.... Så läckra!

Var på en specialvisning med importören efter stängningsdags på mc-mässan i går kväll. Fortfarande väldigt få fakta, effekt och sånt.

Men man talar om 115 Nm i vrid för Thruxton R. R har lite mer effekt än vanliga Thruxton, som i sin tur har lite mer pulver än T120.

115, 105, 100 Nm om jag minns rätt (det blev sent och rätt många öl igår... ;)) Alla har 270-graders vev. Inga 360 längre!

Man talar om att alla hojarna är en del av det man kallar Bonnevillefamiljen och vill se det som ett begrepp. En "familj" med fem modeller, Street Twin, T120, T120 Black, Thruxton och Thruxton R.

Blev sååå sugen på en R-hoj med Öhlinare och Brembobromsar! Men det talades om 135 000 kr... Plus tillbehör. Uj.

EDIT: En överraskning var Street Twin. Kändes väldigt liten och nätt. Låg. Fint ljud även med originalpipor (jo, vi fick lyssna lite i montern - det var ju efter stängningsdags). T o m jag nådde ned ordentligt med mina korta ben. 89 900 kr. Den lär sälja bra!

Hallå TMax!
Det var kul att träffas på mässan och jäklar vad sugen man är på den nya R-modellen!

Som jag sa till dig så har jag "tjuvläst" tråden i många år men aldrig postat något så det här blir premiären... Hoppas jag gör rätt nu...

Hoppas på fler möten med Thruxtonfolk och att jag hinner köra de mil jag vill på den i år. Har även en Tiger att lufta på grusvägarna...

Tjing!
 
Hehe där ser man; jag åker dit under nästa vecka och blir borta ungefär en vecka.Så vi kan ju ta det när vi har trillat in i mars, om någon mer än intresserad?
Jag kommer vara en vecka i Orlando, Florida och en vecka i Longmont, Colorado - vart skall du?
 
Jag kommer vara en vecka i Orlando, Florida och en vecka i Longmont, Colorado - vart skall du?

Pennsylvania för jobb från tisdag till lördag och sedan New York City för nöje efter jobbet på lördag tills på måndagen (på egen bekostnad om någon aktieägare undrar ;P). Så det är ju inte direkt närsgård...

On Topic (ish):Florida skall väl inte ha så roliga mc-vägar, men Colorado skall väl inte vara helt dumt? ;)
 
Pennsylvania för jobb från tisdag till lördag och sedan New York City för nöje efter jobbet på lördag tills på måndagen (på egen bekostnad om någon aktieägare undrar ;P). Så det är ju inte direkt närsgård...

On Topic (ish):Florida skall väl inte ha så roliga mc-vägar, men Colorado skall väl inte vara helt dumt? ;)
Nä, Florida har väl primärt raka 4-filiga motorvägar (trist). Fast Colorado har fina vägar uppe i bergen, fast nu är det ju fullt med snö där, får satsa på skidåkning istället:-)
 
Back
Top