Triumph Thruxton-tråden

Någon som har tips på vilken stoppning man bör använda? Hittar en hel del varianter - lös ull, mattor m.m. i olika utföranden.

dom jag refererade till har uteslutande kört glasfibermatta löst lindad. ull hade dom testat med också, men den flög ut ganska omg.
 
lite hoj på em och var ut till rörbergs flygfält och hälsade på grabbarna som har mc-utbildning där på flygfältet. ägaren hade köpt sig en 2015 scrambler och en elev en 2015 thruxton ace. bägge ägarna har köpt avgassystem av återförsäljaren och ska ha fått lämplig mappning. efter installation går bägge cycklarna skit ??? och drar herrejösses med soppa. återförsäljaren kliar sig i huvedet och fattar ingenting (gammal beprövad komb) fick orginalmappen återinstalerad och då går cycklarna riktigt bra igen ??? trots öppnare system. bägge hojarna ska givetvis in igen för nytt försök. ideer om detta ?
 
Några från TOMCC-Melardalen kommer att köra Griprallyt på Kristi Flygare. http://goto.glocalnet.net/nmck/griprally.html
10.00 vid OK vid Sigtunarondellen i Gnesta brukar det vara avfärd oavsett väder, vi kör ju Brittiskt! :D

Har du tid i morgon kan du komma förbi Bishop Arms St Eriksgatan 115 där det samlas Trajaåkare mellan 18 och 20...

Oj, såg detta först nu. Har iofs ungarna fram till ons så det hade varit svårt oavsett. Tack för tipset om Kristi...
 
Där ser du Twintorsk. Det är bara att välja. :)
Ja, kanske blir så illa tvungen att sätta mig om kvällarna och svetsa adaptrar för det verkar som att jag åker på att biffa upp fjädringen fram på hojen.. släppte förspänningen fram och ökade den bak och då ser ni, då fick jag ett hjältemodigt vobbel redan i 130 över älvsborgsbron.
Löste det med att släppa på gasen och vräka på igen.. suck.
Motorn som drar som ett as nu när jag förlängt luftfiltren med cirkus 50mm...
 
Jag har inte anmält mig, men jag har funderat på det.

Jag har inte tid med SMCs avrostning på Gillingebanan den 10 maj och den 17 ser inte ljust ut heller. Jag får väl göra ett nytt försök nästa år, för jag har hört att de skall vara bra. :)

En tur någon av de, eller båda, dagarna är dock inte uteslutet om vädret blir trevligt.
 
Ok, då vet jag! Det kommer säkert fler tillfällen att ses. Speciellt nu när det blivit lite varmare. Sååå mycket skönare hem från jobbet idag än morgonens regnrusk.

Har själv ingen erfarenhet av SMC kurser men all träning är nog bra.
 
Ja, kanske blir så illa tvungen att sätta mig om kvällarna och svetsa adaptrar för det verkar som att jag åker på att biffa upp fjädringen fram på hojen.. släppte förspänningen fram och ökade den bak och då ser ni, då fick jag ett hjältemodigt vobbel redan i 130 över älvsborgsbron.
Löste det med att släppa på gasen och vräka på igen.. suck.
Motorn som drar som ett as nu när jag förlängt luftfiltren med cirkus 50mm...

Kanske får bli ett par såna här
http://www.britishracer.com/index.php?main_page=product_info&cPath=297_235&products_id=397

Funderar på dessa själv men kommer inte att röra gaffeln innan den börjar läcka igen. Då blir det helrenovering med nya innerben, glidlagring och ett par Bitubo cartrridge. Att jag väljer Bitubo istället för Andreani är bara för att då slipper man svarva som jag inte kan göra själv.

Helt ovetenskapligt men på Triumphratnet rankar de ungefär så här:

Det jag nu har, som jag köpte av Thruxtonerich, Racetech emulators och fjädrar är 100% bättre än original.
Bitubo cartridge är 100% bättre än det jag har nu.

Så det är bara att sätta igång och svetsa så har du snart till ett cartridgekit fån Bitubo, Andreani eller annan tillverkare.

Fast med dagens teknik kan du ju säkert istället jobba på distans som konsult åt taiwaneserna och kanske på kortare tid tjäna ihop till en Öhlinsgaffel. :)
 
Tycker bara det är så otroligt märkligt, att EMGO, som ändå levererat kvalitetsdelar i gud vet hur många år till mc-industrin inte kan få en diameter på en adapter rätt.. dämparna är väl universal så där kan jag fatta att det är nåt one size fits all tänk.
Ska fundera på gaffellösning..
 
Funderar på dessa själv men kommer inte att röra gaffeln innan den börjar läcka igen. Då blir det helrenovering med nya innerben, glidlagring och ett par Bitubo cartrridge. Att jag väljer Bitubo istället för Andreani är bara för att då slipper man svarva som jag inte kan göra själv.

Aha, måste man svarva för Andreanis Öhlins-kit? Då får det nog stå Bitubo på önskelistan istället, annars så blir det för komplicerat idagsläget. :P
 
Billigaste och snabbaste lösningen enligt internets visdom som jag konsulterat nu på lunchen verkar vara att slänga Avondäcket jag har på fram så långt jag bara orkar och kränga på ett som matchar bakdäcket bättre. Och fylla med handpumpad fjäll-luft såklart.
 
Aha, måste man svarva för Andreanis Öhlins-kit? Då får det nog stå Bitubo på önskelistan istället, annars så blir det för komplicerat idagsläget. :P

Jag har en tråd på TRAT om AÖ-kitet..även beskrivet tidigare i denna tråden..svarvningen är enkel och tar 10 min för en supportsvarvare..dykröret minskas med 1-2 mm i nederkant och innanmätet tas ut. Det är allt.
OBS! med bitubo har du bara förspänning, med AÖ har du hela paketet, dvs förspänning, kompression, retur! AÖ är ett betydligt bättre val till ungefär samma pris!
http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/213678-cartridge-kit.html
 
Jag har en tråd på TRAT om AÖ-kitet..även beskrivet tidigare i denna tråden..svarvningen är enkel och tar 10 min för en supportsvarvare..dykröret minskas med 1-2 mm i nederkant och innanmätet tas ut. Det är allt.
OBS! med bitubo har du bara förspänning, med AÖ har du hela paketet, dvs förspänning, kompression, retur! AÖ är ett betydligt bättre val till ungefär samma pris!
http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/213678-cartridge-kit.html

Aha, då låter det ändå värt jobbet att leta upp någon som kan göra svarvjobbet. Men men, det där ett senare projektet.
 
Jag har en tråd på TRAT om AÖ-kitet..även beskrivet tidigare i denna tråden..svarvningen är enkel och tar 10 min för en supportsvarvare..dykröret minskas med 1-2 mm i nederkant och innanmätet tas ut. Det är allt.
OBS! med bitubo har du bara förspänning, med AÖ har du hela paketet, dvs förspänning, kompression, retur! AÖ är ett betydligt bättre val till ungefär samma pris!
http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/213678-cartridge-kit.html

Jättekul att du inte lämnar tråden thruxtonerich!

Du har säkert helt rätt, det tvivlar jag inte en sekund på, fast mitt mål om/när det nu blir något, är bara att få till en modernare cartridgegaffel utan en massa lösa smådelar. Inställningar av kompression och retur överstiger min förmåga. Kan jag ställa förspänningen och få rätt häng så är jag rätt nöjd. Sen kanske AÖ har andra plus jämfört med med Bitubo. Har det kitet det så kan det ju vara värt att låta någon göra det där lilla svarvjobbet. Prisskillnaden är ju som du säger inte jättestor. Fast precis som för Alikzus är det här för mig inget superaktuellt projekt. Dock alltid kul att flumma lite om framtiden.

Fast närmsta framtiden vill jag nog flumma mer om "TMax style". D v s kör så det ryker eller kör i a f. Säger jag fel nu TMax?
 
Jättekul att du inte lämnar tråden thruxtonerich!

Du har säkert helt rätt, det tvivlar jag inte en sekund på, fast mitt mål om/när det nu blir något, är bara att få till en modernare cartridgegaffel utan en massa lösa smådelar. Inställningar av kompression och retur överstiger min förmåga. Kan jag ställa förspänningen och få rätt häng så är jag rätt nöjd. Sen kanske AÖ har andra plus jämfört med med Bitubo. Har det kitet det så kan det ju vara värt att låta någon göra det där lilla svarvjobbet. Prisskillnaden är ju som du säger inte jättestor. Fast precis som för Alikzus är det här för mig inget superaktuellt projekt. Dock alltid kul att flumma lite om framtiden.

Fast närmsta framtiden vill jag nog flumma mer om "TMax style". D v s kör så det ryker eller kör i a f. Säger jag fel nu TMax?

Jag lämnar inte den här tråden frivilligt, inte förrän jag blir utkastad he he..med jämna/ojämna mellanrum "förorenar" jag tråden med kloka eller okloka inlägg!! Innerst finns det ju en liten thruxton kvar!
Åter till AÖ o Bitubo..att tänka på också är att B har trycksatt sitt system medan AÖ är helt hydrauliskt med shims. En viss osäkerhet finns om trycket skulle försvinna av någon anledning. Servis eller byte????
Sen kan jag hålla med om att för vanlig gatkörning räcker säkert B medan AÖ kommer till sin rätt först vid mer inspirerad körning. Mycket att fundera över innan man tar beslut. Sen finns ju också andra som gör cartridgesystem till thruxton/bonneville.
 
Billigaste och snabbaste lösningen enligt internets visdom som jag konsulterat nu på lunchen verkar vara att slänga Avondäcket jag har på fram så långt jag bara orkar och kränga på ett som matchar bakdäcket bättre. Och fylla med handpumpad fjäll-luft såklart.

Ett Dunlop Roadsmart handpumpat löser nog många problem. Testa! Brittiskt så det räcker är det också.
 
Ett Dunlop Roadsmart handpumpat löser nog många problem. Testa! Brittiskt så det räcker är det också.

Inte för att det är något fel på däcket i fråga, :P men brittiskt skulle jag väl inte kalla det:
"Dunlop is a brand of tyres owned by Goodyear Tire and Rubber Company subsidiaries in North America, Australia and Europe." - saxat från Wikipedia, 2015-05-08
 
Back
Top