Triumph Thruxton-tråden

Körde för övrigt en runda igår. Mölnlycke/Eskilsby/Jonsered/hem.
Vägen vid Eskilsby var så jävla a dålig att jag stannade och felsökte hojen. Skitväg.
Gött att få lufta hojen dock. Kopplingsuppgraderingen gjorde susen!
Tjälbruten och många års fusklagningar.. körde den med xs'en för några dar sen, den gamla knarren skumpade friskt! Hittade ett par rejäla sprickor i ramen innan dess, dom borde ha växt av den misshandeln.. tur att man är svetsare.. :)
 
Friska fläktar av den nya generationen-Härligt!
Hasse D
Ps Gammeltrajerna gav sig alltid en smula mer i svängarna än man ville men det lärde man sig att leva med DS
Tjälbruten och många års fusklagningar.. körde den med xs'en för några dar sen, den gamla knarren skumpade friskt! Hittade ett par rejäla sprickor i ramen innan dess, dom borde ha växt av den misshandeln.. tur att man är svetsare.. :)
 
Däck?

Vilka däck är det som gäller till Thruxton för tillfället? Det börjar att dra ihop sig för byte både fram och bak.

Jag har inget emot att ha ett bredare däck bak som ger fel profil om det medför att jag får ett modernare och bättre däck (rent utseendemässigt så tycker jag att originalbredden är tillräcklig).

Om det finns flera alternativ så gör det heller inget, för jag inte vet var jag kommer lämna in den och därför ej heller vilka tillverkare som finns tillgängliga (har ingen lust att bröta med det själv).

700 mil någonting har originaldäcken förresten rullat nu och jag har 2 mm mönster kvar mitt på slitbanan.
 
Finns många svar på den frågan... och den kommer upp med jämna mellanrum! :)
Jag kör på Dunlop Sportmax Roadsmart II sedan flera år, 110/80 fram och 150/70 (EDIT: 150/70, inte 150/740... :)) bak. BJN kör samma. Erich kör (körde) något annat, yonsson likaså.

Jag får ut c:a 1000 mil bak och mer än 2000 mil fram innan det är dags för byte.
 
Last edited:
Stämmer ganska bra, TMax500..Roadsmart i nämnda dimensioner och senare P.Diablo Rosso 2. Roadsmart är ett riktigt bra däck fast 150/740 finns inte, ha ha..ska vara 150/70 förstås.
 
Tjabbas! Så vart man hemma efter Trajumfklubbens årliga träff. Den var skittrevlig som vanligt. Flera Thruxton på plats och andra Hinkley Bonnies. Det mesta med träffen var organiserat bra förutom en pissig orkester på fredag kväll. Tråkigt för er som missade men det blir en ny träff nästa år...
Hasse D
 
Hoj hoj! Får man vara med? Har läst denna tråd till och från under några månader och beslutade mig tillslut (inspirerad av er) för att byta min Fireblade mot en Thruxton. Har kört 200 mil med min svarta 04:a nu och är helt såld. Körde idag Strömstad - Halden - Eidskog - Charlottenberg - Gräsmark - Sunne - Kil - Åmål - Dals Långed - Dals Rostock - Brålanda - Uddevalla - hem till GBG och undrar om det bara finns fina vägar helt plötsligt? nej, det är såklart hojen ! :)

Vad ville jag säga med detta förutom att min röv har spruckit? Tack till er för att ni fick in mig på den rätta vägen! Ha de gött!!
Kalle
 
Tjabbas! Så vart man hemma efter Trajumfklubbens årliga träff. Den var skittrevlig som vanligt. Flera Thruxton på plats och andra Hinkley Bonnies. Det mesta med träffen var organiserat bra förutom en pissig orkester på fredag kväll. Tråkigt för er som missade men det blir en ny träff nästa år...
Hasse D
Nån gång ska jag åka på det där rallyt. Kanske när skägget vitnat och trajan matas med kompressor.. helst innan!
 
Det var ett tag sen jag tittade in här!
Men jag har en lite fråga som jag tänkte ni garanterat kan svara på. :)

Vad skiljer en Legend 900 TT mot en Thunderbird sport?

Råkade snubbla över den här när jag surfade!
http://www.blocket.se/jamtland/Triumph_Thunderbird_Sport_54852109.htm?ca=13&w=3
Den verkar ju rätt ovanlig.
Medans Legend TT verkar riktigt vanlig.

Gillade den här!:yoparty
https://www.youtube.com/watch?v=P2FMF3IW22g&index=5&list=LLMuK9mn8kv7cf6Ry4FH1njA
Står en fin thunderbird sport på johans mc nu annars. Hade jag inte varit så sugen på en t595 och så fäst vid thruxtonen...
 
Jag kör på Dunlop Sportmax Roadsmart II sedan flera år, 110/80 fram och 150/70 (EDIT: 150/70, inte 150/740... :)) bak. BJN kör samma. Erich kör (körde) något annat, yonsson likaså.

En föjdfråga på det: Du har originalbredd på fälgarna och känner dig nöjd med den kompromissen som det innebär?
 
Ja, det funkar bra. Man får en liten fegrand på bakdäcket, men jag bryr mig inte om det. Hellre en lite fegrand än att lägga tusenlappar på en bredare fälg. På pappret (i tabellerna) är däcken fälgen för smal/däcken för breda (eller i vart fall på gränsen). Men i verkligheten går det hur bra som helst. Om man kan leva med fegranden... ;) Har kört över 3000 mil (sedan 2009? 2010?) med "fel" bredd på däcken.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top