Triumph Thruxton-tråden

Ett år äldre än mig alltså. Då kan han mycket väl ha kört moppe till Håby-Sjöberg. Det gjorde jag men i Munkedal var det så att man fick köra moppe från 13-års ålder. I a f gjorde vi det allihop. Sen vet jag att hjälmlagen var minst två år senare i Munkedal än i övriga landet.

Lelles fanns i Munkedal från ca 71/72 då de köpte Håby-Sjöbergs MC-center. Fast då var ju han 18 år. Körde han inte bil dit då eller hoj?
Han hade nog kvaddat fler moppar vid 13 än jag nånsin kört.. dom fick tag på skrot gratis, fixade och körde tills det gav upp sen slängdes det oftast under nån gran. Pjäser som har samlarvärde nuförtiden, tack vare det idoga utrotandet av gamla victoria hängpungsmopeder och allsköns lättviktare som pågick ute i bygderna!
 
Lelles i Munkedal hade klar betydelse för min livsinriktning. Sjöberg hade blivit knallad för substanser i importerade däck på den tidspunkten vad jag minns. En polare träffade honom i söderhavet under en resa för ca 25 år sedan där han odlade jättemusslor fri fr svensk byråkrati. 'glömmer aldrig när jag fick prova en 14hkr suka cross bakom Lelles där de hade en improviserad crossbana. Hojen gick upp på bakhjulet utmed en raka och det var precis jag fick markkänning innan kurvan. Det såg nog rätt imponerande ut men jag som 15 åring höll på att skita i byxan.
Hasse D
Ett år äldre än mig alltså. Då kan han mycket väl ha kört moppe till Håby-Sjöberg. Det gjorde jag men i Munkedal var det så att man fick köra moppe från 13-års ålder. I a f gjorde vi det allihop. Sen vet jag att hjälmlagen var minst två år senare i Munkedal än i övriga landet.

Lelles fanns i Munkedal från ca 71/72 då de köpte Håby-Sjöbergs MC-center. Fast då var ju han 18 år. Körde han inte bil dit då eller hoj?
 
Ingen aning. Har aldrig sett ett liknande tidigare. Ser ju ut som någon momentnyckel för spårskruv och stjärna. Vad är det och vad ska du ha det till? Eller är det veckans kluring?:)

Nej då. Jag har nu hittat det som vinkelskruvmejsel och jag tänkte ha det för att underlätta balanseringen av insprutningen: http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/260122-balancing-throttle-bodies.html

Den justeringen som jag gjorde förra helgen höll inte ens hela vägen hem till föräldrarna. :P

Det blev i alla fall 66 mil i fredags; jag rullade hemifrån klockan sju och rullade in hos mamma och pappa strax innan klockan 21. Jag fuskade och körde snabbaste vägen från Vetlanda, för då började jag bli riktigt trött och var ganska less på Smålans dåliga vägar, men det tog ändå tre timmar. :P I trakterna runt Linköping, Norrköping och Åtvidaberg hittade jag däremot fantastiska vägar: fin vy, helt okej asfalt och det varierande mellan avkopplande landsväg och gokart-bana förbi kossorna och granarna. :banana
 
Nej då. Jag har nu hittat det som vinkelskruvmejsel och jag tänkte ha det för att underlätta balanseringen av insprutningen: http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/260122-balancing-throttle-bodies.html

Den justeringen som jag gjorde förra helgen höll inte ens hela vägen hem till föräldrarna. :P

Det blev i alla fall 66 mil i fredags; jag rullade hemifrån klockan sju och rullade in hos mamma och pappa strax innan klockan 21. Jag fuskade och körde snabbaste vägen från Vetlanda, för då började jag bli riktigt trött och var ganska less på Smålans dåliga vägar, men det tog ändå tre timmar. :P I trakterna runt Linköping, Norrköping och Åtvidaberg hittade jag däremot fantastiska vägar: fin vy, helt okej asfalt och det varierande mellan avkopplande landsväg och gokart-bana förbi kossorna och granarna. :banana
Synkning är ett aber av rang! Jag droppade en droppe loctite på justerskruven sist jag synkade och det har hållit sig bra nåt år.. tur att det bara är två förgasare, synka en gammal radfyra med slitna justerskruvar är riktigt frustrerande!
 
Twintorsk: Jag får ta och prova med lite gänglåsning nästa gång...

Jag tror att jag drar Vättern på den västra sidan när jag skall hem. Tips på bra vägar i området mellan Göteborg och Örebro mottages därmed gärna. :) TMax hade väl någon gokart-bana i Mariestads-trakten?
 
....Jag tror att jag drar Vättern på den västra sidan när jag skall hem. Tips på bra vägar i området mellan Göteborg och Örebro mottages därmed gärna. :) TMax hade väl någon gokart-bana i Mariestads-trakten?
Finns gott om fina vägar! Västgötadelen kan jag lite om. PM:a om du vill ha tips. Eller ring.

Uppe i Närke? Ingen/liten koll...

"Gocartbanan" har du här: https://goo.gl/maps/fQePT Kort men bra! Värd en omväg.
 
Last edited:
TMax500: Tack för erbjudandet, jag letade mig dock hem på "egen hand".

I stora drag så blev det motorvägen till Fjärås, Bollebygd via Sätila och sedan vidare till Alingsås. Därefter slingrade jag mig bort mot Falköping och vek av uppåt mellan Skara och Skövde. Vid Laxå drog jag upp på transportvägen igen och låg kvar på den resten av vägen hem för att korta ner körtid; jag höll på att dö av tristess men det blev 64 mil på drygt 10,5 h. :) Mellan Alingsås och Laxå hade jag dessutom för det mesta bra vägar med avseende på beläggningen, för svängde gjorde dem. :P
 
Det var ett tag sen jag tittade in här!
Men jag har en lite fråga som jag tänkte ni garanterat kan svara på. :)

Vad skiljer en Legend 900 TT mot en Thunderbird sport?

Råkade snubbla över den här när jag surfade!
http://www.blocket.se/jamtland/Triumph_Thunderbird_Sport_54852109.htm?ca=13&w=3
Den verkar ju rätt ovanlig.
Medans Legend TT verkar riktigt vanlig.

Gillade den här!:yoparty
https://www.youtube.com/watch?v=P2FMF3IW22g&index=5&list=LLMuK9mn8kv7cf6Ry4FH1njA

Ungefär som Thruxton o Scrambler - du väljer utifrån egen inriktning...:)

http://motorcyclespecs.co.za/model/triu/triumph_legend_tt 99.htm
http://motorcyclespecs.co.za/model/triu/triumph_thunderbird_sport 98.htm
 
Sporten är bättre på allt..Legend är budgetversionen!!
 
Det slog mig att @yonsson borde haft ca 70 mil på mätaren då han kom hem efter Vätternturens första dag. Det tog väl lite mer än 12h dock.
12h, 45min. :tummenupp

Mosig i hövvet av ljudet (trots proppar) och lite träningsvärk i axlarna dagen efter, annars inga konstigheter.
 
Last edited:
Körde för övrigt en runda igår. Mölnlycke/Eskilsby/Jonsered/hem.
Vägen vid Eskilsby var så jävla a dålig att jag stannade och felsökte hojen. Skitväg.
Gött att få lufta hojen dock. Kopplingsuppgraderingen gjorde susen!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top