Triumph Thruxton-tråden

Heja Twintorsk friskt humör. På med rullen blås ur ullen! Heja, heja heja! :)

Stack ut och vred kraftigt på rullen idag! Blev bra mycket bättre ljud efter några mil! Mötte en hårdgasande gubbe på en 60tals bonneville målad i krämiga blå nyanser. Hans lät ännu bättre :)
 
Efter mycket funderande och med stor vånda har jag bestämt mig för att SÄLJA min Thruxton!! Anledningen är att jag åker alldeles för lite, minskat intresse och även min ålder förstås..jag kommer endast att sälja till en riktig entusiast så har ni någon som ni känner så PM:a mig för diskussion. Jag har inte bråttom med detta så "spara" gärna den här "annonsen".
 
Tråkigt att höra. Du har ju byggt en referenshoj och tillfört mycket kunskap till tråden. Du fortsätter väl hänga här ändå hoppas jag så andra kan lära av dina erfarenheter.
 
Last edited:
Det går ju inte, Erich. Det är som om jultomten skulle sälja säck, släde och renar. Funkar inte, liksom!
 
Nä Erich.. säljer du den är du igång med vansinnestrimning av nåt annat objekt om max två år! Och hade jag haft pengarna hade jag köpt den..
 
thruxtonerich: Tråkigt att höra... Hur blir det med Vätternrundan för din del nu då?
 
thruxtonerich: Tråkigt att höra... Hur blir det med Vätternrundan för din del nu då?

Om det inte dyker upp någon spekulant innan dess så är jag med. Jag lägger inte ut den på Blocket utan väntar gärna på "rätt" köpare. Kommer att annonsera på FB och en del andra forum, eventuellt på ebay.

Twintorsk.. nä det blir inget mer med motorcykel för min del..har en del annat att tänka på!
 
Idag har jag iallafall undersökt marknaden på motstånd till LED och har hittat en hel del och även fler exempel på hur andra Thruxton/Bonnevilleägare löst sina blinkersproblem. Det märkliga är att hos en del funkar det bara med ett relä och andra har samma problem som jag och måste tillgripa motstånd. Exempelvis har en kille på tyska forumet konverterat 3 st olika årgångar, både efi och gasare med enbart relä! På ett eller annat sätt så löser jag det! Nu väntar jag på RÄTT (Triumph originaldel A9830044) relä och testar det först!! Det är iallafall det reläet som alla med lyckad konvertering hänvisar till!

Fick paket från Lelles idag..skulle vara A9830044 men var A9830046..monterade och fick samma resultat som med biltemas relä dvs dioden blinkar knappt synbart. Dioden funkar på dom andra indikatorlampornas plats så den är OK..samtal till Lelles som inte leder någon vart..återstår att prova med den vanliga lampan monterad..funkar det inte då så måste jag ta till motstånd, men vilken storlek ska det vara??? FAN vad trött jag blir på detta nu!!!
 
Nej Alikzus, jag har inget att mäta med och kan inget om el, tyvärr. Den vanliga lampan lyser ju när den är i så det borde vara ok med ström. Fast då får jag "varningsblinkers", ha ha!! Imorgon ska jag ta tag i det och testa diverse kombinationer. Kollade bara att reläet funkar, blinkningarna alltså.
 
Hej Erich
Ledsen att höra att du kanske säljer hojen. Men som de andra säger Häng kvar på forumet-du har GURUSTATUS!
När det gäller diodblinkers har jag inte själv provat men en kompis med 2002 Bonnie kopplade två lysdioder, en åt vart håll i sin lampa, för att få det att funka. Ett lastoberoende relä trodde jag bara såg till att blinkfrekvensen blir den riktiga...eller? Om man monterar diodblinkers som tager lite ström tager det väldigt lång tid att värma bimetallen i gammaldags relän och man får långsam blinkfrekvens om än ngn. Men som sagt, jag har inte provat själv. Lycka till! Men det är ju ändå såpass elementär elkunskap så ngn lokal bilmek borde kunna rådge.
Hasse D
Nej Alikzus, jag har inget att mäta med och kan inget om el, tyvärr. Den vanliga lampan lyser ju när den är i så det borde vara ok med ström. Fast då får jag "varningsblinkers", ha ha!! Imorgon ska jag ta tag i det och testa diverse kombinationer. Kollade bara att reläet funkar, blinkningarna alltså.
 
Gårdagens ölmysiga skrotmodd: sadelskruvar av brända ventiler! Ramlade av en i lördags och så hittade jag dom här i en lådda :)
 
Last edited:
Nej Alikzus, jag har inget att mäta med och kan inget om el, tyvärr. Den vanliga lampan lyser ju när den är i så det borde vara ok med ström. Fast då får jag "varningsblinkers", ha ha!! Imorgon ska jag ta tag i det och testa diverse kombinationer. Kollade bara att reläet funkar, blinkningarna alltså.

Oki doki.

Nu är ju en vanlig glödlampa inte lika kinkig, lite ström och spänning så kommer den att lysa och sedan beror styrkan på hur mycket man drar på. En lysdiod behöver en given spänning för att börja leda (runt 2 V är vanligt, men det beror bland annat av vilken färg den har) och sedan behöver den ha en konstant ström.

Vi vet att det inte är något fel på lysdioden eftersom den fungerar i andra positioner och de som du har köpt ha inbyggda seriemotstånd så det skall bara vara att plugga in.

Jag var nog lite för snabb häromveckan: Det enda som du kan göra med extra motstånd är att sänka spänning och/eller öka lasten till drivaren; inget av det är önskvärt (om det nu inte är så att drivaren behöver en viss last för att "vakna till liv").

Ett bra första steg i felsökningen är med andra ord att mäta spänningen och sedan kanske också strömmen. Om du nu inte har en multimeter och vet hur du skall använda en sådan så måste du väl ändå känna någon som kan hjälpa dig?

Jag har ingen aning om hur trådarna går på våra hojar eller fordonselektronik överhuvudtaget för den delen, så jag behöver nog ta mig en titt på schemat. :P Jag fick problem på min Yamaha RD350 för en si så där tio år sedan när jag bytte till miniblinkers, så fick jag väl lite koll på det just då, men då kom jag även undan med "blotta förskräckelsen": Det räckte att ändra gapet i reläet bara. :D
 
Last edited:
Oki doki.

Nu är ju en vanlig glödlampa inte lika kinkig, lite ström och spänning så kommer den att lysa och sedan beror styrkan på hur mycket man drar på. En lysdiod behöver en given spänning för att börja leda (runt 2 V är vanligt, men det beror bland annat av vilken färg den har) och sedan behöver den ha en konstant ström.

Vi vet att det inte är något fel på lysdioden eftersom den fungerar i andra positioner och de som du har köpt ha inbyggda seriemotstånd så det skall bara vara att plugga in.

Jag var nog lite för snabb häromveckan: Det enda som du kan göra med extra motstånd är att sänka spänning och/eller öka lasten till drivaren; inget av det är önskvärt (om det nu inte är så att drivaren behöver en viss last för att "vakna till liv").

Ett bra första steg i felsökningen är med andra ord att mäta spänningen och sedan kanske också strömmen. Om du nu inte har en multimeter och vet hur du skall använda en sådan så måste du väl ändå känna någon som kan hjälpa dig?

Jag har ingen aning om hur trådarna går på våra hojar eller fordonselektronik överhuvudtaget för den delen, så jag behöver nog ta mig en titt på schemat. :P Jag fick problem på min Yamaha RD350 för en si så där tio år sedan när jag bytte till miniblinkers, så fick jag väl lite koll på det just då, men då kom jag även undan med "blotta förskräckelsen": Det räckte att ändra gapet i reläet bara. :D

Idag har jag testat alla tänkbara kombinationer reläer/LED/lampa..resultat negativt. Inga blinkningar på indikator-led..varningsblinkers med lampa..har kontaktat dels Squaredeals där jag handlade, dels http://newbonneville.com/. Får se vad dom säger.
 
Idag har jag testat alla tänkbara kombinationer reläer/LED/lampa..resultat negativt. Inga blinkningar på indikator-led..varningsblinkers med lampa..har kontaktat dels Squaredeals där jag handlade, dels http://newbonneville.com/. Får se vad dom säger.

Fick ett snabbt svar från newbonneville..dom skickar ny LED direkt..Squaredeals har inte reagerat än.
 
Råkade hamna på e-bay på lunchen...

Det slutade med att jag beställde hem en ny insats till framlyktan, en sån där med klarglas som dom nyare årsmodellerna har. Vad tycker vi om det, är det ett steg i rätt riktning eller micklar jag för mycket med sånt som är bäst orört? :confused:

Hade en tanke om att det skulle passa på min hoj där gammalt stuk blandas upp med moderna performancebitar. Känner mig dock rätt tveksam just nu.
 
Råkade hamna på e-bay på lunchen...

Det slutade med att jag beställde hem en ny insats till framlyktan, en sån där med klarglas som dom nyare årsmodellerna har. Vad tycker vi om det, är det ett steg i rätt riktning eller micklar jag för mycket med sånt som är bäst orört? :confused:

Du går alltså inte ut och äter med dina kollegor på lunchen? ;)

Så det är olika insatser i lyktorna? Där ser man.

Eftersom jag har en nyare årsmodell så känner jag mig tvungen att säga att det är ett steg i rätt riktning i sådana fall. ;) Det är väl bara att prova: Om du inte gillar det så får du väl byta tillbaka... :) Jag tänkte dock låta min insats vara tills jag känner att jag behöver bättre ljus eller att LED känns rätt rent stilmässigt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top