Triumph Thruxton-tråden

Stiligt! :yoparty Två frågor:

1. Vad har du för längd på bakdämparna? Tänkte på att du sänkt ner gaffelbenen lite och undrar hur du upplever förändringen. Antar att den styr i bättre men känner du att en styrdämpare behövs/skulle göra nytta? Jag har själv öhlinare bak men av annan modell som är något längre än originaldämparna. Kanske det räcker med "rake" för min del eftersom jag också har 17" framhjul. Funderar mycket på väghållning och den tillhörande fysiken och är därför alltid nyfiken på andras erfarenheter.

2. Innebär ditt nick att du investerat i ett big bore kit? Om ja, kan du inte bjuda på en liten redogörelse för vad som är gjort, och hur det blev? Vore väldigt rolig läsning!

En bild från igår och idag, tog med donnan på en liten sväng (därav de bakre fotpinnarna och utebliven cuts). Hursomhelst syns de nya krökarna som Jörgen Karlsson förtjänstfullt hjälpt mig svetsa ihop. Dom börjar få en riktigt härlig gyllene ton nu. Notera även hur rent det blivit under sadeln nu när allt är klart. Det var en del jobb att få till det men blev som jag hoppats på.

View attachment 404860
View attachment 404861

Är någon intresserad av ett inlägg om hur jag gick tillväga i bygget av krökarna?
1. Lite längre - sannolikt samma längd som dina. Har inte skaffat mig tillräcklig erfarenhet för att bidra med något klokt. Dessutom är det ett Andreani-kit i gafflelben - har inte ens provkört med dessa - har väl inget med styrradien o göra men förhoppningsvis med dämpningen... BJN har dock grejat en del med "höjder " på sin gaffelkronan - utgår från att han hoppar in o har lite synpunkter

2. Inget "Big -bore" ännu - Wictorsson monterade 39 mm förgasare o portade toppen före det att jag tog över - har väl givit en del mera drag + att drevningen är en kugg ned fram o två upp bak - effekten på det sistnämnda är dock inte heller prövad.

Det går som sagt inte fort när grejar:)
 
1. Lite längre - sannolikt samma längd som dina. Har inte skaffat mig tillräcklig erfarenhet för att bidra med något klokt. Dessutom är det ett Andreani-kit i gafflelben - har inte ens provkört med dessa - har väl inget med styrradien o göra men förhoppningsvis med dämpningen... BJN har dock grejat en del med "höjder " på sin gaffelkronan - utgår från att han hoppar in o har lite synpunkter..................

Jag fick idén av Thruxtonerich och tänkte först flytta upp gaffelbenen 25 mm och sätta clipon ovanför gaffelbryggan. Provade först med att bara flytta upp 25 mm och det påverkar mycket. Roligare och mer lättstyrd hoj. Inför en långtur med Thruxtontråden flyttade jag dock ner dem en bit ( uppstick 15 mm) för jag var rädd att körställningen skulle bli för framåtlutad. Detta kändes bra och det fick vara så tills jag monterade Öhlinarna som är 15 mm längre än original. Då justerade jag upsticket på gaffelbenen till 10 mm vilket jag kör med nu och är nöjd med.
 
Med tanke på vad jag ser och vad jag kommer ihåg att min taxameter stannade på i extrautrustning så är jag helt övertygad om att du snart har Sveriges mest påkostade Thruxton. Det gläder mig att hon hamnat i så goda händer. Visa upp för försäkringsbolaget innan premiärturen och få en värdering!
Själv trivs jag med Tigerlivet, dock är det trist att det finns så få prylar till den.

Jocke - frågan är om det påkostade är en merit eller ett fall för män o kvinnor i vita rockar...:rodnar
 
Nu kanske jag har blivit knäpp? Tillverkade perforerade rörinsatser och fyllde ljuddämparna med ull igår.. tyckte ljudet blev väldigt mycket mulligare och skönare men nu kanske den är för tyst..
 
Ja vad är det för dämpare du har Twintorsk? Ifö? :)
 
Gör något mellanting då? Vilka dämpare är det nu som du har?

Twintorsk Thruxton Superdön Diskbänk Edition - nu utrustade med Nuclearpower db killers :D
Jag måste ju ha den minst påkostade mest hemmasnickrade hojen i hela tråden.. hemgjort batterilåda, blinkersfästen, ljuddämpare, snabbgas, sadelskruvar, lackering ja fan vet allt.. än så länge har inget pajat iaf!
 
Last edited:
Jag fick idén av Thruxtonerich och tänkte först flytta upp gaffelbenen 25 mm och sätta clipon ovanför gaffelbryggan. Provade först med att bara flytta upp 25 mm och det påverkar mycket. Roligare och mer lättstyrd hoj. Inför en långtur med Thruxtontråden flyttade jag dock ner dem en bit ( uppstick 15 mm) för jag var rädd att körställningen skulle bli för framåtlutad. Detta kändes bra och det fick vara så tills jag monterade Öhlinarna som är 15 mm längre än original. Då justerade jag upsticket på gaffelbenen till 10 mm vilket jag kör med nu och är nöjd med.

Idag kör jag standardlängd bak och 10mm uppstick på Andreanigaffeln och 17" hjul. Ger ca 25 mm totalt.
 
Jocke - frågan är om det påkostade är en merit eller ett fall för män o kvinnor i vita rockar...:rodnar

Det lutar väl åt dom vita rockarna, ha ha..jag räknade lite mellan tummen o pekfingret hur mycket jag lagt ner under dom 10 år som jag ägt hojen..inköpspriset var ca 84000 kr år 2004 och ungefär lika mycket har jag lagt till på diverse delar/arbeten genom åren..(en del har jag sålt och fått tillbaka en bråkdel av kostnaden)..däck, drivpaket och vanlig service oräknat..och mesta jobbet har jag gjort själv förutom portning och borrning av cylindern..är det värt det?? jo självklart!! är ju en del av "terapin" för att må bra!
 
Last edited:
Flera inlägg ovan, slutsats:

Vi är alla galna var och en på sitt sätt :) men precis som thruxtonerich säger så mår vi nog alla bättre av att få vara lite galna. Inte minst i goda vänners lag som i den här tråden. Jag har skrivit det förr och skriver det igen. Ett antal personer som aldrig skriver här sitter ändå och följer tråden Flera har på olika sätt hört av sig och berömt den goda stämning som råder här.

(26 dagar kvar)
 
När det rör sig om en hobby så är pengar oväsentligt. :) Det där blir ju ungefär vad du skulle få ge för en ny BMW och då är din Thruxton bra mycket häftigare. :rock

Jo, det är ju så man måste se det. Hur häftigt är det på en skala att slanta upp 200000 kr för en ny hoj mot att bygga sin egen drömhoj för samma summa. I min värld är det ingen tvekan. Den som själv styr hur hojen ska vara är kung. :tummenupp:banana:fyllisar:yoparty:smasha:rock ( tillräckligt kidslookalike för en oldie som jag?)
 
Klart ni ska byta indikatorlampor killar! Försökte ju bara skämta lite. :rodnar
De flesta moddarna är ju egentligen "onödiga" utifrån vita rock-synvinkeln även om vi tycker det är en del av charmen att förbättra hojarna. :tummenupp
 
Klart ni ska byta indikatorlampor killar! Försökte ju bara skämta lite. :rodnar
De flesta moddarna är ju egentligen "onödiga" utifrån vita rock-synvinkeln även om vi tycker det är en del av charmen att förbättra hojarna. :tummenupp

Du är förlåten, yonsson!!
 
Twintorsk Homebrew Special Limited Edition-Right on man!
Hasse D
Twintorsk Thruxton Superdön Diskbänk Edition - nu utrustade med Nuclearpower db killers :D
Jag måste ju ha den minst påkostade mest hemmasnickrade hojen i hela tråden.. hemgjort batterilåda, blinkersfästen, ljuddämpare, snabbgas, sadelskruvar, lackering ja fan vet allt.. än så länge har inget pajat iaf!
 
Provgasade lite med dämpningen i igår.. fan vad mycket tystare den blev.. förgasarhästarna gick o la sig.
Får nog ut o blåsa ur ullen med lite gas på rullen!
 
Provgasade lite med dämpningen i igår.. fan vad mycket tystare den blev.. förgasarhästarna gick o la sig.
Får nog ut o blåsa ur ullen med lite gas på rullen!

Heja Twintorsk friskt humör. På med rullen blås ur ullen! Heja, heja heja! :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top