Triumph Thruxton-tråden

Jag vet inte om det är en godkänd lösning. Jag skulle inte tro det, men det borde vara bättre än ingenting.

Jag har beställt dessa:
http://www.ebay.com/itm/Sportbike-R...Parts_Accessories&hash=item1c3158cf5a&vxp=mtr
http://www.ebay.com/itm/6pc-Diamond...arts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item23277b68a1

Edit: De översta är mindre, men har skruvinfästning; jag hoppas dock på att kunna ta bort den. Annars är ju ett alternativ att skruva fast plåten med reflexer, som amerikanerna gör; då har man ju åtminstone inte klistrat något på plåten. ;)

Edit 2: De här var ganska läckra: http://www.ebay.com/itm/4-VINTAGE-J...Parts_Accessories&hash=item258d8119ef&vxp=mtr

Den här länken...http://www.ebay.com/itm/6pc-Diamond...arts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item23277b68a1 verka vara ungefär samma som jag har..den självhäftande tapen på baksidan fick jag skära bort och limma med superlim istället.
 
Jag vet inte om det är en godkänd lösning. Jag skulle inte tro det, men det borde vara bättre än ingenting.

Jag har beställt dessa:
http://www.ebay.com/itm/Sportbike-R...Parts_Accessories&hash=item1c3158cf5a&vxp=mtr
http://www.ebay.com/itm/6pc-Diamond...arts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item23277b68a1

Edit: De översta är mindre, men har skruvinfästning; jag hoppas dock på att kunna ta bort den. Annars är ju ett alternativ att skruva fast plåten med reflexer, som amerikanerna gör; då har man ju åtminstone inte klistrat något på plåten. ;)

Edit 2: De här var ganska läckra: http://www.ebay.com/itm/4-VINTAGE-J...Parts_Accessories&hash=item258d8119ef&vxp=mtr

Tackar! jag tror att det blir mittenalternativet.
 
Nu har jag fått problem och behöver lite hjälp..för att få LED-konverteringen att funka måste blinkers-indikatorlampa bytas till LED också..jag har gjort så och första gången så lyste leden men så svagt att det inte går att se om det blinkar så jag köpte nya LED, lite kraftigare, men problemet kvarstår. Lamphållaren som LEDen sitter i är ganska långt ner i "gummit" (17) och behöver lyftas upp så att LEDen kommer närmare "den gröna" nr 18 på skissen. Någon som har haft isär och som vet om det går att lyfta själva hållaren ur gummit??? Nr 17 o 18 på skissen..det kan ju också vara att det går fram för lite ström till LEDen??? Fast med den vanliga lampan lyser det som fasen ju.. men då har jag "varningsblinkers", he he!!http://www.triumphcenteruppsala.se/index.php?action=viewparts&id=1000049
 
Last edited:
Nu har jag fått problem och behöver lite hjälp..för att få LED-konverteringen att funka måste blinkers-indikatorlampa bytas till LED också..jag har gjort så och första gången så lyste leden men så svagt att det inte går att se om det blinkar så jag köpte nya LED, lite kraftigare, men problemet kvarstår. Lamphållaren som LEDen sitter i är ganska långt ner i "gummit" (17) och behöver lyftas upp så att LEDen kommer närmare "den gröna" nr 18 på skissen. Någon som har haft isär och som vet om det går att lyfta själva hållaren ur gummit??? Nr 17 o 18 på skissen..http://www.triumphcenteruppsala.se/index.php?action=viewparts&id=1000049

Jag bytte indikatorlampan till LED och tyckte att det lös ungefär lika starkt/svagt som original glödlampa. Tror att det blir knepigt att flytta upp hållaren närmare glaset utan att riskera irreversibla experiment...

Om du vill kan jag skicka en av av mina dioder till dig så kan du exprimentera lite. Jag har ju bytt till Motogadget och har därför minst en att avvara. Bara att skicka ett PM med adressen så lägger jag det på lådan imorgon.

Johan
 
det kan ju också vara att det går fram för lite ström till LEDen???

Det är priset som du får betala för dina förgasarhästar. ;)

Skämt å sido... Kan du inte prova att öka lasten med ett motstånd, för att dra mer ström?

Edit: Eller bryt kretsen och mät strömmen för att säkerställa att dioden får vad den kräver (notera dock att strömmätningsfunktionen brukar vara extremt dålig på billiga multimetrar, så det är egentligen bättre att mäta spänningsfallet över ett referensmotstånd och leka lite med Ohms lag).
 
Last edited:
@ middelton.. jag har 6 st dioder nu och alla kan inte vara fel..måste vara nått med ström fram eller reläet som är ett biltema (feltema kanske) :(. Jag har beställt ett nytt relä från Lelles så får vi se. Vilka LED har du??

@alikzus..är helt handikappad när det kommer till elektricitet..fler än 2 sladdar och det är kört, ha ha!!
Seriemotstånd rekommenderas ofta till LED, men jag har läst om fler som konverterat utan motstånd med ovannämnda nybeställda relä (A9830044) så jag testar det först. Biltemas var nog för billigt!!
 
Last edited:
Värvade en ny medlem till tråden idag som verkade sugen på Vätternrundan.
Någon som har doodle-länken lätt tillgänglig? Man kanske skulle lägga in den i signaturen?
 
Värvade en ny medlem till tråden idag som verkade sugen på Vätternrundan.
Någon som har doodle-länken lätt tillgänglig? Man kanske skulle lägga in den i signaturen?

"Kör du också Thruxton? Eller Bonneville eller Scrambler? Häng med på The Triumph Thruxton Lake Vättern Tour 2014 den 28-29 juni. Gör din intresseanmälan här: http://doodle.com/ar9fyn579k5z9hcg" - från TMax500:s signatur.
 
@alikzus..är helt handikappad när det kommer till elektricitet..fler än 2 sladdar och det är kört, ha ha!!
Seriemotstånd rekommenderas ofta till LED, men jag har läst om fler som konverterat utan motstånd med ovannämnda nybeställda relä (A9830044) så jag testar det först. Biltemas var nog för billigt!!

Haha okej, då har vi lite olika utgångslägen; jag arbetar nämligen med elektronik. :P

Det blir ju helt klart en snyggare lösning om ett mer kapabelt relä fixar biffen.
 
@ middelton.. jag har 6 st dioder nu och alla kan inte vara fel..måste vara nått med ström fram eller reläet som är ett biltema (feltema kanske) :(. Jag har beställt ett nytt relä från Lelles så får vi se. Vilka LED har du??

Jag har sånna här:
http://newbonneville.com/html/idiot_light_conversion.html

Dom funkade som sagt bra tillsamman med Biltemas laddoberoende blinkersrelä (för europeiska bilar). Av hemsidan får man intrycket att det ska lysa som bara tusan men det gör det inte, jag märkte ingen direkt skillnad mot original.

Erbjudandet kvarstår om du ångrar dig.
 
Jag har sånna här:
http://newbonneville.com/html/idiot_light_conversion.html

Dom funkade som sagt bra tillsamman med Biltemas laddoberoende blinkersrelä (för europeiska bilar). Av hemsidan får man intrycket att det ska lysa som bara tusan men det gör det inte, jag märkte ingen direkt skillnad mot original.

Erbjudandet kvarstår om du ångrar dig.

Är ju samma som jag har och dom funkar dvs. dom lyser (blinkar) när jag sätter på strömmen men så svagt att det måste vara helmörkt för att upptäcka. Måste vara nått med reläet tror jag. Köpte från http://www.squaredeals-ltd.co.uk/id...lle-t100-se-thruxton-and-scrambler-6568-p.asp
Dom nya köpte jag här..http://www.stylingwebben.se/belysning-for-fordon/led-lampor/12-volt/instrumentbelysning/t5-w2x4-6d1

edit..ska lägga till att jag enbart bytt på blinkerindikatorn, inte dom andra. Kanske det som är felet??
 
Last edited:
edit..ska lägga till att jag enbart bytt på blinkerindikatorn, inte dom andra. Kanske det som är felet??

Kan inte mycket om el så teoretiseringen om varför och därför lämnar jag med varm hand över till någon annan. Empiri behärskar jag däremot och jag fick det att funka genom att endast byta blinkerindikatorn (dom sitter ju döknöligt till så lätjan slog till…).
 
Knöligt är det minsta man kan säga..har haft isär det 5 ggr nu utan resultat. Jag hoppas på reläfel he he!!
Egentligen spelar det ingen roll om det lyser eller inte, men jag ska besiktiga hojen snart och då behöver det nog funka!
 
Last edited:
Jag kan för övrigt tillägga att jag inte är imponerad över ljusstyrkan på EFIns idiotlampor, som är LED. Det är lätt att missa blinkersen om man har tankarna på annat. Min RD350 bröt själv efter en stund, jag funderar på att fixa det på min Thruxton också (det är lättare än att få skruvarna i hjärnkontoret på plats :P).
 
De har kanske ett motstånd inkapslat? De har ju uppenbarligen gjort något trick för att det skall bli bipolärt i alla fall; en PN-övergång brukar inte vilja leda i båda riktningarna. :P

Nu är det väl mest av akademiskt intresse men du har ju helt rätt. En PN-övergång kan aldrig bli bipolär som en glödlampa. Fast det duger nog inte med ett simpelt motstånd för att fixa bipolär. Kanske en diodbrygga som i en likriktare kan fixa det. Det orkar min hjärna i af inte utreda nu så jag släpper det.
 
Jag kan för övrigt tillägga att jag inte är imponerad över ljusstyrkan på EFIns idiotlampor, som är LED. Det är lätt att missa blinkersen om man har tankarna på annat. Min RD350 bröt själv efter en stund, jag funderar på att fixa det på min Thruxton också (det är lättare än att få skruvarna i hjärnkontoret på plats :P).

Kanske men skruvarna i mitt hjärnkontor börjar funka hyggligt nu efter 13 år med blinkers som inte bryter av sig själv. Körde i 17 år med en Suzuki GS 1000 -82 som hade den funktionen liksom växellägesindikator. Detta var självklart i början på åttiotalet fast finns knappt nu. Varför kan man fråga sig? Det var ju bra grejer och kan knappt kosta något som påverkar priset på en ny hoj. Däremot har man fortfarande kvar en sån idiotisk sak som en digital hastighetsmätare på min SV1000 -04.
 
Nu är det väl mest av akademiskt intresse men du har ju helt rätt. En PN-övergång kan aldrig bli bipolär som en glödlampa. Fast det duger nog inte med ett simpelt motstånd för att fixa bipolär. Kanske en diodbrygga som i en likriktare kan fixa det. Det orkar min hjärna i af inte utreda nu så jag släpper det.

Vitsen med dom här dioderna är ju att dom ska vara bipolära och inte behöva något motstånd. Allt enligt reklamen!!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top