Triumph Thruxton-tråden

Jag tvättade hojen, som såg förjävlig ut, i måndags och tog lite bilder som utlovat; hoppas att ni har kunnat sova otåligheten till trots. ;) Det finns fler bilder och jag kommer att lägga upp dem på min hemsida, på sikt.

Apropå must-diskussionen: Nej tack till light-läsk, men ja tack till "single malt whisky". Jag dricker ändå bara läsk i form av groggar, must undantaget. :P

joker_sprocket_cover.jpgmaund_fek_0.jpgmaund_fek_1.jpgmaund_fek_2.jpgmonza_tank_cap.jpg

Edit: Den blå riskokaren i bakgrunden, på några av bilderna, är min "svärfars" pendlarhoj.
 
Last edited:
Snyggt!!
Får man komma med ett tips? Måla låset (den gula delen) med svart sprayfärg. Det gör att låset nästan "försvinner", visuellt. Det kan sitta på nästan utan att det syns.
 
Snyggt!!
Får man komma med ett tips? Måla låset (den gula delen) med svart sprayfärg. Det gör att låset nästan "försvinner", visuellt. Det kan sitta på nästan utan att det syns.

Vadå, tycker du inte att det är snyggt? ;) Skämtåsido, det skulle jag ju faktiskt kunna ta och roa mig med. Tänkte ändå köpa sprayfärg för att göra något åt de där anskrämligt blanka topparna på fejk-förgasarna.

Det bör noteras att fram-blinkersen skall bytas också, utifall någon undrade. :P
 
Jodå. Det är jättefint.;) Har själv precis ett sådant lås. I samma färg. Som jag har målat svart. Se foto (hittade en gammal garagebild från 2011). Låset syns knappt mot det svarta i bakgrunden.

IMG_0095.jpg
 
Jag tvättade hojen, som såg förjävlig ut, i måndags och tog lite bilder som utlovat; hoppas att ni har kunnat sova otåligheten till trots. ;) Det finns fler bilder och jag kommer att lägga upp dem på min hemsida, på sikt.

Apropå must-diskussionen: Nej tack till light-läsk, men ja tack till "single malt whisky". Jag dricker ändå bara läsk i form av groggar, must undantaget. :P

Edit: Den blå riskokaren i bakgrunden, på några av bilderna, är min "svärfars" pendlarhoj.

Jäkligt snygg hoj men jag ser att du glömt att göra "The yonsson mod" fast det kanske inte går att göra med det styret?
 
Framblinkers på plats och allt lyser som det ska..MEN det räcker inte att bara byta till ett LED-relä, man måste även byta indikatorlampan till en LED..annars blinkar alla samtidigt! Jag köpte sådana LED men dom visade lite för dåligt ljus..nya på ingång dock!! Nytt 520-drivpaket med vackert röd kedja!!
P1010229.jpgP1010230.jpgP1010231.jpg
 
Last edited:
Jäkligt snygg hoj men jag ser att du glömt att göra "The yonsson mod" fast det kanske inte går att göra med det styret?

Det vet jag inte, men jag har inte glömt något: Jag har, bland annat, en D9-bracket och Woodcraft-clipons liggandes här hemma, men det kommer att dröja några veckor innan jag har tid att fixa med det.

På lördag tänkte jag försöka montera British Customs Power Pack och programmera om insprutningen med en map från Triumph Twin Power.
 
Framblinkers på plats och allt lyser som det ska..MEN det räcker inte att bara byta till ett LED-relä, man måste även byta indikatorlampan till en LED..annars blinkar alla samtidigt! Jag köpte sådana LED men dom visade lite för dåligt ljus..nya på ingång dock!! Nytt 520-drivpaket med vackert röd kedja!!
View attachment 403989View attachment 403990View attachment 403991

Fin kedja, men vad är det för ultrabrutalt tjorör du har på den där raketen??
 
Du menar avgaset?? Mitt vanliga Zard 2-1. Är nog kompaktkameran som ljuger lite!
"Innerröret" som syns är min "specialtillverkade" db-killer som är lite "tjockare" än original och ger både "bättre" ljud och effekt.
 
Last edited:
Du menar avgaset?? Mitt vanliga Zard 2-1. Är nog kompaktkameran som ljuger lite!
"Innerröret" som syns är min "specialtillverkade" db-killer som är lite "tjockare" än original och ger både "bättre" ljud och effekt.

Ja det såg väldans grovt och stubbigt ut på bilden!
Funderar själv på att slänga in perforerade plåtrör och lite ull i mina. Vill ha lite dovare ljud.. vasst och plåtigt smatter är inte så snyggt!
Effekten är inte så noga sålänge det är standard++ :)
 
Här står det att man skall lyfta hojen med en domkraft för att kunna plocka av bakhjulet och lyfta ur luftboxen:
http://www.british-customs.com/pdf/Install - BC803-001 Bonni & Thruxton ARK.pdf

Fungerar det? Räcker det? Hur skulle ni göra för att göra det jobbet? Borde jag komplettera med ett depåstöd från Biltema för att stabilisera fronten; för visst gick det att använda utan alltför stora modifieringar?
 
Här står det att man skall lyfta hojen med en domkraft för att kunna plocka av bakhjulet och lyfta ur luftboxen:
http://www.british-customs.com/pdf/Install - BC803-001 Bonni & Thruxton ARK.pdf

Fungerar det? Räcker det? Hur skulle ni göra för att göra det jobbet? Borde jag komplettera med ett depåstöd från Biltema för att stabilisera fronten; för visst gick det att använda utan alltför stora modifieringar?

Har du den typen av domkraft som i anvisningen så fungerar det. Jag var på besiktningen igår och då lyfte de upp hojen med en sån fast det var ganska vingligt tills han drog fast ett spännband över sadeln ner i golvet. Skulle nog ändå rekommendera ett depåstöd för att lyfta bakändan.
 
Här står det att man skall lyfta hojen med en domkraft för att kunna plocka av bakhjulet och lyfta ur luftboxen:
http://www.british-customs.com/pdf/Install - BC803-001 Bonni & Thruxton ARK.pdf

Fungerar det? Räcker det? Hur skulle ni göra för att göra det jobbet? Borde jag komplettera med ett depåstöd från Biltema för att stabilisera fronten; för visst gick det att använda utan alltför stora modifieringar?

Vitsen med domkraften är att du får lite mer plats att avlägsna luftboxen. Svingen "faller" ner lite och ger mer plats. Biltemas främre depåstöd har väl inte fått den bästa kritiken vad gäller stabilitet. Ett bättre val är väl den här domkraften från BT som lyfter hela hojen..http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/MC-lyft-680-kg-82414/ Jag har en liknande sen 15 år och den funkar mycket bra.
och för fram..http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Motorcykelstod-41008/
 
Last edited:
Japp man vill ha ner svingen en del för att få ut boxen, gjorde det i vintras och det rekommenderas starkt! Vägrar man köpa lift och gillar att leva farligt kan man ta domkraften mot ramen innan svingen och ställa den på stödet på andra sidan. Men köp en lift istället.
Sen tar du upp nålen ett hack plus ett shims, och stoppar i 140 mainjet.
 
Jag har ingen lust att leva farligt (i det här avseendet), så det blir nog att investera i den mc-lyften som thruxtonerich länkar.

thruxtonerich: Du använder alltså både lyft och framhjulsstöd?

Twintorsk: Jag har en EFI, så jag har köpt TTP tune #11 istället (och förpestat min stackars Mac med en Win7-installation för att kunna köra TuneECU).

Edit: Jag har läst lite på RAT-forumet och istället för att ta bort bakhjulet så kan man tydligen lossa de bakre stötdämparna; oavsett vilket så behöver jag ju dock få upp hojen i luften.
 
Last edited:
Vill bara säga att det är inga problem att ta bort luftboxen med hojen på depåstöd. Både jag och 1014 har klarat det utan större besvär.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top