Triumph Thruxton-tråden

Hur går det annars yonsson, byter Twintorsk kopplingfjädrarna? Det är snart vår!
Har missat detta inlägg. Jag tänkte att vi kör på ursprungsplanen om det fortfarande känns ok för dig.
Det kan ju vara så att du har hela häcken full hela våren och i så fall får jag väl tjata lite på twintorsken. Han ville ju hänga med upp. Jag ska beställa de närmaste dagarna tänkte jag.

Det som behövs är väl:
Packning, vänster sida (från Johans mc?)
Hårdare fjädrar (Bestforbritts)
Olja (biltema) - Hur många liter behövs?
Behövs det någon typ av tätningspasta?
 
Har missat detta inlägg. Jag tänkte att vi kör på ursprungsplanen om det fortfarande känns ok för dig.
Det kan ju vara så att du har hela häcken full hela våren och i så fall får jag väl tjata lite på twintorsken. Han ville ju hänga med upp. Jag ska beställa de närmaste dagarna tänkte jag.

Det som behövs är väl:
Packning, vänster sida (från Johans mc?)
Hårdare fjädrar (Bestforbritts)
Olja (biltema) - Hur många liter behövs?
Behövs det någon typ av tätningspasta?

Går väl i 3,5 l olja så 4 l från BT går det åt. Ingen tätning behövs förutom packningen. Köp gärna med nya skruvar till kopplingen, 4 st, eftersom dom är rätt dålig kvalité på original. Jag har dragit av några trots momentnyckel. Jag köpte BT:s rostfria insex M6x30 + brickor som ersättning. Eller här..nr 2 på skissen..http://www.triumphcenteruppsala.se/index.php?action=viewparts&id=1000014
 
Jag blir alltid tokig när jag skall försöka att få tillbaka sadeln. Kan någon bidra med en bild på flärpen fram till? Jag börjar nästan att misstänka att min har gått av (alternativet är att jag är förbannat fumlig).
 
Det är svårt att få den på plats. Att passa in flärpen framtill med "krokarna" undertill. Jag brukar behöva försöka ett par gånger innan jag lyckas. Men det har blivit bättre med tiden. Kanske blir sadeln lite tillplattad framtill med åren? Så att den är enklare att få plats? Min helt nya sadel var svårare att få på plats än den gamla inslitna.

Har du kollat att inte el-kabelaget under sadeln har hamnat snett/fel och stjäl några millimeter i onödan?

EDIT: Se fotot. Flärpen är lite fnasig i framkant. "Insliten".

he7ymadu.jpg



EDIT2: stevie, såg ditt inlägg om sadel. Jag har visserligen bytt sadel, men vill behålla den gamla. En vacker dag vill jag kanske byta tillbaka...
 
Last edited:
Vi har vår i luften! :)

Idag inleder caféracer-gänget i Göteborg officiellt våren genom att samlas på Kafé Marmelad i Majorna kl. 14 (Mariagatan, nära Mariaplan). Häng på den som vill!

Vi lär inte bli så många. Det är ju mars och inte särskilt varmt ute. Men man måste börja någon gång! :)

(Lite OT: Jag körde c:a 15 mil i söndags (med Sprinten - kåpa å sånt) och det var överraskande bra, faktiskt. Frös inte ens. Fast hade då många lager kläder på mig...

Vägarna var också överraskande bra. Den korta vintern med barmark sedan mer än sex veckor verkar ha medfört att det inte är särskilt mycket grus ute. Vi körde norr om Lygnern, Hällingsjö osv och väglaget var som sagt helt ok med tanke på att det bara är mars.)
 
TMax500: Tack; det ser ut som på min.

Det kan vara så att lite kablage har flyttat på sig; jag satte nämligen tillbaka batteriet igår.

Jag får göra ett nytt försök.. Någon gång skall man väl lära sig. :P
 
Jag vet att det har diskuterats tidigare, men mitt minne äro suddigt! Var köpa bra och prisvärt batteri? Efter tio år verkar det nu vara dags att byta..
 
Last edited:
Varför gå över ån...
Har du kollat med batterihandlarn i Barkargärdet?

Du har en poäng där. Kolla nära först!

Annars har jag detta att säga om batterier efter mer än 40 år som fordonsägare. ( Jag har ägt fordon med allt mellan 1 och 8 cylindrar förutom 3, 5 och 7) Triple bör jag ju ha innan masken går treskift i kroppen men 5 och 7? Finns det?

Oavsett så anser jag batterier till alla dessa fordon vara ett minimalt problem. Original Yuasa i min Suzuki höll i 10 år. Sen satte jag i ett pirat från Biltema ( OBS! Biltema säljer batterier men tillverkar fan inga så hur vet jag att inte detta också var ett Yuasa?) Nåväl, det höll i af bara i 120 månader innan det gav upp.

Ett riktigt dåligt MC-batteri har jag en gång köpt från självaste hovleverantören Clas Ohlsson. Det varade i typ 10 sekunder. Kan ha berott på att jag inte mätte höjden tillräckligt noggrant och batteriet var något högt. Så när jag satte mig på sadeln till min T120-68 Så kortslöts batteriet av plåtunderdelen i sadeln. Fast jag är inte säker att det var det som orsakade att batteriet inte höll. CO har ju slutat sälja MC-batterier så de var kanske kass.:)

Ett enda dåligt batteri på 40 år. Slutsats! Köp vad fan som helst som är billigt. Det har jag gjort.

Sen kommer vi in på överkurs om man vill spara in vikt. Då börjar det väl heta Shorai eller nåt.

Fast det är inte aktuellt för mig som först kan spara in typ 20 kg på min egen kroppsvikt.
 
Du har en poäng där. Kolla nära först!

Annars har jag detta att säga om batterier efter mer än 40 år som fordonsägare. ( Jag har ägt fordon med allt mellan 1 och 8 cylindrar förutom 3, 5 och 7) Triple bör jag ju ha innan masken går treskift i kroppen men 5 och 7? Finns det?

Oavsett så anser jag batterier till alla dessa fordon vara ett minimalt problem. Original Yuasa i min Suzuki höll i 10 år. Sen satte jag i ett pirat från Biltema ( OBS! Biltema säljer batterier men tillverkar fan inga så hur vet jag att inte detta också var ett Yuasa?) Nåväl, det höll i af bara i 120 månader innan det gav upp.

Ett riktigt dåligt MC-batteri har jag en gång köpt från självaste hovleverantören Clas Ohlsson. Det varade i typ 10 sekunder. Kan ha berott på att jag inte mätte höjden tillräckligt noggrant och batteriet var något högt. Så när jag satte mig på sadeln till min T120-68 Så kortslöts batteriet av plåtunderdelen i sadeln. Fast jag är inte säker att det var det som orsakade att batteriet inte höll. CO har ju slutat sälja MC-batterier så de var kanske kass.:)

Ett enda dåligt batteri på 40 år. Slutsats! Köp vad fan som helst som är billigt. Det har jag gjort.

Sen kommer vi in på överkurs om man vill spara in vikt. Då börjar det väl heta Shorai eller nåt.

Fast det är inte aktuellt för mig som först kan spara in typ 20 kg på min egen kroppsvikt.

Jag har en trippel du kan få billigt om du känner suget.. Med nytt yuasabatteri köpt av självaste TMAX - det du!
(Och den är gul..)
 
Annars har jag detta att säga om batterier efter mer än 40 år som fordonsägare. ( Jag har ägt fordon med allt mellan 1 och 8 cylindrar förutom 3, 5 och 7) Triple bör jag ju ha innan masken går treskift i kroppen men 5 och 7? Finns det?

Ägde en Audi 100 en gång med 5 cyllar. men 7...?
 
Är det 28-29 juni som gäller för Vättern rundan?
Och ni från västra sverige vilken väg tar ni upp till Askersund, och var möter ni upp varandra.

Vet inte än om jag kan hänga med, men om jag kan så åker jag upp till Trollhättan dagen före, och sen ansluter till er när ni letar er upp mot Askersund
 
Yes, DavidA, det är 28-29/6 som är alternativ 1. Med 5-6/7 som reserv ifall naturen är emot oss (=för mycket regn).

Och ja, vi har brukat köra Trollhättevägen från Göteborg upp i Göta älv-dalen för att möta upp dem som kommer från de trakterna (Snapphanen) och Bohusfolket (BJN, 1014 x 2). Så det du funderar på låter som en bra variant. Bara att hänga på! :)
 
Last edited:
Ägde en Audi 100 en gång med 5 cyllar. men 7...?

De inte helt ovanliga VW modellerna Golf, Passat, bora har haft fem cylindrar. Samma motor fanns även i några Seat.
http://cdn.blocket.com/static/2/images_full/41/4155974444.jpg

OK, jag tänkte bara hoj men skrev inte det. Har ju själv haft en femcylindriga Audi.:brinnerup

Jag har en trippel du kan få billigt om du känner suget.. Med nytt yuasabatteri köpt av självaste TMAX - det du!
(Och den är gul..)

Det som lockar mest är ju trippel å så färgen då. Om jag köper din gula triple och 1014's gula radfyra så har jag tre gula hojar med 2, 3 och 4 cylindrar. Kanske ska börja samla på gula hojar så här nu till påsk??? Kan jag sen få tag på en gul Yamha SR 500 stånka så är ju kvartetten fullständig. :D
 
Så, nu sitter det nya sulor på :). Michelin Pilot Road 3 bidde det. Det gamla välkända roadsmartkonceptet med 150/70 o 110/80. Förvisso bara kört någon halvannan mil i regn hemåt i lugnt tempo, men en sak kan konstateras ändå. Dom gamla Metzelerdäcken ålade sig fram över varenda ojämnhet som fanns. Tyckte det räckte att man sneddade över en vit linje så vajade bakänden till. Nu känns det stabilt o spårsäkert. Är övriga egenskaper i paritet så kommer jag att bli mycket nöjd. Blir det nu bara torrt, varmt o lite mindre att göra på jobbet så blir farbror glad.
 
Last edited:
någon här inne som har koll på storlek på tätnings ringen som byts vid oljebyte? finns på biltema kanske?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top