Triumph Thruxton-tråden

Så, nu sitter det nya sulor på :). Michelin Pilot Road bidde det. Det gamla välkända roadsmartkonceptet med 150/70 o 110/80. Förvisso bara kört någon halvannan mil i regn hemåt i lugnt tempo, men en sak kan konstateras ändå. Dom gamla Metzelerdäcken ålade sig fram över varenda ojämnhet som fanns. Tyckte det räckte att man sneddade över en vit linje så vajade bakänden till. Nu känns det stabilt o spårsäkert. Är övriga egenskaper i paritet så kommer jag att bli mycket nöjd. Blir det nu bara torrt, varmt o lite att göra på jobbet så blir farbror glad.

Tja, däcken kommer du inte att bli ledsen för i a f. Riktigt bra däck. ( Nästan i klass med Dunlops:rolleyes:)
 
Last edited:
någon här inne som har koll på storlek på tätnings ringen som byts vid oljebyte? finns på biltema kanske?

Jag har ett sortiment med sådana som jag brukar använda. Köpt från Louis.de. Biltema har säkert motsvarande men jag tror ju inte att de säljer enstaka av den typen kopparpackning. Fast säkert vet jag ju inte.
 
Jorå visst säljer dom lösa kopparbrickor på biltema, servicedisken brukar ha dom, men måttet får du leta upp för jag har det inte i huvudet..
 
Jorå visst säljer dom lösa kopparbrickor på biltema, servicedisken brukar ha dom, men måttet får du leta upp för jag har det inte i huvudet..
Kom ihåg att glödga kopparbrickor innan montage. De gamla kan användas oändligt många ggr och de nya blir hårda på hyllan och måste åxå glödgas. Jag gjorde ett test när jag hade tillgång till härdugn med topplockspackning till Meriden traja i koppar. Den gången värmnde vi packningen snabbt orange med gas och doppade i kallt vatten som regel men jag hade läst i ett produktblad fr en kopparleverantör att ämnet skulle värmas runt 30 minuter i specificerad temp innan kall bad. Jag provade bägge varianter med flång nya kopparpackningar och det var stor skillnad. Den från härdugnen kändes mjuk som marsipan och man kan lätt förstå att denna tätar ojämnheter bäst.
Lycka till
Hasse D
 
Kom ihåg att glödga kopparbrickor innan montage. De gamla kan användas oändligt många ggr och de nya blir hårda på hyllan och måste åxå glödgas. Jag gjorde ett test när jag hade tillgång till härdugn med topplockspackning till Meriden traja i koppar. Den gången värmnde vi packningen snabbt orange med gas och doppade i kallt vatten som regel men jag hade läst i ett produktblad fr en kopparleverantör att ämnet skulle värmas runt 30 minuter i specificerad temp innan kall bad. Jag provade bägge varianter med flång nya kopparpackningar och det var stor skillnad. Den från härdugnen kändes mjuk som marsipan och man kan lätt förstå att denna tätar ojämnheter bäst.
Lycka till
Hasse D

Jag har glödgat (cherry red) och kylt många topplockspackningar till T120 650 samt en del andra kopparpackningar och de blir alltid bättre än nya. Metoden du beskriver med ugn har jag aldrig provat men det låter som om den vore bra.

EDit: Precis som Hasse D säger så tar en kopparpackning aldrig slut. Det går att förnya och förnya och..........
Å alltid blir det bättre än att ta en ny från hyllan. Cool! :-)
 
Last edited:
Kom ihåg att glödga kopparbrickor innan montage. De gamla kan användas oändligt många ggr och de nya blir hårda på hyllan och måste åxå glödgas. Jag gjorde ett test när jag hade tillgång till härdugn med topplockspackning till Meriden traja i koppar. Den gången värmnde vi packningen snabbt orange med gas och doppade i kallt vatten som regel men jag hade läst i ett produktblad fr en kopparleverantör att ämnet skulle värmas runt 30 minuter i specificerad temp innan kall bad. Jag provade bägge varianter med flång nya kopparpackningar och det var stor skillnad. Den från härdugnen kändes mjuk som marsipan och man kan lätt förstå att denna tätar ojämnheter bäst.
Lycka till
Hasse D

Helt rätt att kopparpackningar kan återanvändas hur många som helst men förutsättningen är att man inte drar för hårt!

Den som drar för hårt får en deformerad packning som får svårare att täta. Är ytan där packningen ska sitta dessutom inte ren och slät blir det ännu svårare att täta. :(
Den okunnige tar det som en anledning att alltid byta istället för att inse att det krävs känsla och kunskap.

Vi vet vilken grupp vi tillhör!:D
 
Helt rätt att kopparpackningar kan återanvändas hur många som helst men förutsättningen är att man inte drar för hårt!

Den som drar för hårt får en deformerad packning som får svårare att täta. Är ytan där packningen ska sitta dessutom inte ren och slät blir det ännu svårare att täta. :(
Den okunnige tar det som en anledning att alltid byta istället för att inse att det krävs känsla och kunskap.

Vi vet vilken grupp vi tillhör!:D

Jag har varken bytt eller glödgat min packning då min är av nån slags alu.. Aldrig haft nåt läckage heller för den delen.. Och släckglödgning av koppar är elementär kunskap för oss smedhalvor!
 
Jag har varken bytt eller glödgat min packning då min är av nån slags alu.. Aldrig haft nåt läckage heller för den delen.. Och släckglödgning av koppar är elementär kunskap för oss smedhalvor!

Original är de det eftersom salt, koppar och aluminium inte är en bra kombination. Inte ett stort problem om man inte kör mycket på saltade vägar så därför kör jag med kopparpackningar istället för att köpa original...

Men vi måste föra vår kunskap vidare för alla får den inte med modersmjölken! :)
 
Japp, det gör den. Kan förvisso bero på att det är min ?. Jobbar på Kungsgatan 10. Så jag kan gå förbi på lunchen o klappa den lite.
Ja, jag var nästan säker på att det var din, särskilt med tanke på var du jobbar. Men kunde inte reg. numret. Därför bara nästan säker! :)
 
Har alla krupit tillbaka i idet?? Själv går jag lite sömndrucken fortfarande!! Har i alla fall fått hem alla grejerna!
 
Nä då. Inte somnat om. Jag tar en tur i morgon!

Några tappra själar ur Caféräser-flocken i Göteborg samlas vid Mariaplan i morgon kl. 14 för en fika och eftermiddagstur i solen. Så är du i närheten med din Thruxton, eller annan cafébajk, så vet du vart du skall köra! :)
 
Nä då, inget ide här inte. Sitter just o lunchar i Askersund. På väg till hufvudstaden. Tillbaka på söndag. 100 mil på helgen tycker jag är ett minimum ��
 
Hoj köpt, svart 2009:a, ska köra hem den från England om ett par veckor, ska se om jag kan stuva om schemat och följa med runt Vättern, blir då andra gången på två veckor :D
 
Härligt att höra!
Finns det nå'n smiley för avundsjuk?
Själv har jag just fått hem fram och bakdrev från Johans. Och då måste jag fråga er erfarna gossar på forumet-skall det inte vara skuldror på tänderna nuförtiden??? Mitt gamla bakdrev har snurrat drygt 2000mil men det nya jag erhållit ser faktiskt likadant ut i profil. Säljs det sämre drev för att öka konsumtion???Det drev jag fått från Johan's är tillverkat i Tajlant via US of amerika. Pirat alltså när man efterfrågat ett original.Vad har ni andra för erfarenheter???
Hasse D
Jag ska ut o lufta lilla pärlan nuu jag!
 
Det säljs piratdrev till 99% för att original dreven är mycket dyrare. Jag vet inte vem som tillverkat dina drev
men jag tror inte Johans säljer tvivelaktiga drev.:)
 
Jag köpte renthal bakdrev i alu mest för att det var snyggt eloxerat.. kan inte tänka mig att det håller ens hälften så länge som stål..?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top