Triumph Thruxton-tråden

Tittar man i länken till Doodle så är det två helger som leder och då faktiskt alla som skrivit upp sig kan. Nämligen lö-sö 28-29 juni och lö-sö 5-6 juli.

TMax500 och jag har haft en kortare överläggning och föreslår att vi redan nu bestämmer helgen 28-29 som tidpunkt för årets Vätterntur. Vi håller 5-6 juli öppen som reserv utifall vädret ser vidrigt ut den första helgen.

Som första förslag för boende så får väl Rocksjön gälla även detta år. http://www.rocksjon.se/vandrarhem/

Jag tog faktiskt och bokade rum redan nu för att kolla hur det fungerade. Ett enkelrum med hotellstandard kostar 729 kr. Det finns billigare om man delar toalett/bad och bor man flera i ett flerbäddsrum blir det så klart också billigare per person.

Avbokningsregeln är: Gratis att avboka tom 2014-06-26 så det är lika bra att boka direkt.

EDIT: Förra året var det problem att boka direkt från A6 hemsida. Man var tvungen att boka från fredagen. Kan vara så i år också. Jag bokade här och det fungerade bra.

EDIT2: Vi är nu uppe i 14 anmälda. Ska vi inte ha något igenkänningstecken på oss när vi blir så många.

Jag hittade den här. 18 kvar. Ska jag köpa in alla?

Mycket bra idé! Tror jag såg en liten flagga på pinne, i samma färg, att sätta fast på hjälmen som vi också skulle kunna ha!! :yoparty
 
Hallåj!
Ursäkta ”inbrottet” i planeringen av Vätternturen. Funderar på att köpa en Thruxton i England i vår och tänkte höra om ni har tips på hur man smidigast byter strålkastaren till en som är godkänd för högertrafik? Enklast att köpa en ny från närmsta Triump-handlare? Är de komplicerade att byta?
Mvh, Calle
 
Hrm, jag borde visst logga in här oftare*…

Jag har pratat med Johans MC, det var ju de som sa att jag är tvungen att lyfta bort alltihop. Inte för att jag verkar ha behövt det än, har inga problem haft, men ändå.

Men intressant om det alls går att göra, för när jag lyfter upp tanken såpass som jag själv tycker att jag kan med, så hittar jag verkligen ingenstans att få in några verktyg. Vore djupt tacksam för en video, som sagt.

Hursomhaver, har hon kvar SAIS måste ju den bort omedelbums! Sånt kan man inte köra omkring med..
 
Last edited:
Hallåj! Ursäkta ”inbrottet” i planeringen av Vätternturen. Funderar på att köpa en Thruxton i England i vår och tänkte höra om ni har tips på hur man smidigast byter strålkastaren till en som är godkänd för högertrafik? Enklast att köpa en ny från närmsta Triump-handlare? Är de komplicerade att byta? Mvh, Calle
Det är bara att "bryta på"! :) Fråga nicket Johan Olers här på SH hur han gjorde när han tog in sin hoj från England. Om han bara bytte glas, eller reflektor eller vad. Att byta hela lampan verkar onödigt. Dessutom är där en massa kabelage, småtrångt och pilligt, lärde jag mig härom veckan när jag bytte blinkers... (Fast det är kanske jag som är en dålig mekaniker?)

Hälsa Johan från mig ifall han undrar hur du hittade honom!
 
Last edited:
Hrm, jag borde visst logga in här oftare*… Jag har pratat med Johans MC, det var ju de som sa att jag är tvungen att lyfta bort alltihop. Inte för att jag verkar ha behövt det än, har inga problem haft, men ändå. Men intressant om det alls går att göra, för när jag lyfter upp tanken såpass som jag själv tycker att jag kan med, så hittar jag verkligen ingenstans att få in några verktyg. Vore djupt tacksam för en video, som sagt.
Förlåt en glömsk, men det var ju så länge sedan vi hörde av dig att jag inte ens minns vad problemet var. Om det nu är/var ett problem? ("Inte för att jag verkar ha behövt det än, har inga problem haft, men ändå.") Säkert fler som är lika glömska som jag... Något med tändstiften??
 
Det är bara att "bryta på"! :) Fråga nicket Johan Olers här på SH hur han gjorde när han tog in sig hoj från England. Om han bara bytte glas, eller reflektor eller vad. Att byta hela lampan verkar onödigt. Dessutom är där en massa kabelage, småtrångt och pilligt, lärde jag mig härom veckan när jag bytte blinkers... (Fast det är kanske jag som är en dålig mekaniker?)

Hälsa Johan från mig ifall han undrar hur du hittade honom!

Tusen tack för tips, ska skicka ett pm till Johan.
 
Hrm, jag borde visst logga in här oftare*…

Jag har pratat med Johans MC, det var ju de som sa att jag är tvungen att lyfta bort alltihop. Inte för att jag verkar ha behövt det än, har inga problem haft, men ändå.

Men intressant om det alls går att göra, för när jag lyfter upp tanken såpass som jag själv tycker att jag kan med, så hittar jag verkligen ingenstans att få in några verktyg. Vore djupt tacksam för en video, som sagt.

Jo jag minns, trodde sais var bortplockat på din hoj, sitter det kvar är det svårt att skruva ur stiften på ett 'normalt' sätt. Men tanken är ju inte jättejobbig att lyfta bort den där gången vart åttonde år när man behöver byta stift :)
 
Skulle behöva ha en ny sadel, alltså den vanliga thruxton-sadeln. Någon som moddat, köpt gelsadel eller någon annan variant o gärna skulle bli av med sin original, för en skälig summa naturligtvis, då den ändå bara ligger o samlar damm :).
 
Boende för Vätternrundan är bokat (första helgen).

Och i fredags dök det upp ett paket från British Customs innehållandes bland annat ett par rovdjur. :banana
 
Tänkte höra om det är någon av er som lackerat sina motorkåpor?
Är det pulverlackering som är att föredra?
Är man tvungen att plocka bort nållager (växelförare), likaså kopplingsmekanism, eller kan man maskera baksidan och typ plugga hålen?
Vad kan man räkna med att det kostar om man ska pulverlacka kåporna?
 
Tänkte höra om det är någon av er som lackerat sina motorkåpor?
Är det pulverlackering som är att föredra?
Är man tvungen att plocka bort nållager (växelförare), likaså kopplingsmekanism, eller kan man maskera baksidan och typ plugga hålen?
Vad kan man räkna med att det kostar om man ska pulverlacka kåporna?

Jag har pulverlackat mina motorkåpor svarta för flera år (2005 eller 2006) sedan och det håller mycket bra. Först glasblästring (plugga hålen), sedan tvättning..maskera av baksidan, plugga hålen igen, lacka. Viktigt att pulvret är rätt kvalité för utomhusbruk men det vet säkert lackaren..pris har jag inget eftersom jag har "kompispris".
 
Btw, utöver Haynes (som jag antar att ganska många har) så har jag även kostat på mig Triumphs servicehandbok. Så om någon har behov att ett referat ur den någon gång, skicka mig ett PM. :)
 
Jag har precis varit nere i garaget och påbörjat förberedelserna inför säsongen, men upptäckte till min fasa att den har läckt lite olja. :(

Någon här som har erfarenhet utav det?

Jag skall studera sprängskisserna nu, men den började att se fuktig/oljig ut strax ovanför till höger om oljefiltret (den står på sidostödet så högersidan blir ju uppåt), ungefär där det sitter någon form av sensor(?). Sedan har det runnit åt vänster och det hängde en droppe på oljefiltret och oljepluggen. Runt om vid packningen till bottendelen så såg det dock torrt; det är ju alltid något. Jag har dock försökt att torka rent och lagt ut en tidning för att se om jag kan lokalisera det bättre.

Tur att jag har mer än ett års garanti kvar och inte har gjort några modifikationer utöver BCs tumskruvar till kåpor och sadel. Övriga modifikationer får vänta tills jag är säker på att den inte läcker längre (och jag som hade tänkt montera rovdjuren egentligen *suckar*).

Edit: Sensorn visade sig vara neutralswitchen och den kan tydligen börja läcka. Jag får kontrollera igen imorgon.
 
Last edited:
ImageUploadedByTapatalk1394725877.651133.jpg

Nybesiktigad och glad (både hojen och jag).
Redo för vårens krokiga 70-vägar (både hojen och jag)! :)
 
Då har jag mailbokat ett enkelrum för första helgen. Ska bli sjukt kul som vanligt. Hoppas bara på uppehåll !
Det gick bara att boka via mail.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top