Triumph Thruxton-tråden

Ja man kan ju ha en passande sadel för att flickorna man möter skall kunna vara med och åka. Men mer avancerad var en hojkompis till mig på 90talet. När hans sambo inte såg och stannade hemma brukade han ha med en extra hjälm! Var detta ett förutseende beteende eller bara ett tecken på desperation???
Jag nämner inte hans namn- han bor tillsammans med en annan flicka idag...
Hasse D
 
Snyggt jobbat "torsken"..själv lägger jag alla planerade moddar för hojen på hyllan till förmån för nytt macroobjektiv och lite senare en ny digital systemkamera..det är lite för dyrt med 2 hobbysar. För hojen blir det bara byte blinkers och drivpaket som redan är inköpta.
 
Snyggt jobbat "torsken"..själv lägger jag alla planerade moddar för hojen på hyllan till förmån för nytt macroobjektiv och lite senare en ny digital systemkamera..det är lite för dyrt med 2 hobbysar. För hojen blir det bara byte blinkers och drivpaket som redan är inköpta.

Ja det kanske räcker att ha sveriges kanske vassaste traja (utan turbo)? :D
Själv hamnade jag i indien och åker asiens kanske slöaste enfield i några veckor.. tur att hojen inte behöver mer dyrt innan säsongen. Resten av krutet lär gå till att sätta ihop yamatrepipen..
 
Ja det kanske räcker att ha sveriges kanske vassaste traja (utan turbo)? :D
Själv hamnade jag i indien och åker asiens kanske slöaste enfield i några veckor.. tur att hojen inte behöver mer dyrt innan säsongen. Resten av krutet lär gå till att sätta ihop yamatrepipen..

Erich är en förnuftig man och har kommit till insikt. :rolleyes: Vi ska inte lägga mer pengar på dessa slösbössor.

Själv inskränker sig mina ev, moddar denna vinter till att sätta på en ny dekal på vardera hojen. Om jag har råd att ta ett par av min samling vill säga.:)

EDIT: Vi ska ju ha några till din också Twintorsk!
 
Blir ingen hoj på ett bra tag så jag kränger av det lilla jag hann köpa!









1100:- inkl frakt
 
Då så. Då var den nya sadeln på plats. Se foton. Inte provkörd ännu, förstås. Den riktiga utvärderingen kommer i vår. Och när jag tröttnat så byter jag kanske tillbaka?

// Stor-moddaren

Sadel av, två skruvar. Nya sadeln uppackad.
Sadel av.jpg Sadel ny.jpg

Monterat och klart, vy nr 1. Och vy nr 2.
Sadel på 1.jpg Sadel på 2.jpg

Erfarenhet: den här sadeln är "fetare" i måtten baktill än originalsadeln, så det var pilligare att komma åt att sätta dit sadelskruvarna. Krävde lite av urmakarhänder och extra god belysning för att hitta i mörkret (kanske bara ett problem för oss som blivit något medelålders? ;))
 
Last edited:
Då så. Då var den nya sadeln på plats. Se foton. Inte provkörd ännu, förstås. Den riktiga utvärderingen kommer i vår. Och när jag tröttnat så byter jag kanske tillbaka?

// Stor-moddaren

Sadel av, två skruvar. Nya sadeln uppackad.
View attachment 397908 View attachment 397909

Monterat och klart, vy nr 1. Och vy nr 2.
View attachment 397910 View attachment 397911

Erfarenhet: den här sadeln är "fetare" i måtten baktill än originalsadeln, så det var pilligare att komma åt att sätta dit sadelskruvarna. Krävde lite av urmakarhänder och extra god belysning för att hitta i mörkret (kanske bara ett problem för oss som blivit något medelålders? ;))

Snygg! Fast nu måste du ju köpa förlängda sadelskruv! Skulle aldrig börjat. . ;)
 
Snygg! Fast nu måste du ju köpa förlängda sadelskruv! Skulle aldrig börjat. . ;)
Har såna!:) Det faktum att de just är extra långa är nog det som försvårar. Avståndet mellan hålet/gängan och sadelkanten är kort, det är trångt, man ser inget. Krävde knästående och extra belysning för att få det på plats. Snabblås, som BJN skriver, hade varit rätt.
 
Har såna!:) Det faktum att de just är extra långa är nog det som försvårar. Avståndet mellan hålet/gängan och sadelkanten är kort, det är trångt, man ser inget. Krävde knästående och extra belysning för att få det på plats. Snabblås, som BJN skriver, hade varit rätt.

Det är ju faktiskt betydligt mer klassisk racer att låta sadeln ha den formen än att ha en plast eller plåtcuts där bak. Kanske ska prata med min leverantör av snabblås om han kan sälja en lös enhet för sadeln. Då går ett sadelbyte på under minuten. Det verkar svårt att få till packväskan över den sadeln så då är ju original utan cuts att föredra tror jag. Eller har du testat, funkar det Med Jofama?

EDIT: Jag blev så jävla trött på de där förlängda skruvarna som skavde mot plasten i cutsen så snabblåset var en befrielse.

EDIT2: Å kolla, bakstänka hade man även på racehojar på den tiden. Du ligger helt rätt med dina mods TMax. Blinkers å baklyse är ju lag så det måste vi ju ha.

EDIT3: Var hittar man de fälgar som sitter på Norton Manx? Ser nästan ut som våra men har en betydligt skarpare kant där våra är något rundare. Skulle gärna vilja ha med den kanten.

EDIT4: Var hittar man snygga avgasrör med den dragningen som Manxen? De brukade kallas "Thruxtonrör". Raask har å dessutom dubbelväggiga som inte blir blåa. Fast de ser fel ut.
 

Bifogat

  • Norton_Manx_500_cc_Racer_1957.jpg
    Norton_Manx_500_cc_Racer_1957.jpg
    147.6 KB · Visningar: 47
  • norton-manx-30m-06.jpg
    norton-manx-30m-06.jpg
    144.3 KB · Visningar: 43
Last edited:
Det är ju faktiskt betydligt mer klassisk racer att låta sadeln ha den formen än att ha en plast eller plåtcuts där bak. Kanske ska prata med min leverantör av snabblås om han kan sälja en lös enhet för sadeln. Då går ett sadelbyte på under minuten. Det verkar svårt att få till packväskan över den sadeln så då är ju original utan cuts att föredra tror jag. Eller har du testat, funkar det Med Jofama? ...........(klippt bort).....
Jo, lite klassiskt är det faktiskt. Funderar t o m på att testa att sätta dit min fly screen igen. Det kan bli en snygg "linje" från flugskärmen till sadelns bakre del. Om man går in på Triumphs hemsida och konfigurerar sin egen hoj så kan man se hur det blir (på en svart eller grön hoj visserligen, inte på en röd). Med flugskärmen och den här sadeln blir det kanske lite 'mer-race-och-mindre-kafé'.

Jag har inte testat med Jofamaväskan, men i och med att den är mjuk i botten och har en fästpunkt i varje hörn så räknar jag med (hoppas) att den skall kunna användas på ett vettigt sätt.
 
Last edited:
Kul att se att du tar över där jag slutade. Nya fälgar fanns i planerna. Det kommer att sitta som en smäck ! Själv har jag plockat ned Tigern och förbereder våren. Det blir nya skivor och lite annat. Viktigast i år är att plocka ned och snygga till. En ny lärdom har jag fått. Köpte Trollull 0000 från slöjddetaljer. Det är riktigt fin stålull och när man kör den tillsammans med Autosol så får man ett resultat som är helt otroligt !
Ja nu börjar man få abstinens. Här i Skåneland är det klass 1 varning från SMHI. Det betyder att det kommer att snöa.... Klass 2 tar dom till när det blåser så pass att locket på brevlådan fladdrar.... Det blir i alla fall ljusare för varje dag och SNART så börjar asfalten bli varm igen. Då är det dags ! Lägg gärna ut en bild när du fått på hjulen på gamla Bettan !E=1014;5938153]Lite titan från PRO BOLT, 4,5" fälg/CB RAISCH, DUNLOP ROADSMART II + ett 45 kugg bakdrev/CB RAISCH. Kommer att testa med 17 kugg fram. Ihop med 39/FCR-förgasarna och portad topp kanske man känner någon skillnad på draget ur kurvan jämfört med originalet. :D[/QUOTE]
 
Ser bra ut Tmax! Blir sugen! Får väl se den IRL i vår och därefter bestämma mig. Vi verkar ju vara ungefär lika stela med tanke på att du alltid lyfter på röven när jag kör bakom och gör detsamma. :)
Jag räknar med att komforten blir bättre även om jag inte stört mig på den innan.

Edit: Var handlade du förresten och vad fick du pröjsa?
 
Ser bra ut Tmax! Blir sugen! Får väl se den IRL i vår och därefter bestämma mig. Vi verkar ju vara ungefär lika stela med tanke på att du alltid lyfter på röven när jag kör bakom och gör detsamma. :) Jag räknar med att komforten blir bättre även om jag inte stört mig på den innan. Edit: Var handlade du förresten och vad fick du pröjsa?
Yes, jag brukar ju stå upp och köra några kilometer då och då. Gör susen för blodcirkulationen i lår och bak...;) Köpte sadeln på Johans Mc för listpris, 2356 kr. De hade den förstås inte på lager - det ju ingen storsäljare direkt - men de tog hem den på en dryg vecka.

De sadlar jag hittade på Ebay kostade ungefär detsamma med frakten inräknad. I det läget handlar jag hellre lokalt. Viktigt att våra handlare överlever!

Du kan komma över och titta på den när du har lust. Hojen står i garaget och vilar sig. Ring före bara så att jag är hemma.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top