Triumph Thruxton-tråden

Snitzigt Tmax!
Då så. Då var den nya sadeln på plats. Se foton. Inte provkörd ännu, förstås. Den riktiga utvärderingen kommer i vår. Och när jag tröttnat så byter jag kanske tillbaka?

// Stor-moddaren

Sadel av, två skruvar. Nya sadeln uppackad.
View attachment 397908 View attachment 397909

Monterat och klart, vy nr 1. Och vy nr 2.
View attachment 397910 View attachment 397911

Erfarenhet: den här sadeln är "fetare" i måtten baktill än originalsadeln, så det var pilligare att komma åt att sätta dit sadelskruvarna. Krävde lite av urmakarhänder och extra god belysning för att hitta i mörkret (kanske bara ett problem för oss som blivit något medelålders? ;))
 
De alufälgar som hade hög kant i gamla dagar vill jag minnas var av Borranis fabrikat. Men de tillverkas visst åxå av Akront. Jag menar att ev Central Wheel Company borde kunna leverera eller annan Engelsk firma då de alltid varit populära när klassisk stil eftersträvas.
Thruxtonrör hade jag på min första riktiga hoj-en s k TRITON. Norton Atlasram med -67a Trajasnurra och en sann Cafe'räser.. Men det var faan så bökigt när man skulle skruva som man ju måste ibland med de gamla. Men det behöver vi ju inte alls om vi inte vill med Hinkleyhojarna! vilket leder till en följdfråga...

Hasse D


Det är ju faktiskt betydligt mer klassisk racer att låta sadeln ha den formen än att ha en plast eller plåtcuts där bak. Kanske ska prata med min leverantör av snabblås om han kan sälja en lös enhet för sadeln. Då går ett sadelbyte på under minuten. Det verkar svårt att få till packväskan över den sadeln så då är ju original utan cuts att föredra tror jag. Eller har du testat, funkar det Med Jofama?

EDIT: Jag blev så jävla trött på de där förlängda skruvarna som skavde mot plasten i cutsen så snabblåset var en befrielse.

EDIT2: Å kolla, bakstänka hade man även på racehojar på den tiden. Du ligger helt rätt med dina mods TMax. Blinkers å baklyse är ju lag så det måste vi ju ha.

EDIT3: Var hittar man de fälgar som sitter på Norton Manx? Ser nästan ut som våra men har en betydligt skarpare kant där våra är något rundare. Skulle gärna vilja ha med den kanten.

EDIT4: Var hittar man snygga avgasrör med den dragningen som Manxen? De brukade kallas "Thruxtonrör". Raask har å dessutom dubbelväggiga som inte blir blåa. Fast de ser fel ut.
 
Nice sadel TMax. Själv har jag köpt på mig lite grejer som skall på till våren. Hade varit skoj att ha som vinterpyssel, men hojen står kvar på Johans sen kraschen. Tack för uppmuntrande ord, nu känns det faktiskt lite roligt igen att tänka på våren o MC. image.jpg
 
Last edited:
Svårt att råda dig Callahan. Men en trajja är alltid en trajja. Är det vägledning nog för dig? :)

(Off Topic: Fast Yamaha gör också fina hojar. Valet mellan en trippel på 115 hk, 190 kg våt och 80 000 kr eller en twin på 75 hk, 180 kg våt och 61 000 kr är inte självklart. Mera pulver eller 19 000 kr kvar i plånboken? Vi här i tråden som kör twinnar på runt 70 hästar vet att det kan vara tillräckligt kul. Å andra sidan kör flera (t ex jag, Twintorsk, CharlieC) även tripplar och känner till deras charm. Slut på OT.)

Slutsatsen blir: köp en Scrambler som du hade tänkt! :)
 
Ja 3pipen är ju inte fel heller med ett underbart ljud.
Skit kluven måste jag säga.
Får helt enkelt se vad det är som lockar mest efter mässan när man sett både MT07 och 09 live.
Sen är det ju det här med Scramblern som lockar med sin charm och nostalgi känsla.
Men kompisen envisas med att jag kommer tröttna på den efter 2 veckor.:dummer
 
Precis som TMax säger. Triumph med hjärtat men Yamaha med hjärnan. Tyvärr måste jag säga att Triumph har ett för högt pris. Fast snarare en för låg utrustningsnivå för det priset. En modern framgaffel inuti, två bromsskivor fram, bättre stötdämpare, en fälg som tar 150-däck med rätt profil och 90 hk på veven är bl.a. det jag skulle vilja ha för att betala 104000 kr för en ny Thruxton. TMax har ju givit prisjämförelse med MT07 och MT09. Själv jämför jag också med en ny XJR 1300 som kostar 90000 kr. En helt fantastisk hoj för den summan.

Ingen av uppräknade konkurrenter har dock utstrålningen från en Bonneville/Scrambler/Thruxton. Hur mycket är vi beredda att betala för utstrålningen?
 
Precis som TMax säger. Triumph med hjärtat men Yamaha med hjärnan. Tyvärr måste jag säga att Triumph har ett för högt pris. Fast snarare en för låg utrustningsnivå för det priset. En modern framgaffel inuti, två bromsskivor fram, bättre stötdämpare, en fälg som tar 150-däck med rätt profil och 90 hk på veven är bl.a. det jag skulle vilja ha för att betala 104000 kr för en ny Thruxton. TMax har ju givit prisjämförelse med MT07 och MT09. Själv jämför jag också med en ny XJR 1300 som kostar 90000 kr. En helt fantastisk hoj för den summan.

Ingen av uppräknade konkurrenter har dock utstrålningen från en Bonneville/Scrambler/Thruxton. Hur mycket är vi beredda att betala för utstrålningen?

Det man verkligen vill ha har inget övre pris!!
 
Själv var jag på hojfestival i goa idag. Sjukt mycket fina hojar, hade räckt till en hel tråd! Såg en ny bonneville på väg ut från festivalen, annars väldigt underrepresenterade..
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1390071344006.jpg
    uploadfromtaptalk1390071344006.jpg
    70.2 KB · Visningar: 67
  • uploadfromtaptalk1390071609754.jpg
    uploadfromtaptalk1390071609754.jpg
    98.9 KB · Visningar: 70
  • uploadfromtaptalk1390072056848.jpg
    uploadfromtaptalk1390072056848.jpg
    91.4 KB · Visningar: 81
Precis som TMax säger. Triumph med hjärtat men Yamaha med hjärnan. Tyvärr måste jag säga att Triumph har ett för högt pris. Fast snarare en för låg utrustningsnivå för det priset. En modern framgaffel inuti, två bromsskivor fram, bättre stötdämpare, en fälg som tar 150-däck med rätt profil och 90 hk på veven är bl.a. det jag skulle vilja ha för att betala 104000 kr för en ny Thruxton. TMax har ju givit prisjämförelse med MT07 och MT09. Själv jämför jag också med en ny XJR 1300 som kostar 90000 kr. En helt fantastisk hoj för den summan.

Ingen av uppräknade konkurrenter har dock utstrålningen från en Bonneville/Scrambler/Thruxton. Hur mycket är vi beredda att betala för utstrålningen?

Precis så jag känner lite grand.
Köpa hoj med hjärnan hur kul är det egentligen.:D
Sen håller jag med om priset på Triumphen är lite i högsta laget.
Bla det som gör att man tvekar.
Men som det är nu så ska sambon ha ett nytt badrum innan jag ens får köpa en trampcykel.
Och sen tjatar hon om att jag säljer ju hojen efter bara nån sommar med den.:va
 
Precis så jag känner lite grand.
Köpa hoj med hjärnan hur kul är det egentligen.:D
Sen håller jag med om priset på Triumphen är lite i högsta laget.
Bla det som gör att man tvekar.
Men som det är nu så ska sambon ha ett nytt badrum innan jag ens får köpa en trampcykel.
Och sen tjatar hon om att jag säljer ju hojen efter bara nån sommar med den.:va

Fast då ska du definitivt överväga en Triumph. Dessa hojar köper man men man säljer dom fan inte. Det är fördelen när man köper hoj med hjärtat. Det kan verka korkat i det korta perspektivet men blir alltid rätt och är lönsamt i ett längre perspektiv.
 
Just av den anledningen som jag vill köpa en helt ny!
Då är det bättre att vänta tills man känner att man har råd med en ny Triumph.
Lite det som gör att MT07 lockar plus att den har 270 graders veven precis som TRX 850 och Scramblern.
 
....Sen är det ju det här med Scramblern som lockar med sin charm och nostalgi känsla. Men kompisen envisas med att jag kommer tröttna på den efter 2 veckor.:dummer
Kommer då att tänka på vad Ingemar Stenmark en gång sade till en reporter: "Hä löns int’ förklar’ för dem som int’ begrip".
Fattar han inte, kompisen, så är det hans eget fel... ;)
 
Ja jag har ju haft min hoj i 4 år tror jag. Har då inte tröttnat än! Snart kanske jag lär mig köra på den också..
 
Ja jag har ju haft min hoj i 4 år tror jag. Har då inte tröttnat än! Snart kanske jag lär mig köra på den också..

Och jag har haft min i 10 år nu och inte tröttnat..å andra sidan är det inte samma hoj nu eftersom jag byter "prylar" hela tiden, he he! NY HOJ VARJE ÅR!!!
 
6 år, 6 säsonger och 3768 mil. Inte alls tröttnat! Har bytt följande: ;)
Reflexen baktill. Stötdämpare. Skruvar till sadel och sidokåpor. Fly screen som har åkt av och på och av igen (extra vågad moddning). Och nu till 2014 års säsong, sadeln då!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top