Triumph Thruxton-tråden

Det du ser är skvätt, spolade såklart inte elsystemet med slangen!:) En avtorkning med tygtrasa, därefter Torky, och sedan luftning i varmgarage nån vecka eller så innan sadeln åker på igen. Med ett nytt Yuasa-batteri som just nu står på sin första laddning.
Fast när Twintorsk skrev om ärg så blev jag lite orolig i alla fall... Även om jag var försiktig, och fastän jag tvättat under sadeln förr utan problem.

Så igår kväll stod en välriktad kupefläkt på 1400 w och blåste varmluft i 6 timmar på hojen.
 
Last edited:
Tack TMax, men tyvärr såg jag den för sent... Redan avslutad.
Bara att leta vidare.
Såg just det. Men den är fortfarande osåld. Inga bud. £99,99 var tydligen för mycket.

Klicka på Seller "5320marks" och sedan "Contact" osv så kan du komma i kontakt med säljaren och ge ett bud.

Vad kostar en ny sådan hos en handlare i Sverige? 1800-2000 kr?

EDIT: annars kan du även fråga här: https://www.facebook.com/groups/7242361262/
 
Last edited:
Hur många gram sparar du med dessa bultar ?
:)

Ha ha, ja det blir väl inga kilo direkt..men om dom långa skruvarna motsvarar mina förväntningar så blir det nog 1/2 kg på byte till alu... alla skruvar till motorkåpor inräknat. Muttrarna är bara till blinkersfastsättningen och sparar inte många gram.
 
Ha ha, ja det blir väl inga kilo direkt..men om dom långa skruvarna motsvarar mina förväntningar så blir det nog 1/2 kg på byte till alu... alla skruvar till motorkåpor inräknat. Muttrarna är bara till blinkersfastsättningen och sparar inte många gram.

Det är inte det första kilot som är svårt att banta bort. Det är det sista! :fakta
 
Du har själv bantat ett antal kilo vilket har kostat mest ?:hej

Genom fasta 2 dagar i veckan SPARAR man pengar som kan användas till dyr aluminium..ett nollsummespel tror jag :confused:..på köpet minskar vikten vilket ökar accelerationen..nackdelen är den nya garderoben som kommer till, he he!! :va
 
Försökte lägga upp lite bilder igår men det gick visst sådär..
Nästan rätt BJN, nästan rätt ;)
Tänkte bara mysa lite över alla prylar igår men blev så jäkla sugen på att höra hur hon går med konfilter!
20131212_180653.jpg20131212_190247.jpg20131212_192811.jpg
Edit: nån som vågar sig på att gissa hur många öl det tog att riva ut luftboxen?
Edit 2: Tmax, det där med ärg i elen var mest en pik till dom som tvättar och putsar så noga att dom står med en blank hoj och friterat tändningslås ;) lite väta tål dom allt..
 
Last edited:
Fick reda på igår vart det skumma skramlet kom ifrån. Det hade gått en eker på bakhjulet. Tvärs av.. kanske ska börja med sån härn "pre-ride safety check"??
Nån som har originalekrar liggande? Annars åker jag väl o tigger till mig en på johans verstad..
 
Fick reda på igår vart det skumma skramlet kom ifrån. Det hade gått en eker på bakhjulet. Tvärs av.. kanske ska börja med sån härn "pre-ride safety check"??
Nån som har originalekrar liggande? Annars åker jag väl o tigger till mig en på johans verstad..

Jag har några rostfria reservekrar liggande, inte original men ser exakt lika ut, något lite kraftigare och inte gratis. Inklusive nippel. Har inte priset i huvudet just nu men kan höra av mig med PM om du är intresserad. Kan ta ett foto så du kan jämföra.
Mät längden på din brutna så jag kan kolla om längden stämmer.
 
Batteritrassel: fel i listorna!

Fyllde och laddade mitt nya YUASA YTX12-BS som skall vara rätt modell enligt alla källor. Johans Mcs webbutik, säljarna på Ebay och även Yuasa själva påstår att detta är rätt batteri till en Thruxton EFI.

Men, det passar inte. När jag försöker montera mitt nya batteri så ryms det inte i batteriboxen. Efter att ha letat ännu mera på nätet, och kollat mitt gamla batteri så framgår att EFI-modellerna kräver ett mindre batteri, YT12B-BS (utan "X") för att få plats.

J-vligt irriterande!! Det större batteriet (som tydligen är avsett för en förgasarhoj) mäter 150 mm x 87 mm x 130 mm. Medan det mindre för EFI mäter 150 mm x 69 mm x 130 mm. Skillnaden mellan 87 och 69 mm upptas av motorstyrningsenheten som man skall baxa ned i batteriboxen tillsammans med batteriet.

Mycket irriterande, som sagt. Särskilt retar jag mig på:
1. Så gott som alla listningar på nätet listar fel.
2. Jag kollade förstås med nya batteriet i lådan innan jag fyllde det och laddade. Och det så ok ut. Trångt, men ok. Inte förrän sadeln skulle tillbaka insåg jag att det fattades några millimeter för att det hela skulle funka. Allt såg ok ut till dess sadeln skulle på, och den hamnade "för högt" pga att den tog i kablaget till elsystemet.

Så nu har jag ett helt nytt YUASA YTX12-BS till salu för en bråkdel av den svenska priset på 1150 kr. Ge ett bud på några hundralappar så blir jag glad. Passa på att uppgradera till ett nytt OEM-batteri den som vill. Om du har en förgasarhoj, vill säga. Annars åker det ut på Blocket i julhelgen...
 
Last edited:
Så det var du !
Du var en av de huvudmisstänkta! För er andra kan jag ju nämna att jag sist vecka fick ett paket från England utan avsändare med en collegetröja fr Mighty South London branchen av TOMCC. För många år sedan blev jag medlem i denna för ett par år efter en våt pubkväll med denna avdelning av Trajumfklubben. Jag har tappat kontakten med dem jag träffade den gången så när tröjan damp ned trodde jag snarast att mina vänner som bor söder om London och inte alls är motorcykelintresserade sprungit på ngn entusiast och köpt tröjan. Men så var det alltså den bereste Kenta som säkert varit ännu en tur till "hemlandet".
Tack Kenta!
Hasse D
Om vintern är kall kanske man får en tröja av tomten? :tomten
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top