Triumph Thruxton-tråden

Jag vill påminna alla att jag har ett par delar att sälja inför vinterns moddar...t.e.x. clipon 41mm, aluskärm fram, D&D 2-2 rostfritt polerat helsystem, (nytt aldrig monterat), kamaxlar mm, skicka PM vid intresse.
 
Hej
Det låter helt seriöst dina förberedelser. Det är besvärligt när man har fukt i garaget. 98 oktan tankar jag alltid sedan den blyfria bensinen kom-det påstods nämligen att 98 fick mest blyersättning för att smörja ventilerna och samtidigt ger den en mjukare förbränning som den lilla motorn nog uppskattar. Generellt är ju den soppa vi fick i och med övergång till blyfritt svinäckligt. När den introducerades intervjuades en kemiprofessor från Chalmers tekniska högskola på radion apropå detta. Han menade att de nya tillsatserna var klart giftigare än bly men bly kunde lätt spåras och konsekvenserna var mätbara. De nya tillsatsernas konsekvenser var inte så tydliga och det fanns inga klara mätvärden. Det visades ju åxå rätt snart att bilmeckarna blev allergiska. Förr tvättade vi motordelar i bensin men nuförtiden undgår jag i möjligaste mån att stoppa fingrarna i skiten. Det är bara vid nödreparationer utmed vägen man bör nytta bensinen att rengöra med. Punka typ...
Varmkörning under vintern ger sig självt när polare kommer förbi på en öl och vill höra en psalm...
Ha en god vintersäsong för jag hoppas du kan modda lite i garaget trots fukten, sånt är vi rätt hippade på i denna tråd trots att original är helt OK. 'måste vara ngt Psykolåggiskt som inte jag årkar att analysera-HE HE
Hasse D

Nu är jag också klar inför vintern; har tagit mig drygt två månader. Nästa år försöker jag nog köra längre, för jag börjar redan att få körsug.

Jag har:
* pumpat däcken, med en aning extra tryck eftersom de tappar ganska fort (tycker jag). Jag hoppas på att kunna använda en 12 V-kompressor för att underhållspumpa lite under vintern.
* tankat fullt med 98 oktan (för ovanlighetens skull) och med bränslestabilisering.
* gjort rent henne; hon var ganska ren så det blev bara en vända med Wash 'n Wax och dylika grejer.
* bytt olja och oljefilter.
* satt batteriet inomhus på underhållsladdning.
* smort in "alla" metalldelar (garaget är ganska öppet så det är både kallt och fuktigt).
* slängt på överdraget.

Jag kom inte åt att skruva ut tändstiften på grund av luftinsprutningen så det fick var. Min far föreslog att jag kunde köra med startmotorn någon gång då och då för att få upp olja, men jag vet inte. Till våren så försvinner SAISen och därmed det problemet. :P

Brukar ni starta och varmköra under vintern? Det verkar råda delade meningar om huruvida man skall göra det eller ej.
 
Hej
Det låter helt seriöst dina förberedelser. Det är besvärligt när man har fukt i garaget. 98 oktan tankar jag alltid sedan den blyfria bensinen kom-det påstods nämligen att 98 fick mest blyersättning för att smörja ventilerna och samtidigt ger den en mjukare förbränning som den lilla motorn nog uppskattar. Generellt är ju den soppa vi fick i och med övergång till blyfritt svinäckligt. När den introducerades intervjuades en kemiprofessor från Chalmers tekniska högskola på radion apropå detta. Han menade att de nya tillsatserna var klart giftigare än bly men bly kunde lätt spåras och konsekvenserna var mätbara. De nya tillsatsernas konsekvenser var inte så tydliga och det fanns inga klara mätvärden. Det visades ju åxå rätt snart att bilmeckarna blev allergiska. Förr tvättade vi motordelar i bensin men nuförtiden undgår jag i möjligaste mån att stoppa fingrarna i skiten. Det är bara vid nödreparationer utmed vägen man bör nytta bensinen att rengöra med. Punka typ...
Varmkörning under vintern ger sig självt när polare kommer förbi på en öl och vill höra en psalm...
Ha en god vintersäsong för jag hoppas du kan modda lite i garaget trots fukten, sånt är vi rätt hippade på i denna tråd trots att original är helt OK. 'måste vara ngt Psykolåggiskt som inte jag årkar att analysera-HE HE
Hasse D

Plus att man inte får ett lika behagligt rus av ångorna längre, det är beklagligt..
 
Ha en god vintersäsong för jag hoppas du kan modda lite i garaget trots fukten, /../

Man tackar, detsamma. :)

Modda kommer jag att göra, men på grund av att mitt garage är ett p-hus som jag egentligen inte får meka i (att göra i ordning för vinterförvaringen räknas ju knappast som mek ;)) och det skulle innebära ett hiskeligt släpande av verktyg fram och tillbaka så är min strategi att beställa hem bolt-on-lösningar under vintern för att sedan ägna ett par helger i mina "svärföräldrars" car-port tidigt i början av nästa säsong; så tidigt så att man inte fryser ihjäl men för tidigt för att gasa runt på kurviga småvägar på grund av grus och dylikt. Mina egna föräldrar har visserligen ett garage som går att använda på vintern, om man ignorerar att elen kostar pengar, men jag har 50 mil hem till västkusten så det är inte så intressant.
 
Har jag blivit koko? Kanske, men har vart less på dom där kackiga rutklistermärkena bra länge, och när BJN la upp den läckra hojen med svart och guld rann det över. Så det är ditt fel BJN! Jag hade redan tillräckligt mycket att göra utan en massa lack också :)
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1383765184523.jpg
    uploadfromtaptalk1383765184523.jpg
    89.8 KB · Visningar: 85
Idag var jag en sväng till AGAP i Taberg för att diskutera eventuell omslipning av mina original kammar. Hade en mycket trevlig stund med ägaren och efter lite mätningar kunde vi konstatera att det är möjligt att slipa den profilen som jag har "recept" på. Men ett litet problem blir att jag behöver tjockare shims, ca 3,7 mm, för att få till rätt avstånd till ventilerna. Jag har inte sett tjockare än 2,95 mm så om någon vet var jag kan skaffa shims i tjocklekarna runt 3,7 - 3,8 mm hör gärna av er. En annan möjlighet är att använda lashcaps om jag kan lokalisera en tillverkare/försäljare som har dom med rätt diameter för ventilskaftet. Detektivarbete pågår men hör gärna av er om ni vet/hittar något.
http://www.agap.se/
 
Hur ser marknaden för justerbara fotpinnar ut? Med mina 169,4 cm över marken så skulle jag nog vilja fram och upp en bit med fotpinnarna för att kunna sitta bra vid framförallt sportigare körning (tror jag). LSL verkar ha en sats som fixar det men som inte är fullt justerbara och eftersom jag egentligen inte vet hur jag vill ha det så skulle det vara bättre med fullt justerbara. De som inte kör Bonneville/Thruxton/Scrambler måste ha problem med att hitta saker som de kan göra på sina hojar. ;P

Edit: Med "sportigare körning" så menar jag när man typ bara har tårna på pinnarna för att det inte skall kittlas i kurvorna. :P
 
Last edited:
Har jag blivit koko? Kanske, men har vart less på dom där kackiga rutklistermärkena bra länge, och när BJN la upp den läckra hojen med svart och guld rann det över. Så det är ditt fel BJN! Jag hade redan tillräckligt mycket att göra utan en massa lack också :)

Bra Twintorsk! Allt är mitt fel! Jag har kommit fram till samma slutsats när det gäller de dåliga resultaten i matematik på gymnasiet. Anklaga er inte själva ungdomar. Jag tar på mig allt.

Ursprunget var en tjej som sa: " Jag vet att det inte är ditt fel utan mitt eget men det är så gott att skylla på någon annan."

"Bra sa jag, skyll på mig."

Det sa vi för två år sedan och det kan vi fortfarande skratta åt nu. Så go on Twintorsk så skrattar vi åt detta på Thruxtonturen runt Vättern 2014.
 
Bra Twintorsk! Allt är mitt fel! Jag har kommit fram till samma slutsats när det gäller de dåliga resultaten i matematik på gymnasiet. Anklaga er inte själva ungdomar. Jag tar på mig allt.

Ursprunget var en tjej som sa: " Jag vet att det inte är ditt fel utan mitt eget men det är så gott att skylla på någon annan."

"Bra sa jag, skyll på mig."

Det sa vi för två år sedan och det kan vi fortfarande skratta åt nu. Så go on Twintorsk så skrattar vi åt detta på Thruxtonturen runt Vättern 2014.

Ja antingen det eller så skrattar vi åt mitt misslyckade lackförsök :) men jag har ju 7 lock i verkstan o 7 till på ingång. Vad säger mattelärarn, är det nog för ett gott resultat?
 
Ja antingen det eller så skrattar vi åt mitt misslyckade lackförsök :) men jag har ju 7 lock i verkstan o 7 till på ingång. Vad säger mattelärarn, är det nog för ett gott resultat?

Det verkar kunna bli ett bra arbete utfört ja.
 
Det verkar kunna bli ett bra arbete utfört ja.

14x24 33cl norrlands export ger 336 garagetimmar med min magiska formel på en pilsner/timme. Jag hade nog max tänkt lägga 30 timmar på lack.. så då blir det några öl över till drivpaket och däcksbyte! Kanske även kan börja få ihop trepipen innan inspirationen tryter..
 
14x24 33cl norrlands export ger 336 garagetimmar med min magiska formel på en pilsner/timme. Jag hade nog max tänkt lägga 30 timmar på lack.. så då blir det några öl över till drivpaket och däcksbyte! Kanske även kan börja få ihop trepipen innan inspirationen tryter..

Den uppgiften knycker jag till nästa matteprov. "Hur länge kan Twintorsk meka med 14 lock pilsner?" Självklart får de lite ytterligare information för att kunna lösa uppgiften.:)

Extrauppgift!. Hur länge kan BJN meka på samma mängd om han behöver 1 l/h?

Nu kanske vi måste avsluta denna dialog Twintorsk innan de slänger ut oss från forumet menar jag. :D
 
Last edited:
Fan också, det måste vara fel på mig..klarar inte av att hålla två bollar i luften samtidigt..antingen meka eller dricka öl!!!!!!!!!!
 
Hej Erich-du är ju verkstadskunnig. Varför svarvar du inte några sådana hattar att pressa på ventillskaftens ändar. 2172 stål som är härdbart eller ngt verktygsstål...Du kan säkert sådant bättre än mig. Jag har en svarv du kan få låna men vi bor ju lite avsides båda två.
Hasse D
Idag var jag en sväng till AGAP i Taberg för att diskutera eventuell omslipning av mina original kammar. Hade en mycket trevlig stund med ägaren och efter lite mätningar kunde vi konstatera att det är möjligt att slipa den profilen som jag har "recept" på. Men ett litet problem blir att jag behöver tjockare shims, ca 3,7 mm, för att få till rätt avstånd till ventilerna. Jag har inte sett tjockare än 2,95 mm så om någon vet var jag kan skaffa shims i tjocklekarna runt 3,7 - 3,8 mm hör gärna av er. En annan möjlighet är att använda lashcaps om jag kan lokalisera en tillverkare/försäljare som har dom med rätt diameter för ventilskaftet. Detektivarbete pågår men hör gärna av er om ni vet/hittar något.
http://www.agap.se/
 
Hej Erich-du är ju verkstadskunnig. Varför svarvar du inte några sådana hattar att pressa på ventillskaftens ändar. 2172 stål som är härdbart eller ngt verktygsstål...Du kan säkert sådant bättre än mig. Jag har en svarv du kan få låna men vi bor ju lite avsides båda två.
Hasse D

Tack för erbjudandet Hasse men jag har tillgång till en svarv på närmare håll. Att svarva egna och sedan härda är en möjlighet men känns inte så motiverande just nu.
Jo, dom hattarna kallas lashcaps och jag har lokaliserat en säljare nu..ska bara läsa lite om för-nackdelar med dessa manicker innan jag slår till.
Jag har ju också möjligheten att använda mina 790cc-kammar, som redan har 0,9 mm högre lyft, för omslipning..då hamnar jag på shimstjocklek 2,8 - 2.9 mm som jag redan har hemma.
Eftersom det här området är lite nytt för mig vill jag lära mig lite mer innan jag tar beslut om/hur/varför jag ska slipa om kammarna.
 
Vilka ambitiösa vinterpreparationer ni sysslar med! Jag tankade fullt och kopplade in c-tecken, that's it. :tummenupp
 
Snabbfråga: vad använder ni för batterier? Priser?
(Jo, jag kan Googla, söka på Ebay å så. Men jag ville veta vilka val ni andra har gjort, och varför.)

Mitt originalbatteri från 2008 verkar ha inlett sista resan mot Den Stora Batterihimlen (= återvinningsstationen) och ett originalbatteri går på bortåt 1200 kr på Johans Mc. De föreslog dessutom att jag skall uppgradera till något nytt, lätt superbatteri för 1600 spänn. Minns inte vad det hette, men det är lättare, betydligt kraftfullare och det påstås hålla åratals, 10 år eller mer (= mycket pengar nu, men god total batteriekonomi över tiden).

Eller så kollar man med Biltema, Batterilagret eller någon annan lågprishandlare.

-Erfarenheter från herrarna? (damerna?)

EDIT: kollade lite på nätet, troligen är det dessa jag har fått pris på:
http://www.mcweb.se/batteri-ytx12bs-p-1340-c-1236.aspx
http://www.mcweb.se/mc-batteri-ytx12bs-p-11687-c-438.aspx

Eller Batterilagret:
http://www.batterilagret.se/product/1185-mc-batteri-nordstrom-ytx12-bs.aspx
Eller Biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Batteri/MC-BATTERI-GEL-12V-12AH-80818/
 
Last edited:
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top