Triumph Thruxton-tråden

Ska bli en Scrambler är det tänkt!
Hoppas på att det ska dyka upp en beg 09 eller nyare annars så blir det en helt ny maskin.
 
Klickade på länken och hittade det här: http://ebutik.nccr.se/nos-system-1/nos-kits/sb75-4-cyl-export-direct-port-bike-nitrous-kit

Verkar inte det kul och prisvärt?

Det fanns/finns en kille i USA som satte dit ett liknande system på sin Bonneville..tror han var på TRAT-forumet men det är nog 10 år sen..säkert jätte kul men jag är osäker hur hojen tål så mycket effekt. Några påstår ju att 120 hk på slangen är OK för dom här motorerna. Jojje (stabbarbs auto) tar nog ut runt den siffran med turbo om jag är rätt underrättad..med andra stakar/kolvar o 904cc då förstås.
 
Det fanns/finns en kille i USA som satte dit ett liknande system på sin Bonneville..tror han var på TRAT-forumet men det är nog 10 år sen..säkert jätte kul men jag är osäker hur hojen tål så mycket effekt. Några påstår ju att 120 hk på slangen är OK för dom här motorerna. Jojje (stabbarbs auto) tar nog ut runt den siffran med turbo om jag är rätt underrättad..med andra stakar/kolvar o 904cc då förstås.

Ja, det är ju det förståss, om det håller. Fast det är ju rätt korta stunder man nyttjar effekten och några extra 75 hk tror jag inte att det är tal om. När jag hade starka funderingar på NOS till min Mustang V8 pratade man om ca 50% effektökning. Såg lite siffror på NOS för Harley och det var i samma regioner.

Vanligaste haveriet på den tiden jag funderade på det till Mustangen var att ventilerna stod och läckte så att insuget var fyllt av lustgas då man skulle starta. Blev tydligen en rätt kraftig explosion då.:)
 
Det fanns/finns en kille i USA som satte dit ett liknande system på sin Bonneville..tror han var på TRAT-forumet men det är nog 10 år sen..säkert jätte kul men jag är osäker hur hojen tål så mycket effekt. Några påstår ju att 120 hk på slangen är OK för dom här motorerna. Jojje (stabbarbs auto) tar nog ut runt den siffran med turbo om jag är rätt underrättad..med andra stakar/kolvar o 904cc då förstås.

Ja, 110-120 för gatkiten han bygger.
Han hade fått upp sin 1200cc dragbike i 250 hästar på bänken och knäckt några vevar i processen..
 
Då så har jag roat mig vid svarven hela kvällen! Gjort ett par sadelskruvar, tog ungefär 6 pilsner att få färdigt dom.
Blev helt ok.. raaap!
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1382650168539.jpg
    uploadfromtaptalk1382650168539.jpg
    95.7 KB · Visningar: 63
  • uploadfromtaptalk1382650203442.jpg
    uploadfromtaptalk1382650203442.jpg
    73.1 KB · Visningar: 63
  • uploadfromtaptalk1382650225284.jpg
    uploadfromtaptalk1382650225284.jpg
    70.2 KB · Visningar: 68
DSC_0218.jpg

Lite bus fick avsluta körsäsongen för min del... :rock Nu är dags att börja montera alla nya delar som ligger och väntar i garaget! :banana:smasha
 
Lite bus fick avsluta körsäsongen för min del... :rock Nu är dags att börja montera alla nya delar som ligger och väntar i garaget! :banana:smasha[/QUOTE]

Grymt foto:tummenupp
 
Twintorsk är redan ingång med vinterns byggande!:tummenupp

Och Middleton avslutar den här säsongen med stil!:yoparty
Underbar bild dessutom.:tummenupp
 
Snitsigt Svarvarn!
Du aktualiserar förresten en frågeställning som en kompis och jag diskuterade häromdagen. Bör jag ha ett alkolås på min svarv? Många goda ide'er ramlar ju över en i alkodimmorna och att då ha disciplin att INTE kasta sig över svarven kanske är mycket begärt? Finns det alkolås som accepterar 2 men inte 4 pilsner?
Hasse D
Då så har jag roat mig vid svarven hela kvällen! Gjort ett par sadelskruvar, tog ungefär 6 pilsner att få färdigt dom.
Blev helt ok.. raaap!
 
Snitsigt Svarvarn!
Du aktualiserar förresten en frågeställning som en kompis och jag diskuterade häromdagen. Bör jag ha ett alkolås på min svarv? Många goda ide'er ramlar ju över en i alkodimmorna och att då ha disciplin att INTE kasta sig över svarven kanske är mycket begärt? Finns det alkolås som accepterar 2 men inte 4 pilsner?
Hasse D

Ha ha, den är bra Hasse! Som gammal metallare har det flugit en o annan järnbit genom luften men turligt nog aldrig förorsakat skada annat än på svarven/fräsen, däremot har jag sett konsekvenserna av "fel handhavande" på människor! Ingen bra idé med för mycket öl vid dessa maskiner. Du har dock rätt i att alkodimman framkallar goda idéer ibland!

Snyggt jobbat Twintorsk.
 
Ha ha, den är bra Hasse! Som gammal metallare har det flugit en o annan järnbit genom luften men turligt nog aldrig förorsakat skada annat än på svarven/fräsen, däremot har jag sett konsekvenserna av "fel handhavande" på människor! Ingen bra idé med för mycket öl vid dessa maskiner. Du har dock rätt i att alkodimman framkallar goda idéer ibland!

Snyggt jobbat Twintorsk.

Jaha, nu börjar vi prata seriöst Triumphmeka. Då vill jag vara med. Exakt hur många öl = en fullständig polering av Thruxton. Svaret kommer i morgon? Eller senare!?
 
Last edited:
Som nybliven Tigerägare går man naturligtvis in på Tigertråden för att finna motsvarigheten till denna eminenta sida.....snacka om skillnad (öken!) Det är minst sagt gleeeeest med folk. De vildaste moddarna verkar vara packfickor och värmehandtag. Får fundera över hur man kan förändra det.
 
Tjabbas
Generellt är det väl så att de klassiska formerna av en Hinkley Bonny inspirerar till storverk. Så har det alltid varit. Redan de (jag) som strula med de gamle blev inspirerade. Just det här att här har du en moppe som knappt kan bli snyggare men du vill personifiera den. Med enkla medel kan du få den att prestera mer och bli ännu snyggare. Den numera avslocknade Edvard Turner som faktiskt lade grunden till designen hävdade i en intervju att 650cc+4 växlar+två cylindrar-vad kan man mer behöva! Och om en sådan hoj presenterades fr Hinkley med en vikt på ca 180kg skulle jag köpa den med en gång. Nu är ju de nya lite klumpigare...
Hasse D
Som nybliven Tigerägare går man naturligtvis in på Tigertråden för att finna motsvarigheten till denna eminenta sida.....snacka om skillnad (öken!) Det är minst sagt gleeeeest med folk. De vildaste moddarna verkar vara packfickor och värmehandtag. Får fundera över hur man kan förändra det.
 
Jaha, nu börjar vi prata seriöst Triumphmeka. Då vill jag vara med. Exakt hur många öl = en fullständig polering av Thruxton. Svaret kommer i morgon? Eller senare!?
Ser fram emot att få veta hur många öl det krävs för att få min hoj lika blank som din! :)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top