Triumph Thruxton-tråden

Hej hopp Gossar är det ngn som provat Norman Hydes bakåtflyttat kit till Bonnevillen?? Ni som satsat på Thruxton har ju fint placerade fotpinnar men på min T100a får jag lite kramp i ljumskarna efter en 30-40 mil. Då jag gillar det gamla stuket på T100an vill jag inte ha några kantiga billetliknande grejer och jag har inte tid att fila till ngt eget i vinter. 'Andra tips??

Hej igen Hasse, jag hade det på min Bonnie 08:a , Bult on, kanon kvalité och funktion, hundra gånger bättre än original :tummenupp
 
Hej hopp Gossar är det ngn som provat Norman Hydes bakåtflyttat kit till Bonnevillen?? Ni som satsat på Thruxton har ju fint placerade fotpinnar men på min T100a får jag lite kramp i ljumskarna efter en 30-40 mil. Då jag gillar det gamla stuket på T100an vill jag inte ha några kantiga billetliknande grejer och jag har inte tid att fila till ngt eget i vinter. 'Andra tips??

Vill du ha oldschoolstuk så kör på Norman Hyde.
Vill du ha lite snyggare så kör på LSL
Vill du ha ett par rätt fula Raask och ett lite plattare styre för att komma fram lite med överkroppen också så kan du få köpa det av mig för en spotstyver.
Du borde hitta bilder i mitt garage på både styre och lite olika rearsets.

Erich:
Vad har du för synpunkter på detta kit?
Jag gillar att man kommer upp i volym, bättrar på kylningen och minskar vikten. Finns det nån hake med det som du ser?
http://www.triumphperformanceusa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=19
Hänger nog inte med på denna mening The Billet Cylinders are available in 994cc and require machining the cases."
 
Torget i Askersund. /Tjejcyklarna uppradade Twintorsk :-))

EDIT: Twintorsk deltar förtjänstfullt i andra trådar och i en så tycker någon att han kör tjejhoj. Fast den striden behöver inte jag lägga mig i för Twintorsk är så överlägsen att han ensam kommer att omringa fienden. :-)


Ja herrejösss vilken nolla. Måste erkänna att hans tomma skalle gjorde mig livstrött..
 
Erich:
Vad har du för synpunkter på detta kit?
Jag gillar att man kommer upp i volym, bättrar på kylningen och minskar vikten. Finns det nån hake med det som du ser?
http://www.triumphperformanceusa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=19
Hänger nog inte med på denna mening The Billet Cylinders are available in 994cc and require machining the cases."

Menas att cyllarna finns som 994cc och att du måste fräsa ur blocket för att det ska passa..dvs, montera ur hela motorn för bearbetning...dessutom bör du byta stakarna, porta toppen och montera större ventiler, andra kammar, byta förgasare till FCR 39;or och byta koppling till kraftigare. Ganska mycket jobb och priset blir betydligt högre än vad som visas på HS. Att enbart byta cyllar/kolvar tror jag är att kasta pengarna i sjön, men det går ju att köpa grejerna undan för undan och byta då och då. Stakarna bör man nog byta tillsammans med cyllen/kolvar när man ändå har motorn ur.
Det finns några som har det kitet och jag har inte hört något negativt förutom att det är svårt att få toppen att flöda tillräckligt för att få ut max. Ger ca. 95 Nm och strax under 100 hk på hjulet. Jag känner en kille i Tyskland som har det kitet plus allt annat jag räknat upp och han får ut nämnda siffror, men har problem att få toppen att flöda tillräckligt trots omfattande omarbetning/portning/plastning av toppen. Å andra sidan räcker väl siffrorna till för denna hojen.
 
Last edited:
Tack erich. Det var fräsningen som var en nyhet för mig. Allt det andra har jag redan räknat med :)
Om man ska fräsa i motorblocket så måste man ju klyva heeeela motorn om man inte gillar att ha spån i den förstås...
Jag kommer nog inte ta mig an detta i vinter men vad med vad som händer vintern efter denna. Stora moddar kräver sin framförhållning. Hade inte vart helt fel med 40 hästar till.
 
Tack erich. Det var fräsningen som var en nyhet för mig. Allt det andra har jag redan räknat med :)
Om man ska fräsa i motorblocket så måste man ju klyva heeeela motorn om man inte gillar att ha spån i den förstås...
Jag kommer nog inte ta mig an detta i vinter men vad med vad som händer vintern efter denna. Stora moddar kräver sin framförhållning. Hade inte vart helt fel med 40 hästar till.

Inget att tacka för Teargaz, jag hjälper gärna med den kunskap jag har. Du gör rätt att planera i tid och du kan ju höra med nån motorbyggare om fräsningen, jag är inte säker på om man behöver klyva, det kanske går att "isolera" hålet utan att spån ramlar i. Stakarna kan man väl ta underifrån tror jag. Och du, det är härligt med "extra" hästar!
http://www.stigsmotormekaniska.se/
 
Tack erich. Det var fräsningen som var en nyhet för mig. Allt det andra har jag redan räknat med :)
Om man ska fräsa i motorblocket så måste man ju klyva heeeela motorn om man inte gillar att ha spån i den förstås...
Jag kommer nog inte ta mig an detta i vinter men vad med vad som händer vintern efter denna. Stora moddar kräver sin framförhållning. Hade inte vart helt fel med 40 hästar till.
Hej teargas-en liten kommentar bara. Det pratas alltid om att fräsa i blocket. Om det inte handlar om mer än ett par mm så varför inte täcka vev och stakar och smeta fett runt kanter att fånga spåner och sedan bara fila till formerna. Formen kan man ju ta ut med den nya cylinderfotspackningen. Om man är försiktig och inte hastar borde det fungera. Hushållsplast eller alufolie kanske är bra att täcka med. Sedan kan man ju på slutet blåsa lite med tryckluft eller en smal slang på ett dammsugarmunstycke. Men det klart jag är ju bara bonntrimmare...110cc mer kan säkert va kul. Själv nöjer jag mig med 865cc pumpvolym. Jojje fr Skåne har väl annars gjort cylindrar i sin verkstad. Svin som var med här för ett tag sedan köpte visst sin cylle av honom men jag vet inte vad de kostar.
Hälsn Hasse D
 
Hej teargas-en liten kommentar bara. Det pratas alltid om att fräsa i blocket. Om det inte handlar om mer än ett par mm så varför inte täcka vev och stakar och smeta fett runt kanter att fånga spåner och sedan bara fila till formerna. Formen kan man ju ta ut med den nya cylinderfotspackningen. Om man är försiktig och inte hastar borde det fungera. Hushållsplast eller alufolie kanske är bra att täcka med. Sedan kan man ju på slutet blåsa lite med tryckluft eller en smal slang på ett dammsugarmunstycke. Men det klart jag är ju bara bonntrimmare...110cc mer kan säkert va kul. Själv nöjer jag mig med 865cc pumpvolym. Jojje fr Skåne har väl annars gjort cylindrar i sin verkstad. Svin som var med här för ett tag sedan köpte visst sin cylle av honom men jag vet inte vad de kostar.
Hälsn Hasse D

Blir nog lite jobbigt att fila för hand..kolvarna är 101 mm mot 90 mm original men jag är också inne på att det borde gå att täcka in hålet. Jojjes cyllar tror jag är ännu större, 1100 cc om jag mins rätt, men det kostar ju inget att kontakta honom. Han finns ju i turbotråden, jojje 1963 tror jag hans nick är.
http://www.stabbarps-auto.com/
 
Si eller så

Då jag insåg att jobbet att byta gasare kommer att ta en del tid köpte jag mig fri från att behöva modifiera original luftbox till att bli en ARK.DSC_0231.jpgDSC_0235.jpg
 
Till vänster om hållaren för drag och returkabel finns en liten halvcirkelformad grunka med ett hål i. Vad farao är den till?
DSC_0218.jpg
 
Choke kanske?? Nej förresten, är nog när du bara har en enda gaskabel??
 
Last edited:
Gaffeln isärplockad och redo för svarvning och blästring/pulverlackering och senare montering av Andreani/Öhlins-kitet. Glidlagren var slitna så en demontering/renovering var ändå på sin plats. Inte så konstigt efter 8 år kanske. Eventuellt byter jag också lagren i styrhuvudet, har nya koniska hemma.
P1010073.jpg
 
@sacke6
Kan du inte ge lite tips om vad som ska bli det roliga eller är det hemligt?
 
Gaffeln isärplockad och redo för svarvning och blästring/pulverlackering och senare montering av Andreani/Öhlins-kitet. Glidlagren var slitna så en demontering/renovering var ändå på sin plats. Inte så konstigt efter 8 år kanske. Eventuellt byter jag också lagren i styrhuvudet, har nya koniska hemma.
thruxtonerich/P1010073.jpg[/IMG]

Får vi någon liten steg för steg? Med bilder å så?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top