Triumph Thruxton-tråden

Fick hem renoveringsats för gaffeln från triumph för en tid sen och bara lade undan den och idag när jag tittar till den fattas det den nedre bussningen (längst till vänster på bilden) på röret. Efter kontroll på internet och min triumph-handlare så finns den inte med någonstans!!?? Finns inte med på någon sprängbild!? Han skulle kolla med generalagenten så jag frågar väl här om nån har koll på detta?? Var kan jag handla??
PB290138.jpg
Bilden har jag stulit från tyska forumet.
 
Last edited:
Fick hem renoveringsats för gaffeln från triumph för en tid sen och bara lade undan den och idag när jag tittar till den fattas det den nedre bussningen (längst till vänster på bilden) på röret. Efter kontroll på internet och min triumph-handlare så finns den inte med någonstans!!?? Finns inte med på någon sprängbild!? Han skulle kolla med generalagenten så jag frågar väl här om nån har koll på detta?? Var kan jag handla??
View attachment 372400

Bilden har jag stulit från tyska forumet.

Måste det inte vara nr 18 på den här bilden?

http://www.triumphcenteruppsala.se/index.php?action=viewparts&id=1000031
 
Nej, 18 är den smalare ovanför (höger om). Jag köpte hela satsen 14-18 och trodde det var allt men bussningen längst ner på röret finns inte.
 
Last edited:
Nej, 18 är den smalare ovanför (höger om). Jag köpte hela satsen 14-18 och trodde det var allt men bussningen längst ner på röret finns inte.

Väldigt skumt om den inte finns som originaldel. Det är ju en slitdel. En oerhört långsökt förklaring som jag inte tror på själv är att den i så fall skulle sitta med på innerbenet.

RaceTech har väl annars men det är ju inte nästgårds. http://racetech.com/ProductSearch/2/Triumph/Thruxton/2005-09

När jag såg Excelfilen som finns att ladda ner från RaceTech där man kan köpa efter mått så slog det mig att det kanske går att mäta och få köpa från Kumlins eller någon annan firma som håller på med fjädring.
 
Väldigt skumt om den inte finns som originaldel. Det är ju en slitdel. En oerhört långsökt förklaring som jag inte tror på själv är att den i så fall skulle sitta med på innerbenet.

RaceTech har väl annars men det är ju inte nästgårds. http://racetech.com/ProductSearch/2/Triumph/Thruxton/2005-09

När jag såg Excelfilen som finns att ladda ner från RaceTech där man kan köpa efter mått så slog det mig att det kanske går att mäta och få köpa från Kumlins eller någon annan firma som håller på med fjädring.

Jo, väldigt konstigt, det tyckte Stigefelts också, han skulle ju höra efter. Jag har kontaktat tyskarna så får vi se, annars är RT ett alternativ.
 
Tjabbas
Nu är ju jag selektivt konservativ men det ser lite billigt ur med splittade bussningar. Trajumf brukade ju ha hela måttanpassade bussningar låsta med en segerring. Nu börjar min tyska polares ide'er om annan gaffel för prestanda verka bättre än att modda originalgaffeln som jag hävdade vid en diskussion i somras. Han kör själv med suzukigaffel på sin trimmade och friskt moddade Buell. Men vad vet jag..?
Hasse D
Jo, väldigt konstigt, det tyckte Stigefelts också, han skulle ju höra efter. Jag har kontaktat tyskarna så får vi se, annars är RT ett alternativ.
 
Det har löst sig, grabbar!! Som vanligt har tyskarna grejer som passar och som redan är på väg till mig. Tack classicbike-raisch!!
 
tjaa, hoppas ni fått några fina dagar att åka på en annan har plockat isär och försökte ikväll få bort framdrevet, då nytt drivpaket ska på.... vad kan man ta och vart.. kan man skicka in nått som fpärrar så inte drevet snurrar när man försöker snurra av stora muttern, kedja och bakhjul är redan borta så kan inte hänga på bakbromsen, annars hade det varit ett alternativ.... säkert någon som har en eller flera hjärnceller mer än än örebroare,haha.
passar detta på thruxton med förgasare eller är det bara för squirt motorena??..

http://www.solotriumph.com/triumph-bonneville/racing-parts/bonneville-high-flow-aircleaner-kit-fs

Hur stor hylsa behövs till framdrevet?

Kom på att jag kommer mecka bort mitt bakhjul och ska byta drivlina. Bäst att skruva i rätt ordning men jag måste köpa en stor hylsa. Nån som vet storlek och om den muttern är gängad åt rätt eller fel håll?
 
Hur stor hylsa behövs till framdrevet?

Kom på att jag kommer mecka bort mitt bakhjul och ska byta drivlina. Bäst att skruva i rätt ordning men jag måste köpa en stor hylsa. Nån som vet storlek och om den muttern är gängad åt rätt eller fel håll?[
/QUOTE]

japp, 36 hylsa och rättgängad. ska låna spta spärrskaftet och hylsa på fredag. nästa inköp blir en kedjebrytare/nitare till nya kedjan.
 
Det har löst sig, grabbar!! Som vanligt har tyskarna grejer som passar och som redan är på väg till mig. Tack classicbike-raisch!!

Gott att det löste sig men du kan väl meddela vad Triumph säger om det.

Tror nog att det löser sig bra med min ombyggnad av gaffeln också. Nu är delarna isär utan problem. Inget kvastskaft behövdes i år. Endast min elektriska mutterknack. Monteringen verkar rätt rakt på men man vet aldrig vad som kan jävlas.

Borde kanske byta innerben på höger sida. Fast revan har i a f inte fått packboxen att läcka i år. Kanske sitter för högt upp. Får gå med till det behövs bytas packbox nästa gång i a f.

Ni som har tagit bort luftboxen, hur mycket har ni demonterat? Bakhjul, stötdämpare på båda sidor? Såg en anvisning från newbonneville tror jag det var där de tog bort allt detta. Behövs det verkligen?
 
Last edited:
Enl. Triumph finns dom inte som reservdel??!!
Lossa stötdämparna och hissa upp hojen högt, ta ut boxen bakvägen.
 
Uppfattat med boxen!

Det andra är upprörande. Måste skriva till John Bloor om detta.

Håller med dig fullständigt eftersom det är en slitdel..helt obegripligt faktiskt..har också kollat Bikebandit men samma där..jag har plöjt genom ebay men tyvärr inte hittat nått till triumph kayabagaffel..till massa andra hojar, mest mx upponergaffel. Tur att classicbikeraisch och RaceTech har. Med lite planering går det ju att få hem "i tid".
 
Då är det dags för steg nr. 2 i moddningen av gaffeln. Steg nr.1 var ju isärmontering. Var iväg till "min verkstad" och svarvade av ca 2mm i nederkant av innerbenet för att få ut den ipressade "grejen" som är i vägen för cartridgekitet. Arbetet tog ca 15 min. och är "lätt som en plätt". "Grejen" sitter ganska hårt ipressad och behövde lite våld för att komma ut. Ett järnrör från andra änden övertygade dock!
P1010078.jpg
 
Då är det dags för steg nr. 2 i moddningen av gaffeln. Steg nr.1 var ju isärmontering. Var iväg till "min verkstad" och svarvade av ca 2mm i nederkant av innerbenet för att få ut den ipressade "grejen" som är i vägen för cartridgekitet. Arbetet tog ca 15 min. och är "lätt som en plätt". "Grejen" sitter ganska hårt ipressad och behövde lite våld för att komma ut. Ett järnrör från andra änden övertygade dock!

OK! Om du är på steg 2 vad är jag på då som använder dina gamla prylar? Steg minus två kanske?:D

Har i a f monterat ihop det idag. Inte helt utan problem men jag tror ändå att det blev bra till slut.

Fick ta isär ena benet en gång till och då funkade det inte med mutterknack och kvastskaft. Funderade en stund och kom på hur jag gjorde förra gången. En bit trälist till lägenheten spetsade jag med kniv. Skar upp en bit gummislang och trädde på den spetsade delen. Satte fast listen i ett skruvstycke och tryckte ner gaffelbenet så att den spetsade delen med slang kom in i dämprörret. Sen var det inga problem med en elektrisk mutterknack att få loss skruven. Hittade det gamla "verktyget" och sen var det löst på några sekunder. Kanske ett tips då Triumph inte har något verktyg för att hålla fast dämpröret.

Det jag är riktigt glad för är att det gick att sticka upp gaffelbenet i styrkronorna utan att de jävla gummibitarna trilskades. Tur eller har jag lärt mig? Vet inte!

Här är i a f vad jag monterat i dag.

Gaffel.jpg

Bilden från Thruxhtonerich! Hoppas du fortsätter leverera bilder från din nya ombyggnad.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top