Triumph Thruxton-tråden

Ja dom där jäkla gummibitarna är besvärliga så därför köpte jag LSL:s lykthållare och flyttar tändningslåset till översta "ramdelningsfästet" på vä sida.
Nästa vecka har jag tid för blästring av underbenen. Gott att ha tillgång till det mesta inom verkstadsbranschen och förstående, hojälskande bekanta. Och att jag har kunskapen att göra det mesta själv utan att störa den ordinarie verksamheten.
 
Ja dom där jäkla gummibitarna är besvärliga så därför köpte jag LSL:s lykthållare och flyttar tändningslåset till översta "ramdelningsfästet" på vä sida.
Nästa vecka har jag tid för blästring av underbenen. Gott att ha tillgång till det mesta inom verkstadsbranschen och förstående, hojälskande bekanta. Och att jag har kunskapen att göra det mesta själv utan att störa den ordinarie verksamheten.

LSL lykthållare och kittet för att flytta tändningslåset är det första jag köper när det är dags att demontera gaffelbenen nästa gång. Dessutom kopparbrickorna till skruvarna i botten av dämpröret. De som jag har i min universalsats är 0,3 mm för stora utvändigt och det räcker för att det inte ska gå in i hålet. Nu räddade jag mig med univerallösningen för kopparbrickor som blivit hårda. Hetta upp med gaslåga till #Cherry red# och kyl av med vatten. Blir mjukt som varmt smör.
 
God morgon alla morgonpigga.


Har åter igen kollat YR och det verkar bli bra väder även denna lördag. Någon/några som känner för en tur.

Vi har dagsljus fram till 16 tiden i alla fall, så vi hinner ju med några timmar ute i det fria.


Tog en tur själv förra lördagen då det var frost i skuggan, och det var lite kallt måste jag medge….


Men det skall tydligen bli "betydligt" varmare nu till helgen, så man får passa på.


Mvh

Snart en BMW ägare.
 
Här är det bra mc-väder,
Hälsningar från landet med enbart rat bikes (Mexico). :D
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk HD1351880218.305117.jpg
    ImageUploadedByTapatalk HD1351880218.305117.jpg
    50.4 KB · Visningar: 77
  • ImageUploadedByTapatalk HD1351880234.621294.jpg
    ImageUploadedByTapatalk HD1351880234.621294.jpg
    52.1 KB · Visningar: 73
Här är det bra mc-väder,
Hälsningar från landet med enbart rat bikes (Mexico). :D

Inte konstigt att det bara är ratbikes..fint väder jämt..åka hoj..ingen tid för moddning/underhåll..tacka vet jag hösten/vintern med mycket regn/snö. :rolleyes: Avundsjuk??? Inte alls :gråta
 
Jahopp. det gick ju snabbare och enklare än jag trodde att få ekrarna och fälgbanorna på plats.
Känner att jag måste beställa däck ASAP!

Vad ska man köra på?
Hellre ett par med grepp som slits snabbt än tvärt om. Tänkte börja köra lite mer bana 2013. Nån som har tips?
Har 17" fram nu btw

20121104_184651.jpg
 
Jahopp. det gick ju snabbare och enklare än jag trodde att få ekrarna och fälgbanorna på plats.
Känner att jag måste beställa däck ASAP!

Vad ska man köra på?
Hellre ett par med grepp som slits snabbt än tvärt om. Tänkte börja köra lite mer bana 2013. Nån som har tips?
Har 17" fram nu btw

View attachment 372722
Jag kör på pirelli diablo rosso 2 och är mycket nöjd. Du kan ju testa Dunlop Sportsmart tex.
 
120/70 fram..160/60 bak.. nä inte snorhala men min tidigare erfarenhet av P är att vid kylig väderlek bör man ta det lite lugnt i början.
 
120/70 fram..160/60 bak.. nä inte snorhala men min tidigare erfarenhet av P är att vid kylig väderlek bör man ta det lite lugnt i början.

Jag är bara något steg efter dig teargaz, fick mina fälgar idag! Funderar också på däcksvalet och Pirelli ligger bra till.

Ska man handla på nätet eller gynna den lokala däckhandlarn? Gissar att det är lika bra att byta slangar och fälgband när man ändå håller på. Eller? :confused:


BTW - Tank, cuts och framskärm åker på lack i slutet av veckan! :tuttar
 
Är inte slangar o fälgband bytta nån gång bör du byta till nytt. Jag bytte allt sist men mina grejer hade varit med sen 2004. Inte däcken förstås, dom är bytta några gånger. Ett annat alternativ är ju Dunlop RoadSmart som är ett mycket bra däck.
 
Jag byter rubbet. 6 av mina ekrar fram gick av väldigt lätt när jag monterade av dom vilket var lite skrämmande faktiskt. Jag antar att dom blir lite utmattade efter några år så det känns jäkligt bra att få på nya måste jag säga.

Jag känner att det kommer bli svårt att få bakfälgen i trim. Nån här i tråden som är bra på att ekra som man kan få tips av i fall mina farhågår besannas?
 
jag bytte också alla ekrar o nipplar. Hade också lite problem att få bakfälgen helt rund och det är vid svetsen som det strular..ett tips är att montera ett däck med mjukare stomme som bättre tar upp eventuell "orundhet"...
pirelli diablo rosso 2 är ett sådant däck.
 
Jag plockade ur mina skruvar och filade ett spår i dom. idiotiskt med ännu ett specialverktyg som kostar flera hundra i värsta fall!
 
Skulle behöva hjälp med hur tusan jag får ur batteriet ur min Bonneville SE efter 2009). Jag har lossat gummiremmen, skruvarna och aktar mig för att pilla på kablarna bakom batteriet – men hur fan får jag loss det för att ladda under vintern?
Om någon dessutom vet var tändstiften sitter (för instruktionsboken tycker man ska olja dem över vintern) så blir jag ännu gladare.

(Rätt ny medlem här, så säg till mig snällt om jag hamnat eller gjort fel)
 
Skulle behöva hjälp med hur tusan jag får ur batteriet ur min Bonneville SE efter 2009). Jag har lossat gummiremmen, skruvarna och aktar mig för att pilla på kablarna bakom batteriet – men hur fan får jag loss det för att ladda under vintern?
Om någon dessutom vet var tändstiften sitter (för instruktionsboken tycker man ska olja dem över vintern) så blir jag ännu gladare.

(Rätt ny medlem här, så säg till mig snällt om jag hamnat eller gjort fel)

Hej och välkommen! Du har kommit helt rätt.

När det gäller batteriet så brukar det bara vara det som du har gjort och sen lyfta rakt upp. Eventuellt får man dra i det lite fram och tillbaka om det har häftat fast i botten. Om det är något annat just på den hojen hoppas jag någon som har en hojtar till.

Tändstiften sitter högst upp på motorn, se där den neongula kabeln på bilden går ner. Det du ska göra är nog i så fall att ta ur stiften och droppa lite olja i tändstiftshålet och sen dra runt motorn några varv. Så brukar det stå. Själv gör jag aldrig så numera om den står torrt och varmt och i samma temperatur hela vintern.71 p.jpg
 
Välkommen HojIrene!
Instämmer med BJN. Jag gör heller inget åt stiften. Min hoj står i tempererat garage (+10 som lägst) under vintern.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top