Triumph Thruxton-tråden

Japp nu börjar det närma sig…
Nu har jag snart vår rustat klart, nya belägg fram o bak och ny olja o filter.
Så nu kan solen komma:rock
 
Upprop!

Tja, hur många är intresserade av att köra några vårturer och hur många är intresserade av att köra vätternrundan även detta år.

Jag är på alla turer till mitten av maj sedan måst jag göra ett uppehåll för att rätta nationella prov fram till nästan midsommar. Sen är jag på igen resten av sommaren.
 
Jag är lätt på!
Hämtade hojen från vintergaraget idag. Jag hade glömt hur gött det är att köra och hur högt den låter. :banana
 
Jag är lätt på!Hämtade hojen från vintergaraget idag. Jag hade glömt hur gött det är att köra och hur högt den låter. :banana
Var det dig jag mötte på Särövägen (158:an) idag vid 11.20-11.30? En svart Thruxton, som hördes över mitträcket till motsatta vägbanan? :) Jag tänkte genast "yonsson"!

Jag satt på TMaxen (trajjan blev ju underkänd hos SBP...) och reste tillsammans med en Suzuki GSX 1400, en Honda Varadero och en Honda CBF1000. Självklart hade dessa hojar inte en chans mot min 40-hästars 500 cc scooter med helsystem från Leo Vince. Jag hade ju tankat V-Power... :)

EDIT: BJN, jag är på! Men det hade du kanske redan räknat ut? :)
 
EDIT: BJN, jag är på! Men det hade du kanske redan räknat ut? :)

Jo, det hade jag ju räknat med.:) Då är vi ju i a f några stycken och TCE brukar ju också vara sugen på att köra.

Då får vi avvakta väder och bestämma rutter. Ska vi prova med en söderut så att jag får den långa transporten och en norrut så att ni får den långa transporten. Den jag tänker på norröver är den som TCE och du och jag körde i höstas men med den skillnaden att vi kör "baksidan" av Bullaresjön ner.

Fritt fram för förslag!

Sen är det ju det om vi får med några ostkustare så att vi ska försöka oss på en vätternrunda igen. Eller kanske något annat som kan vara någorlunda centralt för de inblandade.
 
Tack Twintorsk! Fick till allt på vänstersidan igår :)

För att hålla tråden lite kokande så tänkte jag redogöra vinterns mods.

Fas 1:
* Sänka ner clip ons under gaffelkronan *Klart*
* Kapa lamphållaren så att cliponsen får plats *Klart*
* Öhlins Nix 33 cartridge rätt ner i originalgaffeln * Klart och monterat*
* ISR Kopplingshandag med blinkers och tuta knapp * Klart och monterat*
* ISR Bromspump med startknapp och av/på knapp * Väntar på banjoskruv med brytare till bromsljusen*
* Rizoma gashandtag, gasrulle och hus *Bara att göra*
* Sänka instrumenteringen *Bara att göra. Vem vart det som hade gjort det nu igen?*

Fas 2:

* Pulverlackad 5" bakfälg *Beställt men inte hört ett skit från CWC*
* Pulverlackad 17" x 3.5" framfälg *Beställt men inte hört ett skit från CWC*
* Sänka / fixa ny framskärm *Tar det när hjulen har kommit*
* Fixa hastighetsmätaren * Tar det när hjulen kommit*
* Fixa brytaren till hel och halvljus eller bygga om hela instrumentpanelen för att få den i rätt höjd samt sätta hel / halvljusknappen där. Den fick nämligen inte plats på ISR handtagen.

Den kommer inte se ut som den gjorde original när jag är klar ;)
24407_0_1_2_bonneville_Image%20credits%20-%20Triumph.jpg
 
Last edited:
* Öhlins Nix 33 cartridge rätt ner i originalgaffeln * Klart och monterat*
Berätta lite mer... gjort själv, kostnad mm ?????
 
Dags för Svensk Bilprovning!

Hej alla, har inte varit så aktiv här inne på ett bra tag men har vaknat till liv igen. Min 2008 års Thruxton skall ín till Svensk Bilprovning för första gången. Hur griniga tror ni de är med mina BC Predators Slip on? Kanske bäst att slänga på originalblåsen trots allt. Kommer de ge mig UK på gangsterkepsen? Hade en skön årspremiär nu i söndags, Skånevädret börjar bli riktigt gott.
 

Bifogat

  • bild.jpg
    bild.jpg
    245.4 KB · Visningar: 65
  • 08eac905e418e2ce14bb7c600d8fb12b.gif
    08eac905e418e2ce14bb7c600d8fb12b.gif
    61.4 KB · Visningar: 66
* Öhlins Nix 33 cartridge rätt ner i originalgaffeln * Klart och monterat*
Berätta lite mer... gjort själv, kostnad mm ?????

Opps, den heter visst Nix 30 såg jag nu. Har du en sån och en svarv så går det att få till. Så mycket kan jag säga nu i alla fall, men jag återkommer i ärendet.

Jaha men är det en bonneville du har? Isåfall har jag ju kopplingsschema till den med, säg inget till haynes bara, dom stämmer väl snoret ur mig :D

Det skulle vara superbussigt. Hittills har iofs allt stämt bra. Jag har 2007 bonneville black. Tror inte det är nån skillnad på schemat faktiskt.

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.719032,11.948902
 
Det kommer inte ta dig mer än 30 min att byta dämparna och kepsen. Gör det. Du kommer bara ångra om du måste göra mecket samt boka ny tid om du får bakslag.
 
Min 2008 års Thruxton skall ín till Svensk Bilprovning för första gången. Hur griniga tror ni de är med mina BC Predators Slip on? Kanske bäst att slänga på originalblåsen trots allt.
Är de väääldigt bullriga? Du kan ju ha tur... Mina TORs gick genom utan kommentar häromveckan. Men, TOR är ju rätt stillsamma så länge man har jämn gas.
 
Hänger på Teargaz exempel och listar vinterns mods.

- Nya dämpare bak (Öhlins TR538)
- Fjäderbensstag fram (BC Racing Fork Brace)
- Nya blinkers runt om (Kellerman micro dark LED)
- Nytt bakljus (LED)
- Varningslampor (LED)
- Ersatt bakstänkan med skvättskydd i plast
- Mindre backspegel
- BC Predators
- BC NARK
- Sänkt ner instrumenteringen
- Tagit bort fotpinnar bak
- Ny kedja och drevsats (ej monterat ännu, behöver låna kedjeverktyg)
- Väntar fortfarande på MAS kedjeskydd

Närmaste planerna:
- Montera nya kedjan, drevsatsen och kedjeskydd
- Ta en ordentlig funderare på hur jag med hjälp av mindre batteri och fantasi ska lyckas rensa ännu mer under sadeln (vill få till open frame-stuket)
- Lacka om tank och cuts (gillar inte stripesen)
- Köra mycket! Köpte ju hojen i september och har inte kört många mil ännu...
 
Jättekul med era mods Teargaz och Middleton. :tummenupp Men var är bilderna? Vi (åtminstone jag) är sjukt förtjust i att se bilder på modifieringar.

Apropå ljuddämpare. Jag kommer aldrig mer att köra till besiktningen med original påskruvat. Jag besiktigade för två år sedan så det är dags nu i april igen. Förra gången skruvade jag på original. Det lät för jävla löjligt. Smög mig ut från bostadsområdet så att ingen skulle se och höra mig. Sen kom jag till besiktningen och hojen blev oerhört uppskattad. Fast när de startade den så kunde de inte hålla sig för skratt. " Du får ju skaffa dämpare så att den låter riktigt. Så här jävla mesigt får den ju inte låta när den ser ut som den gör." Någonting åt det hållet sa de.

Jag såg att de släppte igenom en Corvette Stingray med sidepipes utan dämpare i samma stund. Den lät rätt bra.:D

Fast så vågar jag inte chansa så jag har pluggat mina Toga med dB-killers med istoppad diskboll. Den låter rätt mesigt nu också men betydligt bättre än original i a f.

Jag sålde ju mina TOR vilket jag ångrar lite. De är både ett snyggt och välljudande alternativ som brukar gå igenom besiktningen. Om de sen blir godkända av polisen vid en flygande trafikinspektion är en helt annan sak. Fast de har ju större chans än mina odämpade Toga.

Fast än så länge är det väl bara Yonsson som rapporterat böter pga hög ljudnivå här i tråden?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top