Triumph Thruxton-tråden

Tack för tipsen boys! Problemet med mitt garage är att det är helt oisolerat, förutom min dörr då nu. Garaget är egentligen en del av n lång garagelänga som jag har delat av med en plyfa/gipsvägg, lagt in golv i och målat. Jag har en gavel med ca 20 cm betong runt om, även tak. En iskub vintertid med andra ord. Ovanpå garaget är det utomhusparkering.

Har en 2kW fläkt som snurrar dygnet runt därinne idag, men det kommer knappast räcka i vinter. Nu är det ca 18 grader därinne, men beakta att det är cirkus 7 utomhus. Blir det -20-30 grader i vinter som förra året så kommer jag få ett par minus i garaget som max. Idoiterna i föreningen har säkrat av uttagen till max 2000 W, därav min fläkt, annars klipper säkringen. När grannen inte använder sitt uttag kan jag nalla av honom, vips 4kW värmeeffekt. Funderar på att komplettera med 5 cm isolering i taket, någon skillnad lär det ju göra. Kostar ju dock en del deg..

Den här håller 54,2% och värmer utav bara fan kan jag tala om.

Inför stundande arbeten med gaffelbenen en fråga. Haynes rekommenderar starkt att man bara tar av ett gaffelben i taget för att slippa problem med hylsor för lyktfästen vid montering. Men hur svårt är det? Jag vill helst ta av båda samtidigt.

Mitt problem i meklokalen är att det är för varmt och att man måste ha ständig tillgång till kall bärs för att kunna jobba.
 

Bifogat

  • 48981.jpg
    48981.jpg
    60.8 KB · Visningar: 54
BJN - Det var en hel massa pill med lyktfästena när jag drog ur mina gafflar för styrbytet, dom små gummina i ändarna av hylsan var ett elände att få på plats. Tog säkert 15 min :) inte värre än så alltså..


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.909871,10.746492

Jo det pillet har jag redan haft. Det tog nog mig 17 min och 13 s så du slår mig. Är det inte värre än så alltså? Det kan ju i a f inte vara omöjligt och eftersom jag tänker lacka om båda gaffelbenen (underdelarna) så är det ju käckt att få göra det med båda samtidigt. Det blir inte pulverlack utan min favorit. Mattsvart med tvåkomponents klarlack ovanpå. Tvåkomponenten är färskvara när man väl brutit härdaren. Därför vill jag lacka båda samtidigt.

Ska slå dig när det gäller gummibusningarna nästa gång. Det är målet i a f. Ska lägga lite blå packningscement (Hylomar) på utsidan så de sitter kvar i hylsan och så gummismörjmedel på insidan så att gaffelbenet glider lätt. Meddelar tid vid senare tillfälle!
 
Last edited:
Hallå gossar!

Off topic: tillbaka i tråden efter ett par veckors frånvaro. Har varit i Shanghai och Beijing. Dåligt med trajjor där, minst sagt. Däremot var det mycket småscootrar av s k kinakvalitet. Just ordet "kinakvalitet" har fått en ny dimension för mig efter att ha skådat de vrak som de kör omkring med där borta.

On topic: nån som har koll på den här http://www.mcweb.se/sadel-gel-seat-p-1101-c-1236.aspx? En gelsadel? Bekvämare än original? (får man ju hoppas i vart fall... :)
 

Bifogat

  • A9701152_1246.jpg
    A9701152_1246.jpg
    26.3 KB · Visningar: 51
Last edited:
Lite smekigt blir det att pilla dit de där gummiplupparna, därför bytte jag gaffel ;)
Skämt åsido:

Någon med erfarenheter om dessa?
http://www.triumph-online.co.uk/kei...-kit-for-bonneville-t100--thruxton-6295-p.asp

Priset är ju förmånligt iaf..!

Drog iväg ett mail till braigasen och rådfrågade om Mikuni RS 36/38 skulle kunna vara något till trajan. Det börjar klia i fingrarna nu..:gnissla

Jag har också kollat på dessa tidigare men här i tråden har man väl inte tyckt att det är så mycket att satsa på. Själv vet jag inte. Skulle originalförgasarna gå sönder är de dock ett hett alternativ. Kollade nyss och original kostar över 20000 kr.
 
Jag har också kollat på dessa tidigare men här i tråden har man väl inte tyckt att det är så mycket att satsa på. Själv vet jag inte. Skulle originalförgasarna gå sönder är de dock ett hett alternativ. Kollade nyss och original kostar över 20000 kr.

Njaa, det beror ju lite vad man tänkt sig göra med hojen.. vill du bara ha en ersättare till original så är CR 35 ett bra alternativ, men vill du i förlängningen "trimma" lite så räcker inte CR 35:orna till. Ett alternativ är CR 37 eller ännu bättre CR 39 men allra bäst är ju FCR 39:or. Tittar du bara på utseendet vinner CR:arna klart, klassiskt så det skriker. Färdigt kit 37:or finns här för 675€: http://www.keihin.de/
Klicka CR spezial och sedan Preise, scrolla ner på sidan.
Jag skulle skicka en förfrågan om 37:or till denna killen som jag själv har handlat av och som jag kan rekommendera: http://www.motorcycle-exhausts.co.uk/Keihin_35CR2_Triumph_Thruxton_865cc_2004_on--product--4291.html
 
Last edited:
Tack för tipsen!

Velar fram och tillbaka när det gäller prisbilden på FCR 39:orna. Har ju dylika på min andra hoj, och de gör verkligen en enorm skillnad. De kostar ju därefter dock, snorigt mycket!

De flesta kit säljs ju med nya insug (CNC-frästa), på org. insugsgummina passar väl inte FCR 39_orna Erich? De är väl på tok för stora?
 
För och värma ett kall garage är ju alltid en gasol kamin bra.Värmer snabbt och ganska billig i inköp.
 
Hallå gossar!

Off topic: tillbaka i tråden efter ett par veckors frånvaro. Har varit i Shanghai och Beijing. Dåligt med trajjor där, minst sagt. Däremot var det mycket småscootrar av s k kinakvalitet. Just ordet "kinakvalitet" har fått en ny dimension för mig efter att ha skådat de vrak som de kör omkring med där borta.

On topic: nån som har koll på den här http://www.mcweb.se/sadel-gel-seat-p-1101-c-1236.aspx? En gelsadel? Bekvämare än original? (får man ju hoppas i vart fall... :)

Nej men, stor moddning på gång :) inte illa.
 
Hallå gossar!

Off topic: tillbaka i tråden efter ett par veckors frånvaro. Har varit i Shanghai och Beijing. Dåligt med trajjor där, minst sagt. Däremot var det mycket småscootrar av s k kinakvalitet. Just ordet "kinakvalitet" har fått en ny dimension för mig efter att ha skådat de vrak som de kör omkring med där borta.

On topic: nån som har koll på den här http://www.mcweb.se/sadel-gel-seat-p-1101-c-1236.aspx? En gelsadel? Bekvämare än original? (får man ju hoppas i vart fall... :)

Jag har läst flera inlägg där man avråder från gelsadeln för den blir visst osannolikt het på sommaren.. har själv haft gel på min förra hoj men upplevde inte det problemet, däremot tyckte jag att gel inte var särskilt mycket bättre.
 
Pajar mina förgasare slänger jag på ett par amal concentric mk2 med trattar :) kass men "true"!
 
Någon som vet vart jag vänder mig för att få tillverkat ett par sifferdekaler
för sidopanelerna och för kutsen??
 
Hjulen startar tidigare och tidigare..

När jag gick hem från jobbet i måndags så såg jag att de som bäst höll på att julpynta Kungsgatan i Uddevalla.

Själv har jag nu klätt färdigt min hjulgran. Grepp och handtag med riktigt julröd färg. Visst ser den ut som en hjulgran men jag gillar den. Fast rätt som det är kanske den blir matt grön och svart. Eller matt vinröd och guld.

Fick i a f till ett par dB-killers som funkar nu. De som följde med Toga drog jag fulla med najtråd i slutändan och så tryckte jag in en halv diskboll i varje. Dämpar bra men låter ändå mycket bättre än originalet.

Edit: Min favoritjulgran är väldigt enkel. En grön gran med ljus och enbart röda kulor. Så ska det vara. Inget glitter inget övrigt. Bara gran ljus och röda kulor. Det är vackert! Min Thruxton smyckar jag lite mer
 

Bifogat

  • DSCN0142.jpg
    DSCN0142.jpg
    230.7 KB · Visningar: 79
  • DSCN0145.jpg
    DSCN0145.jpg
    236.3 KB · Visningar: 72
  • DSCN0149.jpg
    DSCN0149.jpg
    231.4 KB · Visningar: 70
  • DSCN0152.jpg
    DSCN0152.jpg
    232.5 KB · Visningar: 64
  • DSCN0153.jpg
    DSCN0153.jpg
    226.6 KB · Visningar: 71
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top