Triumph Thruxton-tråden

Då är man på banan igen efter strul med försvunna lösen och byte av epostadress som gjorde att jag "försvann" från forumet. Tack för hjälpen Swedie!!! Och Panzaa som jag har haft en dialog med på FB!!!!
Inte mycket att berätta om min 904cc-motor just nu men jag fick tillbaka toppackningen från borrning efter bara 4 dagar. Dom är snabba på Motospeeed. Cyllen är i USA just nu och väntas tillbaka om ca 4 veckor och toppen kommer nog tillbaka från Tyskland om 2 veckor. Måste iväg nån dag för att mäta upp kolvarna och senare även mäta cylinderloppen. Man vill ju ha lite koll på måtten.
 
Visst får man en hårdare gaffel med olja med högre viskositet, men samtidigt en segare retur. Ställer mig lite halvskeptisk till denna mod. Har testat det på ett par hojar, men inte upplevt skillnaden som positiv. Tyvärr har britterna utrustat Thruxton/Bonnevillen etc. med bedrövlig gaffel med tanke på hojens vikt. Öhlins mfl. skall ha kommit med en ny insats till gaffeln som tydligen skall göra underverk. Man kommer dock inte ifrån gaffelns veka grundkonstruktion.

Sen är allt en fråga om hur man använder hojen och vad man själv anser duga.
Personligen slängde jag gaffeln på skroten.

Kanske lika bra att köra med original viskositet. När det gäller SV är alla som jag hört positiva till att gå upp från SAE 5 till SAE 10. Allt blir bättre. Inställningarna för retur och kompression svarar t.ex. mycket bättre med SAE 10. När det gäller Thruxton så har jag inte alls hört lika samstämmiga uppgifter. Det bästa är väl att byta gaffel liksom du har gjort.

Öhlinarna bak har ju flyttat ribban en aning högre. De är verkligen bra.
 
Last edited:
Kanske lika bra att köra med original viskositet. När det gäller SV är alla som jag hört positiva till att gå upp från SAE 5 till SAE 10. Allt blir bättre. Inställningarna för retur och kompression svarar t.ex. mycket bättre med SAE 10. När det gäller Thruxton så har jag inte alls hört lika samstämmiga uppgifter. Det bästa är väl att byta gaffel liksom du har gjort.

Öhlinarna bak har ju flyttat ribban en aning högre. De är verkligen bra.

Finns ju kompletta cartridge från flera tillverkare avsedda till thruxton som visserligen kräver lite arbete men behåller det "klassiska" utseendet. Du får en fullt inställbar gaffel..
Kostar naturligtvis lite mer än tjockare olja.
 
Shoppat något mer ?

Kunde inte hålla mig när det gick att få hem korta grepp för broms och koppling och med på köpet gummihandtag med infällningar i eloxerad metall för 550 kr alles in alles. Frakt och allt! Har redan köpt och provat till SV. Vi är några stycken som klämt och synat och jämfört med Titax. Ingen tycker att det vare sig ser sämre ut eller känns billigare men för ca 25% av vad Titax kostar.

Finns ju kompletta cartridge från flera tillverkare avsedda till thruxton som visserligen kräver lite arbete men behåller det "klassiska" utseendet. Du får en fullt inställbar gaffel..
Kostar naturligtvis lite mer än tjockare olja.

Helt säkert en kanonbra lösning men den är utanför budget nu.

Ja 50/50 av bägge borde bli 12,5.

Jag visste inte om man kunde räkna så på viskositet när man blandar oljor men du verkar säker så jag tackar för svaret!
 
Last edited:
Ja fast inte 100% det är så jag lärt mig å aldrig funderat på det nåt mera förrens nu då. Så säg till om du hör nåt annat :)
 
Lägg in en blänkare på teknikforumet så får du garanterat 100 svar.
Tror inte heller att det är så enkelt.
 
Vinterbonade garaget lite i helgen, nu skall nog damen sova gott :)
Börjar skrvua kommande helg lite smått.
Slipper nu förhoppningsvis frysa fingrarna av mig.
 

Bifogat

  • 377234_10150903011205314_550720313_21458599_6956982_n.jpg
    377234_10150903011205314_550720313_21458599_6956982_n.jpg
    54.3 KB · Visningar: 64
  • 384933_10150903035990314_550720313_21458923_1972652261_n.jpg
    384933_10150903035990314_550720313_21458923_1972652261_n.jpg
    45.8 KB · Visningar: 66
  • 307203_10150903383495314_550720313_21462974_291660386_n.jpg
    307203_10150903383495314_550720313_21462974_291660386_n.jpg
    41.5 KB · Visningar: 71
  • 387427_10150903384310314_550720313_21462985_1176834513_n.jpg
    387427_10150903384310314_550720313_21462985_1176834513_n.jpg
    91.2 KB · Visningar: 86
  • Gilla
Reaktioner: EST
Tackar! Tyvärr så syns inte resten, om det är bra eller dåligt vette tusan.
Jobbade dock som en iller sedan i fredags med att dra ny el till nya armaturer, täta alla springor med fogskum, isolera samt sortera alla prylar i garaget. Då jag inte kan skruva nere i huset i vinter p.g.a. ombyggnadsjobb får jag husera i garaget istället.
Med en liten 2kW fläkt (max vad säkringen tål) så kommer det dock bli kallt som satan.
 
Men var är Triumph-flaggan? Din Thruxton känner sig kanske lite mobbad utan en sådan. :gnissla

Håller med!!! Speciellt med Yammaflaggan framför näsan!???? Du måste i alla fall hänga dit en engelsk flagga för att hojen ska känna sig hemma!!!!!!!!!!
 
Bjäbb bjäbb :D

Står ju en till Yamma därinne (racemoppen) som inte syns på bild.
Tips på vars man kan få tag i flagga? Är det bara www.flagstore.se som gäller? Hittar dåligt med Traja prylar där.
 
Tackar! Tyvärr så syns inte resten, om det är bra eller dåligt vette tusan.
Jobbade dock som en iller sedan i fredags med att dra ny el till nya armaturer, täta alla springor med fogskum, isolera samt sortera alla prylar i garaget. Då jag inte kan skruva nere i huset i vinter p.g.a. ombyggnadsjobb får jag husera i garaget istället.
Med en liten 2kW fläkt (max vad säkringen tål) så kommer det dock bli kallt som satan.

Det behöver inte bli jättekallt om du kan plannera mekandet lite. :)

Jag köpte ett

5141.jpg


till mitt garage. Och det ser ut att vara ca dubbelt så stort som ditt.
Normal vinter temperatur är 15 grader, och det tar ca 1 timme att höja till 18 grader, och det är helt ok att meka i (jag har alltid mek-handskar, även sommartid...), och det blir varmare under tiden man mekar. 1-2 grader per timme, om man är själv och med element på, och inga anda värmealstrande maskner kör. :)
Mina garage dörrar är dock fodrade/isolerade från fabrik. Men 18 grader ska du ju lätt kunna få upp det till.

PS. Gillar verkligen din Thruxton.. den får mig att fundera på en sådan i stället för speed tripplen som jag plannerar att köpa...

:hej
 
@Panzaa
Fin video, synd att dom inte gick igen vilket "slack" man ska ha och hur man justerar. Jag är rätt kass på sånt. Se nu till att inte tråden går i ide under vintern.

För övrigt avundas jag er som har garage nära hemmet och fortfarande kan köra. Idag var det +9* i GBG och jag såg flera hojar på vägarna.
 
Tack för tipsen boys! Problemet med mitt garage är att det är helt oisolerat, förutom min dörr då nu. Garaget är egentligen en del av n lång garagelänga som jag har delat av med en plyfa/gipsvägg, lagt in golv i och målat. Jag har en gavel med ca 20 cm betong runt om, även tak. En iskub vintertid med andra ord. Ovanpå garaget är det utomhusparkering.

Har en 2kW fläkt som snurrar dygnet runt därinne idag, men det kommer knappast räcka i vinter. Nu är det ca 18 grader därinne, men beakta att det är cirkus 7 utomhus. Blir det -20-30 grader i vinter som förra året så kommer jag få ett par minus i garaget som max. Idoiterna i föreningen har säkrat av uttagen till max 2000 W, därav min fläkt, annars klipper säkringen. När grannen inte använder sitt uttag kan jag nalla av honom, vips 4kW värmeeffekt. Funderar på att komplettera med 5 cm isolering i taket, någon skillnad lär det ju göra. Kostar ju dock en del deg..
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top