Triumph Thruxton-tråden

Borde jag ju göra.. Efter jag renoverat dom riktigt risiga bromsarna på pendlarbilen.. O bytt kamrem.. O tätat oljespyorna från gammeltrajan :) ska bygga en plåtvals också.. fullt upp..!
Hade aldrig orkat om jag inte levde efter mottot: if it aint broke don't fix it.
Nä men en sån koppling tar mig nog runt 20 min att få till. Fast jag har ingen koll på lack som behåller kopparn röd. Nån som vet?
 
O originaldämparna tyckte bes. på Aröd i gbg lät tantigt så nästa gång blir det TOR.

Dit jag ska. Fick också det intrycket när jag var där med min Speed Triple för ett par år sedan.

Kör dit med TOR, vid 12-snåret så vet jag :)
 
Dit jag ska. Fick också det intrycket när jag var där med min Speed Triple för ett par år sedan.

Kör dit med TOR, vid 12-snåret så vet jag :)

Pust. Det höll på att gå illa.
När jag kom fram så märkte jag att mina framblinkers plötsligt inte fungerande. Jag har tidigare haft lite strul med dessa (snygga, rätt dyra, men dålig kvalitet från NewBonneville.com) och gissar att lamporna skakat sönder.
Nåja, inte dyrare att få ombesiktning än att bara överge den inbokade tiden så jag chansade.

När jag väl kom in i hallen efter att ha stått o väntat 20 minuter i regnet så fick jag tyvärr inte den typ av heltatuerade besiktningsman jag fick sist med Speed Triplen, utan en mer noggrann typ.
Innan han kollade lamporna så sa jag att de framblinkersen lagt av sen jag var ute sist och han bekräftade att det skulle bli ombes. :gnissla

Efter lite mer kläm och känn (på hojen) av besiktningsmannen där jag bland annat fick ett påpekande om att min främre (flytande) bromsskiva gick att röra i sidled så var det dag för provturen.

När han vred på rullen och det smällde i TOR-piporna och sen fick motorstopp när han la i växel så var jag redan inställd på ombesiktning.

Men han kom tillbaks efter provsvängen med ett leende och jag fick bara ett underkännande utan ombesiktning för blinkersen. :tummenupp

Så det hela gick väl, bara en riktigt skitig hoj att tvätta nu.
 
Last edited:
Pust. Det höll på att gå illa.
När jag kom fram så märkte jag att mina framblinkers plötsligt inte fungerande. Jag har tidigare haft lite strul med dessa (snygga, rätt dyra, men dålig kvalitet från NewBonneville.com) och gissar att lamporna skakat sönder.
Nåja, inte dyrare att få ombesiktning än att bara överge den inbokade tiden så jag chansade.

När jag väl kom in i hallen efter att ha stått o väntat 20 minuter i regnet så fick jag tyvärr inte den typ av heltatuerade besiktningsman jag fick sist med Speed Triplen, utan en mer noggrann typ.
Innan han kollade lamporna så sa jag att de framblinkersen lagt av sen jag var ute sist och han bekräftade att det skulle bli ombes. :gnissla

Efter lite mer kläm och känn (på hojen) av besiktningsmannen där jag bland annat fick ett påpekande om att min främre (flytande) bromsskiva gick att röra i sidled så var det dag för provturen.

När han vred på rullen och det smällde i TOR-piporna och sen fick motorstopp när han la i växel så var jag redan inställd på ombesiktning.

Men han kom tillbaks efter provsvängen med ett leende och jag fick bara ett underkännande utan ombesiktning för blinkersen. :tummenupp

Så det hela gick väl, bara en riktigt skitig hoj att tvätta nu.

Grattis :tummenupp
 
En månad kvar till Vättern Tour 2011

Hittills anmälda som vill ha rum är:
TMax500, TCE, hs01jowe, Charlie C, Speedtwin och BJN

Har jag missat någon så hör av er. Jag tänker nog i a f innan midsommar ringa och förboka rum.

Thruxtonerich har lovat att komma och vara med någon del av turen om han har möjlighet men ska inte ha rum. Så kan ju andra också göra som inte har möjlighet att delta hela tiden. T.ex. dra med till Askersund på lördagen både från öst och väst och vänd hem igen så blir det en fin endagstur.

Om bara TMax och Google maps blir kompisar så kommer det nog snart en färdbeskrivning. :)

EDIT: Några till i år blir det väl så att färgskalan blir fylligare.
 

Bifogat

  • DSC_0065cut.jpg
    DSC_0065cut.jpg
    267.4 KB · Visningar: 64
Last edited:
Om bara TMax och Google maps blir kompisar så kommer det nog snart en färdbeskrivning. :)
Hehe...! Jag har försökt rita hur vi/jag körde förra året, och gjort några rättningar (där vi körde fel). Se länken http://maps.google.se/maps/ms?ie=UT...4399431300025742464.0004a3f59eb0e42bfd08c&z=8

Göteborg-Trollhättan-Såtenäs-Lidköping-Mariestad-Karlsborg-Askersund-Borensberg-Vadstena-Ödeshög-Jönköping på dag 1.

Jönköping-Habo-Tidaholm-Hjo-Skövde-Skara-Såtenäs-Grästorp-Trollhättan-Göteborg på dag 2.

Det här ruttförslaget utgår ju från Göteborg, hur våra East Coast Boys körde till Askersund och hem igen vet jag inte riktigt.

[Nordvästra biten på den ritade rutten - upp i Dalsland - kan vi glömma, den delen körde bara jag själv på väg till landet. (Där blev kartan blev sk-t och jag slutade rita... Hur suddar man bort en sträcka som man ritat fel?)]

En av erfarenheterna från 2010 är att undvika väg 49 och 50 ("huvudvägarna" runt Vättern) i möjligaste mån. Raka, snabba, mycket trafik = inte kul! Så vi kanske skall modifiera vissa delar, skippa 49:an Karlsborg-Askersund och istället snedda genom Tiveden. Så se den här rutten som ett utkast.

En annan erfarenhet är att läsa kartan noga på östgötasidan, så att vi hittar överhuvudtaget och slipper grusvägar... :)
 
Last edited:
Hehe...! Jag har försökt rita hur vi/jag körde förra året, och gjort några rättningar (där vi körde fel). Se länken http://maps.google.se/maps/ms?ie=UT...4399431300025742464.0004a3f59eb0e42bfd08c&z=8

Det här ruttförslaget utgår från Göteborg, hur våra East Coast Boys körde till Askersund och hem igen vet jag inte riktigt.

[Sista biten på rutten - upp i Dalsland - kan vi glömma, den delen körde bara jag själv på väg till landet. (Där blev kartan blev sk-t och jag slutade rita... Hur suddar man bort en sträcka som man ritat fel?)]

En av erfarenheterna från 2010 är att undvika väg 49 och 50 ("huvudvägarna" runt Vättern) i möjligaste mån. Raka, snabba, mycket trafik = inte kul! Så vi kanske skall modifiera vissa delar, skippa 49:an Karlsborg-Askersund och istället snedda genom Tiveden. Så se den här rutten som ett utkast.

En annan erfarenhet är att läsa kartan noga på östgötasidan, så att vi hittar överhuvudtaget och slipper grusvägar... :)

Det duger bra som huvudsaklig inriktning.

Ska se om jag kan kontakta någon turistbyrå där borta kring Vättern och få deras turistkartor liknande den jag har över Dalsland. De är detaljerade och har med en massa småvägar. Det står givetvis inget om det är grus men har man en detaljerad karta så kan man i a f se alternativ när man väl står där framför gruset. Fast grusväg det är körbart det också om än på ett annat sätt.

EDIT:
Jo, Tiveden blir det väl i år. Om inte jag minns fel så var det att vi kände oss lite i tidsnöd förra året och valde de enkla vägarna för att komma fram i tid. Nu har vi ju utökat tiden med 1 h i år och det ska inte vara några problem med Tiveden.
 
Last edited:
EDIT:Jo, Tiveden blir det väl i år. Om inte jag minns fel så var det att vi kände oss lite i tidsnöd förra året och valde de enkla vägarna för att komma fram i tid. Nu har vi ju utökat tiden med 1 h i år och det ska inte vara några problem med Tiveden.
Yes, så var det. Jag har letat upp en västgöte på nätet och bett om vägtips där. Återkommer i frågan!
Lyckas vi sedan trolla bort 50:an mellan Vadstena och Ödeshög till förmån för något roligare (Borensberg-Skänninge-Bjälbo-Rök?) så blir det prima!

Finns det någon östgöte som läser tråden och kan bidra med vägtips?
 
Last edited:
Nya Ostar monterade

Blev Metzeler Lasertec både fram (100) och Bak (140)
Efter 14 mil hittills så är jag riktigt nöjd.
 
Ombesiktning på hojen idag pga grinig polis. Han lyfte, klämde, provkörde och godkände.
Något som slog mig idag var att; kör man med orginalrör, så är man antingen redan döv, eller så pank att man knappt har råd att tanka, för fy fan vad tråkigt det var att köra hoj utan ljud. All känsla försvinner ju. Nu har jag i alla fall dB-killers i mas-rören, så förhoppningsvis får jag vara ifred av polisen i fortsättningen.

Besiktningsmannen berättade för övrigt att polisen inte måste ha decibelmätare om ljudet är väldigt högt, utan har rätt att underkänna på plats.
 
Blev Metzeler Lasertec både fram (100) och Bak (140)
Efter 14 mil hittills så är jag riktigt nöjd.

Grattis! Det är säkert kanonbra däck. Jag körde alltid Metzeler förr men på senare år har det bara blivit Michelin och Dunlop. Nu är ju de flesta överens om att det säljs inga direkt dåliga däck så vi har det lätt. Dock kan man välja helt fel typ av däck för typen av körande. Det har tre kompisar erfarit som köpt begagnade bandäck. Alla tre har lagt sig p g a släpp i en kurva strax efter att det börjat köra. Däcken kommer inte ens upp i rätt temperatur efter aktiv gatkörning och när man startar med kalla sådana däck så är de snorhala.

Ombesiktning på hojen idag pga grinig polis. Han lyfte, klämde, provkörde och godkände.
Något som slog mig idag var att; kör man med orginalrör, så är man antingen redan döv, eller så pank att man knappt har råd att tanka, för fy fan vad tråkigt det var att köra hoj utan ljud. All känsla försvinner ju. Nu har jag i alla fall dB-killers i mas-rören, så förhoppningsvis får jag vara ifred av polisen i fortsättningen.

Besiktningsmannen berättade för övrigt att polisen inte måste ha decibelmätare om ljudet är väldigt högt, utan har rätt att underkänna på plats.

Håller med om ljudet. Skämdes ordentligt när jag körde iväg till besiktningen förra året med original ljuddämpare. Fan vad töntigt den låter.
 
Last edited:
Yes, så var det. Jag har letat upp en västgöte på nätet och bett om vägtips där. Återkommer i frågan!
Lyckas vi sedan trolla bort 50:an mellan Vadstena och Ödeshög till förmån för något roligare (Borensberg-Skänninge-Bjälbo-Rök?) så blir det prima!

Finns det någon östgöte som läser tråden och kan bidra med vägtips?

Har ej riktigt bestämt datum för min och tantens Tysklands resa men är jag hemma 9/7 så åker jag med er en bit. Kan guida till Mariestad via Kinnekulle
på småvägar.
 
Grattis! Det är säkert kanonbra däck. Jag körde alltid Metzeler förr men på senare år har det bara blivit Michelin och Dunlop. Nu är ju de flesta överens om att det säljs inga direkt dåliga däck så vi har det lätt.

Enligt leverantören, Nu ännu bättre gummiblandning :)
 
Enligt leverantören, Nu ännu bättre gummiblandning :)

Det är förmodligen helt rätt!
Fast Dunlop har ett ännu hemligare och bättre recept. :D

Har ej riktigt bestämt datum för min och tantens Tysklands resa men är jag hemma 9/7 så åker jag med er en bit. Kan guida till Mariestad via Kinnekulle
på småvägar.

Det tar vi så gärna! Vi ses!
 
Last edited:
Har ej riktigt bestämt datum för min och tantens Tysklands resa men är jag hemma 9/7 så åker jag med er en bit. Kan guida till Mariestad via Kinnekulle på småvägar.
Kalas! Har du sedan tips på resten av vägen till Askersund, så är vi glada! (Vi "inresta" har ju liiite koll själva, men du lär ha mer koll!)
 
Åsse blev det en ny jacka

Icon Retro Daytona gul-svart går bara inte att få tag på i min storlek.

Kollade därför på Triumphs jackor. De som är riktigt snygga (t.ex. den som TCE har) matchar inte min hoj riktigt bra. Den passar perfekt till en vit eller grön-vit Bonneville.

Därför hittade jag på mitt (som vanligt barnsliga) tema denna LUCKY STRIKE jacka. Kostar betydligt mer än mitt förra inköp men förväntas också hålla betydligt högre kvalitet.Den förra slänger jag nog får se hur det blir med den här. Men visst matchar den hojen?
 

Bifogat

  • $(KGrHqUOKiUE3GytEJ)WBN52QDO3J!~~0_12.JPG
    $(KGrHqUOKiUE3GytEJ)WBN52QDO3J!~~0_12.JPG
    30.5 KB · Visningar: 42
  • 345370370_o.jpg
    345370370_o.jpg
    53.8 KB · Visningar: 41
Köra en tur i helgen, någon? Vädret ser tveksamt ut i inlandet, men bra vid kusten. Halland verkar säkrare än Bohuslän.

BJN - du är en riktig shopoholic! :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top