Triumph Thruxton-tråden

Har nu NYTT fulladdat batteri.
Slår på tändningen, Olje lampan tänds, Neutral lampan tänds, låter även från insprutningen.
Övriga lampor är svarta, inget framljus, bakljus, blinkers eller bromsljus.
Håller jag in kopplingen och trycker på startknappen knäpper det till i startrelät och motor lampan glimmar till för en tusendels sekund.
Men inte ett liv, har kollat alla kopplingar jag kan se, mätt alla säkringar och det verkar OK.
Så vad fan kan det va ?
Ruskigt tacksam för ideér för jag har just nu ingen aning.

Tillägg, det enda jag gjort sedan jag körde sist är att tvätta hojen och bytt olja, i den ordningen, efter tvätten bytte jag olja och då startade den, varmkörde och ställde in den.

Har verkligen ingen aning tyvärr men kan inte hojen visa felkoder? Har inge verkstadshandbok eller instruktionsbok för en insprutare men jag har för min Suzuki med FI. Den gången den dog för mig ute på vägen men startade igen så jag precis tog mig hem så visades hela tiden en felkod i i displayen. En felkod som relativt snabbt hjälpte mig att lösa problemet som var så simpelt att en elkontakt hade glidit isär. Inga felkoder på Thruxton?
 
Har verkligen ingen aning tyvärr men kan inte hojen visa felkoder? Har inge verkstadshandbok eller instruktionsbok för en insprutare men jag har för min Suzuki med FI. Den gången den dog för mig ute på vägen men startade igen så jag precis tog mig hem så visades hela tiden en felkod i i displayen. En felkod som relativt snabbt hjälpte mig att lösa problemet som var så simpelt att en elkontakt hade glidit isär. Inga felkoder på Thruxton?

Tyvärr en analog instrumentering, ingen Digital display, vet i alla fall var jag sover inatt :)
 
Kortis o bränt relä kanske? Känns som dom borde tåla en tvätt, men vem vet om det står vatten i nåt hölje över vintern.. Det enda raka är att riva ur allt modernt crap o montera kick o förgasare! Provat o springa igång den?
 
Kortis o bränt relä kanske? Känns som dom borde tåla en tvätt, men vem vet om det står vatten i nåt hölje över vintern.. Det enda raka är att riva ur allt modernt crap o montera kick o förgasare! Provat o springa igång den?

Också funderat på att tjuvkoppla den, men fan vet med insprutning, oavsett så borde ju lamporna lysa, även bränsle och motorlampan om start relät var kass ?
Går det att springa igång EFI ?
 
Tyvärr en analog instrumentering, ingen Digital display, vet i alla fall var jag sover inatt :)

F'låt, det är ju en Bonneville.

Vadå du sover?:) Du får väl ägna natten åt att lösa problemet? Ta dig ett par stadiga och tänk. Kolla manualen (om du har någon, min sträcker sig bara till -07) och undersök samtliga relevanta fel. Jag tror definitivt att det är något "enkelt" som t.ex. att en kontakt glidit isär eller efter tvätten fått in vatten och inte funkar som den ska. Kortslutning ( inte troligt om säkringarna är hela) eller ärg som gör att strömmen inte flyter fram. Vad jag menar med "enkelt" är att det är säkert enkelt åtgärdat när man väl hittar det. Inte att det är enkelt att hitta felet. Det måste väl finnas någon form av digital display att tillgå t .ex. genom att koppla in en dator med rätt programvara. Hur gör de på märkesverkstaden? Har du någon kontakt så att du kan få låna utrustning?

Också funderat på att tjuvkoppla den, men fan vet med insprutning, oavsett så borde ju lamporna lysa, även bränsle och motorlampan om start relät var kass ?
Går det att springa igång EFI ?

Beror helt på felet. Ligger felet enbart i startmotorkretsen så ska det väl gå att springa igång den. Ligger felet någon annan stans så är det ju högst osäkert att det funkar.
 
Last edited:
F'låt, det är ju en Bonneville.

Vadå du sover?:) Du får väl ägna natten åt att lösa problemet? Ta dig ett par stadiga och tänk. Kolla manualen (om du har någon, min sträcker sig bara till -07) och undersök samtliga relevanta fel. Jag tror definitivt att det är något "enkelt" som t.ex. att en kontakt glidit isär eller efter tvätten fått in vatten och inte funkar som den ska. Kortslutning ( inte troligt om säkringarna är hela) eller ärg som gör att strömmen inte flyter fram. Vad jag menar med "enkelt" är att det är säkert enkelt åtgärdat när man väl hittar det. Inte att det är enkelt att hitta felet. Det måste väl finnas någon form av digital display att tillgå t .ex. genom att koppla in en dator med rätt programvara. Hur gör de på märkesverkstaden? Har du någon kontakt så att du kan få låna utrustning?



Beror helt på felet. Ligger felet enbart i startmotorkretsen så ska det väl gå att springa igång den. Ligger felet någon annan stans så är det ju högst osäkert att det funkar.

Har dratt ett mail till en triumph mek. så får jag se vad han säger.
Tror också det är ett skitfel, men har tryckt på alla anslutningar jag kan hitta, dvs. alla kopplingar i lampan, under tanken och kåporna.
Det som bekymrar mig mest är att lamporna inte tänds.
 
Är det så illa att bara min o tmax hoj som går som dom ska på västkusten nu? Hade en underbar tur upp till fjällbacka idag med skön musik i lurarna(man hör fortfarande rytet - fast minus brus)
 
Är det så illa att bara min o tmax hoj som går som dom ska på västkusten nu? Hade en underbar tur upp till fjällbacka idag med skön musik i lurarna(man hör fortfarande rytet - fast minus brus)

Nja, min hoj går nog som den ska men bromsar inte riktigt som den ska. Fast jag vet inte säkert om den bromsar sämre nu med svampig ISR än med stum original.:D

OK! Jag hade en underbar tur fast med med Suzukin. Uddevalla- Munkedal-Dingle-Bovallstrand- Kungshamn-Munkedal- Uddevalla. Den turen tar jag gärna med några trajaåkare på. Fast det är lite sent på året nu eller tidigt. Bäst i april och september då det inte är så mycket trafik ute vid kusten.
 
Liket lever !

Strippade hojen, tog isär alla kontakter jag hittade och sprutade 5-56,
tror mig veta var det glappade.
Men det viktigaste, nu går den igen !
 
Hemma igen från Harz. Riktigt fin körning, kan rekommendera Harz till den som gillar kurvor i vacker landsbygd! (Vem gör inte det?) Skrapade i med stövlarna ett par gånger om dagen, trots måttligt tempo...

Landskap som i en turistbroschyr. Mjukt böljande fält, gröna dalar, åar och bäckar med öring, både lövskog och barrskog. Korsvirkeshus, pittoreska byar - ja, som ett resereportage i TV.

Krokiga vägar, en och annan serpentin, höjdskillnader, hygglig asfalt - med mera, med mera. Klart värt en resa! Bifogar ett foto på Thrux'an inför avresan.

EDIT: kika på den här filmen (inte min film, hittade den här på SH), den säger en hel del: http://www.youtube.com/watch?v=xWOCOXJUTKc&feature=player_embedded
 

Bifogat

  • IMG_0206.jpg
    IMG_0206.jpg
    252.1 KB · Visningar: 59
Last edited:
Welcome back TMax.

Med dig tillbaka, tce66's hoj startar och min bromsar så börjar vi ju bli fulltaliga igen.:)

Jag fick ett tips om detta på Thruxton gruppen på facebook.

http://www.gazisuspension.com/products.html

Det skulle vara de för ca 4300 eller de med behållare för ca 4800 då om inte jag tittat fel. Vet du hur man köper dem? Ska nog inte köpa några dämpare alls just nu men alltid bra att veta. Verkar inte som det gick att beställa via sajten utan att de vill sälja via återförsäljare.
 
Last edited:
Beställde ett Shorai-batteri idag, ca 2v leveranstid, från NF Racing som ligger nära, för avhämtning.
Viktbesparing enorm, väger ca 800 g och sparar ca 3kg. Priset är runt 1500 kr.
 
Tänkte bjuda på lite bilder av ett annorlunda slag.

Min bror Jobbar på FLIR som pysslar med jävligt coola värmekameror.
Då kan moppen se ut såhär innan och efter en del bromsning:-)
 

Bifogat

  • IR_0267.jpg
    IR_0267.jpg
    51.1 KB · Visningar: 46
  • IR_0269.jpg
    IR_0269.jpg
    54.2 KB · Visningar: 56
  • IR_0275.jpg
    IR_0275.jpg
    49 KB · Visningar: 52
  • IR_0277.jpg
    IR_0277.jpg
    63.4 KB · Visningar: 54
  • IR_0279.jpg
    IR_0279.jpg
    50.4 KB · Visningar: 42
Tänkte bjuda på lite bilder av ett annorlunda slag.

Min bror Jobbar på FLIR som pysslar med jävligt coola värmekameror.
Då kan moppen se ut såhär innan och efter en del bromsning:-)

Kul!

Min skiva blev allt rätt varm igår efter inte så mycket bromsande. Jag kunde dock lägga handen på den men nätt och jämnt.
 
Kul!

Min skiva blev allt rätt varm igår efter inte så mycket bromsande. Jag kunde dock lägga handen på den men nätt och jämnt.

Ja det handlar ju om att omvandla rörelseenergi till värme när man bromsar;)

Har du fått nyp i bromsen nu då? Funkade mitt luftningsknep?
 
Ja det handlar ju om att omvandla rörelseenergi till värme när man bromsar;)

Har du fått nyp i bromsen nu då? Funkade mitt luftningsknep?

Jovisst fungerade det! Tack! Det blev mycket bättre men inte riktigt som jag vill ha det. Fast efter att ha googlat runt lite så har jag fått klart för mig att vissa bromsar inte är lika stumma i handtaget som andra. Speciellt inte när hojen står still. Fast de kan bromsa hur bra som helst ändå. Bara att vänja sig. Så det får jag väl göra. Vänja mig. Har inte gjort någon riktig provkörning ännu då det började regna kraftigt då jag hunnit 100 m hemifrån igår.
 
Jovisst fungerade det! Tack! Det blev mycket bättre men inte riktigt som jag vill ha det. Fast efter att ha googlat runt lite så har jag fått klart för mig att vissa bromsar inte är lika stumma i handtaget som andra. Speciellt inte när hojen står still. Fast de kan bromsa hur bra som helst ändå. Bara att vänja sig. Så det får jag väl göra. Vänja mig. Har inte gjort någon riktig provkörning ännu då det började regna kraftigt då jag hunnit 100 m hemifrån igår.

Jag vet precis vad du menar och jag tror du kommer tycka annorlunda när du har dragit några repor:-)
När man sitter still på hojen och klämmer känns det inge vidare men när man kör och känner hur det svarar så hade jag kontakt mellan mungipor och örsnibbar under hjälmen.

Vill man ha lite stummare så får man nog uppgradera uppe på styret.

Lutar åt att jag kommer göra det. Inte för att jag inte är nöjd med känslan utan mest för att ISR handtagen = ren porr.

ISR21-012-OA.jpg
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top