Triumph Thruxton-tråden

Nya däck

Så var det beställt då. Dunlop Roadsmart 110/80 fram och 150/70 bak för en kostnad av totalt 2247 kr inklusive frakt. Det är vad jag normalt betalar för ett däck. Fast nu måste jag ju förstås skaffa prylar för att byta och balansera själv men det blir ändå mindre än vad jag skulle betala för två däck hos min vanliga handlare. Å sen har jag ju pryttlarna för att byta vid nästa köp av däck. Hoppas jag hinner byta innan den 19:e för framdäcket börjar bli bra slut. Ska man hänga med er ungdomar så får man ju ha däcken i ordning. :) Fast jag är inte jättelångsam när jag kör, trots min ålder.
 
Så var det beställt då. Dunlop Roadsmart 110/80 fram och 150/70 bak för en kostnad av totalt 2247 kr inklusive frakt. Det är vad jag normalt betalar för ett däck. Fast nu måste jag ju förstås skaffa prylar för att byta och balansera själv men det blir ändå mindre än vad jag skulle betala för två däck hos min vanliga handlare. Å sen har jag ju pryttlarna för att byta vid nästa köp av däck. Hoppas jag hinner byta innan den 19:e för framdäcket börjar bli bra slut. Ska man hänga med er ungdomar så får man ju ha däcken i ordning. :) Fast jag är inte jättelångsam när jag kör, trots min ålder.

Annars så kan du ta däcken runt magen, ta dig till Borås så har en kompis bilverkstad (håller även på med däck) och kan säkert hjälpa dig för en liten penning.
PM om intresse finns.
 
Annars så kan du ta däcken runt magen, ta dig till Borås så har en kompis bilverkstad (håller även på med däck) och kan säkert hjälpa dig för en liten penning.
PM om intresse finns.

Tack för det, hygglig tanke. Fast jag har gett mig fan på att jag ska byta däcken själv. Jag gjorde det ju förr i tiden men så blev man bekväm och lämnade bort. Fast nu med två hojar och även en massa kompisar som vill byta däck så börjar det bli intressant att göra det själv igen. Å så har det ju tillkommit att det går att köpa däck så satans mycket billigare på nätet.
 
Vi kanske kan hålla oss strax under 140 så slipper du vobbel :tummenupp

Låter bra! Just 140 har jag under många år provat ut som den mest vägvinnande och vilsamma farten för en nakenhoj. Strax under är helt OK! Å så slipper ju Panzaa wobbla fram.
 
Min hoj började konstra igår , först trodde jag att det var soppatorsk , bytte till reserven.. den liksom hackade till och började hosta till då och då, jag tankade och skiftade åter till vanliga tanken , men det fortsatte och en del riktiga avgassmällar till o från i samband med hackandet i någon mil innan jag kom hem.. .Tänkte att det går säkert över om hojen får sova ostört under natten ;-) , nädå , det fortsatte i morse för att sen plötsligt försvinna och körde sen 2 mil utan problem t jobbet.. men va f-n va det för något ?
För min del var det kontakten som sitter på den klena kabeln från pickuppen. Den sitter ovanför luftburken, mellan tank och kuts. Nån klåpare på en lokal mc-verkstad hade förstört låsningen som håller ihop kontakten och lindat lite isoleringsband runt altihop. Kan ha varit orsaken till mitt bekymmer med att den inte ville gå i regn. Nu går den som f-n efter efter Erichs förgasarinställningsinstruktioner. (långt ord :tungan)
 
Felet funnet!

Testade Anders fälg idag och vi är båda ense att det är relaterat till bakhjulet.
Hojjen var bra mycket stadigare och vobblet upphörde. Visst hojjen är ngt nojjig i högre farter fortfarande, men det var en markant skillnad. Anders hoj blev mycket mer nervös med min fälg på. NU gäller det bara att utröna om det är fälgen eller däcket det är fel på.
 
Ja, jag trodde fan inte det skulle göra ngn sklillnad men det märktes faktiskt är vi bytte hjul! Bra att du inte vill/behöver sälja hojen längre! Den är för läcker för att sälja! :) Det är alltså jag som heter Anders egentligen om ni inte listat ut det.. :tungan

Men en annan grej! Vi har fått problem den 19-20:e. Vätternrundan går nämligen 18-19! Då är det inte ens att tänka på att åka hoj där! Ska vi skjuta på det eller välja annan rutt?
 
Vi har fått problem den 19-20:e. Vätternrundan går nämligen 18-19! Då är det inte ens att tänka på att åka hoj där! Ska vi skjuta på det eller välja annan rutt?

Kom just hem (sent igår kväll) från Norge och är fortfarande lite upp-och-ned med väskor och tvätt i halva hallen, så jag kan inte prestera ett konkret svar till dig - här och nu...

Norge var Magiskt. Sol till 97 %, fantastiska hojvägar, som gjorda för en Thruxton. Fjällövergångar med snabba mjuka böjar, dalgångar med lummiga krokiga vägar, smala (s-m-a-l-a) vägar längs sjöar, mjuka kurviga landsvägar längs fjordar. Underbart. Och allt i strålande sol (ingen garanti för sol i Norge). 187 mil blev det totalt på 4 dygn.

Mina Roadsmart fick visa vad de gick för. Fick ett par pyttesmå släpp, faktiskt, både bak och fram. Dels pga oljespill i hårnålar, dels pga en onödigt aggressiv motorbromsning i en (fuktig/sölig) tunnel. Men f. ö. så minskade "fegranden" ytterligare något... Jag upplever att stövlarna är den del som tar i först. Har aldrig haft fotpinnarna i asfalten, men väl stövlarna. För stora fötter? :-)
 

Bifogat

  • IMGP3745.jpg
    IMGP3745.jpg
    244.1 KB · Visningar: 108
Gött!

Skall ju ned till Alperna med min hoj i sommar om jag får ordning på bakhjulet.
Var där med min T-Bird förra året - magiska vägar :)

Kapade bort en del på Anders "fegrand" igår på hans bakdäck med :)
 
Felet funnet! Testade Anders fälg idag och vi är båda ense att det är relaterat till bakhjulet.

Det var ju BRA att du har funnit felet! Har följt din diskussuion - och frustation - här i tråden utan att kunna bidra med något... Men skönt att höra att du är problemet på spåren.
 
Felet funnet!

Testade Anders fälg idag och vi är båda ense att det är relaterat till bakhjulet.
Hojjen var bra mycket stadigare och vobblet upphörde. Visst hojjen är ngt nojjig i högre farter fortfarande, men det var en markant skillnad. Anders hoj blev mycket mer nervös med min fälg på. NU gäller det bara att utröna om det är fälgen eller däcket det är fel på.

Roligt att du hittat "rätt" och som jag sagt i ett tidigare inlägg: släng diagonaldäcken och sätt på riktiga radialdäck!!!!!!! Du ångrar dig aldrig!!!!
Roadsmart eller M 2ct. 110/80 resp 150/70. Avon Storm är också ett alt.
När du ändå plockar isär "skiten" kolla ekringen så att den är riktigt gjord och byt hjullagren. Kolla också "ryckgummit".
Läste i det tyska forumet om en kille som hade felekrat bakhjul.
 
Tack boys!

Inväntar svar från en kille som ville sälja ett CBR 650?! hjul som tydligen var att slänga på direkt på trajjan. Gör jag den modden ges jag ju även möjlighet att köra med ett 180 bak.
När jag har kirrat framgaffeln i vinter får jag byta även fram.

Någon som vet om ett CBR 600 hjul passar rakt av (om det skiter sig med den fälgen jag har på G)?

Frågan är ju om mitt Michelin däck bak verkligen är ett diagonaldäck?
Hittar ingen info på hemsidan. Ett Michelin Pilot Activ.

Kan ju lämna bakfälgen till Wheeler Dealer i sthlm så att han kan kika igenom ekring m.m., men då börjar det kosta så pass mkt stålar att det nästan lönar sig med ett nytt däck.

Tack för tipsen och stöden grabbar!
 
Pilot Activ är ett diagonaldäck och bör funka fint på Thruxtonen.

Jag är själv något skeptisk till att smälla på ett radialdäck på en hoj designad för diagonal. Det gäller verkligen att stötdämpare och chassi funkar med det ett däck med mycket hårdare stomme.
 
Jag är själv något skeptisk till att smälla på ett radialdäck på en hoj designad för diagonal.
Du behöver nog inte vara skeptisk. "Alla" gör det, och "alla" är nöjda med bytet. (Om du ursäktar den slarviga användningen av ordet alla. En grov generalisering, jag vet.)

Kika på http://www.triumphrat.net/ eller se på folket här på forumet som fått en lite gladare Thruxton med andra sulor.
 
Pilot Activ är ett diagonaldäck och bör funka fint på Thruxtonen.

Jag är själv något skeptisk till att smälla på ett radialdäck på en hoj designad för diagonal. Det gäller verkligen att stötdämpare och chassi funkar med det ett däck med mycket hårdare stomme.

Du har rätt i att P.activ är ett diagonaldäck, men du har fel när du säger att thruxen är designat för diagonaldäck!!! Den levereras med Mez. radial bak och ett Mez. diagonal fram. En mycket konstig blandning som har blivit till ett problem på ganska många hojar. Jag har följt den debatten i amerikanska och tyska forum sen 2004 och jag vågar nog säga att ett byte till radialdäck runt om är ett lyft som många har beskrivit, även jag!
Det finns några diagonaldäck som funkar hyffsat och det är Pirelli Sport Demon och ett Dunlop som jag inte minns namnet på.
 
Jotack, jag har läst vad alla skriver, även på triumphrat.net.
Tror inte heller att det är något problem just på Thruxtonen. Skulle dock helst se en bredare fälg bak för 150-däck.

Har Pirelli Sport Demons på nu, nästa omgång blir troligtvis Avon Roadriders om jag inte gör slag i saken o investerar i nya fälgbanor och omekring för 17" framhjul och fälg för 160-däck bak.
 
Jo,det är nog så att fälgen är i smalaste laget för 150 bredd och jag har övervägt att byta till bredare men det hänger på priset som allt annat.
Körde på PSD tidigare och jag var ganska nöjd men så fick jag några otäcka släpp bak, i kall väderlek, då bestämde jag mig för byte till Dunlop och det har jag inte ångrat.
17" fram o 4,5" alt. 5" bredd bak vore perfekt för riktigt "goa däck".
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top